. ................... flyet er tilbake

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.475
Torget vurderinger
2
.

Oj. På tide dette blir tatt opp.

V

vredensgnag

Gjest
.

Dette minner meg om Victor Hugo, da han var ferdig med boken Les miserables. Han sendte den til sin forlegger og trakk seg tilbake til sitt oppholdssted på Guernsey.

Han sendte et telegram da boken ble utgitt: ?

Og fikk svar tilbake fra forleggeren: !

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
.

og der satte Rudi endelig punktum?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.761
Torget vurderinger
12
.

vredensgnag skrev:
Kan det måles?
Dette blir nok starten på en vond og lang kabelaktig debatt, men vi er mange som hører det selv om det ikke nødvendigvis finnes teknikker pr i dag for å måle det . . .
(lyden av et langt og tungt punktum skal man IKKE kimse av)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.910
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
.

Hvordan kan et punktum være langt? (And off we go.)

V

vredensgnag

Gjest
.

Definisjonen av et punkt i geometrien er "et element med posisjon, men uten utstrekning."

P

Parelius

Gjest
.

Skal vi nå inn i teoriens klare lys før vi har tatt inn over oss virkelighetens mørke? Dessforuten; «punktum» er ikke noe som har med punkt å gjøre, det har med skille å gjøre. Visstnok latin i sitt opphav, og betød noe slikt som ‘stikke’ (pungere). Slike stikk kan være veldig lange.

Så kan vi underes over om Rudi bare ville gi oss et lite stikk, eller om han nå har gått over til å tenke motsatt vei, og begynner med avslutningen før han har kommet frem til begynnelsen. En skal ikke se bort fra at det er et punktum på en ennå utenkt tanke.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.910
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
.

Parelius skrev:
<...> «punktum» er ikke noe som har med punkt å gjøre, det har med skille å gjøre. Visstnok latin i sitt opphav, og betød noe slikt som ‘stikke’ (pungere). Slike stikk kan være veldig lange.
Javisst kan de det!

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
.

hold grisepratet for dem selv.

Parelius skrev:
Skal vi nå inn i teoriens klare lys før vi har tatt inn over oss virkelighetens mørke? Dessforuten; «punktum» er ikke noe som har med punkt å gjøre, det har med skille å gjøre. Visstnok latin i sitt opphav, og betød noe slikt som ‘stikke’ (pungere). Slike stikk kan være veldig lange.

V

vredensgnag

Gjest
.

Parelius skrev:

Så kan vi underes over om Rudi bare ville gi oss et lite stikk, eller om han nå har gått over til å tenke motsatt vei, og begynner med avslutningen før han har kommet frem til begynnelsen. En skal ikke se bort fra at det er et punktum på en ennå utenkt tanke.
Et skille bruker vi, når tegnet forløpes av ett eller flere utsagn, som må skilles.

Rudi brukte kun symbolet for et punkt, og det er fritt opp til enhver å lese dette innenfor en kategori som passer. Slik sett er det kanskje tom kortsynt av oss å tillegge Rudi at det var skilletegnet punktum han ønsket å henvise til. Dette ble lagt i hans munn av senere deltagere.

;D

Faktisk interessant, gitt at de fleste emner her inne synes å vise noen tendenser.

I OT, ser man ofte at emnebeskrivelser slutter med et utropstegn.

I øvrige seksjoner av HFS, ser man at emnebeskrivelser gjerne avsluttes med et spørsmålstegn når det søkes hjelp eller råd; men at de som regel ikke har punktum.

Dermed kan man lese Rudis innspill som enten en oppfordring til bruk av punktum, eller som en referanse til punkt, som jeg tillot meg å spørre om vi kan måle.

:eek:

P

Parelius

Gjest
.

vredensgnag skrev:
Parelius skrev:

Et skille bruker vi, når tegnet forløpes av ett eller flere utsagn, som må skilles.

Rudi brukte kun symbolet for et punkt, og det er fritt opp til enhver å lese dette innenfor en kategori som passer. Slik sett er det kanskje tom kortsynt av oss å tillegge Rudi at det var skilletegnet punktum han ønsket å henvise til. Dette ble lagt i hans munn av senere deltagere.

;D
Det er ingen lett kunst å lese, og jeg innser straks min egen begrensing i lesningen av Rudis voldsomme uttrykk. I stand erected.

Fins det nå holdepunkter innen Rudis tekst for den ene eller den andre tolkning? Kan tidspunktet for innlegg og følgende redigering kaste lys over det hele? Finner vi spor av det opprinnelige i det bestående?

V

vredensgnag

Gjest
.

Som du vil se har jeg tillatt meg en tilføyelse.

Denne påviser en forumkutyme som Rudi kanskje ønsker å kommentere med sitt punkt(um).

