Ønsker anbefaling FM radio - DAB radio

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Kanskje flere som har det samme problemet?

Hvordan konventere en vanlig FM radio/tuner til DAB radio?

Noen adaptere har både RCA, og AUX inngang, men fins det adaptere med både RCA inn, og ut? Så man kan benytte adapter mellom FM radioen og forsterker (uten digital inngang?)

Det virker som de gamle tunerne/radionene går ut på datoen når lokalnettet legges ned, eller finnes det håp?
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Jeg har gått over til å lytte på lokalradio. De kommer til å holde på i mange år fremover, og det beste med det at de spiller bedre musikk;)
Var etter hvert lei av spillelistene til NRK og kassetten til P4....
Vil du ha tilbake alle kanalene er vel internett radio bedre løsning enn DAB?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Kanskje flere som har det samme problemet?

Hvordan konventere en vanlig FM radio/tuner til DAB radio?

Noen adaptere har både RCA, og AUX inngang, men fins det adaptere med både RCA inn, og ut? Så man kan benytte adapter mellom FM radioen og forsterker (uten digital inngang?)

Det virker som de gamle tunerne/radionene går ut på datoen når lokalnettet legges ned, eller finnes det håp?
Hvis du har separat forsterker og radio, kobler du normalt bort radioen og plugger i en dab-tuner isteden. De får du fra rundt 700kr og oppover.

Hint: hvis du har en riks-tv-tuner eller streamer av kurant type, så har du radio der..

Johan-Kr
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Meningen var å bruke tuneren som "normalt", og kun bruke displayet på adapteret. Har ikke mini-jack på tuneren.

Forsterkeren har kun RCA, og XLR (inn/ut), og en digiboks løser nok problemet, men hva med tuneren?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Tuneren blir arbeidsledig til alt annet enn nærradio. Du kan selvsagt velge en løsning med nettradio eller DAB+ som overføres over en FM-frekvens, akkurat som DAB-adapter i bilen. Men det er en kronglete måte å gjøre ting på.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Jeg henta slegga og slo til topplokket til den dyre onkyo tuneren som iflg importor da jeg handlet den kunne monteres dab modul I. Da det likevel ikke ble laget slik dab+ modul blei jeg dermed veldig sinna...for o si det mildt. Vurderer og flytte til et annet land etterhvert, Norge er defekt av idioti.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Hvordan kobler jeg baluba, og mangler ikke jeg en AUX out, eller en RCA out til?

Det blir vel en ny tuner alipax, og har sett på en Onkyo pga. enkelte molbopolitikerne i Norge.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Om du tenker på FM-tuner i den forstand at det er en separat tuner i et komponent-anlegg, så kan den pensjoneres til alt annet enn lokalradio, slik Baluba skriver.

En DAB+ modul/DAB+ adapter ER radio-tuneren, eller radiomottakeren om man vil. Det er litt ulike prinsipper på ulike modeller om hvordan de kan "integreres" mot en forsterker, men i praksis så blir det omtrent som å koble mob.telefonen kablet mot en forsterker.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Glem DAB!

Jeg lytter til Metro lokalradio. Mister ingen ting. Bare bedre musikk og støtter lokale aktører.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Lytter stort sett til Radio Metro hjemme sammen med Radio Hadeland. Ellers har jeg FM sender og Amadeus nettradio med RJ45 kontakt i hekken som er hardwiret rett inn i nettervksruteren. Har 300/300 fiberlinje inn i huset. Det funker godt. Får inn hele verden, men driter i NRK, Radio Norge og P4 Norge. :)
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Hvordan kobler jeg baluba, og mangler ikke jeg en AUX out, eller en RCA out til?

