Flutterekko? Hvorfor? 😱

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Antall liker
2.230
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har en stue hvor jeg sliter med litt sÄnn "maskingevÊrekko". En kamerat av meg sa det kalles flutterekko. Jeg har inntrykk av at det er mer nÄ enn fÞr, men er ikke sikker.

Har liksom masse mÞbler og ting og tang i stuen, sÄ skjÞnner ikke helt hvorfor det er sÄnn. Plages ikke nevneverdig av det nÄr jeg spiller musikk, men vet jo ikke hva jeg ev gÄr glipp av.

Har tatt noen bilder av den sÊrdeles usminkede familiestuen, i hÄp om at noen kan spotte Äpenbare problemer. Dette er et omrÄde jeg har null peiling pÄ..

Tips? Heldekkende gulvteppe eller lydplater blir antakelig nedstemt av kona..

PS: HÄper panoramabildet blir ok. FÄr feilmelding om for stor fil (19,7Mb) sÄ mÄtte skalere ned

Vedlegg

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.988
Torget vurderinger
1
Om man klapper i hendene, og man hÞrer gjenklang sÄ er vel dette flutter. Det kommer gjerne av harde flate flater. Et teppe som tar fÞrste refleksjon (se for deg et speil midt imellom deg og hÞyttalere) fikser mye grums, men her kan det ogsÄ vÊre bÄde foran og bakvegg med refleksjoner som kan gjÞre rommet litt slitsomt Ä oppholde seg i over tid nÄr man prater ogsÄ.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.604
Torget vurderinger
2
Stor TV skjerm+vindu +parkett.

Et strategisk tykt teppe pÄ gulvet som nevt over og noen tyngre gardiner du kan trekke for, pledd over TV nÄr du spiller..

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.780
Kast konen ud og du kan gþre som du vil. 😂😁

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kjekt Ă„ se en stue hvor det ser ut til at noen lever der, i motsetning til alle disse instagram-vennlige stuene man ser.
Flutterekko er enkelt forklart refleksjoner som spretter mellom harde parallelle flater, og i ditt tilfelle finner du dette mellom bÄde langvegger, kortvegger, gulv og tak.
Enkleste utvei er et par bildeabsorbenter pÄ veggene plassert litt strategisk. Dette vil redusere belastningen nÄr unger lÞper rundt og skriker ogsÄ, ikke bare for musikk. Akustiske gardiner, feks fra Ikea, kan hjelpe pÄ de harde vindusflatene, men er mindre praktisk enn gulvtepper og bildeabsorbenter da de bare er effektive nÄr de er trukket foran vinduene.

Det finnes haugevis med leverandĂžrer av slikt, som feks Sounds of Science, AJprodukter, Norsk Akustikksenter, Zilento etc.
Alternativt kan man snekre sammen absorbenter selv av vanlig isolasjon og trekke med akustisk stoff med valgfritt bildetrykk om man Ăžnsker det.
For mer dedikerte lÞsninger for Ä bedre lydkvalitet er vÄr egen lydogakustikk et hot tips.

Jeg var veldig plaget med det samme i min blokkstue og valgte Ä gÄ for Ecophon i taket i hele stuen og RPG Absorbenter fra Lydogakustikk bak sofaen.
Ikke optimalt, men veldig mye bedre.

20200223_154831.jpg

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Antall liker
2.230
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg var veldig plaget med det samme i min blokkstue og valgte Ä gÄ for Ecophon i taket i hele stuen og RPG Absorbenter fra Lydogakustikk bak sofaen.
Ikke optimalt, men veldig mye bedre.
Ikke dumt det Ă„ ha ting i taket. I hvert fall hvis det kan demonteres ogsĂ„, og har en nogenlunde overkommelig pris. Jeg har bare tidligere sett plater du mĂ„ lime pĂ„ veggene, og da falt jeg av. Estetikk og anvendelighet er et must.👍

Topp Bunn