Fliser på gulvet i kino?

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
En kamerat holder på å bygge seg en hjemmekino. Siden dette rommet også blir en bar, så vil han bruke fliser siden det er lettere å holde rent. Han vil også ha varmekabler i gulvet.
Men akustikkmessig er vel ikke dette så mye å satse på? Får vel mye refleksjoner og harde flater?

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.753
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Fliser på golvet lager baderomsakustikk.
Nå er det ikke sikkert at vedkommende er så opptatt av lyd, men du kan jo spørre ham om han tenker det er greit med baderomslyd i kinoen.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.132
Et strategisk plassert teppe, kan vel kanskje være en løsning?
Ellers må jeg si meg enig i at fliser neppe er det optimale, akustisk sett. Medmindre man ønsker å "dusje" i lyd da! ;)

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Fliser i en kino er neppe lurt akustisk sett. Men om personen er redd for at det skal søles øl ol, så vil et tykt teppe som kan renses innimellom være en løsning. Jeg selv har rimelig har Laminet av nye dato. Klarer ikke å ripe hull med et skrugjern, har ikke prøvd å søle på det enda, men skulle tro det tåler å bli brukt. Fikk 30 års garanti på gulvet. Lett å halde rent er det også.

Det eneste filer er bra på er om det stadig vekk søles ØL el andre drikkevarer på gulvet og personen må vaske omtrent hver dag....

Det er mulig å bruke ja, men da settes det større krav til akkustisk behandling av tak og vegger.

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Antall liker
1.153
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Det finnes som regel unntak fra en regel, også i dette tilfellet. For førsterefleksjonspunkter ønsker man normalt å unngå harde flater for å redusere virkningen av kamfiltereffekter. Unntaket er høyttalere som er spesielt konstruert for å bruke reflekterende flater som akustisk speil. I disse tilfeller så kan man komme ugunstig fra det med demping i refleksjonspunktet. Don Keele sin CBT er en slik konstruksjon som bruker gulvet som et "speil". Dual Bass Array system er også eksempel på dette, men da snakker vi lave frekvenser.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.074
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg kendte et ægtepar, hvor jeg nogle gange hørte musik.
En dag havde de udskiftet deres trægulv, som ikke lå på strøer, med et flise gulv. Akustiken i rummet var mildes talt forfærdeligt. Musikken lød elendigt.
Der skulle gøres rigtig meget seriøst ved det rum, hvis musik glæden skulle genetableres. Og det ville ikke kunne ske med at smide et gulvtæppe på.
Selv det at opholde sig i rummet var ubehageligt. Akustiken var blevet så dårlig.

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Takk for svar.
Skal prøve å forhindre dette "stuntet".

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Antall liker
1.103
Torget vurderinger
5
Hei!

Her er dere vel litt for generelle i konklusjonene! Fliser på gulvet kan by på utfordringer akustisk sett, men rommets form, øvrige materialvalg, høyttalertype og plassering er og vesentlig, og ikke minst lytteposisjon.

Har selv keramiske flis på gulvet, har hatt det i mer enn 25 år, og har ingen utfordringer akustisk med mitt rom pga av det. Dog er dette et L-formet rom som er normalt møblert.

mvh Olav E.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.753
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Alt som demper hjelper, tepper, gardiner og møbler, hvis du absolutt må ha flisgolv.
Akustikkplater i taket også.
Men teppe er gjerne mindre aktuelt hvis det skal garderes mot søl og være lett å holde reint.
Da kan gjerne et moderne vinylgolv være et alternativ? De tåler væskesøl, er lettere å vaske enn filser, der væske trekker inn i fugene og lager misfarging. Mange av disse vinylgolvene er godkjent/anbefalt til butikker og næringsbygg. Som klikk-system er det også mye lettere å legge enn fliser, faktisk lettere enn det meste som finnes, og enkelt å skifte ut.
Jeg har ny kjeller med betonggolv og varmekabler, og har i bestilling en type klikkvinyl med HDF kjerne, mykt vinyllag på topp og mykt korklag under.
Det er ikke mer enn 1cm tykt, og jeg har tenkt å legge teppe over, men ønsker du mer demping kan du legge matte (trinnlyd eller gummi) og plater under (huntonitt eller spon).

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Rommet blir ca 4,5 m bredt og 6 m langt. Ca 220 cm under taket.
Planen er å sitte på langsida med en bar bakerst i det ene hjørnet.
Det kommer en dør bakerst i det andre hjørnet og denne går rett ut på utsiden. En dør på den ene sideveggen som går rett inn i huset også.
Det blir støpt betonggulv og han vil derfor ha varmekabler og tenkte at fliser ville bli pent og enkelt pga mulig søl fra døra bak.
2 små vinduer og det vil bli brukt akustikkplater på sideveggene.
Han vil bruke In wall bak lydtransparent lerret.
På siden av lerretet vil det stå B&W 804 Diamond.
Lyden i stereo blir førsteprioritet.

Ottone, jeg skal tipse han om dette vinylgulvet.

C

Cyber

Gjest
Jeg hadde aldri lagt fliser - ikke på noe rom i huset overhodet, spesielt ikke på et vanlig rom.

Skal det søles mye er ikke laminat eller parkett så lurt, men et gulvbelegg er nok en bedre løsning, men ingen av delene helt optimalt akustisk, men er langhåret teppe er nok ikke aktuelt heller ;)

Vinylgulv og så noen fyldige tepper i området det skal lyttes er ofte en brukbar løsning, gjerne også demping på sidevegger og tak. Møbler gjør også mye.

S

Syncrolux

Gjest
I en kino så passer det med et teppe som både kan absorbere lyd og en hel bolle med popcorn. Hehe..
Seriøst: jeg vil foretrekke kraftig demping i en kino, så mye som mulig egentlig.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.074
Sted
Sjælland. Danmark.
Det bedste gulv er massivt parketgulv på strøer. Højden af strøerne påvirker absorberingen.
Et linoliums gulv er ca. lige så godt, hvis det er opbygget på strøer.
Linolium er bedre end vinyl, fordi det er et diemagnetisk materiale, hvorimod vinyl er paramagnetisk. Diemagnetisk skyr støv og vinyl tiltrækker støv.
Hvis man ønsker gulvtæppe, er det bedre at man løfter det med en plade liggende på strøer. Det er en fordel at dæmpe ved første reflekspunkt, men gulvet er ellers det sted, hvor det er mindst vigtigt at dæmpe, selvom det er nemt. Vi kender refleksionen fra vores dagligdag med den refleksion. Hvorhen vi går, følger den os.

C

Cyber

Gjest
Uenig der, Syncro, overdempete rom liker jeg ikke, jeg vil heller ha litt for lite demping enn for mye - men det har vi forskjellig smak, hørsel og preferanser på hva som er "for mye". Liker litt "liv" i lyden enn at man føler det låter "dødt".

S

Syncrolux

Gjest
Det er nok smak & behag det der, men personlig så liker jeg kino som er så "stille" og død som mulig. Da blir også dynamikken i lyden best.

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Antall liker
1.103
Torget vurderinger
5
Hei!

Med 2,20m takhøyde, er ikke tilfarere (spikerslag) og oppforet gulv noen løsning. Det stjeler verdifull takhøyde.

Jeg er litt skeptisk til tynnparkett og ulike klikk-løsninger. Liker ikke gulv som er tynne og "flyter" løst oppe på underlaget. Rommet er relativt bredt, det er derfor viktig at det er gulv som ikke jobber med ulik luftfuktighet slik at det kan bli stående i spenn.

Dersom ikke flis er alternativ, noe jeg fortsatt mener det kan være, er linuleum et godt alternativ dersom du tenker renhold. Da tror jeg jeg ville limt det på betongen. Finnes også som fliskvadrater. Teppe er absolutt et alternativ. Hva med en teppeflis beregnet for hard kontorbruk? Kan skures og skrubbes. Med en pakke ekstra, er det bare og bytte ut etterhvert som behovet melder seg.

Mulig å dele opp rommet også. Lett vedlikold i baren og teppe på resten.

Hils kompisen og ønsk lykke til!

mvh Olav E.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
569
Torget vurderinger
1
Du kan fint legge parkett. Fins parkett som er beregnet i våtrom. De bør oljes en gang i året, men det er jo hvis de faktisk hvis de brukes i våtrom. Så i et hjemmekinorom blir det mer eller mindre vedlikeholdsfritt. Har du tenkt å søle mye bør du vurdere membran.

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Antall liker
1.103
Torget vurderinger
5
Du kan fint legge parkett. Fins parkett som er beregnet i våtrom. De bør oljes en gang i året, men det er jo hvis de faktisk hvis de brukes i våtrom. Så i et hjemmekinorom blir det mer eller mindre vedlikeholdsfritt. Har du tenkt å søle mye bør du vurdere membran.
Hei!

Tillater meg et par merknader:

Med parkett menes normalt finer av ekte tre limt på kjerne av spon eller finer. Tror ikke det er ment som løsning til våtrom. Men parkett kan være et alternativ ikinoen. Legges da flytende på glideskikt. Vil anbefale i så fall parkett av kjent produsent og i normal tykkelse, ikke tynnparkett. Husk avstand til vegger for å sikre ekspansjonsmulighet.

Dersom eieren av kinoen har fått lagt diffusjonssperre (plast) under betongen, dvs mellom betonggulvet og isolasjonen under gulvet, bør det IKKE legges membran eller annet diffusjonstett materiale på betongen før man er helt trygg på at gulvet er helt uttørket, og helst ikke da heller. I motsatt fall, stenges fuktigeheten inne mellom to tette sjekt. Med varmekabler på, vil restfuktighet i betongen"presses" vekk fra kablene og stange mot dissusjonsperra(ene). Kan gi blærer under tett belegg, og eller fuktskader.

mvh Olav E.

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
5.935
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Alt som demper hjelper, tepper, gardiner og møbler, hvis du absolutt må ha flisgolv.
Men teppe er gjerne mindre aktuelt hvis det skal garderes mot søl og være lett å holde reint.
Da kan gjerne et moderne vinylgolv være et alternativ? De tåler væskesøl, er lettere å vaske enn filser, der væske trekker inn i fugene og lager misfarging. Mange av disse vinylgolvene er godkjent/anbefalt til butikker og næringsbygg. Som klikk-system er det også mye lettere å legge enn fliser, faktisk lettere enn det meste som finnes, og enkelt å skifte ut.
Jeg har ny kjeller med betonggolv og varmekabler, og har i bestilling en type klikkvinyl med HDF kjerne, mykt vinyllag på topp og mykt korklag under.
Det er ikke mer enn 1cm tykt, og jeg har tenkt å legge teppe over, men ønsker du mer demping kan du legge matte (trinnlyd eller gummi) og plater under (huntonitt eller spon).

Jeg vurderer klikkvinyl i mitt kommende lytterom - fortsatt fornøyd med det?

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Uenig der, Syncro, overdempete rom liker jeg ikke, jeg vil heller ha litt for lite demping enn for mye - men det har vi forskjellig smak, hørsel og preferanser på hva som er "for mye". Liker litt "liv" i lyden enn at man føler det låter "dødt".
"overdempet" er vel ganske sterkt. Feildempet er noe helt annet. Folk som bruker mange tynne plater får det man kaller for et "overdempet" rom som føles trykkende. Det er egentlig bare feildempet og man har kun dempet en liten del av frekvensområdet. Demper man lineært over hele frekvensområdet med tykke absorbenter så vil det oppleves helt annerledes og ikke overdempet overhodet.