Det blir vel en ny tuner alipax, og har sett på en Onkyo pga. enkelte molbopolitikerne i Norge.
Nei, blir aldri noe ny tuner her, selv om onkyo importor tilbydde meg en til redusert pris. Lytter enkelte ganger til TV dekoderens FM men lydkvalitet via satelitt er ikke bra. Monterte DAB adapter I bil, fungerer rimelig bra, avhengig av hvor I topografien jeg ferdes.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.614
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim
Jeg har prøvd å høre på lokalradio, men det er jo bare tull og tøys og masse musikk som jeg ikke er interessert i. Musikk finner jeg på nettet og kjøper CDer. På radio vil jeg høre diskusjonsprogram, undersøkende journalistikk, kulturprogram med folk som vet hva de snakker om etc... Sånt finnes ikke på lokalradio (ikke de jeg har hørt på i hvert fall). Det har blitt mindre av det på NRK også, men der er det i hvert fall noe som er verdt å høre på. Så for meg er DAB helt nødvendig. Ikke fortell meg at man ikke har råd til en DAB-radio - de fås fra et par hundre kroner opp til noen tusenlapper. På et forum der man diskuterer stereoanlegg i hundretusenkronersklassen burde kostnaden ved å kjøpe en DAB-radio være et ikke-tema.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Lokalradioene vil uansett forsvinne fra FM nettet etterhvert. Var i alle fall det jeg leste nylig.

Jeg vil anbefale nettradio. Der sendes det i høyere kvalitet (lavere komprimering/høyere bitrate) enn DAB+. Spesielt til musikk bør det være godt merkbart.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg bruker også DAB+ til prateradio. Og det som kommer av musikk mellom innslagene låter ikke så grunnjævlig at jeg ikke holder det ut. Hører til og med på P13 over DAB+ når jeg er på badet eller kjøkkenet. Men i Krypten strømmes det over nett når jeg skal høre musikk over radioen, enten jeg bruker min DAB/nettradio fra Pinell eller PC.

Men du har altså den løsningen ptb bruker, å koble en FM-sender til rompa på en DAB-radio. FM-sendere får du for et par hundre kroner på nett.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg har prøvd å høre på ..... osv
Må si meg enig i ditt innlegg her.
Lokalradioalternativene (her i Oslo) er ikke akkurat noe som fanger min interesse, eller ønske om radiounderholdning. Det samme gjelder for øvrig i hovedsak alle disse nye DAB+ kanalene m/radioditt og radiodatt. I all sin hovedsak - temmelig uinteressante greier.
Som det er nevnt tidligere i tråden så har man radiokanaler dersom man har et TV-abo. Likeledes kan nettradio streames. Det er dermed ikke noen direkte nødvendighet å ha en DAB+ radio i huset.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Men du har altså den løsningen ptb bruker......
No, no, no - bruker ikke. Skisserer kun potensiell løsning for å koble et DAB+ adapter til forsterker;)

Den løsning jeg har valgt hjemme er å streame nettradio gjennom Naim´n. I tillegg har vi pr dato også en Jensen Buddy DAB+ bordradio, som det hender samboer´n bruker på morningen.
På hytta benytter vi radiokanalene som er tilgjengelige gjennom RiksTV.
På jobb har jeg en DAB+ stereo receiver fra Pioneer.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er mest om morgenen jeg også bruker bordradio, da er ikke det å sitte i sweetspot viktig men litt underholdning og folkeopplysning vil jeg gjerne ha for det.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
Lokalradioen her i nedre Telemark er ikke noe for meg. Overivrige guttunger som prater og spiller musikk frem til kl.18:00 Fra 18:00 til 02:00ish kommer diverse menigheter med sine salme- og kollekt-program, kun avbrutt av Samorg og Bingo.
Mæææhhhh.....
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.614
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim
OT:
Kostet på meg en Geneva Touring/L på Black Friday salget på Soundgarden. Relativt dyr (2790), men 30+ timer batterilevetid (ta med radioen på terrassen/badet/hvor du nå vil høre på radio uten å fikle med ledninger) og i mine ører god lydkvalitet var fristende. Forbløffende god lyd i den radioen.

