Focal + Naim = Focaim?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Naim har jo lenge gått helt egne veier med høyttalerne sine, kanskje litt mindre de siste årene, og nå fusjonerer de med en High end-produsent hvis høyttalere aldri har vært regnet som den mest naturlige matchen med Naimelektronikk. Og samtidig finnes det et stort tomrom i toppen av Naims høyttalersortiment. Tror jeg ser hvor dette går.
 

Jarll

Medlem
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
22
Antall liker
4
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
8
Bach_Man skrev:
Naim har jo lenge gått helt egne veier med høyttalerne sine, kanskje litt mindre de siste årene, og nå fusjonerer de med en High end-produsent hvis høyttalere aldri har vært regnet som den mest naturlige matchen med Naimelektronikk. Og samtidig finnes det et stort tomrom i toppen av Naims høyttalersortiment. Tror jeg ser hvor dette går.
Ikke enig med deg at det er en almenn oppfattning om at Focal ikke matcher med Naim.

Har selv brukt både Focal Be og Utopia og de mer tradisjonelle høytallermerkene som Kudos, Neat, Naim-ht og Totem på forskjellig Naim elektronikk. Kan ikke si at Focal var en dårligere match enn de andre merkene.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Jeg sier ikke at Focal er en dårlig match med Naim, men det er ikke et av merkene som man tenker på som typiske Naimhøytalere, og det er dermed en oppsiktsvekkende fusjonspartner. Men nå tenker vel gjerne Naims ledelse og teknologer på en annen måte enn brukerne tror, altfor mange av brukerne henger jo også etter med flere tiår. I motsetning til mange av disse andre høyttalerprodusentene har Focal markert seg som en betydelig teknologileverandør, tror ikke jeg tar mye feil i å utrope dem til en av de mest teknologisk avanserte høyttalerprodusentene i verden.

Men det som interesserer meg er hva dette sier om Naim sine planer på høyttalerfronten. Ovator har jo allerede tatt merket bort ifra tidligere tiders idiosynkratiske og kontroversielle høyttalerkonstruksjoner, så første skritt er jo allerede tatt så å si.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.508
Antall liker
102.782
Torget vurderinger
23
:eek: :eek: :eek: ;D
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Dette er litt som B&W + Classé. Det kan hende at det blir riktig interessant på sikt med tanke på produktutvikling eller "hverandre-tilpassing", kanskje.
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Dersom det blir som med B&W og Classe bør jo det være greit. I hvert fall om en ser på muligheten for god distribusjon i Norge. Her hjemme har jo Mono AS nettopp overtatt iport og distribusjon av Focal, og er av meg regnet som en av de fire mest seriøse HIFI-importørene i Norge, med et godt utbygget forhandlernett. Da er det kanskje håp for Naim også på den siden......

Hvis ikke Ljudtema overtar distribusjonen av Focal da, men jeg har litt vondt for å se det gå den veien..... ???
 
U

utgatt60135

Gjest
Jarll skrev:
Bach_Man skrev:
Naim har jo lenge gått helt egne veier med høyttalerne sine, kanskje litt mindre de siste årene, og nå fusjonerer de med en High end-produsent hvis høyttalere aldri har vært regnet som den mest naturlige matchen med Naimelektronikk. Og samtidig finnes det et stort tomrom i toppen av Naims høyttalersortiment. Tror jeg ser hvor dette går.
Ikke enig med deg at det er en almenn oppfattning om at Focal ikke matcher med Naim.

Har selv brukt både Focal Be og Utopia og de mer tradisjonelle høytallermerkene som Kudos, Neat, Naim-ht og Totem på forskjellig Naim elektronikk. Kan ikke si at Focal var en dårligere match enn de andre merkene.
Støtter deg her, Jarll. Hvorfor skulle ikke Focal passe bra med Naim? Det var i allefall ikke noe veien med matchen Utopia micro og Unitiqute. Tror endel naimeiere at Naim er mer spesiell enn de egentlig er? Det kan virke slik. Unitiqute er temmelig nøytral sak, imo. Ikke mye som skiller den ut fra andre. Kudos var nevnt som en perfekt match, men hvorfor det? Er de mer ute etter en lydmessig preferanse mer enn nøytral match?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Kommer sikkert til å dukke opp Naim-forsterkere som er effektmessig tilpasset f.eks. Grande i Utopia III serien.
 
Topp Bunn