For de som var unge på 90-tallet...

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
1995...


Husker plata ble anmeldt i Lyd & Bilde der det sto noe sånt som "Rocken er død, lenge leve Chemical Brothers" eller noe sånt. Året etter, da jeg suste rundt i militæret og kvesset knivene før Bosnia, så ble jeg gjort kjent med de karene der, og den jæv.. sambandsmannen i troppen min som jeg var på rom med (som tilfeldigvis spilte bassgitar og alt mulig) hadde med seg PA anlegget sitt med CD-spiller og vekkerklokke til dette med belysning. Jeg kan love deg vi kom oss på beina 06.00 på Heistadmoen med denne sounden...
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Judas Priest's Painkiller ble det banga myyye til på 90 tallet ;D

 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
hehe beina smalt i gulvet tenker jeg bjornh ;D. dette bandet preget også 90 tallet
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Husker den plata. Mye spilt på Nad 216 (bi-amp, 2 stk.) Nad 106, Nad 513 og Dali 850 på den tiden. Mye bra lyd på den plata. Fikk mye oppmerksomhet, for det dystre lydbildet sitt.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Apropos han sambandsmannen med Chemical Brothers i plateskuffen...

Han fant jo på å drive å bytte på de platene vi ble vekket til, og da dukket en morran denne låte her opp som jagde oss opp.


Dune heter visst gruppa, men låta dukker også opp i ulike varianter under navnet Akira.

Jeg synes i grunn dette er greit nok. Men en gang satt jeg på med en UB-korporal fra Evjemoen til Skien eller ett eller annet sted. I en BMW, og han torturerte meg med Smurfehits nesten hele veien. Jeg skulle til Drammen (eller Røyken egentlig) og hadde vært på vakt til lørdag, og tenkte jeg kunne sitte på med han. Hadde jeg visst at han skulle begynne med de smurfehitsa sine på bil-stereoen skulle jeg heller blitt igjen på kaserna!
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Kjekt å se at også andre hørte mye på "alternativ" elektronica på nittitallet her på HFS, men ingen har nevnt Portisheads Dummy enda. Og den hører absolutt hjemme i selskapet. Når det gjelder folkets favoritt Massive Attack har jeg faktisk et sterkere forhold til platene før Mezzanine, selv om jeg har den også. Men av all elektronica var det nok The Orb med UForb som er det viktigste soundtracket for hele nittitallet for meg, i og med at den kom ut i 1990. Anbefales av lydmessige årsaker også, grunnet den artige bruken av samples.

[/video]


Btw: Spørsmålet om Cobains egg eller høne har et klart svar. Mannen hadde diagnosen bipolar type 1, også kjent som manisk depressiv lidelse. Det er typisk at kunstnere som sliter med den lidelsen velger å medisinere seg selv, fordi de føler at den utjevningen av svingningene med bruk av lithium hemmer kreativiteten (jfr. Nirvanas låt Lithium). Det er den eneste medisinen som fungerer på bipolar type 1, som ikke må forveksles med den mer vanlige bipolar type 2 (som kan reguleres med mye mildere medisin, og i mange tilfeller ikke trenger å medisineres i det hele tatt). Som dere kanskje vet så er heroin vidundermedisinen som "hjelper mot alt", så lenge man ikke har problemer med tilgang, eller tar overdose. Kurt røkte sikkert jazzsigaretter før han fikk diagnosen, men bruken av opiater kom nok som en følge av lidelsen. Og for å gjøre det klart så var ikke Kurt Cobain depressiv, som er en helt annen lidelse, med helt andre årsaker enn manisk depresjon.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Stemmer det. Han var manisk depressiv, og han var nok ofte under det som kalles "under terapeutisk nivå" -og trengte av den grunn lithium.
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Jeg er tydeligvis generasjon X. Kjekt å vite. 8)

Kyuss - Gardenia (høyt opp på lista over TØFFE band i min lille verden)


Pixies - Gigantic (fordi låttittelen så elegant oppsummerer mitt forhold til bandet)


Nick Cave - Loverman (faen for ei låt, skremmende video)


My Bloody Valentine - Only Shallow (jada, videoen suger. Du ser knapt nok bandet. Det er poenget. MBV skal du ikke se. Tror jeg?)


Motorpsycho - The Nerve Tatoo (Fant ingen timeslange klipp av The Wheel, The Golden Core, Ak9-Suite eller Demon Box som jeg hadde håpa på, så litt poppa Mpsycho er bra, det).

