Flere forsterkere tilkoblet samme høyttalerpar

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Kan jeg ha to sett med forsterkere tilkoblet samme høyttaler samtidig om jeg kun skal bruke den én av dem om gangen? Bakgrunnen for ønsket er å bruke én forsterker til TV-titting og en annen til musikk, men slippe å koble til og fra. Jeg er usikker på om jeg er interessert i å måtte justere bias og brenne NOS-rør i riaa, pre og power for å se på nyhetene. Og det ville vært fint å slippe å koble om hver gang.

Spørsmålet er da om en avslått forsterker tilkoblet vil endre betingelsen for den forsterkeren som arbeider.
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Nei, det må du ikke gjøre. En forsterker er som en spenningskilde. Prøv å koble et bilbatteri direkte i 230V uttaket så ser du hvor dårlig det kan gå! Ikke gjør dette hjemme, som det het på NRK.

Hvis du er nevenyttig kan du lage en boks med en switch som gjør omkoblingen. Kanskje Clas'ern eller andre har sånt ferdig?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.909
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
Var jo nylig noen som spurte om akkurat det sammem . men svaret er uansett - Nei. Selv om begge forsterkerne evt har rele på utgangene, som teoretisk kobler fra når apparatet er strømløst, så er det dømt til å gå på tok, før eller siden...
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.674
Antall liker
1.765
Torget vurderinger
1
Kjell.com/no har slike, men de er ikke pene. Bygger du en selv eller får noen til og bygge så kan den tilpasse så den passer inn med resten av utstyret.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Takker for svar gutter!

Får se hva jeg da steller i stand. Veldig takknemlig for hjelpen.
 

jaggen

Ride on
Ble medlem
04.02.2020
Innlegg
31
Antall liker
20
Sted
SEM
Hei
Lurte akkurat på det samme da dette ble anbefalt å gjøre fra en gluping hos Elkjøp i Tønsberg.
Dette må du ikke gjøre, du heller. Jeg bestilte en switch fra dynavox produsert i Tyskland, skal være et bra produkt som ikke gjør nedgraderinger på lyd. Kan sikkert mikse sammen en greie selv, men fikk et godt intrykk av Dynavox sin versjon, bestilte via amazon.
mvh
Jaggen
 

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Innlegg
314
Antall liker
53
Torget vurderinger
15
Hei
Lurte akkurat på det samme da dette ble anbefalt å gjøre fra en gluping hos Elkjøp i Tønsberg.
Dette må du ikke gjøre, du heller. Jeg bestilte en switch fra dynavox produsert i Tyskland, skal være et bra produkt som ikke gjør nedgraderinger på lyd. Kan sikkert mikse sammen en greie selv, men fikk et godt intrykk av Dynavox sin versjon, bestilte via amazon.
mvh
Jaggen
Har du noen link til produktet. Klarte ikke finne den
 

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Innlegg
314
Antall liker
53
Torget vurderinger
15
Jeg har en tilsvarende problemstilling. Spør i samme tråd siden trådstarter ser ut til å ha fått svar. Jeg har Denon AVC 8500, og Anthem str integrert. Kjører med subwoofer b&w db3. Skal kjøre HT bypass gjennom Anthem på film. Forhandler anbefalte følgende løsning:

En subwooferkabel fra Anthem til subwoofer xlr eller Rca, og tilsvarende fra Denon i den ledige XLr eller rca. Jeg kan velge inngangene på subwoofer eller ha begge aktivert. Har ikke turt gjøre dette enda. Ved HT bypass i film deaktiveres subwoofer utgang i Anthem. Er det samme advarsel for en slik konfigurering?
 

Ine123

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.09.2013
Innlegg
2.847
Antall liker
4.603
Sted
Halden
Hei
Lurte akkurat på det samme da dette ble anbefalt å gjøre fra en gluping hos Elkjøp i Tønsberg.
Dette må du ikke gjøre, du heller. Jeg bestilte en switch fra dynavox produsert i Tyskland, skal være et bra produkt som ikke gjør nedgraderinger på lyd. Kan sikkert mikse sammen en greie selv, men fikk et godt intrykk av Dynavox sin versjon, bestilte via amazon.
mvh
Jaggen
Har du noen link til produktet. Klarte ikke finne den
Hei :)

Kanskje denne han har kjøpt ? : https://www.amazon.co.uk/Dynavox-speaker-switcher-silver-AMP-S/dp/B0047N09JS

EDIT: Tilbakemeldinger fra kunder kan leses nederst på denne siden: https://www.amazon.co.uk/Dynavox-AMP-S-Amplifier-Switch-Black/dp/B0047N09K2?ref_=ast_bbp_dp&th=1

Har ikke en slik boks selv, så jeg har intet å tilføre, eller å anbefale.

Mvh.
Johnny
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Ser ikke helt problemet hvis den andre er avslått og de lader ut begge to, når en slår av.

Rør derimot, går nok ikke bra.
Er begge på, er saken noe helt annet.
Men nå har ikke jeg peiling så.
 

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
890
Antall liker
3.116
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6
Ville kanskje brukt en slik (eller en variant), bare for å være sikker.

 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Ser ikke helt problemet hvis den andre er avslått og de lader ut begge to, når en slår av.

Rør derimot, går nok ikke bra.
Er begge på, er saken noe helt annet.
Men nå har ikke jeg peiling så.
Du sier det selv i siste linje.
No further comments, your honour.
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Den burken fra Amazon funker sikkert helt OK. Men ganske dyrt for en firepolet vender. Hvis noen skal lage en slik selv er det viktig å bruke vender eller rele med "BBM": Break Before Make. Nu vel.
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Ser ikke helt problemet hvis den andre er avslått og de lader ut begge to, når en slår av.

Rør derimot, går nok ikke bra.
Er begge på, er saken noe helt annet.
Men nå har ikke jeg peiling så.
Du sier det selv i siste linje.
No further comments, your honour.
For ein totalt unødvendig kommentar, bare rakke ned på andre.

Ikkje gjer det neste gong, det gagner ingen.
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Der er jeg veldig uenig. Postingen jeg kommenterte var helt på bærtur rent teknisk. En helt unødvendig og tullete posting. Som de fleste postinger på HFS, forøvrig...
Synsinger uten rot i noen som helst faglig virkelighet bør man holde seg for god for. Dette er i tech hjørnet hvor noen har postet et teknisk spørsmål og som forventer et teknisk kyndig svar. Blomsterspråk hører ikke hjemme her.
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Der er jeg veldig uenig. Postingen jeg kommenterte var helt på bærtur rent teknisk. En helt unødvendig og tullete posting. Som de fleste postinger på HFS, forøvrig...
Synsinger uten rot i noen som helst faglig virkelighet bør man holde seg for god for. Dette er i tech hjørnet hvor noen har postet et teknisk spørsmål og som forventer et teknisk kyndig svar. Blomsterspråk hører ikke hjemme her.
Du gløymer å se deg sjølv i speilet her.

"teknisk kyndig svar" - nemnte post har absolutt ingen teknisk info.
"En helt unødvendig og tullete posting" - nemnte post vil mange synast faller inn i denne kategorien.

Nei, det må du ikke gjøre. En forsterker er som en spenningskilde. Prøv å koble et bilbatteri direkte i 230V uttaket så ser du hvor dårlig det kan gå! Ikke gjør dette hjemme, som det het på NRK.
Kor teknisk 100% dette svaret er, kan diskuteres. Som det blir påpekt av andre, det er normalt eit utgangsrele, så om ein er nøye med å slå av den eine forsterkaren så alle rele er åpne før ein slår på den andre, så vil det mest sannsynleg gå bra. Men ein av dei kan jo være av den 1% som ikkje har det, då vil det ikkje gå bra. Heimebygg er fort vekk i den 1%.

