A
ANM
Gjest
Er det noen her som har prøvd å legge flexi a plater i himlingsramme men for akustikkplater?
Så langt ned demper det ikke i små rom. Målingene de oppgir tar høyde for sann etterklangstid, noe som ikke eksisterer i noe annet enn gigantiske rom. I tillegg er det ikke uvanlig med slike produkter å oppgi målinger basert på tale som gir et gjennomsnitt av spesifikke frekvenser.Jeg fant plater her på Island med enten hvitt eller svart lydtransparent trekk i 50mm tykkelse med oppgitt full absorpsjon til 250hz montert rett på vegg. med 50mm luft bak demper de antageligvis ned til Schroederfrekvensen. Det er Steinull med en densitet på 75kg/m3
Sikkert tilsvarende produkter i Norge også
Det sier ingenting om målemetoden. Det er bare en måte (og den vanligste) å vise målingene på. Den andre er i sabins.Absorbsjonskoeffisient.
Det er målt slik jeg regnet med. Med ISO 354, som tar høyde for sann etterklangstid. I et lite rom så blir det veldig annerledes.Har sett gode tall for Rockwool prorox også som kanskje er tilgjengelig i Norge, men det er kanskje andre forutsetninger enn i stuer/lytterom
Her er for prorox som viser nærmest full absorpsjon til 250hz. Tolker jeg dette feil?
https://www.gearslutz.com/board/att...ucts-norway-rockwool-prorox-wm-absorption.pdf
Det er langt bedre egnet enn rockfon med 17-25 cm tykkelse av det. Med 5-12 cm tykkelse er derimot rockfon industrial bedre egnet.Flexi A er vel,siden den er lettere og egentlig ett isolasjonsmaterialet,mindre egnet til akustikk tiltak?
Etter hva jeg har lest meg frem til er Flexi A goto diy løsning om du ønsker noen særlig demping under 500Hz.Hei
Dempet nettopp taket med 15cm Flexi A og 5cm Rockphon.
Rockphon virket utrolig mye tyngre og er jo et ekte akustikk produkt.
Flexi A er vel,siden den er lettere og egentlig ett isolasjonsmaterialet,mindre egnet til akustikk tiltak?