Foobar 2000 og Asio

opptatt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.06.2010
Antall liker
60
Sted
Tredje sten vest av Sola
Har en Hegel DAC HD25 og lurer på om
det finnes Asio driver og evt. link for nedlasting
NB: har ikke peiling om asio er bedre enn noe annet.
Pft
Opptatt

S

Syncrolux

Gjest
ASIO er egentlig ikke noe poeng hvis man har en WASAPI driver i Windows.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.622
Sted
Liten by
Litt usikker på hvor jeg skal spørre om dette, fant ikke en tråd der det passet.
Spørsmålet er, hvilken harddisk er den beste til å putte inn i et system som skal spille av MP3 og FLAC?
Finnes det harddisker som passer spesielt bra til dette og i såfall, hva er kravene som skal tilfredsstilles? Er det spindelhastighet eller er det dataoverføringshastighet som er viktigest?

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.622
Sted
Liten by
Litt usikker på hvor jeg skal spørre om dette, fant ikke en tråd der det passet.
Spørsmålet er, hvilken harddisk er den beste til å putte inn i et system som skal spille av MP3 og FLAC?
Finnes det harddisker som passer spesielt bra til dette og i såfall, hva er kravene som skal tilfredsstilles? Er det spindelhastighet eller er det dataoverføringshastighet som er viktigest?
Ingen som vet?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.056
Torget vurderinger
1
For det første, hvilket OS brukes?
Etter windows 10 så har det ikke vært nødvendig med asio eller wasapi innstallert ihvertfall, da OS har støtte default og exclusive tilgang til lyddriver med wasapi Mulig det kom i 7 eller 8 eller 8.1 også, husker ikke..

Hvilken disk anbefales? Den som er stor nok, alle disker produsert etter 1990 er kjappe nok til å avspille musikk ihvertfall. Men bibliotek funksjoner etc så starter det jo å dra på litt, indexing etc..

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.622
Sted
Liten by
Dette er til en streamer med HD. Hva skal man se etter?
Jeg har ikke så peil på dette. Jeg har en litt eldre NAS med noen green disker (husker ikke fabrikat), men de er så trege at jeg ikke kan spille musikk fra den. Skjønner ikke hvorfor. Så jeg vil ikke gå i samme fellen igjen.
Leste at WD Black disker er bra, men utover det har jeg ikke snøring på hva som er viktig. RPM? Overføringshastighet?
SSD blir for dyrt, da jeg trenger minst 2TB.
Tar imot alle erfaringer og tips med takk.

S

Syncrolux

Gjest
Ang disker: spiller ingen rolle. Som nevnt vil alle disker som finnes uansett være overkill ytelsesmessig. Dog vil SSD potensielt gi raskere rescan av musikkbiblioteket, men det har ingen ting å si for avspilling.

Om ikke annet så er SSD'er lydløse ....

S

Syncrolux

Gjest
Dette er til en streamer med HD. Hva skal man se etter?
Jeg har ikke så peil på dette. Jeg har en litt eldre NAS med noen green disker (husker ikke fabrikat), men de er så trege at jeg ikke kan spille musikk fra den. Skjønner ikke hvorfor. Så jeg vil ikke gå i samme fellen igjen.
Leste at WD Black disker er bra, men utover det har jeg ikke snøring på hva som er viktig. RPM? Overføringshastighet?
SSD blir for dyrt, da jeg trenger minst 2TB.
Tar imot alle erfaringer og tips med takk.
At det er tregt kan jo være nettet ditt .. eller defekte disker.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.622
Sted
Liten by
At det er tregt kan jo være nettet ditt .. eller defekte disker.
Sjekket nettet sammen med kompis som skal ha greie på dette og det var ikke noe galt med det og diskene fikk jeg fra han, så han skjønte like lite. Men jeg har i grunnen gitt opp den løsningen .-)

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.622
Sted
Liten by
Ang disker: spiller ingen rolle. Som nevnt vil alle disker som finnes uansett være overkill ytelsesmessig. Dog vil SSD potensielt gi raskere rescan av musikkbiblioteket, men det har ingen ting å si for avspilling.

Om ikke annet så er SSD'er lydløse ....
Lydløs er et godt poeng!

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.056
Torget vurderinger
1
Sjekket nettet sammen med kompis som skal ha greie på dette og det var ikke noe galt med det og diskene fikk jeg fra han, så han skjønte like lite. Men jeg har i grunnen gitt opp den løsningen .-)
Dårlig NAS løsning da mao.. Har sjelden vært noe problemer etter 2000-tallet hverken med disker eller nettverk. Men finnes mye dårlige løsninger, 11mbit trådløst er et eksempel der.. Test hastigheten på overføring på NAS til en PC, og gjerne den andre veien også.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.622
Sted
Liten by
Dårlig NAS løsning da mao.. Har sjelden vært noe problemer etter 2000-tallet hverken med disker eller nettverk. Men finnes mye dårlige løsninger, 11mbit trådløst er et eksempel der.. Test hastigheten på overføring på NAS til en PC, og gjerne den andre veien også.
Hvordan tester jeg det?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.056
Torget vurderinger
1
Will do! Hva er raskt og hva er sakte?
En harddisk har gjerne 100MB/s hastighet, ofte litt mer på spinnende disk. Nettverket er gjerne en flaskehals, men har man gigabit nettverk så er man gjerne på irundt 100MB/s. 100mbit nettverk så får man bare 10MB/s. Jeg runder av her på regnestykket, litt tap her og der og sjeldent optimalt uansett på alle systemer.

Edit: kanskje opprette egen tråd for dette problemet, istedet for å kuppe TS sin som er et helt annet tema?

Topp Bunn