Er enig i at ein ikkje bør poste dersom ein er på bærtur, men då holder det med høflig å sei det, ikkje opptrå som nettroll. Og i alle fall ikkje når postar også seier at hans syn ikkje nødvendigvis er 100%.
bambadoo: Kanskje ta eit innspill her? Personleg synast eg slike kommentarer er forsurende for ein normalt respektfull tone.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.909
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
"Hvorfor ikke??? Hva kan gå galt?" - er det noen som spør... Tja si det... om begge forsterkerne er påslått, vil den ene sende signal baklengs inn i den andre, og forrykke alle normale forspenninger og arbeidspunkter. Hva som kan skje er egentlig bare gjetting (uten å simulere), men jeg kan i alle fall se for meg en rekke resultater, - og helst med resultat at begge tar kvelden. De samme gjelder egentlig selv om den ene er avslått, - hvor det "tause" utgangstrinnet vil presentere en ukontrollert og ulineær last. og jeg kan godt se for meg samme resultat som i det første. Om den passive forsterkeren er en rørforsterker, vil utgangstrafoen presentere en DC-messig kortslutning, uansett om den er av eller påslått. Trafoen virker begge veier uansett, slik at feks 20V inn på sekundærsida kjapt vil gi noen hundre volt tilbake på primærsida, - med avslått forsterker og kalde rør gjør det kanskje ikke noe med rørene, men trafoen vil i alle fall gi en DC kortslutning og en kraftig induktiv last til den forsterkeren som er i drift..... resultat? Tja, - si det....
De fleste forsterkere idag, rør unntatt, har gjerne releer på utgangen. I gitte tilfeller og med visse forutsetninger går det antageligvis bra om den ene forsterkeren et avslått, - dvs. det går nok bra, helt til det øyeblikket du glemmer å slå av den andre...... eller noen andre gjør det....
Fortsatt lyst til å prøve?? Gjerne for min del, - og vel bekomme....
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg lærte allerede som hifi-grønnskolling rundt 1970 følgende:

- Som regel kan man SPLITTE signaler uten at det skjer noe alvorlig galt. Gjelder både signaler fra kilder, forforsterkere og effekttrinn. Er man uheldig med impedansene, kan eletronikken bli stresset, men snur man i tide, skjer det ingen katastrofer.

- Derimot må man aldri SAMLE signaler. Gjelder både signaler fra kilder, forforsterkere og effekttrinn. Det er high-risk for elektronikken. Som nevnt i en del innlegg ovenfor, KAN det gå bra. Under visse forutsetninger - som at man slår av den kilden man ikke bruker, KAN det også gå bra. Helt til man (eller "noen") glemmer seg. Og hvis det først går galt, går det som regel VELDIG galt. Ikke noe å ta sjansen på. Men mindre man har en velfylt lommebok som er ufølsom for store utgifter.

Selvfølgelig ingen regel uten unntak - det er derfor man har regler og unntak - og det KAN gå bra. Men det vet man ikke før etterpå - og da kan det være for sent.
 
Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.324
Antall liker
8.371
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Kan jeg ha to sett med forsterkere tilkoblet samme høyttaler samtidig om jeg kun skal bruke den én av dem om gangen? Bakgrunnen for ønsket er å bruke én forsterker til TV-titting og en annen til musikk, men slippe å koble til og fra. Jeg er usikker på om jeg er interessert i å måtte justere bias og brenne NOS-rør i riaa, pre og power for å se på nyhetene. Og det ville vært fint å slippe å koble om hver gang.

Spørsmålet er da om en avslått forsterker tilkoblet vil endre betingelsen for den forsterkeren som arbeider.
Det er rart når noen kommer med et enkelt spm.
Det blir det en krangletråd av. Blir som små barn.
Tråden handler mer og mer om hvem som har rett, tror selv det tryggeste er å koble fra.
Eller bruke nevnte bokser.
Da får alle ha en hyggelig helg. Ta dere en god Cognac senk skuldre og hør musikk.
Tenk på blodtrykket alle dere andre som krangler om dette:=)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Jeg kvier meg ofte for å stille spørsmål her inne, eller for å gi mer informasjon enn det som er strengt tatt nødvendig fordi jeg opplever at folk flest ikke makter å lese hele setninger og faktisk sette seg inn i hva jeg ønsker eller spør om.

Men, la gå: Jeg har en del forsterkere jeg veksler på i hovedanlegget: Joule Electra VZN 160 OTL, Air Tight ATM-2 og Manley Neo Classic SE/PP 300B. Jeg har et par Harbeth 40.2 som jeg en tid har hatt stående i boden, sammen med de to settene av forsterkere jeg da ikke bruker. Det føles litt meningsløst da jeg har ekstra forforsterker, riaa og platespiller. Jeg har TV-en i separat stue.

Skal jeg koble opp reserveforsterkerne sammen med Hovland HP-100 hver gang jeg skal se nyhetene? Det funker kanskje med Air Tight men det blir i praksis å brenne NOS-rør for å se nyhetene. Joule Electra uten av-og-på-knapp, justering av bias, offset (DC) påslag via variac blir nok i overkant for resten av husholdningen.

