Høyttalere For lite rom tok knekken på drømmen om store høytalere, hva bør jeg se på nå?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Dipol linjekilde med bånd ! Lukka kasse eller dipol subber til bunn, søyle med 10" eller 12" lettvektere. Og to store svs fra 20-45hz
:rolleyes:
 

ThomasO

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2004
Innlegg
552
Antall liker
284
Sted
Skien
Torget vurderinger
1
Dynaudio er jeg svært begeistret for, litt skeptisk til lite membran areale, men må høre på de før jeg kan konkludere med noe som helst.
De responederer utrolig bra på kraftfulle forsterkere. Ser forøvrig ut at det ligger noen Array 800 ute nå, de kan også låte fantastisk. Større elementer, men mer eller bedre bass? Njæææ ikke i dette tilfellet iallefall.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Dipol linjekilde med bånd ! Lukka kasse eller dipol subber til bunn, søyle med 10" eller 12" lettvektere. Og to store svs fra 20-45hz
:rolleyes:
De siste(i rød skrift) trengs ikke om du går for lukket kasse ;)
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Dipol linjekilde med bånd ! Lukka kasse eller dipol subber til bunn, søyle med 10" eller 12" lettvektere. Og to store svs fra 20-45hz
:rolleyes:
De siste(i rød skrift) trengs ikke om du går for lukket kasse ;)
Det var mest tenkt om han går for dipol bass, de avtar gjerne litt for tidlig i bunn. Om det ikke er veeeldig mange da :)
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Nå har vi dreid mer og mer mot selve bassløsningen, noe som forsåvidt er greit nok for min del.

Hadde det vært noe vits i å flytte Heresy tassene nede i kjelleren og matche de mot ett par lukkede subber mon tro?
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Dipol linjekilde med bånd ! Lukka kasse eller dipol subber til bunn, søyle med 10" eller 12" lettvektere. Og to store svs fra 20-45hz
:rolleyes:
Liker tankegangen din, men vet ikke helt hvorfor jeg skal blande svs inn i ligningen her? Har hatt ett par av de før og de fungerte ypperlig, men skal jeg ha plass til alt tror jeg ikke jeg får i pose og sekk.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Dipol linjekilde med bånd ! Lukka kasse eller dipol subber til bunn, søyle med 10" eller 12" lettvektere. Og to store svs fra 20-45hz
:rolleyes:
Liker tankegangen din, men vet ikke helt hvorfor jeg skal blande svs inn i ligningen her? Har hatt ett par av de før og de fungerte ypperlig, men skal jeg ha plass til alt tror jeg ikke jeg får i pose og sekk.
Drit i svs, jeg var i ribbefett tåka ! Resten står jeg for i dag også :rolleyes:

Er du i tvil om løsningen, ta deg en tur å hør !
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Hehe, dipol er utvilsomt en retning og gå som kan fungere veldig greit. Luftigheten du hadde hjemme hos deg var absolutt en højdare, men hvilke Infinity var det vi hørte på oppe i stua? De hadde jo endel gode kvaliteter de også.
Er fortsatt skikkelig vinglepetter, og ser an alle muligheter for veien videre. Til og med vurdert og koble to subber på oppsettet som står der idag for å se om det fungerer.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Jeg tenkte også umiddelbart på dipoler, men 15m2 gir vel en nedre grense på ca. 45Hz, så en sub er kanskje påkrevd.
Mine dipoler kan stå helt inntil veggen, men må ha litt distanse i bakkant (70-80 cm minimum).
Her er en inngangsmodell du kan se på fra Soulsonic med lukket kasse.
Denne er ikke plasskrevende. Kompisen min har denne modellen:

SoulSonic Beat
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Hehe, dipol er utvilsomt en retning og gå som kan fungere veldig greit. Luftigheten du hadde hjemme hos deg var absolutt en højdare, men hvilke Infinity var det vi hørte på oppe i stua? De hadde jo endel gode kvaliteter de også.
Er fortsatt skikkelig vinglepetter, og ser an alle muligheter for veien videre. Til og med vurdert og koble to subber på oppsettet som står der idag for å se om det fungerer.
Det spiller enda bedre nå :)
I stua hørte du Infinity Rennaissance 90, uten den orginale HE Emim mellomtonen. De var en Bohlender å Graebener Neo8 i stedet. R90 anbefales
Disse plasser bedre en jeg hadde de spiller meget bra, men de krever sitt av forsterker. Men den saken fixxer jeg lett :)
Ellers dukker det stadig opp de "små" Infinity i IRS serien. Sigma, Omega Epsilon.

