.
Vedlegg
-
47.1 KB Visninger: 9
Dette blir nok starten på en vond og lang kabelaktig debatt, men vi er mange som hører det selv om det ikke nødvendigvis finnes teknikker pr i dag for å måle det . . .vredensgnag skrev:Kan det måles?
Javisst kan de det!Parelius skrev:<...> «punktum» er ikke noe som har med punkt å gjøre, det har med skille å gjøre. Visstnok latin i sitt opphav, og betød noe slikt som stikke (pungere). Slike stikk kan være veldig lange.
Parelius skrev:Skal vi nå inn i teoriens klare lys før vi har tatt inn over oss virkelighetens mørke? Dessforuten; «punktum» er ikke noe som har med punkt å gjøre, det har med skille å gjøre. Visstnok latin i sitt opphav, og betød noe slikt som stikke (pungere). Slike stikk kan være veldig lange.
Et skille bruker vi, når tegnet forløpes av ett eller flere utsagn, som må skilles.Parelius skrev:Skal vi nå inn i teoriens klare lys før vi har tatt inn over oss virkelighetens mørke? Dessforuten; «punktum» er ikke noe som har med punkt å gjøre, det har med skille å gjøre. Visstnok latin i sitt opphav, og betød noe slikt som stikke (pungere). Slike stikk kan være veldig lange.
Så kan vi underes over om Rudi bare ville gi oss et lite stikk, eller om han nå har gått over til å tenke motsatt vei, og begynner med avslutningen før han har kommet frem til begynnelsen. En skal ikke se bort fra at det er et punktum på en ennå utenkt tanke.
Det er ingen lett kunst å lese, og jeg innser straks min egen begrensing i lesningen av Rudis voldsomme uttrykk. I stand erected.vredensgnag skrev:Et skille bruker vi, når tegnet forløpes av ett eller flere utsagn, som må skilles.Parelius skrev:Skal vi nå inn i teoriens klare lys før vi har tatt inn over oss virkelighetens mørke? Dessforuten; «punktum» er ikke noe som har med punkt å gjøre, det har med skille å gjøre. Visstnok latin i sitt opphav, og betød noe slikt som stikke (pungere). Slike stikk kan være veldig lange.
Så kan vi underes over om Rudi bare ville gi oss et lite stikk, eller om han nå har gått over til å tenke motsatt vei, og begynner med avslutningen før han har kommet frem til begynnelsen. En skal ikke se bort fra at det er et punktum på en ennå utenkt tanke.
Rudi brukte kun symbolet for et punkt, og det er fritt opp til enhver å lese dette innenfor en kategori som passer. Slik sett er det kanskje tom kortsynt av oss å tillegge Rudi at det var skilletegnet punktum han ønsket å henvise til. Dette ble lagt i hans munn av senere deltagere.
;D
Faktisk interessant, gitt at de fleste emner her inne synes å vise noen tendenser.
I OT, ser man ofte at emnebeskrivelser slutter med et utropstegn.
I øvrige seksjoner av HFS, ser man at emnebeskrivelser gjerne avsluttes med et spørsmålstegn når det søkes hjelp eller råd; men at de som regel ikke har punktum.
Dermed kan man lese Rudis innspill som enten en oppfordring til bruk av punktum, eller som en referanse til punkt, som jeg tillot meg å spørre om vi kan måle.
![]()
Bare vent så skal du få høre.Valentino skrev:Hvordan kan et punktum være langt? (And off we go.)
Dette er prisen vi betaler for å bo i verdens beste land.Rudi skrev:WOW, her er det folk med ALT for mye fritid.
Er flyet LOST?Valentino skrev:Hva gjelder bruken av utropstegn synes det for meg som at det er lettere å finne relasjon til spesifikke nick enn underforum.
Utropstegnet er forøvrig interessant; Det utgjøres av et punkt(um) og en (erigert) linje.
---
Det som egentlig skjedde var at flyet fløy mot horisonten og til slutt var det bare et lite punkt. Slik var det det var, Rudi. Ikke kom her og forvirr oss med fakta.
Valentino skrev:Hva gjelder bruken av utropstegn synes det for meg som at det er lettere å finne relasjon til spesifikke nick enn underforum.
Utropstegnet er forøvrig interessant; Det utgjøres av et punkt(um) og en (erigert) linje.
---
Det som egentlig skjedde var at flyet fløy mot horisonten og til slutt var det bare et lite punkt. Slik var det det var, Rudi. Ikke kom her og forvirr oss med fakta.
Punktet tyder på at flyet er på vei mot betrakteren. Hadde det vært på vei fra ville det vel blitt symbolisert med et kryss. Eller? Jeg er usikker på om det er til eller fra eller snarere tvert i mot.Valentino skrev:Hva gjelder bruken av utropstegn synes det for meg som at det er lettere å finne relasjon til spesifikke nick enn underforum.
---
I fagmiljøene omtales det der som en (mange!) AIRMISS.vredensgnag skrev:
Nå er vi nok offer for kryssklipping og kryssende argumentasjon. Jeg vil da verken fra eller til, men tvert i mot, og tydelig, ja . . . . .vredensgnag skrev:Det virker på jegmeg som om trondmeg forsøker å sette kryss for debatten? Hvilket virker underlig, siden han selv uttrykte håp om at denne tråden ikke ville bli utsatt for sensur.
Her var det en gang et bilde av et slips med fly på. Det klippet jeg vekk.
Air Traffic Control, er det et stressende yrke der man av og til ønsker å gjøre seg så liten som en prikk?Spiralis skrev:I fagmiljøene omtales det der som en (mange!) AIRMISS.vredensgnag skrev:
Du er kanskje inne på noe der ja.Valentino skrev:Air Traffic Control, er det et stressende yrke der man av og til ønsker å gjøre seg så liten som en prikk?