FM Tunere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    digiman skrev:
    Hvordan stiller det seg med antenner folkens? Ser at i UK, så legges det mye i kvaliteten på dette.
    Er det f.eks akseptabelt og bruke utgangen fra kabel-tv leverandøren til FM-radio? Eller skjer det noe på veien der?
    Mange gjør det, og det bør vel bare være perfekte FM-signaler. Teoretisk burde det tilsi at kabelen ikke påvirker lyden på noen annen måte enn å gi tuneren optimale forhold, men jeg har ikke så god hånd om hverken teorier eller praksis. Vi har en grei takantenne, men den har en begrensning med at den ikke dekker alle senderne like godt. De som er gode er perfekte, men noen har for mye støy. Alltid Klassisk var dessverre litt plaget, og det er også P2 i en litt mindre grad. Det er klart hørbart, og jeg tror at en antenneforsterker skal kunne fås inn bedre. Det mangler bare litt på å få den bra. Har pleid å lytte til klassisk om natten med greit resultat hvis det ikke er for mye lyd og heftige transienter. Hvis ikke en antenneforsterker gjør jobben så bør jeg kanskje satse på et eget opplegg, for Ytre Sandviken mot byfjorden burde være et greit utgangspunkt.

    En DAC med FM-sender hadde vært skikkelig gromt. Gjerne med en smart oppsampling som kan forbedre 320kbps. Jeg mener å ha lest om iPod-dokker som konverterer signalene med overraskende godt resultat, og hvorfor skulle ikke en form for oppsampling være vellykket? Da hadde det blitt ganske gøy å lytte til radio over FM, for med et fremtidig høyoppløst nettradiotilbud vil dette kunne gi sjarmerende resultater. Da vil selvfølgelig FM-tuneren bli brukt i et nummer 2-anlegg med en rimelig CDP eller gammel DAC. Det ville jo vært litt meningsløst å sende den samme lyden over FM som du kan mate direkte inn i forsterkeren. Da er det bedre at den brukes i anlegg der sjarmen er viktigste faktor. For øyeblikket er tuneren eneste "verdige" kilde for MingDa/Stax i mitt eie, for HK cdp-en har fått en summelyd på den analoge utgangen.
     

    niklasthedolphin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2006
    Innlegg
    352
    Antall liker
    1
    Jeg har min Tandberg TPT 3001A og holder meget af at lytte til musik gennem den.

    Radioudsendelsernes lydkvalitet var i potentielt højere før DR og SR digitaliserede deres backbones.

    Skulle jeg vælge FM tuner på ny ville jeg nok stadig vælge mellem Tandbergs, Day Sequerras og Magnum Dynalabs bedst lydende modeller.

    "dolph"
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn