Flykaptein går i protest.......

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article825663.ece

Hvis jeg hadde vært flykaptein og hadde bestemt meg for å bli terrorist, så er JEG SELV det beste våpenet i så måte, og det har ikke "rakettforskerne" i sikkerhetskontrollen skjønt en dritt av! Hva hadde for eks. kunnet hindret meg i å styrte et fly nesten hvor som helst i dette landet?? En flykaptein trenger ikke å smugle med seg en dritt ombord i flyet, han er selv den ultimative trusselen HVIS HAN/HUN SELV VIL!!

Dette finnes det faktisk eksempler på. Hvis jeg ikke husker feil, så var det en egyptisk kaptein som styrtet et fly og drepte alle passasjerene, ikke fordi han var terrorist i dagens betydning av begrepet, men han hadde kjærlighetssorg!!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Flyverne har øks i cabinen, men de får ikke ta med seg tannkrem forbi sikkerhetskontrollen. ;D

Jeg skjønner de veldig godt.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
Enkelt sagt så er vi i sikkerhetskontrollen offer for en gammel sannhet: When you pay peanuts, you only get monkeys" !

Det verste er at det er så inn i hælvete bortkastet. Alle som jobber i bransjen vet at security betyr null når det gjelder å stoppe terrorister. Men det er da selvsagt heller ikke formålet. Formålet med security er at passasjerene skal TRO at det er så sikkert. Familien Hansen som reiser til syden en eller to gangr i året bryr seg ikke så mye om dette, men Herr Svendsen som reiser 3-4 ganger i uka i forbindelse med jobben, begynner å bli dugelig lei toskeskapen. Svendsen har begynt å se seg om etter andre måter å reise på, og det taper luftfartsbransjen på.

Det eneste Avinor gjør med dette er å drive lobbyvirksomhet for at også tog, hurtigbåter og ekspressbusser skal innføre sikkerhetskontroll. På den måten vil de minmere konkuransefortrinnet disse transportmidlene har ved ikke å trakkassere kundene sine !

Jeg reiser ganske ofte med fly og har sett min del av "rakettforskere" i fri dressur. Dessverre er det slik at en del av disse kontrollørene må være kastet ut fra Politiskolen, eventuellt aldri kom inn ! De har uansett ikke fattet at de jobber i et serviceyrke. Sure, grinete og med markeringsbehov av en annen verden !

Det tenges en opprydding og det raskt!

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
Reiste på ferie til Tenerife i februar fra Værnes, opplevde i grunnen ikke kontrollene som tidsødende eller provokatoriske. Min eldste datter på 19 (blondine) som etter min mening ;) var alle terroristers motpol ble plukket ut til en ekstra sjekk. Jeg og min sambo snakket halvhøyt at kanksje ho var litt skummel allikevel!? Etter litt om og men og litt sjekking av toalettsaker så ble det i orden. Det var forsåvidt meningen fra min side at de skulle høre hva vi sa, de hadde et smil på lur, iallefall så var de hyggelige og imøtekommende, de hadde mao. forståelse for "vanlige" ferierende som min familie.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Tror vi må plassere ut politi på flyplassene og i fjæra for å passe på alle disse sikkerhetsvaktene.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
Problemet er at de som bestemmer i Avinor og Luftfartstilsynet ikke vi se at dette er galskap. Når ansatte blir umyndiggjort på dette viset vil til slutt ingen reagere om det skjer sikkerhetsbrudd fordi det "ikke er mitt bord. "

Når du jobber i en liten gruppe på 10 stk og alle kjenner alle, men likevel må ha IDkortet for å komme inn på jobb er det noe som er galt. Det er faktisk MYE større sikkerhet i at man kjenner kollegaene enn at de går rundt med et ID kort som kan forfalskes.

Når folk behandles som sauer vil de til slutt oppføre seg som sauer !

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
Problemet er at de som bestemmer i Avinor og Luftfartstilsynet ikke vi se at dette er galskap. Når ansatte blir umyndiggjort på dette viset vil til slutt ingen reagere om det skjer sikkerhetsbrudd fordi det "ikke er mitt bord. "  

Når du jobber i en liten gruppe på 10 stk og alle kjenner alle, men likevel må ha IDkortet for å komme inn på jobb er det noe som er galt. Det er faktisk MYE større sikkerhet i at man kjenner kollegaene enn at de går rundt med et ID kort som kan forfalskes.

Når folk behandles som sauer vil de til slutt oppføre seg som sauer !
Hvis kapteinene nekter å fly, da har man et problem! Det kan nemlig skje hvis dette fortsetter!

K

knutinh

Gjest
Meningsløst.

Folk flest får lide mens terrorister tar med seg sikkvåpen i plastikk (som under 9/11), står på bakken med antiluft-skyts, jobber som bakkemannskap ...

Dette er vel beviset på at terror fungerer, at en liten gruppe med kyniske islamister lykkes i å redusere vår frihet og å slå en kile mellom vesten og islam?

-k

K

knutinh

Gjest
Men selvsagt må man sjekke ligitimasjon på flygere. Hvis ikke kunne jo terrorister snike seg inn o styrte flyet fra førersetet.

-k

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
Men selvsagt må man sjekke ligitimasjon på flygere. Hvis ikke kunne jo terrorister snike seg inn o styrte flyet fra førersetet.

-k
Noen gang hørt om falsk legg? Skal flyverne sjekkes med sikkerhet for øye, så er det nok fingeravtrykk som må til....

K

knutinh

Gjest
Noen gang hørt om falsk legg? Skal flyverne sjekkes med sikkerhet for øye, så er det nok fingeravtrykk som må til....
Poenget mitt var ikke _hvordan_ man sjekket at flykapteinen var den han gav seg ut for, men at det kan rettferdiggjøres å sjekke det.

I det øyeblikk man har forsikret seg om at han er den han gir seg ut for, ser jeg ikke noen hensikt i å sjekke hans kropp eller eiendeler for terror-remedier så lenge han selv vil ha utmerkede muligheter for å utføre en terror-aksjon uten annet enn seg selv.

På små flyplasser hvor "alle kjenner alle" burde det være tilstrekkelig at en sikkerhetsvakt som kjenner kapteinen går god for ham. På større flyplasser bør man sikkert granske ID, fingeravtrykk, iris eller hva enn man måtte finne hensiktsmessig.

-k

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.765
Sted
Holmestrand
Mens flyplassene fylles opp av mere eller mindre patente folk som ikke hadde fysikk, åndsevner eller vandel til å bli politi, forlanger Avinor vandelsatest for å la politifolk gjøre jobben sin på flyplasser.... Trodde det var allment kjent at man MÅTTE ha godkjent vandel for i det hele tatt å bli politi. De såkalte sikkerhetsvaktene stilles det tydeligvis ikke samme krav til. Det har vi jo sett litt av hvert i det siste. Jmfr Nokas og voldtektsak i Bergen.

Topp Bunn