Politikk, religion og samfunn Flyskam i bilder...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.582
    Antall liker
    4.138
    U-landet Kina bygger en hypermoderne flyplass med kapasitet på 70 mill passasjerer, og på 5 år fra spaden settes i jorda til de første flyene er på vingene.

    Skjermbilde 2019-09-26 kl. 13.43.16.jpg

    Skjermbilde 2019-09-26 kl. 13.43.46.jpg

    Tyskland bygger fortsatt på en flyplass (Berlin Brandenburger airport) som var startet for 13 år siden og har en kapasitet på 6 mill passasjerer ved åpning. Kanskje den åpner i 2021.
    Mange syns den ligner på en lagerbygning fra 90-tallet.

    Skjermbilde 2019-09-26 kl. 13.52.09.jpg

    Et synlig bilde på vestens tilbakegang.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.882
    Ser man på Hong Kong om dagen så kan man lure på hvor stor fremgang Kina har hatt på enkelte områder også...
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.582
    Antall liker
    4.138
    Ser man på Hong Kong om dagen så kan man lure på hvor stor fremgang Kina har hatt på enkelte områder også...
    Den ene flyplassen er bygget i et land med planøkonomi, sannsynligvis inkl korrupsjon. Den endre flyplassen er bygget i et land med markedsøkonomi, helt sikkert inkl korrupsjon.
    Hva funker best? ;)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.882
    Ser man på Hong Kong om dagen så kan man lure på hvor stor fremgang Kina har hatt på enkelte områder også...
    Den ene flyplassen er bygget i et land med planøkonomi, sannsynligvis inkl korrupsjon. Den endre flyplassen er bygget i et land med markedsøkonomi, helt sikkert inkl korrupsjon.
    Hva funker best? ;)
    For hvem?
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Det bør nevnes at den tyske flyplassen er en gigantisk planleggingskatastrofe som er årevis forsinket og der man har vært nødt til å dra ut alt av ledninger i konstruksjonen og legge inn nytt, fra bunnen av, fordi de ulike entreprenørene som fikk opprinnelig oppdrag ikke samarbeidet.

    Hvor mye klarer du å le, i løpet av 27 minutter, finn ut selv:

    https://www.bbc.co.uk/programmes/w3csy81k

    Skjermbilde 2019-09-26 kl. 14.13.37.jpg
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.582
    Antall liker
    4.138
    Det bør nevnes at den tyske flyplassen er en gigantisk planleggingskatastrofe som er årevis forsinket og der man har vært nødt til å dra ut alt av ledninger i konstruksjonen og legge inn nytt, fra bunnen av, fordi de ulike entreprenørene som fikk opprinnelig oppdrag ikke samarbeidet.

    Hvor mye klarer du å le, i løpet av 27 minutter, finn ut selv:

    https://www.bbc.co.uk/programmes/w3csy81k

    Vis vedlegget 554916
    Masse korrupsjon + udugelige ingeniører.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.582
    Antall liker
    4.138
    6

    65finger

    Gjest
    Ser man på Hong Kong om dagen så kan man lure på hvor stor fremgang Kina har hatt på enkelte områder også...
    Den ene flyplassen er bygget i et land med planøkonomi, sannsynligvis inkl korrupsjon. Den endre flyplassen er bygget i et land med markedsøkonomi, helt sikkert inkl korrupsjon.
    Hva funker best? ;)
    hvilket land har planøkonomi?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.582
    Antall liker
    4.138
    Ser man på Hong Kong om dagen så kan man lure på hvor stor fremgang Kina har hatt på enkelte områder også...
    Den ene flyplassen er bygget i et land med planøkonomi, sannsynligvis inkl korrupsjon. Den endre flyplassen er bygget i et land med markedsøkonomi, helt sikkert inkl korrupsjon.
    Hva funker best? ;)
    hvilket land har planøkonomi?
    Pr definisjon har vel Kina planøkonomi.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Ser man på Hong Kong om dagen så kan man lure på hvor stor fremgang Kina har hatt på enkelte områder også...
    Den ene flyplassen er bygget i et land med planøkonomi, sannsynligvis inkl korrupsjon. Den endre flyplassen er bygget i et land med markedsøkonomi, helt sikkert inkl korrupsjon.
    Hva funker best? ;)
    hvilket land har planøkonomi?
    Pr definisjon har vel Kina planøkonomi.
    de har ihverfall blandingsøkonomi
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    7.119
    Antall liker
    8.978
    Hva gjelder størrelse og fremgang så kan det som kuriosa nevnes at verdens fem høyeste flaggstenger befinner seg i Saudi Arabia, Tajikistan, Aserbadsjan, Turkmenistan og Nord Korea.