Jeg gjentar meg selv, til andres kjedsommelighet:

Faktisk interessant, gitt at de fleste emner her inne synes å vise noen tendenser.

I OT, ser man ofte at emnebeskrivelser slutter med et utropstegn.

I øvrige seksjoner av HFS, ser man at emnebeskrivelser gjerne avsluttes med et spørsmålstegn når det søkes hjelp eller råd; men at de som regel ikke har punktum.

Dermed kan man lese Rudis innspill som enten en oppfordring til bruk av punktum, eller som en referanse til punkt, som jeg tillot meg å spørre om vi kan måle.
:eek:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.761
Torget vurderinger
12
.

Valentino skrev:
Hvordan kan et punktum være langt? (And off we go.)
Bare vent så skal du få høre.

Ikke sant?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.282
Torget vurderinger
1
.

Det har altså ikke vært utøvd tilstrekkelig skjønn i saken.

V

vredensgnag

Gjest
.

I Minkowskis Drosjegeometri (I kid you not) så ser vi at Euclids påstand om at korteste avstand mellom to punkt er en rett linje, blir elegant tilbakevist. (Og da ser vi bort fra Einsteins rom som er kurvet.)

De tre fargede linjene mellom de to punktene er alle like lange.

Manhattan distance versus Euclidean distance: The red, blue, and yellow lines have the same length (12) in both Euclidean and taxicab geometry. In Euclidean geometry, the green line has length 6×?2 ? 8.48, and is the unique shortest path. In taxicab geometry, the green line's length is still 12, making it no shorter than any other path shown.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.910
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
.

Hva gjelder bruken av utropstegn synes det for meg som at det er lettere å finne relasjon til spesifikke nick enn underforum.

Utropstegnet er forøvrig interessant; Det utgjøres av et punkt(um) og en (erigert) linje.

---

Det som egentlig skjedde var at flyet fløy mot horisonten og til slutt var det bare et lite punkt. Slik var det det var, Rudi. Ikke kom her og forvirr oss med fakta.

V

vredensgnag

Gjest
.

Valentino skrev:
Hva gjelder bruken av utropstegn synes det for meg som at det er lettere å finne relasjon til spesifikke nick enn underforum.

Utropstegnet er forøvrig interessant; Det utgjøres av et punkt(um) og en (erigert) linje.

---

Det som egentlig skjedde var at flyet fløy mot horisonten og til slutt var det bare et lite punkt. Slik var det det var, Rudi. Ikke kom her og forvirr oss med fakta.
Er flyet LOST?

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
17.047
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
.

Valentino skrev:

---

Ok, my bad ;)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.761
Torget vurderinger
12
.

Endelig en tråd det går an å forstå, som er trivelig, men ikke uten meningsutvekslinger og debatt. Skulle ikke forundre meg om den kan bli stående usensurert også. HURRA!

V

vredensgnag

Gjest
Som signalisert av Rudi, er han ekstremt opptatt av PUer.

Dette kan leses på mange måter. Men nålen har selvsagt kontakt med mediet i et punkt.

Og forkortelsen for Pick-Up henleder uvegerlig tankene til de to første bokstavene i punkt(um).

Det kan godt være at Rudi tror han hadde tenkt å skrive noe om fly, men ofte styres vi av vårt underbevisste, kanskje hadde han ikke noe valg.

;)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.761
Torget vurderinger
12
.

Valentino skrev:

---

Punktet tyder på at flyet er på vei mot betrakteren. Hadde det vært på vei fra ville det vel blitt symbolisert med et kryss. Eller? Jeg er usikker på om det er til eller fra eller snarere tvert i mot.

V

vredensgnag

Gjest
Det virker på jegmeg som om trondmeg forsøker å sette kryss for debatten? Hvilket virker underlig, siden han selv uttrykte håp om at denne tråden ikke ville bli utsatt for sensur.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.761
Torget vurderinger
12
vredensgnag skrev:
Det virker på jegmeg som om trondmeg forsøker å sette kryss for debatten? Hvilket virker underlig, siden han selv uttrykte håp om at denne tråden ikke ville bli utsatt for sensur.

Her var det en gang et bilde av et slips med fly på. Det klippet jeg vekk.
Nå er vi nok offer for kryssklipping og kryssende argumentasjon. Jeg vil da verken fra eller til, men tvert i mot, og tydelig, ja . . . . .

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.910
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
vredensgnag skrev:
I fagmiljøene omtales det der som en (mange!) AIRMISS.
Air Traffic Control, er det et stressende yrke der man av og til ønsker å gjøre seg så liten som en prikk?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
Valentino skrev:
Air Traffic Control, er det et stressende yrke der man av og til ønsker å gjøre seg så liten som en prikk?
Du er kanskje inne på noe der ja. ;)

Topp Bunn