Flim & the BB's

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Alt av dette låter veldig rått ikke egentlig så rart, de hadde en veldig spesielle opptaks situasjon:
"Flim and the BB's recorded its second album, Tricycle, for DMP Digital Music Products, an audiophile record label started by Tom Jung. The album was the first non-classical recording to be released in compact disc format. It was recorded on the Mitsubishi X-80 digital audio recorder at Sound 80. The disc displayed the full dynamic range available in CDs, becoming a popular test disc for this reason. It was also the first jazz album to be recorded, mastered, and delivered in the digital domain. The recording chain, after the first few feet of microphone cable from the musicians' instruments, remained in the digital domain until it was decoded by the consumer's CD player. DMP's releases were for the most part recorded directly to two-tracks as opposed to the more common multi-track method. This means that there was minimal use of overdubs and the majority of the music was performed, recorded, and mixed "live" to the digital recorder"
Det låter rått selv på Roon/Tidal..
Dette var på andre CD'en.

På den første var det enda verre:
"The group's self-titled debut album was recorded in 1978 at Sound 80 and was ostensibly going to be a direct to disc recording. Nevertheless, 3M placed an experimental prototype 50.4 kHz digital recorder in the control room as a backup to the direct-to-disc lathe. Because of the "direct-to-disc" setup (recording directly onto a lacquer platter) the band was required to play the entire LP side without stopping and without being able to do any editing afterward. When the resulting acetate disc was deemed inferior in sound quality to the digital master tape, the LP record was pressed from that digital backup tape, making it the second-ever U.S. commercially available digital recording. Since the machine used was a one-of-a-kind prototype, built before any digital recording standards were established -- and dismantled within months -- there is currently no way to reissue that first album on either LP or CD"
 
Sist redigert:

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
De må har fortsatt med denne opptaks metoden, for alle CD'er etterpå har samme DR. På Big Notes platen fra 85 har vi 'At the hops' bl.a. som låter fantastisk. Denne låter like høyt på -6dB som vanlig musikk idag låter på -22dB, da har vi litt dynamikk 😁😁😁
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.509
Antall liker
102.787
Torget vurderinger
23
Har skrevet om DMP / Tom Jung for en del år siden... har mange av de CD'ene som ble git ut på DMP i sin tid, inkl. alle Flim & The BB's Bra lyd på absolutt alle skivene derfra. Jung brukte bl.a. Threshold forsterkere fra Nelson (Pass) og anstendige kabler etc. Flim and the BB's "Tricycle" var på den tiden en liten sånn "under radaren" skive for audionuts... :cool: Spesielt dynamikken var godt annerledes enn det meste på CD den gangen.


1641338673299.png
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.309
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Det er merkelig egentlig! Det finnes jo flere eksempler på at man i over et halvt århundre har visst hvordan ting bør gjøres. TriCycle er jo bare enda et. Ikke glitter og stas, bare dyktig håndverk i studio. Takk for at du minnet meg på denne @Knubie
 
S

Syncrolux

Gjest
Bassist Jimmy Johnson sitt band dette. Har aldri hørt det, men den godeste Jimmy spiller jo aldeles fabelaktig med James Taylor.
 
P

parafinoksen

Gjest
Hørte litt på Flim and the BBs på Tidal i går kveld. Opptakene er virkelig gode, men det høres til de grader ut som audiofil demomusikk.

Så da måtte jeg jo bare bestille en CD, da :LOL:
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.338
Sted
Ytterst i havgapet...
" 3M placed an experimental prototype 50.4 kHz digital recorder in the control room ".... 504 kHz.,, her må det da være en skrivefeil, - eller noe som mangler i forklaringen..?? 50 kHz sampling kanskje??
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.309
Sted
og til
Torget vurderinger
6
" 3M placed an experimental prototype 50.4 kHz digital recorder in the control room ".... 504 kHz.,, her må det da være en skrivefeil, - eller noe som mangler i forklaringen..?? 50 kHz sampling kanskje??
There were proposals for two pairs of split-frequency sample rates: 44.1(44.1/1.001) kHz and 50.4(50.4/1.001) kHz.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
De har flere plater synes ikke akkurat Tricycle er den mest spennende, har ikke hørt så mye på den. Hørt mest på Big Notes fra 85, denne er mer prog, fusion, litt "pop'ete" jazz. Må høre på alle egentlig.. Ærlig talt har ikkje peiling på jazz, det er vel Miles Davies og Jan Garbarek eg en gang kjøpte CD av...
Men når det låter så friskt, rent og dynamisk så blir man jo forelsket... Hadde en black metal plate låtet like godt så kunne kanskje det samme skjedd med den sjangeren...
 
P

parafinoksen

Gjest
De har flere plater synes ikke akkurat Tricycle er den mest spennende, har ikke hørt så mye på den. Hørt mest på Big Notes fra 85, denne er mer prog, fusion, litt "pop'ete" jazz. Må høre på alle egentlig.. Ærlig talt har ikkje peiling på jazz, det er vel Miles Davies og Jan Garbarek eg en gang kjøpte CD av...
Men når det låter så friskt, rent og dynamisk så blir man jo forelsket... Hadde en black metal plate låtet like godt så kunne kanskje det samme skjedd med den sjangeren...
Det var faktisk Big Note jeg bestilte. Rent tilfeldig – den var billigst :ROFLMAO: Jeg orker liksom ikke å punge ut for ting jeg ikke kommer til å høre nevneverdig på. Har bare spilt albumet på Tidal, og selv om musikken er så som så, så er lyden knall. Bass og trommer er av referansekvalitet i mine ører.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Ja jeg synes den ene sangen "At the hop" var kul, mye av det andre var greit nok eller mindre så for en som aldri har hørt stort av fusion jazz. Men lyden er så rå at jeg er helt fjetret... Fantastisk å høre på...
 
Sist redigert:
P

parafinoksen

Gjest
Ja jeg synes den ene sangen "At the hop" var kul, mye av det andre var greit nok eller mindre så for en som aldri har hørt stort av fusion jazz. Men lyden er så rå at jeg er helt fjetret... Fantastisk og høre på...
Dynamikken er helt vill. Fra de stilleste passasjer til svært høyt. Passer ikke akkurat til kveldslytting. En viss grad av kompresjon er faktisk litt nyttig. Men jeg synes det er litt rar miksing. Pianoet ligger veldig langt bak i lydbildet og lydnivået er lavt, mens bass og trommer ligger lenger fremme, med høyere lydnivå. Virker ikke helt naturlig.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Bassisten var band sjefen, det var antagelig sånn det var ment utøvende at piano ikke skulle han noen prominent plass.
Det er bare krydder i forhold til de som bestemmer og vil ha hva i bandet i lydbilde.
Og her er det nok slik at det ikke var noen miks, det var spilt inn direkte til en 2 spors digital opptager, ikke multi kanal som fasiliterer en mix. Så innspillingen er en direkte kunstnerisk dokumentasjon, den er innspilt direkte på digital tape, det var altså ingen miks. Så det er derfor den låter så bra.
 
Sist redigert:
P

parafinoksen

Gjest
Spiller på nyankommet CD nå, Big Notes. Som nevnt over, er ikke musikken mye verdt. Demo- og vignettpreg. Men innspillingen er virkelig god og velbalansert. Og det interessante er at selv om det er heldigitalt fra opptak til avspillingsmedium, så låter det rimelig analogt. Behagelig, vil jeg si. Referanseplata si :) Skulle vært vokal på et par spor. Vært interessant å høre hvordan det hadd lått.
 
Topp Bunn