Eller en diy sak med Moonson bånd, liknende som Emim bånda jeg bruker. Uante muligheter om du tørr :rolleyes:
 
M

MusicBear

Gjest
Som overskriften sier så trodde jeg at lydnirvana skulle komme når jeg fikk eget rom til disposisjon.
Klipsch RF-63 ble alt for store, Heresy ruller av litt for tidlig til at jeg kan leve med kun de i lengden, og så kjappe at sub blir vanskelig å få til.
Klipsch Forte II skulle bli mellomtingen, men her har jeg fått en bass som verken er fuggel eller fisk. Begynner å ha mange timer med prøving og feiling hva plassering og elektronikk angår uten å bli noe heldigere, så jeg ser ikke andre muligheter enn å begynne jakten på nytt. For å ha det avklart først som sist så er ikke dette en akustikk tråd, jeg ønsker meg ett koselig rom og ikke ett lydstudio, kan være med på små tiltak, men det er som sagt ikke hva denne tråden skal handle om.

Denne gangen nullstiller jeg meg fullstendig når det gjelder konstruksjon, merke, filosofi og størrelse. Jeg ønsker å ha noe som passer inn på ett 15kvm rom som jeg kan leve med i en lengre periode til jeg virkelig får realisert drømmen. Ser for meg ett bassystem på sikt så de trenger ikke være så voldsomme i bunnen. (Det eneste jeg forøvrig ikke har prøvd er å kombinere Forte med ett subsystem, men det krever at de flyttes ut av hjørnene slik de er tiltenkt og får en mer normal plassering)
Har tidligere hatt elektrostater og i den forrige stuen fikk jeg en lyd jeg fint kunne levd med lenge, men etter flytting sto jeg ikke like fritt når det gjelder plassering.

Prisklasse kan være lav og høy, men vi kan starte med budsjett alternativene så jeg kan finne en "venteløsning" enn så lenge. Begynner å bli lei av å irritere meg ;)


Jeg innrømmer det trådstarter, at mine egne aktive Opal Event er en av de hi-fi produkter som har imponert meg aller mest på drøyt 40 års lytting/interesse. Men de er aktive, da, hvis det måtte være noen bakdel.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Dere er selvfølgelig velkomne for innspirasjon eller frustrasjon ! Eller bare sjitsnakk og kaffe :rolleyes:
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Hehe, dipol er utvilsomt en retning og gå som kan fungere veldig greit. Luftigheten du hadde hjemme hos deg var absolutt en højdare, men hvilke Infinity var det vi hørte på oppe i stua? De hadde jo endel gode kvaliteter de også.
Er fortsatt skikkelig vinglepetter, og ser an alle muligheter for veien videre. Til og med vurdert og koble to subber på oppsettet som står der idag for å se om det fungerer.
Det spiller enda bedre nå :)
I stua hørte du Infinity Rennaissance 90, uten den orginale HE Emim mellomtonen. De var en Bohlender å Graebener Neo8 i stedet. R90 anbefales
Disse plasser bedre en jeg hadde de spiller meget bra, men de krever sitt av forsterker. Men den saken fixxer jeg lett :)
Ellers dukker det stadig opp de "små" Infinity i IRS serien. Sigma, Omega Epsilon.

