Fleetwood Mac

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Peter Greens Fleetwood Mac er riktig ja.

    Første singel var "Rambling Pony" og I Believe My Time Ain`t Long"

    Vil mene at det går an (litt forenklet?) å si at MF før 69/70 var (britisk) blues og FM etterhvert med Christine inn og Peter Green ut så gled det vel over til å bli mer tilnærmet pop.

    Sitter akkurat nå og lytter til denne.
    Fleetwood Mac "Vintage Years" DeLuxe two record set.



    Her live i Njårdhallen 68 (?) hvor jeg knipset dette.



    Jeg likte godt begge versjoner 60 og 70 åra jeg.
    Liker godt Christine (Anne) Perfect sin stemme, det er utgitt ny cd 2008 med Complite Blue Horizon Sessions.

    http://www.platekompaniet.no/cdproduct.asp?id=88697192162

    Mick Fleetwood Blues Band på fjorårets Notodden bluesfestival var (også) en højdare.

    Tok mange bilder (trodde jeg :-[ ) , men her er et av bandet uten at Mick kan skimtes.



    Ikke bare bare og bruke et (nytt) kamera (Panasonic -FX35) for første gang direkte under slike forhold.
    Kom hjem med ca. 40 bilder færre en jeg hadde knipset
    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker både ny og gammel FM.

    Synes den nye utgaven laget mye bra musikk, men altså innenfor sjangeren AOR/pop. (Ingenting galt med litt pop iblant, he-he). En ting var nå John McVie og disse 2 syngedamene (hvem har ikke vært avstandsforelsket i Stevie Nicks?). Men ikke glem at rytmegruppen forble den samme. Mye fint samspill mellom trommeslager Mick Fleetwood og bassist John McVie.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Min favoritt i FM MkII var Christine McVie, eller Perfect som hun het før, både når det gjelder låter og - ehem, generelt. Er hun fremdeles med? Hva er forøvrig nå besetning?
    Har et album hvor hun synger sammen med Chicken Shack. Artig album.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    pedal skrev:
    En ting var nå John McVie og disse 2 syngedamene (hvem har ikke vært avstandsforelsket i Stevie Nicks?). Men ikke glem at rytmegruppen forble den samme. Mye fint samspill mellom trommeslager Mick Fleetwood og bassist John McVie.
    Syngedamene? Det virker som du ikke er helt klar over deres rolle i FM MkII
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    pedal skrev:
    En ting var nå John McVie og disse 2 syngedamene (hvem har ikke vært avstandsforelsket i Stevie Nicks?). Men ikke glem at rytmegruppen forble den samme. Mye fint samspill mellom trommeslager Mick Fleetwood og bassist John McVie.
    Syngedamene? Det virker som du ikke er helt klar over deres rolle i FM MkII
    Sustained. Christine McVie og Stevie Nicks var ryggraden i F.M.2. Med Lindsey som uunnværlig arrangør.
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    Pink_Panther skrev:
    pedal skrev:
    En ting var nå John McVie og disse 2 syngedamene (hvem har ikke vært avstandsforelsket i Stevie Nicks?). Men ikke glem at rytmegruppen forble den samme. Mye fint samspill mellom trommeslager Mick Fleetwood og bassist John McVie.
    Syngedamene? Det virker som du ikke er helt klar over deres rolle i FM MkII
    pedal bare erter, han vet dette meget godt.
    syngedamer er tross alt HifiSentralens spesialitet. ;)
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Er hun fremdeles med? Hva er forøvrig nå besetning?
    Christine McVie er dessverre ikke med lengre, og besetningen er "Rumours" besetningen minus Christine...

    Mick Fleetwood, John McVie, Stevie Nicks og Lindsey Buckingham
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    Tor Nado skrev:
    Pink_Panther skrev:
    pedal skrev:
    En ting var nå John McVie og disse 2 syngedamene (hvem har ikke vært avstandsforelsket i Stevie Nicks?). Men ikke glem at rytmegruppen forble den samme. Mye fint samspill mellom trommeslager Mick Fleetwood og bassist John McVie.
    Syngedamene? Det virker som du ikke er helt klar over deres rolle i FM MkII
    pedal bare erter, han vet dette meget godt.
    syngedamer er tross alt HifiSentralens spesialitet. ;)
    Puhh..det var godt. Jeg ble ett øyeblikk redd for at noen hadde oversett Rihannon, Dreams, Little Lies....o.s.v.
    Disse "syngedamene" sammen med mannen med syngedamenavn produserte perler på løpende bånd, mener jeg. Stevie Nicks står forøvrig godt på egne ben også, f.eks. Bella Donna er verd å lytte til.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Jo da, FMs nyere besetning og historie er jo godt kjent hos de fleste musikkentusiaster. Jeg har alle platene + noe solo. Poenget mitt var at på mange av disse flotte poplåtene som FM mk.2 har laget og solgt 10-talls millioner av, så er det veldig bra bass/trommespill. FM2 var, fremdeles, et band med flinke instrumentalister.
     