    Første gang jeg var i Dushanbe og betraktet den da nylig reiste flaggstangen med en representant fra presidentadministrasjonen måtte jeg bare spørre om det også var noe symbolsk over den regionale kivingen om størst flaggstang: "Well, you know, for us is always about stiff competition with neighbours. Our President must show he has biggest".

    Måtte hoste bort et spontant latterhikst, men på et vis fikk jeg vel også bekreftet min hypotese.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.582
    Antall liker
    4.138
    Det bør nevnes at den tyske flyplassen er en gigantisk planleggingskatastrofe som er årevis forsinket og der man har vært nødt til å dra ut alt av ledninger i konstruksjonen og legge inn nytt, fra bunnen av, fordi de ulike entreprenørene som fikk opprinnelig oppdrag ikke samarbeidet.

    Hvor mye klarer du å le, i løpet av 27 minutter, finn ut selv:

    https://www.bbc.co.uk/programmes/w3csy81k

    Vis vedlegget 554916
    Arkitekten bak flyplassen ønsket så få butikker som mulig fordi det var et forstyrrende element i hodet hans. Så fant noen ut at regnestykket for hvem som skulle betale for flyplassen ikke gikk ihop uten masse butikker, så da måtte butikkene tegnes inn på nytt.
    Ganske utrolig.

    Men det et sagt veldig lite om hvem som må betale sluttregninga på den ca 300% budsjettoverskridelsen. Det er jo begrenset hvor mye husleie man kan velte over på butikkene, eller landingsavgifter på flyselskapene.
    Går den tyske stat inn med penger og fordeler regninga på landets innbyggere via skatteseddelen? Eller kanskje delstaten?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.222
    Antall liker
    16.085
    Det aller morsomste med BER er at toglinjen som skal gå ut dit har vært ferdig i årevis og funker helt som den skal. Derfor må de, to ganger i døgnet, kjøre tomme tog gjennom tunellene for å få luftsirkulasjon i de for å forhindre at det dannes mugg og andre uønskede ting.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.882
    Ser man på Hong Kong om dagen så kan man lure på hvor stor fremgang Kina har hatt på enkelte områder også...
    Den ene flyplassen er bygget i et land med planøkonomi, sannsynligvis inkl korrupsjon. Den endre flyplassen er bygget i et land med markedsøkonomi, helt sikkert inkl korrupsjon.
    Hva funker best? ;)
    For hvem?
    De reisende og den totale infrastrukturen i landet.
    Ja, man får en brukbar flyplass for drøyt 100 milliarder. I et damokrati ville man kanskje få problemer dersom politikerne ønsker å svi av slike summer på en overdådig flyplass.

    Hva som fungerer best av markedsøkonomi vs planøkonomi er det vel liten tvil om?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.582
    Antall liker
    4.138
    Det aller morsomste med BER er at toglinjen som skal gå ut dit har vært ferdig i årevis og funker helt som den skal. Derfor må de, to ganger i døgnet, kjøre tomme tog gjennom tunellene for å få luftsirkulasjon i de for å forhindre at det dannes mugg og andre uønskede ting.
    Alle infoskjermene som står i avgangshallen er byttet ut fordi dem er ødelagte av innbrenning av samme tekststriper som har stått der i 6 år.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    14.867
    Antall liker
    11.517
    Sted
    Holmestrand
    Det bør nevnes at den tyske flyplassen er en gigantisk planleggingskatastrofe som er årevis forsinket og der man har vært nødt til å dra ut alt av ledninger i konstruksjonen og legge inn nytt, fra bunnen av, fordi de ulike entreprenørene som fikk opprinnelig oppdrag ikke samarbeidet.

    Hvor mye klarer du å le, i løpet av 27 minutter, finn ut selv:

    https://www.bbc.co.uk/programmes/w3csy81k

    Vis vedlegget 554916
    så vidt jeg husker er/var dette et mislykket privatiseringsprosjekt?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.277
    Antall liker
    8.801
    Torget vurderinger
    0
    Og ikke bare der. Tabber begått av flyplassplanleggere som aldri har eller aldri kommer til å jobbe der selv kan gi seg ganske "interessante" utslag!

    Flyplassen på Rhodos "Diagoras International" har i mange år vært en interessant studie i treghet. Nå synes den å begynne å fungere bedre. I år gikk alt ganske så smertefritt og modernisering ombygging skal være fullført til neste år. I år hørte jeg også hvorfor den har fungert så dårlig sett fra passasjerenes synsvinkel i de tidligere årene. Planleggeren(e) hadde glemt å planlegge for transportbånd for bagasjen! Nei for hva skal man nå med det da?? ;)

    Og når det kommer til vår egen hovedflyplass OSL. Hvis noen av dere er i stand til å huske? ( Nei jeg har ikke noen lenke og jeg gidder fan ikke lete fram en heller!! ) så var det noen fler enn "normalt" av fly som gled ut i snøfonna når de skulle kjøre av RWY den første vinteren. De fleste flyplasser har noe som kalles "hig speed turn offs". Det betyr i praksis at du kan forlate rullebanen med rimelig grei hastighet. Ikke veldig skarp vinkel mellom rullebane og taxivei og en jevn slak kurve til man var på den paralelle taxeveien. Med slike taxeveier kan man foreta en god del av fartsredusjonen etter at man har forlatt rullebanen. Dette gjør at man får avviklet trafikken raskere enn om flyene må bremse ned til taxehastighet før de forlater rullebanen. OSL derimot hadde en ganske krapp vinkel når man forlot rullebanen og begynte inn på taxebanen og for å "krone" dette genale påfunnet så hadde taxebanen en stadig krappere sving. ( Minkende kurveradius ). Selvsagt dumt, men jeg vet positivt at dette ble påpekt som dumt allerede på planleggingsstadiet. Men arkitekten hadde et genialt argument som trumfet alle fagfolk! "NÅR MAN SÅ PÅ FLYPLASSEN OVENFRA, i praksis så på flyplasskartet, SÅ BLE DE SVINGENE HAN KONSTRUERTE SÅ MEGET VAKRERE ENN OM MAN GJORDE DETTE FORNUFTIG SLIK FAGFOLKENE ØNSKET!

    Dette høres helt noldus ut men er faktisk sannheten! Det har skjedd visse endringer etter som konsekvensene kom, men helt ideelt er det ikke selv i dag!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    21.070
    Antall liker
    11.812
    ^Jeg har også hørt at OSL er en av flyplassene i nyere tid som har hatt kortest innkjøringstid.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    17.912
    Antall liker
    14.636
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Så var det en sann historie fra virkeligheten, - nye Evenes Flystasjon, som egentlig ikke har plass til det som planlegges,og hvor Forsvarsbygg insisterer på å plassere en ny hangar for MPA på et sted som vil øke turbulensproblematikken som allerede finnes. Luftfartsverket har foreløpig sagt nei, men FD og Forsvarsbygg presser på for å komme i gang. Problemstillingen er at plasseringen av denne hangaren er omtrent det eneste stedet den kan plasseres, ettersom tilgjengelige arealer er alt for små for det man forsøker å få til...
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.582
    Antall liker
    4.138
    Skammen er på Tyskland.
    På den tiden tyskerne har drevet på med Berlin-flyplassen har kineserne prosjektert, utviklet, bygget og satt i drift 5 flyplasser.

    Syns det er grunn til å la seg imponere av Kina.
    I 2020 har Kina 25000 km med høyhastighetsbane. De har også rekorden i hastighet på banene, den hurtigste går i 430 km/t.
    Ikke rart Trump frykter Kina som faen. Å kjøre høyhastighets tog mellom Washington og NY, en strekning på 40 mil tar 3 timer og koster 1000 kroner i billett. Den samme strekningen (40 mil) mellom Bejing og Jian tar 1,5 timer og koster 200 kroner.
    På nyheten i går; Kina har tatt mål av seg å avvikle ekstrem fattigdom på bare ett eneste år. Neste år på denne tiden skal de siste millionene være ute av fattigdom.

