Focal Profile

ksveen73

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2005
Innlegg
213
Antall liker
30
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Er det noen som har erfaring med Focal Profile 928? De ser jo lekre ut... Er lyden like bra som utseende, tro? Hadde før Electra 926 - vil dette være en oppgradering på lyd, eller bare utseende?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.935
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
Tja. Jeg lurer litt på det samme og ekspandere systemet her igjen. Selv om jeg har Electra 936...

Etter det jeg har lest fra utlandet, skal de være velsignet fri fra kabinettfarging. Det er svært gode nyheter. Dog tror jeg at det litt mer trøkk i 4X8" enn 4X6,5" men med den nye Profile suben kan jeg leve med det...

Jeg undres, om mellomtonen er forbedret i forhold til tidligere, og selvsagt diskanten. Men dersom den er fullt på høyde der, og fri for forvrengning (relativt sett i forhold til Electra) så kunne jeg tenkt meg et system med bl.a. Profile 928.

http://www.focal.tm.fr/accueil_en.htm


Mvh. Bjørn
 

ksveen73

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2005
Innlegg
213
Antall liker
30
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Tja. Jeg lurer litt på det samme og ekspandere systemet her igjen. Selv om jeg har Electra 936...

Etter det jeg har lest fra utlandet, skal de være velsignet fri fra kabinettfarging. Det er svært gode nyheter. Dog tror jeg at det litt mer trøkk i 4X8" enn 4X6,5" men med den nye Profile suben kan jeg leve med det...

Jeg undres, om mellomtonen er forbedret i forhold til tidligere, og selvsagt diskanten. Men dersom den er fullt på høyde der, og fri for forvrengning (relativt sett i forhold til Electra) så kunne jeg tenkt meg et system med bl.a. Profile 928.

http://www.focal.tm.fr/accueil_en.htm


Mvh. Bjørn
Etter hva jeg har forstått, etter å ha "SETT" på de idag (de er jævlig lekre) og fått kommentert fra selger, så er hvertfall diskanten et par hakk bedre, mer åpen og detaljert, enn på den gamle Electra serien. Jeg stiller meg imidlertid ganske usikker til hvor trøkk det egentlig er i høytaleren. Kabinettet ser jo mer ut som en design høyttaler, enn en høytaler som først og fremst setter lydkvaliteten i høysetet... Men dette kan sikkert kombineres? Tror en må prøve og teste litt...
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.935
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
Nei, jeg må si at jeg har drevet seriøst med Hifi siden -93 og, da begynte det jo med NAD (altså eget anlegg).

Mye har skjedd siden da, spesielt med basselementene. De går ikke så fryktelig mye dypere men, de flyttter kanskje mer luft. Eller, er hurtigere og konstruksjonene er totalt sett bedre. Og man trenger ikke Alta kraftverket for å drive dem heller.

Jeg skal kjøpe et par sånne.
 

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
379
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Jeg har Electra 926, og har hørt Profile 928, dog i et helt annet oppsett. Jeg synes 928 var litt tamme, men det kan godt skyldes elektronikken/rommet. Det ble spilt på Denon 3910/3806 og Rotel 1090.
Electra 926 høres for meg ut som en mer raffinert høyttaler, og den har mer trøkk i bassen.
 

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
246
Antall liker
0
Har erfaring med 918 og må si meg enig i at imponatoreffekten er lav, men dette tar den igjen på rytme/hurtighet, nerve og musikk. Gi den noen timer før du gjør deg opp noen bastant mening.

mvh
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.935
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
Tja, jeg har prøvd Electraene mine på Yamaha, Denon, Rega osv.

Og, der kommer det fort frem saker og ting som oppsettet mitt ikke har. En noe mer pompøs lyd eller varme, alt etter som. Det blir vel noe digitalt etter 558.2'en min, tenker jeg...
 

ksveen73

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2005
Innlegg
213
Antall liker
30
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Ble så jeg gikk til anskaffelse av Profile 928 Classic - http://avforum.no/minhifi/show.php/kjetsv. Har stått i hus en ukes tid nå, og blitt spilt på ca 70-80 timer. Er vel igjen 100-200 timer før de er skikkelige innspilte. De forandrer seg hver dag.. Moro. Virker allerede nå som de er mer detaljerte og mer åpne i toppen enn den gamle Electra serien. Lettere å få et bedre perspektiv. Er nok litt mindre trøkk enn Electra 926, sitter jo to 6 1/2" istedenfor to 7"... Spenndende tider imøte, ihvertfall...
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.935
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
...men det løser du effektivt med Profile subben. Og gjerne 2...