 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Noen som husker disse gutta her..?


Vanilla Ice, med den berømte samplede låta Ice Ice Baby fra 1990 -og hva hadde de samplet? Hørte jeg Under Pressure med David Bowie og Freddie Mercury..? Nå skal det sies at Ice Ice Baby ble mye spilt på radio (og diskoteker, ungdomsklubber) -og det var helt håpløst å komme unna den på den tiden...
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Tool kom på banen for min del med Undertow og fulgte opp med Ænima på 90 tallet.
Den musikalske prog rocken satt og sitter som et skudd enda for min del.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Er 90-tallet Metallica's ti-år?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Jeg synes at Metallica har gjort det veldig bra både på 80- og 90-tallet, jeg da. Men hva er deres beste plate?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
-nei nei nei -det er så inhumant! ;D
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nei nå tøyser dere vel med oss? Som alle vet så er det jo "The Black Album" som er det fremste uttrykk for bandets kunst. Jeg har da vel ikke misforstått innmari at det er et annet album fra de som egentlig er bedre?

Mvh Vidar P
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Vidar P skrev:
Nei nå tøyser dere vel med oss? Som alle vet så er det jo "The Black Album" som er det fremste uttrykk for bandets kunst. Jeg har da vel ikke misforstått innmari at det er et annet album fra de som egentlig er bedre?

Mvh Vidar P
Dvs. det bygger seg godt opp på 80-tallet, topper seg i 90-91 og mer eller mindre "kuliminerer" etter det.

har vi en konklusjon? :)
 
Ø

ØivindJ

Gjest
Master of puppets er den skiva som, med rett, er anerkjent som en av de beste metalskivene igjennom tidene.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
ØivindJ skrev:
Master of puppets er den skiva som, med rett, er anerkjent som en av de beste metalskivene igjennom tidene.
Støttes, et meget sterkt album!

På Metallica's delte 2. plass står Ride the Lightning og Justice for All. Black Album ble for meg en nedtur da det kom, da noe av råheten forsvant med dette, det ble liksom litt for "produsert" på en måte.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Mye fet musikk fra nittitallet.
Husker godt at grungen drepte hårmetall.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ministry, My Life With The Thrill Kill Cult og Buthole Surfers spant endel rundt i spilleren i 2003. Det var et festlig år da jeg sluttet i jobb for å avtjene verneplikt som sivilarbeider. Det ble altså behov for gøy musikk som ristet meg ut av dvalen ::)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Metallica, Nirvana, Pearl Jam og REM. Så kommer det noen høydare med f.eks. live utgivelsen til Eagles, "Hell Freezes Over" med en versjon av "Hottæll Kallifornja" som ble myyyyye brukt av diverse Hi-Fi sjapper på den tiden. Det er, ved siden av Eurodance (særlig han der tannlegen Alban), Chemical Brothers og Prodigy det som definerer 90-tallet i veldig stor grad for meg. Litt "forenklet" oppsummert. ;)

-men når jeg kommer på det: Rage Against The Machine var i spillern på mange fester også.
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Spor (Trace, 1991)
Gåte ved Gåte (Riddle beside another riddle, 1994)
Erindring (Memory, 1995)
Månestein (Moon stone, 1997)
Svarta Bjørn (Black bear, 1998)

Er vel album jeg hørte mye på.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Det er ikke det at jeg ikke hørte på Bremnes på 90-tallet. Jeg bare festet ikke eller danset til musikken hennes ;D
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Skjønner det Bjornh. Var litt usikker på om jeg skulle legge det ut, men valgte og gjøre det alikevel! ;D
 
Ø

ØivindJ

Gjest
I kjærlighetssorgen var teksten på denne slik virkeligheten ble oppfattet ;D :
(og den ble spilt igjen og igjen)

 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Ble introdusert for Pantera på tidlig 90 tallet. Vulgar display of power, Og Cowboys from hell som kom et par år før den. Dette var musikk som vi var litt småsinna til.

WALK!!!!!!! ;D
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Gikk en del i udo,accept,wasp,manovar,magnum,så plutselig Tony carey og abba viss det var damer i nerheten....

Planet p project,aldo nova,extreme,tesla++


mvh.
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Dont wake the lion!!