    Her på berget er det å bygge 5 mil med høyhastighetsbane en nesten uoverkommelig oppgave.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Klart det går raskere å få gjennomført store prosjekter når man ikke trenger å ta hensyn til demokratisk opposisjon, menneskerettigheter, arbeidsmiljø og sånne ting. Og poenget er?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.582
    Antall liker
    4.138
    Klart det går raskere å få gjennomført store prosjekter når man ikke trenger å ta hensyn til demokratisk opposisjon, menneskerettigheter, arbeidsmiljø og sånne ting. Og poenget er?
    Poenget er at byråkratiet er blitt så inni granskauen omfattende her i vesten og til hinder for effektiv drift, som da mer er til hinder for oss, enn det å tjene befolkninga. Jeg kjenner en ingeniør som driver med vei. Han sier rett ut at det er blitt ett helvete å bygge vei i norge. Er det ikke potteskår i sanden som er til hinder, så er det urbefolkninga og andre særinteresser. Og ikke minst kostnadsdrivende.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.582
    Antall liker
    4.138
    På den tiden vi har kranglet om ny E8 innfartsvei inn til Tromsø i uendelige møter og instanser hvor alle parter har fått sagt sitt, inkludert samene, på den tiden har Kina bygget 20 000 km med høyhastighetsbane. Da snakker vi om de siste 20-25 årene.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.277
    Antall liker
    8.801
    Torget vurderinger
    0
    ^Jeg har også hørt at OSL er en av flyplassene i nyere tid som har hatt kortest innkjøringstid.
    Sett fra et passasjersynspunkt er OSL en veldig OK flyplass. Ganske så kompakt og grei å finne fram på. Noen har kanskje merket at det tidvis tar lengre tid enn tidligere å komme fram til gate etter landing. Dette skyldes den nye terminalbiten som ble "satt på". Denne skulle aldri vært laget! Fra dag 1 var flyplassen planlagt slik at når behovet banket på døren skulle man bygge en paralell og ganske identisk terminalbygning på den andre siden av flyparkeringsplassen. Den underjordiske tunellen som skulle forbinde disse to delene var allerede bygget og klar da flyplassen ble åpnet. Dette fordi man da ville slippe forstyrrelser i trafikken med gravearbeider på parkeringsplassen. Så fikk noen den geniale ideen å forlate de opprinnelige planene. Tunellen ble revet og den nye terminalbiten ble satt op der denne tunellen hadde vært. Så i stedet for å kjøre fly mellom bygningene må de nå kjøre rundt hele sulamitten. For øvrig kostet hver nye gate med dette opplegget coole små 1,25 mrd eller sånn deromkring! ( lenge siden jeg var borti dette, så jeg husker ikke summen helt nøyaktig ) Men uansett var det jævlig dyrt!
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    12.892
    Antall liker
    14.331
    På den tiden vi har kranglet om ny E8 innfartsvei inn til Tromsø i uendelige møter og instanser hvor alle parter har fått sagt sitt, inkludert samene, på den tiden har Kina bygget 20 000 km med høyhastighetsbane. Da snakker vi om de siste 20-25 årene.
    I løpet av den samme perioden Det har blitt kranglet om ny innfartsvei til Tromsø, har Kina henrettet flere tusen mennesker. I løpet av de siste 20 - 25 årene har de henrettet flere enn antallet innbyggere i hele Tromsø.

    Ja, det kan være irriterende med samfunn som tar hensyn til alle sider og behov i befolkning og natur. Men vi skal være svært takknemlige for å bo i et land som faktisk synes menneskerettigheter og natur er viktigere enn veier.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Eneste problemet med OSL er at det ikke går an å kjøpe en matbit og en avreisepils uten å måtte pantsette kåken. Ellers er det en bra flyplass.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Klart det går raskere å få gjennomført store prosjekter når man ikke trenger å ta hensyn til demokratisk opposisjon, menneskerettigheter, arbeidsmiljø og sånne ting. Og poenget er?
    Poenget er at byråkratiet er blitt så inni granskauen omfattende her i vesten og til hinder for effektiv drift, som da mer er til hinder for oss, enn det å tjene befolkninga. Jeg kjenner en ingeniør som driver med vei. Han sier rett ut at det er blitt ett helvete å bygge vei i norge. Er det ikke potteskår i sanden som er til hinder, så er det urbefolkninga og andre særinteresser. Og ikke minst kostnadsdrivende.
    Selvfølgelig har byråkratiet blitt alt for omfattende, og organisasjonene har blitt alt for store. Det ordner seg uansett når oljeinntektene forsvinner. Men Kina er vel ikke noe samfunn man ønsker å kopiere, er jo ikke så artig med en ny demning om den oversvømmer landsbyen din.