    Aubi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Innlegg
    482
    Antall liker
    1
    Etter å hatt The Dance på CD siden den kom, så kjøpte jeg den på DVD for en stund siden. Konserten er bare råbra, og inneholder denne Silver Springs sangen som er min favoritt. Stevie Nicks skrev denne for å ha med på Roumurs, og da Mick Fleetwood og Lindsey Buckingham skulle fortelle at det ikke var plass til den, så tok de henne med ut på parkeringsplassen først :)

    http://www.youtube.com/watch?v=Pi5op_zOqzg
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    Jo da, FMs nyere besetning og historie er jo godt kjent hos de fleste musikkentusiaster. Jeg har alle platene + noe solo. Poenget mitt var at på mange av disse flotte poplåtene som FM mk.2 har laget og solgt 10-talls millioner av, så er det veldig bra bass/trommespill. FM2 var, fremdeles, et band med flinke instrumentalister.
    Ser at det snakkes om FMI og FM II, men hvor går da skillet mellom 1 og 2?
    Christine begynte i 69(/70) like etter at Peter Green sluttet, mens Stevie Nicks først begynte i 75.
    Hva nå til dags da? FMIII? (eller IV)?

    Mvh.KW
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    For meg er det Peter Green som er Fleetwood Mac, så FM1 sluttet da Peter Green sluttet. Det første albumet etter at PG sluttet (Then play on?) har en helt annen karakter enn de tidligere albumene.

    Det var vel Danny Kirwan som var i førersetet på "Then play on". Det ble et, i mine ører, mislykket pop-album. Litt rart egentlig - det var ofte Kirwan som spilte de feite riffene da Peter Green styrte skuta.

    Edit: Jeg mener selvfølgelig "Kiln house", ikke "Then play on".
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Fleetwood Mac uten Peter Green er omtrent like spennende som Rolling Stones ville vært uten Keith Richards.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    ErosLoveking skrev:
    Det største problemet er at Fleetwood Mac ble dannet i 1967, på mange måter et annus horribilis for god musikk. Navlebeskuende langspill-plater var trenden og nesnødde hippier klarte nesten å ødelegge for mange år med god rock. Heldigvis kom punken brutalt tilbake og tok litt tilbake fra de langhårete hasjnissene. ::) ::) ::)
    ;D Nesnødde hippier/lanhårede hasjnisser ::)

    Dette er er bilde jeg tok ca.68 + -, i fjerdeetage i en (fraflyttet) bygård på gamle Vaterland.
    Jeg mener å kunne fortelle at gården ca. lå midt i den rundkjøringa som ligger mellom Sentrum Scene/Oslo City og Postgirobygget.
    Jeg vet/husker at det var på nedsiden av Vaterland skole.

    Noen som kan huske/hjelpe med hva pararellgata til Stenersgate het (altså på nedsiden av Vaterland skole der den avbildede kåken lå?




    Et sentralt og tiltalende kåk/(bo)sted, men livet er/var noe lettere som FM fan.

    Mvh.KW

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.844
    Sted
    Hus
    Mener å huske at parallellgaten til Stenersgata het Karl den 12. gate. Skal sjekke med kjæresten etterpå. Hun voskte opp der, og flyttet da det ble sanert.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Hva het forresten rockebula som lå i samme kvartal?

    PS: Den FM-graffittien kan jo bare være et resultat av en beboer som tagga et navn han hata? ;)
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    otare skrev:
    For meg er det Peter Green som er Fleetwood Mac, så FM1 sluttet da Peter Green sluttet. Det første albumet etter at PG sluttet (Then play on?) har en helt annen karakter enn de tidligere albumene.
    "Then play on" ble utgitt i slutten av 1969 og er, etter mitt syn, høydepunktet for FM1. Peter Greeen var selvsagt med i tillegg til Christine Perfect (keyboard) og en ny gitarist som het Danny Kirwan + Mick Fleetwood(trommer), John McVie(bass) og Jeremy Spencer(gitar). Christine var faktisk med på keyboard allerede på utgivelsen "Mr.Wonderful" som kom i 1968. Senere ble som kjent Miss. Perfect til Mrs. McVie.. ;)
    "Then play on" er mer prog(eller rock?) orientert enn tidligere utgivelser.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Har redigert innlegget mitt lenger oppe.
    Det er "Kiln house" jeg mener, ikke "Then play on".
    Beklager