Fikk mye mer klang i mitt eget rom når jeg gikk fra 5cm plater + 5cm luft til 25cm tykke plater.
Det skal veldig mye til for at det skal låte overdempet så lenge man demper lineært. Har selv demping i omtrent 1/4 av arealet på veggene med god tykkelse og det har aldri vært noen på besøk hos meg som synes det låt overdempet. Men hver sin smak selvsagt.

Sist redigert:

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Antall liker
389
Hvorfor ikke gå for gummifliser, fås i mange farger og varianter.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.753
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg vurderer klikkvinyl i mitt kommende lytterom - fortsatt fornøyd med det?
Hei

Ja, faktisk godt fornøyd etter over et år.
Den varianten jeg gikk for var veldig lett å legge, meget pen overflate, veldig slitesterk, tåler gulvvarme godt og er myk og behagelig å gå på. Husker ikke i farten hva merket het, men den er tyskprodusert og kostet minst like mye som en kvalitets-parkett.
Lydmessig helt ok, tykkelsen tatt i betraktning. 1 cm er bare 1 cm, jeg har tepper liggende over, og en del demping med akustikkplater på veggene. Tror fremdeles at plankegolv eller parkett hadde vært enda bedre, men det vil jeg kanskje aldri få vite.

ps: fant det, golvet er fra Parador, vår variant het Classic
http://en.parador.eu/sites/default/files/downloads/kataloge/en/Vinyl_Programm_2014_EN.pdf

Sist redigert:

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
5.935
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Takk for svar :) Skal fortsette & lese meg opp, men virker interessant dette.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.676
Torget vurderinger
3
Jeg for min del ville foretrekke et flekkete tregulv framfor vinylfliser hver gang. ( helt uavhengig av lyden )

Legg hel eik. Så har man gjort noe som varer livet ut.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.074
Sted
Sjælland. Danmark.
Det bedste gulv er massivt parketgulv på strøer. Højden af strøerne påvirker absorberingen.
Et linoliums gulv er ca. lige så godt, hvis det er opbygget på strøer.
Linolium er bedre end vinyl, fordi det er et diemagnetisk materiale, hvorimod vinyl er paramagnetisk. Diemagnetisk skyr støv og vinyl tiltrækker støv.
Hvis man ønsker gulvtæppe, er det bedre at man løfter det med en plade liggende på strøer. Det er en fordel at dæmpe ved første reflekspunkt, men gulvet er ellers det sted, hvor det er mindst vigtigt at dæmpe, selvom det er nemt. Vi kender refleksionen fra vores dagligdag med den refleksion. Hvorhen vi går, følger den os.
Det er sådan jeg har gjort.
Men en akustiker fortalte til en foredrag i vores hi-fi klub, og mange ting og også gulvets konstruktion. Han foreslog en gulv af Rockwool, der er til at gå på. Ovenpå lægges der en 2 cm spånplade. Noget trinlydsdæmpning og derefter et tyndt trægulv. Det kunne sikkert også godt være linoleum, i stedet for det tynde trægulv. Plastik og vinyl vil jeg fraråde. Det er materiale, der bliver statiske. Linoleum bliver ikke statisk, fordi det er et diemagnetisk materiale.
Jeg har på tidligere målinger haft en pukkel ved 40 Hz og 70 Hz, og ifølge akustikeren kunne det meget vel skyldes de strøer af træ under gulvet. Derfor foreslog han at tage gulvet op og erstatte med Rockwool, som der kan gås på.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.622
Torget vurderinger
2
Hæ?? det går nok ikke gjennom hos noen estetikksjef,miner for mye om gulvbelegget på en manuell postsorteringssentral desverre,eller heldigvis?

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Antall liker
389
Hæ?? det går nok ikke gjennom hos noen estetikksjef,miner for mye om gulvbelegget på en manuell postsorteringssentral desverre,eller heldigvis?
Når det kommer til utseende er det jo smak og behag som avgjør, men de skal ha gode akustiske egenskaper sies det.
Og de fins jo i andre varianter og farger enn det som er vist her.

Topp Bunn