    En litt morsom ting er at Kina har nær absolutt eiendomsrett for hus, eller nedarvet familieeiendom. Det har ført til noen morsomme løsninger når folk nekter å flytte ut av barndomshjemmet.

    nailhouse.jpg

    nailhouse2.jpg

    bedroomview.jpg
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    791
    ^Jeg har også hørt at OSL er en av flyplassene i nyere tid som har hatt kortest innkjøringstid.
    Sett fra et passasjersynspunkt er OSL en veldig OK flyplass. Ganske så kompakt og grei å finne fram på. Noen har kanskje merket at det tidvis tar lengre tid enn tidligere å komme fram til gate etter landing. Dette skyldes den nye terminalbiten som ble "satt på". Denne skulle aldri vært laget! Fra dag 1 var flyplassen planlagt slik at når behovet banket på døren skulle man bygge en paralell og ganske identisk terminalbygning på den andre siden av flyparkeringsplassen. Den underjordiske tunellen som skulle forbinde disse to delene var allerede bygget og klar da flyplassen ble åpnet. Dette fordi man da ville slippe forstyrrelser i trafikken med gravearbeider på parkeringsplassen. Så fikk noen den geniale ideen å forlate de opprinnelige planene. Tunellen ble revet og den nye terminalbiten ble satt op der denne tunellen hadde vært. Så i stedet for å kjøre fly mellom bygningene må de nå kjøre rundt hele sulamitten. For øvrig kostet hver nye gate med dette opplegget coole små 1,25 mrd eller sånn deromkring! ( lenge siden jeg var borti dette, så jeg husker ikke summen helt nøyaktig ) Men uansett var det jævlig dyrt!
    Var det ikke Avinor som selv ønsket en èn-terminal-løsning slik at man kunne tilby et enda større shoppingsenter?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.582
    Antall liker
    4.138
    På den tiden vi har kranglet om ny E8 innfartsvei inn til Tromsø i uendelige møter og instanser hvor alle parter har fått sagt sitt, inkludert samene, på den tiden har Kina bygget 20 000 km med høyhastighetsbane. Da snakker vi om de siste 20-25 årene.
    I løpet av den samme perioden Det har blitt kranglet om ny innfartsvei til Tromsø, har Kina henrettet flere tusen mennesker. I løpet av de siste 20 - 25 årene har de henrettet flere enn antallet innbyggere i hele Tromsø.

    Ja, det kan være irriterende med samfunn som tar hensyn til alle sider og behov i befolkning og natur. Men vi skal være svært takknemlige for å bo i et land som faktisk synes menneskerettigheter og natur er viktigere enn veier.
    Syns det er altfor drøyt å sette en kobling mellom det å være effektiv i infrastruktur og drap på regimekritikere. Altså; en konsekvens av moderne flyplasser og høyhastighetstog er drap og tortur.

    At Kina har en vei å gå før de er i mål med menneskerettigheter, er ingen uenige i. Men det har vel USA også?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    12.892
    Antall liker
    14.331
    På den tiden vi har kranglet om ny E8 innfartsvei inn til Tromsø i uendelige møter og instanser hvor alle parter har fått sagt sitt, inkludert samene, på den tiden har Kina bygget 20 000 km med høyhastighetsbane. Da snakker vi om de siste 20-25 årene.
    I løpet av den samme perioden Det har blitt kranglet om ny innfartsvei til Tromsø, har Kina henrettet flere tusen mennesker. I løpet av de siste 20 - 25 årene har de henrettet flere enn antallet innbyggere i hele Tromsø.

    Ja, det kan være irriterende med samfunn som tar hensyn til alle sider og behov i befolkning og natur. Men vi skal være svært takknemlige for å bo i et land som faktisk synes menneskerettigheter og natur er viktigere enn veier.
    Syns det er altfor drøyt å sette en kobling mellom det å være effektiv i infrastruktur og drap på regimekritikere. Altså; en konsekvens av moderne flyplasser og høyhastighetstog er drap og tortur.