Eller en diy sak med Moonson bånd, liknende som Emim bånda jeg bruker. Uante muligheter om du tørr :rolleyes:
Nå har jeg prøvd så my annet rart en stund at ser ingen problemer med å la klassiske Infinity få spillerom hjemme hos meg en periode.
Driver og googler meg etter rangstigen på de gamle seriene, tror det er en potensiell mulighet for rett lyd i kjelleren hvis det jeg hørte hos deg er en pekepinn :)

På høy tid å ta seg en tur sørover og besøke deg igjen snart, må finne en helg som passer, skitprat, musikk og kaffe er sjeldent eller aldri feil i min bok!
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Døra er ikke åpen, men jeg åpner når dere kommer :)
Det er vel en gjenomgående signatur i de gammle Infinity så liker du den er det håp.
Du kan fort like de eldste Kappa om de får rett kraftverk, Kappa 7 eller 8. De har kanskje litt merre morrofaktor i bassen enn R90 som er mere "korrekt"

Siden dere var her sist har jeg fått aktivt filter på Emim og 6 Emim pr side har blitt 8. Peerless xls12" bassene er byttet til Dayton basser. Og et lite supplement i bunn med 4 stk 18" i åpen baffel der også :) Velkommen.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Har du forsterker til å drive Infinity da pafh ? Skal ikke være lett med rom som krangler. Få full frekvent lyd i ei lite hule er masse jobb. Men det kan gå. OB kontra horn, kontra kasser..Mange veier å gå.. :)
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Døra er ikke åpen, men jeg åpner når dere kommer :)
Det er vel en gjenomgående signatur i de gammle Infinity så liker du den er det håp.
Du kan fort like de eldste Kappa om de får rett kraftverk, Kappa 7 eller 8. De har kanskje litt merre morrofaktor i bassen enn R90 som er mere "korrekt"

Siden dere var her sist har jeg fått aktivt filter på Emim og 6 Emim pr side har blitt 8. Peerless xls12" bassene er byttet til Dayton basser. Og et lite supplement i bunn med 4 stk 18" i åpen baffel der også :) Velkommen.
Med andre ord har ting blitt betraktelig oppgradert siden sist? Det lover godt!
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Har du forsterker til å drive Infinity da pafh ? Skal ikke være lett med rom som krangler. Få full frekvent lyd i ei lite hule er masse jobb. Men det kan gå. OB kontra horn, kontra kasser..Mange veier å gå.. :)
Tenker at hvis man først finner noe som passer rommet er forsterker delen "enklere" å fikse enn kranglete høyttalere. ;)

Akkurat nå er det litt for mange ting som kan funke til at jeg klarer å finne noen rød tråd, men veien er målet og det vil nok helst gå bra til slutt ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Døra er ikke åpen, men jeg åpner når dere kommer :)
Det er vel en gjenomgående signatur i de gammle Infinity så liker du den er det håp.
Du kan fort like de eldste Kappa om de får rett kraftverk, Kappa 7 eller 8. De har kanskje litt merre morrofaktor i bassen enn R90 som er mere "korrekt"

Siden dere var her sist har jeg fått aktivt filter på Emim og 6 Emim pr side har blitt 8. Peerless xls12" bassene er byttet til Dayton basser. Og et lite supplement i bunn med 4 stk 18" i åpen baffel der også :) Velkommen.
Med andre ord har ting blitt betraktelig oppgradert siden sist? Det lover godt!
Tja nesten betraktelig ivertfall :)
Men det er selvsakt masse igjen før jeg innbiller meg at jeg er fornøyd en stund til.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Har du forsterker til å drive Infinity da pafh ? Skal ikke være lett med rom som krangler. Få full frekvent lyd i ei lite hule er masse jobb. Men det kan gå. OB kontra horn, kontra kasser..Mange veier å gå.. :)
Tenker at hvis man først finner noe som passer rommet er forsterker delen "enklere" å fikse enn kranglete høyttalere. ;)

Akkurat nå er det litt for mange ting som kan funke til at jeg klarer å finne noen rød tråd, men veien er målet og det vil nok helst gå bra til slutt ;)
Lite tips...Som kunne spart meg for endel tid, penger og fiaskoer.. Definer hva du vil . Vær så konkret som mulig. Hva slags musikk skal du spille, og hvordan vil du den skal låte ? Betjeningskomfort er og viktig. Nå som du har friskt i minne hva du ikke har og lykkes med, sett det opp. Gjerne på et papir. Da blir ting med ett klarere og du kan etterspørre mer konkret hva du søker. Ellers blir det jæ runddans som koster tid og penger. :)
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.662
Antall liker
58.505
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Som HCS sier.
Infinity er noe av det verste å få liv i mht forsterker.
Det er min, og mange andres erfaring.
Her må du prøve før kjøp.
Det blir jo lyd uansett, men skal det "slippe" trengs det massevis av transistorkrefter.
Tenk Krell KSA o.l.
Kan fort bli en ny ørkenvandring.

Mvh
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Ren.80 er lettere å få til enn 90. En meget undervurdert ht. etter min mening.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Det tror jeg på :) Begge er kanskje litt undervurdert på grunn av at for mange ikke har gitt de nokk power.
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Det ender mest sannsynlig opp med ett par Infinity R-90 her hjemme.

Er klar over at de trenger kopiøse mengder effekt, men heldigvis bor ikke Leikis så langt unna og jeg har hørt hvordan Holton samspiller med gammel Infinity og det er på ingen måte noe å kimse av så jeg tror nok dette kan gå veien etterhvert. I starten får jeg prøve med Copland i toppen og Coda i bunn, og ta det derifra, men det er vel ingen tvil om at det fort blir nødvendig med mer effekt for å håndtere de.
Kan overhodet ikke garantere evig lykke med de eller, men nysgjerrighet og lysten til å prøve Infinity fra den tiden de var av de største i mine øyne er grunn god nok til at jeg gir det en sjanse. Har jo hørt det paret jeg kjøpte, riktignok med andre bånd og de satte store nok minner til at det er verdt ett forsøk.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Gratulerer! Får håpe du blir fornøyd. Og Holton får du jo kjøpt av Leikis så da ordner det seg nok. Får håpe du får lyden slik du vil ha den. :)
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Gratulerer, håper det blir full klaff i rommet med disse. Det jeg hørte av Infinity hos Leikis var meget bra.
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Har etterhvert hatt så mange ulike høytalere og filosofier at jeg venter med lovprisningen, men tror det kan bli bra med nitidig jobbing etterhvert. :)
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.662
Antall liker
58.505
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Ikke sikkert at Holton er så dumt når man har tilgang på Aussieamper.:)
Dette blir spennende.Vi får vel rapport!?;)
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Rapport blir det helt sikkert! ;)
Holton fungerte ihvertfall svært godt på de større Infinityene til Leikis, så det er grunn til å tro at det skal fungere fint på 90 også.
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Tur skal vi få til, sikkert greit å tilrettelegge det slik at det ikke havner på arbeidshelgen til Svein?
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Hadde vært kjekt det ja :)
Jobber ikke denne helga men jobber neste helg.
Å tredje hver etter det.
 
Sist redigert:

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Får sikkert ikke noe høytalere før nærmere neste helg så sikkert lurt å ta det etter det
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvis du snubler over Gallo Ref. 3.1 på brukten så kan jeg anbefale de på det varmeste. I min lille, rare stue spiller de som ville helv*ete! Jeg har aldri hørt maken på et så lite område, men det kan være at det er andre som er uenige:) de spiller fra 34 hz uten egen forsterker i bassen, og fra 22 hz med. Uansett så koster de mellom 15 og 20k, som burde være innenfor rekkevidde. 6moons audio reviews: Anthony Gallo Acoustics Reference 3.1 &�S.A.
Gallo tror jeg også kunne passet fint inn i kjelleren, men de som eier slike beholder de stort sett selv hvis du ser på brukten :)
Jeg ser at du vurderer andre ting, men her dukket faktisk et par Gallo opp:) FINN – Anthony Gallo 3.1
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Hei. Nå har jeg ett par klassiske Infinity på vei inn, så da går disse ut for denne gang, men det hadde vært morro å fått prøvd ett har Gallo i eget rom engang.
 
Topp Bunn