For lettvint av ACS!

  • Trådstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Karma skrev:
Her åpner jeg tråden på nytt i klar forsvarsposisjon. Hvilket skyts får jeg igjen med nå mon tro..?
Så møtes jeg av dette fantastiske innlegg, fullt av fornuft og kloke forsonende ord!
Helt enig i at vi må respektere hverandres ulike ståsted og erfaringer!
Tror jaggu meg at du er "en veldig åkei person" du også! ;D
Takker Karma!
Krangling fører ingensteds hen uansett, så hvorfor drive med det? ;)

Jeg tror det ville vært lettere hvis man åpnet for å tåle litt kritikk av egne løsninger.
Det var meget givende å lese om erfaringene til personer som har besøkt theStig Tangen. Fra før å ha vært et anlegg som skulle gjengi virkeligheten som ingen andre, gikk det etterhvert over til å bli et perfekt anlegg for personene hvis preferanser er sammenfallende med måten anlegget spiller på. Altså ikke et vinneranlegg for alle.

Hvis det blir større takhøyde for å fortelle om negative og positive sider med like lite filter, så kan hende vi får mer fruktbare diskusjoner og noen faktisk også kommer nærmere nirvana? :)

Mvh
En av de to åkei her inne ;D ;D ;D
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Vil bare helt for ordens skyld at vi i OAS kun er "glade amatører". Vi gjennomfører ikke tester på linje med kommersielle hifi-blader. Vi har hverke ressurser eller ønske til å gjennomføre slike tester. Det vi gjør på våre sider er å legge ut medlemmers erfaringer med visse produkter. Konklusjonen blir således å betrakte som en subjektiv sannhet på hvordan dette produktet fungerer i det konkrete anlegget. Har vi mulighet så prøver vi det i flere anlegg, men som sagt helt på amatørbasis. Synes dette bør være klart før dere fyrer løs. Men bevares, det er hyggelig at omtalene leses og at det kommenteres.
 
K

kbwh

Gjest
I tilfellet theStigs anlegg synes jeg det er interessant å finne ut hva det er som gjør at folk liker, evt. misliker det de hører.
Off topic i denne tråden er det. Anna gang.

JoDa, du har en vidunderlig evne til både tomtønneskrangel og substans. Ta det som et kompliment. Du startet en svært interessant tråd her.

OAS, jeg synes ikke det gjøres mer substansielle hifiutstyrskriblerier i dette landet enn de dere gjør.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
achri-d skrev:
Det viser seg at jeg i går kveld skrev Marizas stemme ble gjengitt en halv oktav for lavt istedenfor Marizas stemme hørtes ut som om den ble gjengitt en halv oktav for lavt som jeg tenkte. Jeg la ikke merke til det før i kveld selv om jeg stusset litt over de merkelige reaksjonene i går.

Det jeg synes alle skal passe på når en test skrives er at konkrete ting ikke brukes for å mene noe anna. I dette tilfellet Frekvenser og oktaver. Da blir det vanskelig å ta testen seriøst.
Hvor er oktav og frekvens brukt galt i omtalen jeg skrev (jeg benyttet også klokkefrekvens, men det er noe helt annet)?

Som det ble skrevet - språk er festlig, men akk det er nok ikke så festlig når selv den enkleste semantikk blir missforstått.

Som dermed konkluderer mine svevende og løst funderte utsagn i denne tråden.

Mvh.
Siden jeg er quota, så får je svara..

Jeg har ikke lest testen. Je har slutte med slikt forlengst. Det jeg skrev er var bare sånn helt generelt.


PK
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
EiK skrev:
Vil bare helt for ordens skyld at vi i OAS kun er "glade amatører". Vi gjennomfører ikke tester på linje med kommersielle hifi-blader. Vi har hverke ressurser eller ønske til å gjennomføre slike tester.
Hahahahahahahahaha ;D

Jeg har ennå tilgode å se en abx i et norsk (eller ytelansk) blad utført ved hjelp av en (PhD Matematisk statistikk Lund 2002)!!
Så, ikke vær beskjeden. Dere går utenpå alle andre og lista er lagt høøøøøøyt. :D ;)

Meningene spriker, dere har forskjellige meninger innad i gruppa og dere snakker/skriver uten filter. (I alle fall de tøffeste av dere)

Stå på!!
Min kjepphest er ene og alene det forsømte "bedre enn" :mad:
At achri-d og jeg er uenige og ikke kommer til samme svar er uinteressant, mitt hovedpoeng er at enkle ikke-beskrivende uttalelser om lyd kan man like gjerne droppe.

Fra dagens på kabelhjørnet:
yasman skrev:
Jeg har prøvd the Giant og sendt den i retur.
Ikke fordi den var dårlig, men rett og slett fordi andre kabler var bedre; både billigere og dyrere.
Hva betyr "bedre"? Hvordan låter "bedre"?

DET er mitt poeng.......... pang!
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.320
Antall liker
16.402
Sted
Østfold
Jeg klarte heller ikke å høre forskjell på min Unidisc og Squeezebox digitalt inn i DEQX. Sporene var de samme, og synkronisert innenfor ca 1 sekund. Vi switchet "on the run" fra fjernkontrollen.

Forøvrig synes jeg tråden inneholder skremmende mange tilsynelatende forsøk på å ugyldiggjøre andres erfaringer. Erfaringsmessig er det en rimelig sikker vei til både bråk og kunnskapsløshet.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
JoDa skrev:
EiK skrev:
Vil bare helt for ordens skyld at vi i OAS kun er "glade amatører". Vi gjennomfører ikke tester på linje med kommersielle hifi-blader. Vi har hverke ressurser eller ønske til å gjennomføre slike tester.
Hahahahahahahahaha ;D

Jeg har ennå tilgode å se en abx i et norsk (eller ytelansk) blad utført ved hjelp av en (PhD Matematisk statistikk Lund 2002)!!
Så, ikke vær beskjeden. Dere går utenpå alle andre og lista er lagt høøøøøøyt. :D ;)
ACD ligger vel et par hakk over oss andre når det gjelder ønsket om å dokumentere egne sanseinntrykk.
Men det er en spennende innfallsvinkel som sikkert flere burde prøvd. :)
 
K

kbwh

Gjest
Hjertens enig, topline (jeg regner meg selv blandt "oss andre").
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
JoDa skrev:
EiK skrev:
Vil bare helt for ordens skyld at vi i OAS kun er "glade amatører". Vi gjennomfører ikke tester på linje med kommersielle hifi-blader. Vi har hverke ressurser eller ønske til å gjennomføre slike tester.
Hahahahahahahahaha ;D

Jeg har ennå tilgode å se en abx i et norsk (eller ytelansk) blad utført ved hjelp av en (PhD Matematisk statistikk Lund 2002)!!
Så, ikke vær beskjeden. Dere går utenpå alle andre og lista er lagt høøøøøøyt. :D ;)

Meningene spriker, dere har forskjellige meninger innad i gruppa og dere snakker/skriver uten filter. (I alle fall de tøffeste av dere)

Stå på!!
Min kjepphest er ene og alene det forsømte "bedre enn" :mad:
At achri-d og jeg er uenige og ikke kommer til samme svar er uinteressant, mitt hovedpoeng er at enkle ikke-beskrivende uttalelser om lyd kan man like gjerne droppe.

Fra dagens på kabelhjørnet:
yasman skrev:
Jeg har prøvd the Giant og sendt den i retur.
Ikke fordi den var dårlig, men rett og slett fordi andre kabler var bedre; både billigere og dyrere.
Hva betyr "bedre"? Hvordan låter "bedre"?

DET er mitt poeng.......... pang!
Auuuu, truffet ;D

Skjønner poenget ditt. Vi får ta det med oss.

Men om jeg skal si det selv, så synes jeg dette var en glimerende omtale utført av ACD og Tor. Synes de fortjener litt skryt også (....selv om intet tre vokser til himlen).
 

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
295
Antall liker
3
RoDa skrev:
Benchmark DAC-1 skal i teorien være immun for jitter fra avlesningen og dermed upåvirket av om det er en tre hundre kroners dvdspiller eller et renraset drivverk i pen-nyere-bruktbil-klassen. Det er teorien, i praksis påvirkes (dessverre) lyden av både drivverk og kabling. Noe som også danske High Fidelity har endret mening angående, etter at de testet Squeezebox kontra Transporter som digitalt drivverk til DAC-1.
Jeg beklager å komme off-topic her, men dette her må jeg ta tak i med en gang.
Jeg har selv Squeezebox, men det er ikke meningen å fremlegge dens fortreffelighet på noen måte.

Jeg vil derimot opplyse om noe med Squeezeboxen som MÅ endres på før man kan få akseptabel lyd.
Det er nemlig slik at den har digital prosessering internt.
Selv om du benytter digital utgang, vil filene som avspilles prosesseres, noe som fører til tap av data og dårligere lyd.
Man må inn på player settings -> audio -> digital volume control, og så velge "fixed" for å unngå dette jumbo-problemet.

Med digital volume control aktivert, prosesseres filene i squeezeboxen - ikke ønskelig.
På innstillingen "fixed" behandles ikke filene, og man unngår tap av data.

Dette gjør en enorm forskjell på lyden. Det håper jeg virkelig dere har vært obs på FØR dere har testet og anmeldt Squeezebox.
Dette var jeg selv ikke klar over før jeg leste om det på SD forumet.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Eivind E skrev:
RoDa skrev:
Benchmark DAC-1 skal i teorien være immun for jitter fra avlesningen og dermed upåvirket av om det er en tre hundre kroners dvdspiller eller et renraset drivverk i pen-nyere-bruktbil-klassen. Det er teorien, i praksis påvirkes (dessverre) lyden av både drivverk og kabling. Noe som også danske High Fidelity har endret mening angående, etter at de testet Squeezebox kontra Transporter som digitalt drivverk til DAC-1.
Jeg beklager å komme off-topic her, men dette her må jeg ta tak i med en gang.
Jeg har selv Squeezebox, men det er ikke meningen å fremlegge dens fortreffelighet på noen måte.

Jeg vil derimot opplyse om noe med Squeezeboxen som MÅ endres på før man kan få akseptabel lyd.
Det er nemlig slik at den har digital prosessering internt.
Selv om du benytter digital utgang, vil filene som avspilles prosesseres, noe som fører til tap av data og dårligere lyd.
Man må inn på player settings -> audio -> digital volume control, og så velge "fixed" for å unngå dette jumbo-problemet.

Med digital volume control aktivert, prosesseres filene i squeezeboxen - ikke ønskelig.
På innstillingen "fixed" behandles ikke filene, og man unngår tap av data.

Dette gjør en enorm forskjell på lyden. Det håper jeg virkelig dere har vært obs på FØR dere har testet og anmeldt Squeezebox.
Dette var jeg selv ikke klar over før jeg leste om det på SD forumet.
Hm, skal kjøpe den akkurat pga den funksjonen jeg :)

PK
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Dette er muligens OT, men likevel :)
Jeg har gjort samme erfaring - fixed gjorde større ting!

Hvilke SB-forum snakker du om? Kan du dele noe linker?

O.
Eivind E skrev:
RoDa skrev:
Benchmark DAC-1 skal i teorien være immun for jitter fra avlesningen og dermed upåvirket av om det er en tre hundre kroners dvdspiller eller et renraset drivverk i pen-nyere-bruktbil-klassen. Det er teorien, i praksis påvirkes (dessverre) lyden av både drivverk og kabling. Noe som også danske High Fidelity har endret mening angående, etter at de testet Squeezebox kontra Transporter som digitalt drivverk til DAC-1.
Jeg beklager å komme off-topic her, men dette her må jeg ta tak i med en gang.
Jeg har selv Squeezebox, men det er ikke meningen å fremlegge dens fortreffelighet på noen måte.

Jeg vil derimot opplyse om noe med Squeezeboxen som MÅ endres på før man kan få akseptabel lyd.
Det er nemlig slik at den har digital prosessering internt.
Selv om du benytter digital utgang, vil filene som avspilles prosesseres, noe som fører til tap av data og dårligere lyd.
Man må inn på player settings -> audio -> digital volume control, og så velge "fixed" for å unngå dette jumbo-problemet.

Med digital volume control aktivert, prosesseres filene i squeezeboxen - ikke ønskelig.
På innstillingen "fixed" behandles ikke filene, og man unngår tap av data.

Dette gjør en enorm forskjell på lyden. Det håper jeg virkelig dere har vært obs på FØR dere har testet og anmeldt Squeezebox.
Dette var jeg selv ikke klar over før jeg leste om det på SD forumet.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Eivind E skrev:
Med digital volume control aktivert, prosesseres filene i squeezeboxen - ikke ønskelig.
På innstillingen "fixed" behandles ikke filene, og man unngår tap av data.
Denne "prosesseringen" er jo ikke annet enn digital volumkontroll, og det i 24 bits oppløsning, så hvor hørbart det er kan man sikkert diskutere lenge.

Uansett så gjør ikke denne fixed instillingen noe annet enn å låse volumkontrollen på max. I følge konstruktøren av SB, Sean Adams, så er det ingen teknisk forskjell på å stille inn volum på max på selve SB'en eller å huke av for fixed i slimserver. Digitalinformasjonen vil da uansett passere SB'en urørt.

Edit: Urørt er litt upresist, ettersom SB'en selvfølgelig konverterer fra nettverkspakker til en SPDIF strøm, men selve lydsignalet skal være bitkorrekt.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg syntes plutselig at jeg fikk mer fart i sakene...uten at jeg husket hva jeg hadde gjort.

Etter noen dager kom jeg på at jeg hadde vært inne i Squeezecenter og satt digital volume til fixed - etter å ha lest Slimdevices egen wiki:

"If the volume control is enabled in the SqueezeBox then the digital information provided by slimserver is manipulated by the firmware and output through the digital output. This manipulation may cause some loss of information. If the digital volume control is switched off then the SqueezeBox simply plays what it receives and your DAC does the job it did before when it was directly connected to a CD transport."

http://wiki.slimdevices.com/index.cgi?HowtoBestAudioQuality

Hørbart? Ja, syntes faktisk det.

O.
 

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
295
Antall liker
3
Dog skrev:
Jeg syntes plutselig at jeg fikk mer fart i sakene...uten at jeg husket hva jeg hadde gjort.

Etter noen dager kom jeg på at jeg hadde vært inne i Squeezecenter og satt digital volume til fixed - etter å ha lest Slimdevices egen wiki:

"If the volume control is enabled in the SqueezeBox then the digital information provided by slimserver is manipulated by the firmware and output through the digital output. This manipulation may cause some loss of information. If the digital volume control is switched off then the SqueezeBox simply plays what it receives and your DAC does the job it did before when it was directly connected to a CD transport."

http://wiki.slimdevices.com/index.cgi?HowtoBestAudioQuality

Hørbart? Ja, syntes faktisk det.

O.
Takk. Så får vi tro "Veggen" klarer å ta til seg denne nye informasjonen.. til tross for at Slimdevices selv skriver dette på sine sider nekter jo "Veggen" for at dette stemmer. Jaja. Man kan jo ikke hjelpe alle ::)
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Riktig som det står i wiki'en, og ikke noe konflikt med det jeg skrev. Jeg kom bare med en tilleggsopplysning direkte fra konstruktøren om at fixed i slimserver og max volum på SB gir samme effekt.

EivindE, unødvendig sleivspark det der.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.915
Torget vurderinger
24
Veggen skrev:
Riktig som det står i wiki'en, og ikke noe konflikt med det jeg skrev. Jeg kom bare med en tilleggsopplysning direkte fra konstruktøren om at fixed i slimserver og max volum på SB gir samme effekt.

EivindE, unødvendig sleivspark det der.
Det er vel ikke effekten, men lydkvaliteten de to andre snakker om? Dere snakker nok bare forbi hverandre.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Fosse skrev:
Veggen skrev:
Riktig som det står i wiki'en, og ikke noe konflikt med det jeg skrev. Jeg kom bare med en tilleggsopplysning direkte fra konstruktøren om at fixed i slimserver og max volum på SB gir samme effekt.

EivindE, unødvendig sleivspark det der.
Det er vel ikke effekten, men lydkvaliteten de to andre snakker om? Dere snakker nok bare forbi hverandre.
Nei vi snakker nok om det samme, effekten på lydkvaliteten om du vil.
Vi er vel ikke engang uenige såvidt jeg kan se, jeg kom bare med en ekstra opplysning.