-men etter det jeg leser av tester rundt om, er profile serien mindre farget i lyden av kasseresonanser enn tidligere også, og det mente man bl.a. i England første til renere lyd.

Kanskje jeg kjøper et par 928 jeg også...
 

ksveen73

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2005
Innlegg
213
Antall liker
30
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Jeg har også den oppfatning at de spiller "renere"! Det ovale kabinettet skal jo etter det jeg har skjønt forhindre stående lydbølger og føre til mindre resonans, så dette er nok hovedårsaken. Jeg innbiller meg også at dette inntrykket fort kan komme, sålenge diskant oppfattes som endel mer oppløst og åpen.

Bassproblemet kan nok løses med en god sub ja... Men Profile sub'en er jo sinnsykt kostbar da... Må da være noe som er litt rimelligere som kan gjøre samma nytta?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.935
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
Jeg var innom i fjor en gang på våren på Hifi-Huset, og hørte et litt morsomt oppsett med Cobalt 816S og med den lille subwooferen Chorus SW700S. Det var ikke slik at bassen flyttet vegger og tak, men den var justert slik at den fylte på i bassområdet uten å bli kjellerdyp, men slik at lyden virket mer slagferdig.

Et annet alternativ er å få tak i en brukt Cobalt SW800 som jeg mener finnes i samme farge som 928'ene dine. Det er en ganske heftig subwoofer, som kan slå godt i fra seg.
 

ksveen73

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2005
Innlegg
213
Antall liker
30
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Det var et godt tips!

Er vel egentlig rimelig sikker på kundebehandler-"guru" Andre på Hi Fi Huset er MEGET behjelpelig med å finne en sub som kan passe!

Men spørsmålet er vel egentlig om en ikke får mer kvalitet på lyden ved Electra 1007be ++ sub - så lenge en bør/må ha sub uansett...

Har forresten testa litt på amp-sida idag. Har en Vincent SV-238 som har fått kjørt seg litt mot Audio Analogue Maestro Settanta. Stor forskjell - Maestro'en gir et mye bedre perspektiv og er mer detaljert, men kan bli litt anstrengende i øvre mellomtone. Vincent er kraft, kraft, kraft... Vincenten er myk og deilig fra mellomtone og oppover - strykere høres myke og fine ut, men kan bli litt ullen i bassen...
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.935
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
Tja, av erfaring med stativhøytalere og 2,5-veis og opp t.o.m. 4-veis, så synes jeg det er lettere å få korrekt bassnivå, deling og plassering (av hele sulamitten) så snart de er gulvstående og har litt bassrespons i seg selv.

Ikke at jeg mener at at 1007 ikke er bra, men det er "blendingen" som er det vanskelige. I 9 av 10 tilfeller hadde jeg f.eks. valgt Profile SW908 subben med 918, fremfor med 908, og Electra Electra SW 1000 Be med Electra 1027 Be fremfor sammen med Electra 1007 Be.

Men så var det dette med penger da...og 1007 Be sammen med Profile SW 908 kan umulig bli feil, det heller...
 

ksveen73

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2005
Innlegg
213
Antall liker
30
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Hører nå endelig at 928'ene har kommet seg betraktelig i forhold til innspilling. Men jeg oppfatter de fortsatt som litt anstrengende ved f.eks piano-anslag, munnspill og lignende med Audio Analog Maestro forsterkeren. Mulig match av kabler osv kanskje vil hjelpe her. Trøkket i bånn må nok kompanserers med en sub... Har uansett avtalt med den alltid service innstilte Andrè på HiFi Huset om å test Electra 1007Be for å sammenligne. Kanskje det blir stativer? Hifi er moro, men kan være slitsomt...
 
Topp Bunn