BTW: Beklager avsporingen. Det var jo ikke dette tråden skulle handle om...
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hadde Studentradioen i Bergen på under mine turer med bil til Vestlandets hovedstad de siste månedene, og det har vært nedslående lytting. Da jeg var student var studentradioer der du kunne høre alternativ musikk ispedd litt veslevoksent intellektuelt prat. Nå er det bare pjatt om nettdating og slikt avbrutt av tidens hitlåter for dansegulvet på de kommersielle nattklubbene. :rolleyes:

På Haugalandet har vi to nærradioer. En er av pjattetypen med hitlåter fra de siste par årene, den andre er "legendariske" Radio 102, en av landets første profesjonelle nærradioer. Der er Egil Houeland musikksjef, noe som borger for variert musikk som ikke nødvendigvis er de mest opplagte valgene slik andre nærradioer og P4/Radio Norge holder på med. Faktisk vil jeg hevde at Egil er det som utgjør den største forskjellen på Radio 102 og så og si alle andre kommersielle radiostasjoner i Norge.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Meningen var å bruke tuneren som "normalt", og kun bruke displayet på adapteret. Har ikke mini-jack på tuneren.

Forsterkeren har kun RCA, og XLR (inn/ut), og en digiboks løser nok problemet, men hva med tuneren?
Du får ikke noe bedre lydkvalitet av å bruke en tullete DAB til FM-dings, sende signal via FM og så ta det inn via tuneren. Det blir søppel inn=søppel ut.

Behold FM-tuneren til FM nærradio og sett inn en egen DAB-tuner slik jeg foreslo. En DAB til FM-sak forringer et allerede dårlig utgangspunkt.

Johan-Kr
 
C

cruiser

Gjest
Prateradio hører man selvsagt på podcast, uten ræva musikk i laber kvalitet
 

Doremi

Medlem
Ble medlem
10.03.2011
Innlegg
39
Antall liker
11
I bilen bruker jeg en radio app på mobilen, som jeg kobler til stereoanlegget via aux kontakten.
Blåtann kan også brukes. Aldri hatt så god radiolyd i bilen før, kan hende at det blir stille i lange tuneller.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Løsningen blir:

Ny DAB+ internett tuner, og det blir vel en Onkyo T 1030 på salg.

FM båndet holder fortsatt mål, og det er jo ikke noe krise når man har ett par tusen CD-er, men var litt nysgjerrig på om det fantes noen løsninger der ute.

Har streame ett par hundre CD-er i Flac, men får en litt inneslutta "bokse" lyd?

Har kjøpt en ny hodetelefonforsterker, og er rimelig sjokkert over lydkvaliteten kontra stereoanlegget, og det er vel nå man skal krype til korset, og innrømme hvor dårlig rommet er lydmessig.
 
Sist redigert:

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
803
Sted
Bergen
Dab er mer en godt nok.Radio i dag er stort sett bare reklame omigjen og omigjen....Musikk på vinyl hører man på stereoanlegget.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Da er ny tuner bestilt, og Trond Giske (Ap) fikk viljen sin, men dab+?
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Jeg har prøvd å høre på lokalradio, men det er jo bare tull og tøys og masse musikk som jeg ikke er interessert i. Musikk finner jeg på nettet og kjøper CDer. På radio vil jeg høre diskusjonsprogram, undersøkende journalistikk, kulturprogram med folk som vet hva de snakker om etc... Sånt finnes ikke på lokalradio (ikke de jeg har hørt på i hvert fall). Det har blitt mindre av det på NRK også, men der er det i hvert fall noe som er verdt å høre på. Så for meg er DAB helt nødvendig. Ikke fortell meg at man ikke har råd til en DAB-radio - de fås fra et par hundre kroner opp til noen tusenlapper. På et forum der man diskuterer stereoanlegg i hundretusenkronersklassen burde kostnaden ved å kjøpe en DAB-radio være et ikke-tema.
Det er vel deg og dine som DAB+ er laget for - helt greit til snik snakk, ikke noe mer....
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.614
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim
Nei. Snikk-snakk får man på lokalradio på FM-nettet. Jeg vil ha skikkelige radioprogram med innhold, ikke snikk-snakk.
 
Topp Bunn