For høy spenning inn.

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.020
Hei.
Har fått tak i en gammel 117V platespiller (USA eller Japan går jeg ut ifra) hvor hastigheten er "all over the place". Regner med at det må skiftes ymse elektrolytter og renses noen potmetre, men jeg har ingen kontroll på hvor ofte denne har vært stappet i det norske stømnettet uten omformer. Hvis sånt har funnet sted, hva kan da være resultatet av slik behandling. Er hele elektronikken stekt?
Steen

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
12
Det er vel egentlig ganske håpløst å svare på uten å sjekke den. Hvis den har vært tilkoblet 230V så kan mye være ødelagt, men det kommer helt an på hva som er inne i den også. I og med at den fremdeles går så har den gjerne ikke vært tilkoblet 230V, men hva vet jeg? I utgangspunktet så er det andre støpsler i mindre spennende land så hvis det er originalt støpsel på den er vel det et hint om at den ikke har vært tilknyttet noe annet? Jeg foreslår å oppgi merke og modell og ta noen gode nærbilder av innmaten og legge ut her. Dersom det er en attraktiv spiller så fiks den, er det bare noe gammelt "skrot" så resirkuler den gjerne og ta ut en ny brukt.

Beklager rotete svar, men det var mange underliggende variable i spørsmålet.

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.020
Skal legge ved bilder etterhvert. Det er en særs attraktiv spiller, Sony TTS-3000, som jeg har flere av, og alle både enkle og stadig fungerende. På denne "nye" er det satt på et standard ujordet stikk. Selger hadde gitt opp, men informerte meg at den gikk alt alt for fort. Koblet den til step-down trafo da den kom i hus, og hastigheten er ikke for rask, men både veldig varierende, for lav og ikke forskjell på 45 og 33 omdr. Den er kjøpt som dele-spiller for en billig penge, men såpass pen at jeg tenkte den skulle få et nytt liv.
Steen

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
12
Skal legge ved bilder etterhvert. Det er en særs attraktiv spiller, Sony TTS-3000, som jeg har flere av, og alle både enkle og stadig fungerende. På denne "nye" er det satt på et standard ujordet stikk. Selger hadde gitt opp, men informerte meg at den gikk alt alt for fort. Koblet den til step-down trafo da den kom i hus, og hastigheten er ikke for rask, men både veldig varierende, for lav og ikke forskjell på 45 og 33 omdr. Den er kjøpt som dele-spiller for en billig penge, men såpass pen at jeg tenkte den skulle få et nytt liv.
Steen
Takker. Kjapt søk så er det ikke allverdens elektronikk i den, men noe er det. Kjenner ikke spilleren, men tipper denne kan reddes i og med at den fremdeles går og at den virker robust bygget. Dårlig svar, men læll da gut.

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.020
20230205_150045.jpg

Screenshot_20230205-145408.png Screenshot_20230205-145058.png

Det er ingen tvil om at noen har "lekt" seg tidligere. Det er brukt"biltema-type" kabelsko, og motoren er skudd fast i stedet for å henge i sine gummibøssinger. Det er heller intet lys i strobo-lampen. Hastigheten gikk fra ca 37rpm ned til 27rpm og tilbake til 34rpm i løpet av ca to timer. Alt dette er med step-down 110V.
Uten trafo, og med jumperen satt i 220V innstillingen, går platetallerken i ca 100rpm. Er det noen vits i å fortsette med prøving av forskjellige jumper innstillinger (110/120V og 220/240V), eller skal man gå rett på utskifting av elektrolytter pluss rensing av ymse pots.
Steen

Sist redigert:
Topp Bunn