For best mulig arbeidsforhold i stereo:TV på vegg eller på TV bord?

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Skal bygge nytt TV bord og vurderer å henge TV på vegg(65`)

I utgangspunktet er det ingen restriksjoner på hvoir stort eller lite TV bordet skal være.. Kravet på kjempedype TV bord er ikke det samme lenger da jeg ikke lenger har store effektforsterkere.)

Hvilken løsning vil mest sannsynelig gi best lyd, Noen som har peil?
 

Vedlegg

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
For lyden er det sannsynligvis hipp som happ om TV-en henger på veggen eller står på bordet, men for plassen i/størrelsen på stereobenken er det jo en fordel om TV henger på veggen, synes jeg. For ikke å snakke om den opplevde størrelsen av rommet. Penere også, synes jeg som regel.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.518
Antall liker
9.286
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Her i huset henger 65" på veggen og det er en optisk kabel fra den og ned til DAC som står i stereobenken under TVen. Har inntrykk av at flere og flere velger å henge TVen på veggen.
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Vurderer også og kjøpe en 78`som definitvit vil henge på veggen.
Hva med mindre stereo benk, hvor mye vil det ha og om noe i det hele tatt!! Syns det er ok med litt størrelse på benken siden TV er så stor men lurer på hvordan det eventuellt påvirker...
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Den og alle andre flater i rommet lager refleksjoner, men om den er 100 eller 150cm bred blir hipp som happ uansett, og det er umulig å forutsi hvordan disse refleksjonene påvirker lyden. Står den mellom/bak høyttalerne forstyrrer den nok ikke noe særlig.

Ofte kan refleksjoner/difraksjon gjøre bra ting også.... Tror ikke du behøver å bekymre deg så veldig. :)
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Finner ut av det hvis du lager en 10 cm Rockwool akustikkplate og plasserer bak tv'en. Gjorde dette selv og la ikke merke til noe forskjell, men jeg har så store andre romproblemer at mitt eksempel ikke er noen fasit ;)
 
Topp Bunn