Får veldig gode minner når du skriver Magnum.
Så de på Rockefeller, kjempe!!!!
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Bjørk ja. AT jeg kunne glemme henne. I play dead var veldig bra. Human behavior var også bra. Hun brøt litt med det etablerte på den tiden, og stilen hennes var småkul.
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Jeg hadde min svarteste audiofile periode på nittitallet... Det var da alt dreide seg om mest mulig direkte (kort) signalvei, ikke bass/diskant/loudness... (helst ingenting i det hele tatt)... og jeg justerte derfor musikksmaken min deretter (kirkelig kulturverksted funka greitt med "den direkte filosofien... ja og bjørn eidsvåg o.l)

Dette var en av de få "metall-light banda" som hadde godkjent lydkvalitet back then!



What HiFi brukte "laughing on judgement day" som testplate ... Og den plata (i tillegg til å være bra produsert lydmessig) var bra på alle andre måter også ... delvis enig fortsatt, den dag i dag...

 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Til Room.

Hører stadig vekk på magnum,blir aldri lei musikken og stemmen til Bob Catley.
Og med bedre lyd enn det eg hadde da,så varer musikken evig...

Hadde eg visst om norgesbesøk hadde eg reist på flekken,kommer kanskje igjen?

Dont wake the lion,er bare heilt topp mfl..lonely night..vigilante...

mvh
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Det dukket opp en mengde lovende artister på 90-tallet. En av dem jeg fikk med meg, er Amanda Marshall. Hun ble lagt merke til og jeg likte mye sangene hennes godt. Jeg mener jeg kjøpte denne i 1996, mens jeg studerte og begynte å få teken. Det var spennende tider for stereo og musikk..! Her er en av de gode låtene, Beautiful Goodbye:


Men det er kanskje denne mange husker, fra samme plate. Let It Rain


Plata er fortsatt en en av de som jeg jevnt og trutt kommer tilbake til, når jeg er i det hjørnet...


Mvh. Bjørn
 
Ø

ØivindJ

Gjest
Let It Rain :) En på rommet i millitæret som hadde plata hennes husker jeg. Tror nesten jeg skal skaffe den nå.

Sov godt:
In The Arms Of an Angel - Sarah McLaughlin(1997):
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Vi var inne på Björk. Big Time Sensuality


Og Human Behaviour



Mvh. Bjørn
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Militæret ja. Det er kanskje ikke stedet der alt er gode minner, og som gir Hi-Fi sin plass i hverdagen, men vi hadde som nevnt et brukbart anlegg på rommet. Så var det en eller annen som kom inn med R.E.M. plata New Adventures in HiFi -en av deres beste plater, og er relativt Hi-Fi. Siden vi var på vei til Bosnia på den tiden så satte den seg vel inn i sjela av den grunn. Her er Leave.


Men det som egentlig fikk øyene mine opp for gruppa, var Automatic For The People fra 1992. Her er låta Drive som setter minnene i sving i forhold til det å henge ute på hjørnet, cruise opp og ned gata alene, med kompiser, på moped, i bil -mens vi ventet på neste helg da det det Store skulle skje...




Mvh. Bjørn
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Cranberries -den plata der spilte jeg mye høsten 1994, da jeg hadde begynt på universitetet og satt i leiligheta med mitt første Hi-Fi anlegg, beståemde av NAD 5420, 304 og Dali 104. RAskt kom Tara Labs Prism 55, mens jeg har glemt hva slags høyttalerkabler jeg hadde da.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Som nevnt er Pearl Jam en av de grupper jeg har trykt til brystet som liksom bare hører til hjemme hos meg. Siden vi nå er tilbake på kaserna så fant jeg av og til plater jeg ikke hadde. Det var sjelden vi ikke hadde mye å gjøre, men etter tjenestetid hadde man av og til rommet for seg selv. På den måten fungerte det som et sted jeg fikk "prøvelyttet". Her er noen låter som gikk "rett hjem" hos meg fra plata No Code, og her var det mye bra låter.

Off He Goes


In My Tree


Denne her har en en nærmest "folketone" aktig form som jeg er vant med her nordpå -som for meg er litt Trygve Hoff, K.M. Myrland (kanskje helst det siste) som sendte tankene nordover, siden jeg rullet rundt i skogen på Heistadmoen og stadig var på "sightseeing" på Hengsvann. Her er Around the Bend



Mvh. Bjørn
 
Topp Bunn