Flexi A i bæreramme

A

ANM

Gjest
Er det noen her som har prøvd å legge flexi a plater i himlingsramme men for akustikkplater?

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Antall liker
4.167
Torget vurderinger
16
Jeg jobber med en himlingsløsning med noe materiale tilsvarende Flexi A, og det er for løst til at jeg tør å legge det i en himlingsramme uten forsterkning. Tror det kommer til å sige med tiden.

Hva med å legge Flexi A over himlingsplatene hvis du har takhøyden?

Så kan du jo vurdere tettere himlingsplater med en estetisk akseptabel overflate. Det koker vel ned til hvor mye høyde du kan ofre hvis du skal vurdere Flexi A mot tettere produkter. Ser at Flexi a legges hos de mest hardbarka i minst 20cm tykkelse

Jeg fant plater her på Island med enten hvitt eller svart lydtransparent trekk i 50mm tykkelse med oppgitt full absorpsjon til 250hz montert rett på vegg. med 50mm luft bak demper de antageligvis ned til Schroederfrekvensen. Det er Steinull med en densitet på 75kg/m3
Sikkert tilsvarende produkter i Norge også

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg fant plater her på Island med enten hvitt eller svart lydtransparent trekk i 50mm tykkelse med oppgitt full absorpsjon til 250hz montert rett på vegg. med 50mm luft bak demper de antageligvis ned til Schroederfrekvensen. Det er Steinull med en densitet på 75kg/m3
Sikkert tilsvarende produkter i Norge også
Så langt ned demper det ikke i små rom. Målingene de oppgir tar høyde for sann etterklangstid, noe som ikke eksisterer i noe annet enn gigantiske rom. I tillegg er det ikke uvanlig med slike produkter å oppgi målinger basert på tale som gir et gjennomsnitt av spesifikke frekvenser.
Vet du hvilke målemetode (tall) som var oppgitt?

A

ANM

Gjest
Vil ikke himlingsplatene redusere effekten nedover? Ja jeg frykter sig, så kan jo vurdere rist som forsterking.

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.015
Torget vurderinger
2
Hei

Dempet nettopp taket med 15cm Flexi A og 5cm Rockphon.
Rockphon virket utrolig mye tyngre og er jo et ekte akustikk produkt.
Flexi A er vel,siden den er lettere og egentlig ett isolasjonsmaterialet,mindre egnet til akustikk tiltak?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Absorbsjonskoeffisient.
Det sier ingenting om målemetoden. Det er bare en måte (og den vanligste) å vise målingene på. Den andre er i sabins.
Har sett gode tall for Rockwool prorox også som kanskje er tilgjengelig i Norge, men det er kanskje andre forutsetninger enn i stuer/lytterom

Her er for prorox som viser nærmest full absorpsjon til 250hz. Tolker jeg dette feil?

https://www.gearslutz.com/board/att...ucts-norway-rockwool-prorox-wm-absorption.pdf
Det er målt slik jeg regnet med. Med ISO 354, som tar høyde for sann etterklangstid. I et lite rom så blir det veldig annerledes.

Med andre ord kan du ikke overføre disse målingene til rom i hjemmet.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Flexi A er vel,siden den er lettere og egentlig ett isolasjonsmaterialet,mindre egnet til akustikk tiltak?
Det er langt bedre egnet enn rockfon med 17-25 cm tykkelse av det. Med 5-12 cm tykkelse er derimot rockfon industrial bedre egnet.

Hva som er best egnet avhenger av forholdet luftgjennomstrømningsmotstand og tykkelse. Eller kort sagt motstanden.

A

ANM

Gjest
Hei

Dempet nettopp taket med 15cm Flexi A og 5cm Rockphon.
Rockphon virket utrolig mye tyngre og er jo et ekte akustikk produkt.
Etter hva jeg har lest meg frem til er Flexi A goto diy løsning om du ønsker noen særlig demping under 500Hz.

Topp Bunn