Jeg er fullstendig enig i at det er fornuftig å bruke fixed settingen i slimserver hvis du har ekstern dac og analog volumkontroll i eller etter denne.

Alle fornøyde?
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Hei!

Først og fremst vil jeg takke OAS for flotte nettsider og mye underholdende lesestoff. :)

achri-d skrev:
Det viser seg at jeg i går kveld skrev Marizas stemme ble gjengitt en halv oktav for lavt istedenfor Marizas stemme hørtes ut som om den ble gjengitt en halv oktav for lavt som jeg tenkte. Jeg la ikke merke til det før i kveld selv om jeg stusset litt over de merkelige reaksjonene i går.

Det jeg synes alle skal passe på når en test skrives er at konkrete ting ikke brukes for å mene noe anna. I dette tilfellet Frekvenser og oktaver. Da blir det vanskelig å ta testen seriøst.
Hvor er oktav og frekvens brukt galt i omtalen jeg skrev (jeg benyttet også klokkefrekvens, men det er noe helt annet)?

Som det ble skrevet - språk er festlig, men akk det er nok ikke så festlig når selv den enkleste semantikk blir missforstått.

Som dermed konkluderer mine svevende og løst funderte utsagn i denne tråden.

Mvh.
Beklager flisespikkingen, men når det gjelder det med at stemmen høres en halv oktav lavere ut, så har jeg fortsatt vondt for å tro at det er det du mener. For oss som skjønner hva det betyr blir det helt meningsløst. Da høres det ut som en platespiller som går med for lav hastighet (som tidligere nevnt), men dette kun hvis det er hele ensemblet som blir gjengitt for lavt. Hvis det gjelder kun stemmen og ikke hele ensemblet (kjenner ikke nevnte musikkstykke) så klarer altså drivverket å transponere stemmen ned i frekvens, og det er ikke mulig. Og jeg tviler også meget sterkt på at det var det du hørte. Det du hørte kan sikkert forklares med ord, men det jeg leste over gir ikke mening for meg. ;)
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
JENO skrev:
Beklager flisespikkingen, men når det gjelder det med at stemmen høres en halv oktav lavere ut, så har jeg fortsatt vondt for å tro at det er det du mener.
Takk for et særdeles interessant flisespikkeri. Beklager at jeg ikke har sett det tidligere.

Gløden og intensiteten i stemmen til Mariza maskeres vekk av en eller annen grunn. Hadde du hørt fado live i Lisboa og deretter over emc1 ville min meningsløse metafór kanskje vært enklere å forstå.

JENO skrev:
Da høres det ut som en platespiller som går med for lav hastighet (som tidligere nevnt), men dette kun hvis det er hele ensemblet som blir gjengitt for lavt. Hvis det gjelder kun stemmen og ikke hele ensemblet (kjenner ikke nevnte musikkstykke) så klarer altså drivverket å transponere stemmen ned i frekvens, og det er ikke mulig.
Jeg har ikke uttalt meg om ensemblet. Et orkester (Sinfonietta de Lisboa) og standard fadomusikere. Står det noe sted at det ble godt gjengitt med emc1 som drivverk? Mvh.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.782
Antall liker
21.682
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har endelig somlet meg til å lese artikkelen. Den er langt fra lettvint, heller svært lærerik.

Imidlertid finner jeg Tors bidrag noe mindre gjennomarbeidet. Eksempler:

internettradio med en lydkvalitet på mp3 nivå, skjønt til bakgrunnsmusikk og festbruk så holder det i massevis, samt nyhetene på P4 som ikke må være på high end nivå..
Jeg hørt Transporter spille NRK Klassisk live/direkte fra Olavshallen på mp3@320kbps. Kvaliteten er vel så god som noe jeg har hørt fra en Tandberg 3001 (slik jeg kan huske det, A/B med matchede nivåer hadde jeg ikke mulighet til).
Det savnes også å kunne bruke mulitfunksjons hjulet på fronten som volumkontroll.
Det er da bare å trykke på knappen "Volume" og skru på hjulet.
 
Topp Bunn