Jeg har en del enklere transistorforsterkere som fungerer glimrende om jeg skal se Le Bureau eller Porsche Hillclimb. Men, og dette er kimen til spørsmålet, jeg kunne like gjerne hatt noe av gromutstyret stående oppkoblet for de gangene jeg vil se en musikk-DVD eller se Springsteen on Broadway og ha skikkelig lyd.

Jeg klarer fint å koble om manuelt. Null problem. Men kanskje løsningen er å la Hovland kjøre signalet ut til to forsterkere? Den har to sett med utganger. Den fungerer uansett fint med billige 12AX/AU/AT/7 så da får jeg en slags mellomløsning.

Uansett så har denne tråden vært lærerik. Og jeg kan love at Joule Electra er fullstendig blottet for beskyttelseskretser - lekker Duelund i i forforsterkeren så går det pip igjennom.

Men viktigst: Takk for gode innspill. Dette var lærerikt.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Det betyr selvsagt et ekstra sett med høyttalere ... men det er jo heller ikke så dumt ... må tenke litt mer.
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Uansett så har denne tråden vært lærerik. Og jeg kan love at Joule Electra er fullstendig blottet for beskyttelseskretser - lekker Duelund i i forforsterkeren så går det pip igjennom.
.
Då har du sikkert kontroll, det er altså ikkje lurt å kople fleir utgangstrinn i parallell.

Ein ting som er verdt å notere seg, i utgangspunktet er eit utgangstrinn ikkje så glad i å gå uten last, det skaper forutsetningar for sjølvsving = blått lys og røyk. I kommersielle utgangstrinn er det som regel gjort ting i konstruksjonen for at dette ikkje skal skje, men ein god regel er å alltid ha last på utgangstrinn før du slår på tilførsel. Så dersom du ikkje allerede var klar over det, så ha det bak øret dersom du ikkje ender opp med eit ekstra sett høgtalarar:)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Uansett så har denne tråden vært lærerik. Og jeg kan love at Joule Electra er fullstendig blottet for beskyttelseskretser - lekker Duelund i i forforsterkeren så går det pip igjennom.
.
Då har du sikkert kontroll, det er altså ikkje lurt å kople fleir utgangstrinn i parallell.

Ein ting som er verdt å notere seg, i utgangspunktet er eit utgangstrinn ikkje så glad i å gå uten last, det skaper forutsetningar for sjølvsving = blått lys og røyk. I kommersielle utgangstrinn er det som regel gjort ting i konstruksjonen for at dette ikkje skal skje, men ein god regel er å alltid ha last på utgangstrinn før du slår på tilførsel. Så dersom du ikkje allerede var klar over det, så ha det bak øret dersom du ikkje ender opp med eit ekstra sett høgtalarar:)
Manley og Air Tight har utgangstrafoer og skal trolig ikke slås på uten last slik du sier. I Air Tight sitter det Tamura-trafoer som jeg nødig vil ødelegge. Uansett så har jeg laget meg en 8ohms last jeg kobler inn også på Joule Electra siden det stabiliserer forsterkeren både med henblikk på bias og når jeg skal juster DC på utgangen.

Akkurat dette er eneste motviljen mot en bryterløsning (boks), fordi jeg da må passe på at ikke noen (meg selv inkludert) skrur på rørforsterkeren uten last. Det er nesten større fare å gjøre noe dumt når det er enkelt som ved hjelp av en bryter enn om det må kobles om.

Gode og kyndige svar her. Takk igjen.
 

jaggen

Ride on
Ble medlem
04.02.2020
Innlegg
31
Antall liker
20
Sted
SEM
Jeg har en tråd her fra før angående dette spørsmålet, og kom frem til at det er i overkant mange som mener at oppkobling uten bruk av amplifier switch ikke er å anbefale! Jeg for min del, kjøpte en switch fordi jeg ikke har de ting som trengs for å lage en selv og fordi jeg ikke tar sjansen da effekt forsterker og surround forsterker koster for mye penger, samt at "noen i huset" nettop kan glemme seg. 1000 kroner + litt frakt og moms er ikke all verden for en switch, synes nå jeg.

Jaggen
 
Topp Bunn