Digitale avspillere For en oppgradering! +spm om anbefaling til DAC/streamer og råd om balansert drift

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Hei,
Vi har nylig oppgradert anlegget noe voldsomt :) Tidligere hadde vi en Denon PMA1500AE og et sett Paradigm SE 9 mk 3 -fronthøytalere. Var veldig fornøyd med dette, mye god lyd for en rimelig penge, men etterhvert ble nysgjerrigheten over hva som var mulig med enda bedre utstyr for stor....

De siste ukene har vi derfor først kjøpt et sett Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand-høyttalere og så en Marantzen PM11S3-forsterker.

For en oppgradering! Det er liksom slik at jeg konstant går rundt og undres over at en slik lyd kan reproduseres i en stue. Konsertopptak høres utrolig "live" ut og det er en veldig trivelig blanding av oppløst og "varmt" med god trøkk. Utrolig!

Foreløpig har vi de samme kildene som før:
Platespiller er en JVC QL-A5 med en Pickering xev/3001-pickup. Den får stå inntil jeg eventuelt snubler over noe spennende :)

Digitalt går det mest i en Squeezebox Classic koblet til en Cambridge DAC 3. Har også en Pioneer PD-S06 som er koblet analogt til forsterkeren (ikke via dacen).
Er i grunn godt fornøyd med DAC-en, har sammenlignet den med cd-spilleren og DAC-en er minst like god. Mer oppløst og videre lydbilde, men kanskje ørlite grann mer hard i toppen.

Lurer imidlertid på å oppgradere streamingløsningen litt. Ser kanskje ut som en brukt Bluesound Node kan være mest aktuelt pr nå (hvis jeg kommer over en), men har liten oversikt over markedet og setter pris på tips om andre løsninger.

Et usikkertsmoment er jo dac-kvaliteten i ulike streamere. Vil disse være like bra eller bedre enn i Cambridgen? Mottar gjerne tips om rimelige, varmtklingende dac-er også forresten :)

Har et budsjett på max 3000kr for streamer (inkl evt DAC hvis det er lurt å fornye den i tillegg). Kjøper gjerne brukt (må vel nesten det med det budsjettet...).

Til slutt:
Marantz PM11S3 har en balansert inngang og Cambridge DAC-en har en balansert utgang. Er det mye å hente på å gå over til balansert drift der?
Har lest i anmeldelser at Marantzen har "snudde" balanserte kontakter i forhold til det meste av annet utstyr. Vil det ha betydning for lydkvalitet i så fall?

På forhånd takk for hjelpen!

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.500
Torget vurderinger
2
Gratulerer og kos deg med det fine anlegget du har, du høres ut til å ha truffet blink, Ikke sikkert at videre oppgraderingern så steamerfronten gir noe nevneverdig utbytte,men jeg har for begrenset erfaring med ulike streamere.Men min prioriterimg er at 75& av lyden avgøres at høyttaler&rom, 20% forsterker og 5% en digital kilde.

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Takk for det!

Det er slik jeg tenker også egentlig. Høytalere avgjør mest, så må man ha en forsterker som driver de godt (har nok krefter osv) og resten er i stor grad finpuss så lenge man kjøper noe av kurant kvalitet.
Squeezebox og Cambridge DAC-en oppfyller dette, men jeg har litt lyst til å prøve dette med high res-filer og sånt, det er vel hovedgrunnen til at jeg vurderer bytte akk der.

Evo III

Be Who You Are
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
64.842
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
86
En brukt Bluesound node 2 burde du få for ca 3-3500kr. Det er en grei oppgradering i fra det du har.

O

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Hadde i utgangspunktet tenkt mest på Node 1, men er 2 så mye bedre at det er verdt det med en dobling i (brukt)pris?
Hvordan er DAC-en i disse sammenlignet med Cambridge 3, tror dere?

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Antall liker
832
Sted
Bergen
Hei .Enig med Hr.Clorin.
Men du kan jo få deg en feks.Bluesound Node på prøve om mulig å test med og uten Cambridge dacen.
Selv hadde jeg en Rega dac på en Bluesound men den innebygde Blues.dacen var så ogsi like god så jeg leverte Regaen inn igjen.
Ellers gromme høyttalere og forsterker du har fått deg:)

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
En bluesound node 2 eller auralic aries mini bør gjøre susen. Sistnevnte tror jeg ikke støtter spotify hvis det er viktig, men er litt usikker.
Uansett, gratulerer med flott anlegg. Noe å kose seg med i ferien høres det ut som :)

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Takk for gratulasjoner!

Dette høres veldig lovende ut, tror jeg får prøve en Bluesound.
Får ta diverse blindtester opp mot DAC og Squeezebox og se hvordan det ligger an :)

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Er det forresten noen som har noen formening om det med balansert tilkobling eller ikke for de nevnte komponentene?

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.249
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Hvis Oppo 103D kan streame, så vil jeg anbefale den. Ca 4000 brukt, men så får du også enormt mye annet og knall lyd. Garanter oppgradering.

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Takk for tipset, skriver den ned på lista!

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.249
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Hvis du holdr til i nærheten av lørenskog, så kan du få testet ut min.

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Fant en Bluesound Node latterlig billig på tilbudstorget til HiFiKlubben så da prøver jeg den. Får teste litt med og uten dac og sammenligne mot Squeezebox osv.

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Takk for det!
Dette ble veldig greit egentlig, demomodell til 1248kr inkl frakt og med full garanti. Trodde ikke jeg skullle få tak i en så billig :)

Topp Bunn