    At Kina har en vei å gå før de er i mål med menneskerettigheter, er ingen uenige i. Men det har vel USA også?
    Ja, sammenligningen er alt for drøy. Poenget mitt er enkelt: Det er meningsløst å sette effektiviteten i et diktatur opp mot ineffektiviteten i et demokrati. Det ene tar ingen hensyn, det andre tar en masse hensyn. Pick your poison.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.582
    Antall liker
    4.138
    På den tiden vi har kranglet om ny E8 innfartsvei inn til Tromsø i uendelige møter og instanser hvor alle parter har fått sagt sitt, inkludert samene, på den tiden har Kina bygget 20 000 km med høyhastighetsbane. Da snakker vi om de siste 20-25 årene.
    I løpet av den samme perioden Det har blitt kranglet om ny innfartsvei til Tromsø, har Kina henrettet flere tusen mennesker. I løpet av de siste 20 - 25 årene har de henrettet flere enn antallet innbyggere i hele Tromsø.

    Ja, det kan være irriterende med samfunn som tar hensyn til alle sider og behov i befolkning og natur. Men vi skal være svært takknemlige for å bo i et land som faktisk synes menneskerettigheter og natur er viktigere enn veier.
    Syns det er altfor drøyt å sette en kobling mellom det å være effektiv i infrastruktur og drap på regimekritikere. Altså; en konsekvens av moderne flyplasser og høyhastighetstog er drap og tortur.

    At Kina har en vei å gå før de er i mål med menneskerettigheter, er ingen uenige i. Men det har vel USA også?
    Ja, sammenligningen er alt for drøy. Poenget mitt er enkelt: Det er meningsløst å sette effektiviteten i et diktatur opp mot ineffektiviteten i et demokrati. Det ene tar ingen hensyn, det andre tar en masse hensyn. Pick your poison.
    Nei, det er ikke enten, eller.

    I en opprørt verden hvor kvasi-demokratier går i oppløsning og folk lider, f.eks i en rekke land i sør- og mellomamerika og hvor land i vår egen verdensdel går i høyreekstrem retning, syns jeg faktisk det er mye positivt å si om Kina, tross regime og brudd på menneskerettigheter.
    Hva som ville skjedd med samfunnet Kina om demonstrasjonene på den himmelske freds plass i 89 hadde ført frem og det hadde blitt en revolusjon, er jammen ikke godt å si. Men jeg ser faktisk muligheten for at folket i sin helhet kunne hatt det langt værre i dag med et opprør som hadde ført frem. Gjør du?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.277
    Antall liker
    8.801
    Torget vurderinger
    0
    ^Jeg har også hørt at OSL er en av flyplassene i nyere tid som har hatt kortest innkjøringstid.
    Sett fra et passasjersynspunkt er OSL en veldig OK flyplass. Ganske så kompakt og grei å finne fram på. Noen har kanskje merket at det tidvis tar lengre tid enn tidligere å komme fram til gate etter landing. Dette skyldes den nye terminalbiten som ble "satt på". Denne skulle aldri vært laget! Fra dag 1 var flyplassen planlagt slik at når behovet banket på døren skulle man bygge en paralell og ganske identisk terminalbygning på den andre siden av flyparkeringsplassen. Den underjordiske tunellen som skulle forbinde disse to delene var allerede bygget og klar da flyplassen ble åpnet. Dette fordi man da ville slippe forstyrrelser i trafikken med gravearbeider på parkeringsplassen. Så fikk noen den geniale ideen å forlate de opprinnelige planene. Tunellen ble revet og den nye terminalbiten ble satt op der denne tunellen hadde vært. Så i stedet for å kjøre fly mellom bygningene må de nå kjøre rundt hele sulamitten. For øvrig kostet hver nye gate med dette opplegget coole små 1,25 mrd eller sånn deromkring! ( lenge siden jeg var borti dette, så jeg husker ikke summen helt nøyaktig ) Men uansett var det jævlig dyrt!
    Var det ikke Avinor som selv ønsket en èn-terminal-løsning slik at man kunne tilby et enda større shoppingsenter?
    Stemmer det.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hva som ville skjedd med samfunnet Kina om demonstrasjonene på den himmelske freds plass i 89 hadde ført frem og det hadde blitt en revolusjon, er jammen ikke godt å si. Men jeg ser faktisk muligheten for at folket i sin helhet kunne hatt det langt værre i dag med et opprør som hadde ført frem. Gjør du?
    vi er vel så ot som mulig; men se til hong kong [/ot]
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn