For lite diskant, hva gjør man?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.471
Antall liker
3.615
Torget vurderinger
96
Jeg har en senterhøyttaler som jeg synes er veldig god på mange måter, men den har rett og slett for
lite diskantnivå. Vil det kunne gi noe bra resultat å koble en ekstra diskant i serie med den originale? Eventuelt hva slags plassering av den?

Å joda, jeg vet jo at den enkleste løsningen ville være å kjøpe en bedre høyttaler, men den senterkanalen jeg har sett
meg ut krever litt sparing :)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.798
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Det hørtes jo litt rart ut....et problem man sjelden hører om....

Den kan jo være sprengt...?

Regner med at du har tiltet senteren slik at den peker rett mot deg..+


Ofte så sitter det en motstand i serie med diskanten - hvism an bytter denne til en med mindre verdi så vil du få økt nivå i diskanten...

Mvh
OMF
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.471
Antall liker
3.615
Torget vurderinger
96
OMF skrev:
Hei!

Det hørtes jo litt rart ut....et problem man sjelden hører om....

Den kan jo være sprengt...?

Regner med at du har tiltet senteren slik at den peker rett mot deg..+


Ofte så sitter det en motstand i serie med diskanten - hvism an bytter denne til en med mindre verdi så vil du få økt nivå i diskanten...

Mvh
OMF
Jeg er sikker på at den ikke er sprengt. Har spilt ganske høyt med den og den låter veldig rent og pent.
Det er bare for lite diskant, og spesielt i forhold til fronthøyttalerne (som er fra samme produsent).
Det kan jo være noe galt i delefilteret muligens.... har lite lyst til å begynne å modifisere delefilter (les: er nybegynner)
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Jeg var borti det samme med noen billige patos høyttalere for litt siden, der var det riktignok bokhyllehøyttalerne som hadde en ekstremt dempet diskant. Ble løst ved å endre verdien på motstanden som står i serie med diskanten til en mindre en.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Jf. innleggene fra OMF og Leggatia. Delefilteret til diskantelementet inneholder nesten helt sikkert en motsand i serie med diskanelementet for å dempe nivået. Fram med skrutrekkeren og ta en titt på delefilteret, tegn evt. et kretsskjema og/eller legg ut et bilde av det. Motsanden i serei med iskantelementet kan enten reduseres (det vil også påvirke delfrekvensen), og eller den kan paralellkobles med en kondensator for å foå mere «piff» i toppen. Dette er i hovedsak enkle tiltak og det er ingen grunn til vegring.

mvh
KJ
 
Topp Bunn