Flyulukken på Stord

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Ja det var utrolig, og det var nok en stor fordel at det stort sett var voksne spreke menn og ikke gamle eller unger ombord. Flaks og at det var så få passasjerer, og at det ikke skjedde på vei sørover med fullt fly. Idiotisk avslutning på flyplassen da, de burde fyllt noe masse i den skråningen så flyet ikke detter rett utfor et stup om det ikke klarer å stoppe.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Men hvis de fyller igjen stupet vil man jo skli helt ned til sjøen. Saken er vel den at de har presset plassen maksimalt for å få lang nok rullebane. Det er dessverre realitetene på mange små flyplasser, vi kan ikke forvente samme sikkerhetsnivå der som på de store.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Må vel uansett være bedre å skli litt mer kontrollert utfor en skråning om man ender i sjøen enn å dumpe utfor et stup.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
20.155
Antall liker
8.645
Torget vurderinger
0
Må vel uansett være bedre å skli litt mer kontrollert utfor en skråning om man ender i sjøen enn å dumpe utfor et stup.

Er redd det blir skrekkelig dyrt ! Sett i forhold til hvor sjelden det skjer slike ulykker er det nok ikke "regningsvarende" for de som bestemmer.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg mener det var snakk om nye regler i forhold til dette i vinter en gang. Hvis jeg ikke misforsto kunne det på mange mindre flyplasser dreie seg om å fylle masse i havet og forlenge en del øyer med noen hundre meter.

Kostbar distriktspolitikk....
 
O

OivindJ

Gjest
Ja det var utrolig, og det var nok en stor fordel at det stort sett var voksne spreke menn og ikke gamle eller unger ombord. Flaks og at det var så få passasjerer, og at det ikke skjedde på vei sørover med fullt fly. Idiotisk avslutning på flyplassen da, de burde fyllt noe masse i den skråningen så flyet ikke detter rett utfor et stup om det ikke klarer å stoppe.
Fylt noe masse? Hva tipper dere take-off hastigheten til dette flyet var? kanskje 210km/t?....

Blir vel fort snakk om i alle fall en kilometer.
 

Geir_H

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2005
Innlegg
1.602
Antall liker
77
Det var under landing at ulykken sjedde.
Komm fra Stavanger og skulle mellomlande på Stord for å plukke opp flere arbeidere for så og forsette videre nordover.
 
O

OivindJ

Gjest
Ok, har bare sett bilder å hørt om en mulig punktering. :)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
20.934
Antall liker
11.611
Det er ikke rullebanen det er noe galt med. Det var noe med flyet. Et fly skal ikke tippe utenfor rullebanen. Husk at dette er en flytype beregnet på korte baner.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Fylt noe masse? Hva tipper dere take-off hastigheten til dette flyet var? kanskje 210km/t?....

Blir vel fort snakk om i alle fall en kilometer.

Normalt skulle det ha klart å stoppe, men da det var slutt på rullbanen og det ikke hadde klart det så for det utfor kanten. Skråning ned mot sjøen og muligens ett slags net nederst burde vel kunne hindre det mot å havne i sjøen og..
Hvis de skulle forlenge rullebanen bør de vel heller satse på andre enden..?
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Det er ikke rullebanen det er noe galt med. Det var noe med flyet. Et fly skal ikke tippe utenfor rullebanen. Husk at dette er en flytype beregnet på korte baner.
Jo det var jo noe galt med flyet, men når et fly ikke klarer å stoppe så er jo terrenget rundt litt avgjørende for det endelige resultatet..
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
20.155
Antall liker
8.645
Torget vurderinger
0
Jo det var jo noe galt med flyet, men når et fly ikke klarer å stoppe så er jo terrenget rundt litt avgjørende for det endelige resultatet..
Dessverre er det et gjennomgående problem ved mange flyplasser i steinrøysa Norge.

Har selv sett steinrøysa i fortsettelsen av rullebanen på en av flyplassene på Møre, på ubehagelig nært hold. Det gikk bra, og før Oddgeir spør må jeg bare innrømme at det var min egen dumskap som la opp til det som kunne ha blitt veldig ubehagelig for både meg og et trofast lite fly. :p
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.084
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Rullebanen er vel ca. 1500m og det skal normalt være nok i massevis for denne flytypen.
Konklusjon: teknisk feil/mekanisk svikt eller personlig feil fra cockpit (som er den vanligste årsak til flyulykker).
Sånn er livet.
 
J

Jurassic

Gjest
De flyene er langt fra nye.
Har vært leid ut til Aker i snart et år og flydd Gardermoen - Alta med fly av samme type fra Atlantic.
Og det er noen utrangerte fly de har kjøpt eller leid for en sannsynligvis svært rimelig penge.
Men nå er det jo ikke sikkert det er flyet det var noe galt med.
Men det er tragisk at det skulle skje.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
20.155
Antall liker
8.645
Torget vurderinger
0
Hvorfor og hvem som har skylda kommer sikkert Havarikommisjonen til å finne ut av. De får betalt for det og de vet nok mye mer enn oss om hvordan disse svarene skal finnes. De kommer sikkert til å bruke 6-9-12 måneder før de er ferdige med jobben men da er det fasit som framlegges !

Selvsagt kan vi "amatører" spekulere, kverrulere og kritisere. Men det har like lite for seg som å delta i de forskjellige konspirasjonsteorier som surrer rundt på nettet ! ::)

Alderen på flyet har veldig lite med saken å gjøre, såfremt det har fått det nødvendige vedlikeholdet.
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.084
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
De flyene er langt fra nye.
Har vært leid ut til Aker i snart et år og flydd Gardermoen - Alta med fly av samme type fra Atlantic.
Og det er noen utrangerte fly de har kjøpt eller leid for en sannsynligvis svært rimelig penge.
Men nå er det jo ikke sikkert det er flyet det var noe galt med.
Men det er tragisk at det skulle skje.
Utrangerte fly flyr ikke. ;)
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Alderen skal ikke ha mye å si nei. Med skikkelig vedlikehold holder et fly 30 år eller mer. Alderen sier bare hvor gammel selve flykroppen er. Det er jo ikke snakk om noen bruktbil, motorer og mekaniske deler byttes i henhold til vedlikeholdsplanen. Men om flyselskapet er shabby, så er det fare på ferde enten flyet er nytt eller gammelt.
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
1
De flyene er langt fra nye.
Har vært leid ut til Aker i snart et år og flydd Gardermoen - Alta med fly av samme type fra Atlantic.
Og det er noen utrangerte fly de har kjøpt eller leid for en sannsynligvis svært rimelig penge.
Men nå er det jo ikke sikkert det er flyet det var noe galt med.
Men det er tragisk at det skulle skje.
Flyet var fra 1988, noe som er en ganske normal (middel-) alder i flyverden. Mange av flyene til både SAS og Norwegian er vesentlig eldre enn dette.

BAe 146 er en flytype som i utgangspunktet burde være ideel for bruk på flyplasser som Stord. Ryktet til flytypen er likevel noe frynsete med både bremsesvikt og røyk i cocpiten, men vi får vel vente på konklusjonen til flyhavarikommisjonen før man kritiserer flytypen.

Les mer om BAe 146 på http://en.wikipedia.org/wiki/BAe-146
 
Topp Bunn