    OT: Christine Perfect sang jo forøvrig før dette med Stan Webb's Chicken Shack. "I'd rather go blind" (og Maudie (riktignok uten Christine) selvfølgelig) er favoritter fra den tiden.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.844
    Sted
    Hus
    ErosLoveking skrev:
    Hva het forresten rockebula som lå i samme kvartal?
    Var det ikke en bule som Calle som lå der en gang i tiden da? :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    Ser forresten at Rumours skal reutgis på vinyl av Warner. Mastret av Kevin Grey og Steve Hoffman. Blir dette den definitive utgaven?
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.837
    Antall liker
    16.071
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Voff skrev:
    Ser forresten at Rumours skal reutgis på vinyl av Warner. Mastret av Kevin Grey og Steve Hoffman. Blir dette den definitive utgaven?
    Jeg sitter og hører på den nå, fikk den fra Amazon.com i dag. Og den låter alldeles glimrende. Tyst vinyl presset av Pallas. Anbefales.
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har 33 rpm utgaven (mastret av Hoffmann og Gray, presset hos Pallas) på vei. Forhåndsbestilte i februar/mars 2 lp 45 rpm-utgaven, men tror ikke at den kommer til å dukke opp. Folk som har bestilt samme 45 rpm-utgave fra amazon.ca og amazon.de har fått tilsendt en EU-utgave (denne er også 2lp 45 rpm) som ikke er mastret av Hoffman/Gray, ikke presset hos Pallas og som visstnok ikke låter veldig bra.

    Tydeligvis var det kun spesialist-forhandlerne Elusivedisc, Acoudiscsounds og Musicdirect som fikk Hoffman/Gray/Pallas utgavene av 2lp 45 rpm Rumours. Og de er nå utsolgt. I følge Warner kommer de ikke til å trykke opp flere. Merkelig utgivelse dette. Utsatt ørten ganger og det er nå over 4 år siden Hoffmann mastret denne.

    Ville bare nevne det så folk ikke bestiller feil utgave.
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.579
    Antall liker
    166
    Sted
    Trondheim
    Wergeland skrev:
    Jeg har 33 rpm utgaven (mastret av Hoffmann og Gray, presset hos Pallas) på vei. Forhåndsbestilte i februar/mars 2 lp 45 rpm-utgaven, men tror ikke at den kommer til å dukke opp. Folk som har bestilt samme 45 rpm-utgave fra amazon.ca og amazon.de har fått tilsendt en EU-utgave (denne er også 2lp 45 rpm) som ikke er mastret av Hoffman/Gray, ikke presset hos Pallas og som visstnok ikke låter veldig bra.

    Tydeligvis var det kun spesialist-forhandlerne Elusivedisc, Acoudiscsounds og Musicdirect som fikk Hoffman/Gray/Pallas utgavene av 2lp 45 rpm Rumours. Og de er nå utsolgt. I følge Warner kommer de ikke til å trykke opp flere. Merkelig utgivelse dette. Utsatt ørten ganger og det er nå over 4 år siden Hoffmann mastret denne.

    Ville bare nevne det så folk ikke bestiller feil utgave.
    Ok, takker.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ser at Elusive markerer denne 33rpm-utgaven som fortsatt "In Stock". Men de tar jo $15 eller noe slikt i frakt for en enkelt LP da….
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.893
    Antall liker
    26.729
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Kjøpte idag Rumours på ny utgivelse :) Denne plate husker jag godt når den kom -77 var då egentlig veldigt opptatt med Pistols, Clash
    Ramones mm men denne klassiker fikk også plass den gangen før jeg syntes den var så jækla bra, sammen med noen andre (ikke punk)vid det tidspunktet som også fikk lyttetid Springsteen,G.Parker bla.
    Har nu i ettertid lyttet på Rumours org press og blitt skuffet på det platte lydet og mangel på bass bla, men nu har Hoffman og Gray
    gjort ett lyft som denne platen fortjener, Basen og trummer lyft frem The Chain har nå det rette drivet :)
    Kjøp denne klassiker i ny renovert stand!!!
     

    Vedlegg

    quad_lars

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    976
    Antall liker
    4
    Wergeland skrev:
    Jeg har 33 rpm utgaven (mastret av Hoffmann og Gray, presset hos Pallas) på vei. Forhåndsbestilte i februar/mars 2 lp 45 rpm-utgaven, men tror ikke at den kommer til å dukke opp. Folk som har bestilt samme 45 rpm-utgave fra amazon.ca og amazon.de har fått tilsendt en EU-utgave (denne er også 2lp 45 rpm) som ikke er mastret av Hoffman/Gray, ikke presset hos Pallas og som visstnok ikke låter veldig bra.

    Tydeligvis var det kun spesialist-forhandlerne Elusivedisc, Acoudiscsounds og Musicdirect som fikk Hoffman/Gray/Pallas utgavene av 2lp 45 rpm Rumours. Og de er nå utsolgt. I følge Warner kommer de ikke til å trykke opp flere. Merkelig utgivelse dette. Utsatt ørten ganger og det er nå over 4 år siden Hoffmann mastret denne.

    Ville bare nevne det så folk ikke bestiller feil utgave.
    Ett nytt opplag av Hoffman/Gray/Pallas 2x45-utgaven er presset og på vei.

     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.579
    Antall liker
    166
    Sted
    Trondheim
    cash 63 skrev:
    Har nu i ettertid lyttet på Rumours org press og blitt skuffet på det platte lydet og mangel på bass bla, men nu har Hoffman og Gray
    Har en sealed copi av 1press us, mulig den rett og slett forblir uåpnet :)
    Pallas 45rpm på vei posten, gleder meg
    [/quote]
     

    Vedlegg

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.844
    Sted
    Hus
    Ser at det er to versjoner av denne utgivelsen på bayen. Får den både i single og dobbel 180 gr lp. Noen forskjell i lyden? :)
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Bartesam skrev:
    Ser at det er to versjoner av denne utgivelsen på bayen. Får den både i single og dobbel 180 gr lp. Noen forskjell i lyden? :)
    Det er vel 4 utgaver ute. Europeisk 33 rpm og 2 lp 45 rpm, og am. 33 rpm og 2lp 45 rpm. Amerikanske utgavene er mastret av Hoffman/Grey og presset hos Pallas. Hold deg unna de europeiske utgavene. Hoffman/Grey 2LP 45 rpm låter nok best. Har ikke hørt den ennå, men 33 rpm låter meget bra. 45 rpm er også på vei.
     

    quad_lars

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    976
    Antall liker
    4
    Ventetida er over. I dag kom Hoffman/Gray/Pallas 2x45-utgaven i posten. Her er mine reaksjoner når jeg lyttet … :) :D ;D 8)

    Dette er musikk! Jeg har ikke hørt orginalen, men for meg er dette er den ultimate vinyl-utgaven.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    10
    quad_lars skrev:
    Ventetida er over. I dag kom Hoffman/Gray/Pallas 2x45-utgaven i posten. Her er mine reaksjoner når jeg lyttet … :) :D ;D 8)

    Dette er musikk! Jeg har ikke hørt orginalen, men for meg er dette er den ultimate vinyl-utgaven.
    Høres bra ut. Har også en slik 2x45 underveis, selv om jeg nettopp har kjøpt 33-utgaven. Spent på om det er hørbar forskjell.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    Wergeland skrev:
    Det er vel 4 utgaver ute. Europeisk 33 rpm og 2 lp 45 rpm, og am. 33 rpm og 2lp 45 rpm. Amerikanske utgavene er mastret av Hoffman/Grey og presset hos Pallas. Hold deg unna de europeiske utgavene. Hoffman/Grey 2LP 45 rpm låter nok best. Har ikke hørt den ennå, men 33 rpm låter meget bra. 45 rpm er også på vei.
    Pallas er da europeisk; nærmere bestemt tysk?
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Voff skrev:
    Wergeland skrev:
    Det er vel 4 utgaver ute. Europeisk 33 rpm og 2 lp 45 rpm, og am. 33 rpm og 2lp 45 rpm. Amerikanske utgavene er mastret av Hoffman/Grey og presset hos Pallas. Hold deg unna de europeiske utgavene. Hoffman/Grey 2LP 45 rpm låter nok best. Har ikke hørt den ennå, men 33 rpm låter meget bra. 45 rpm er også på vei.
    Pallas er da europeisk; nærmere bestemt tysk?
    Ja. Pallas er tysk. De amerikanske utgavene av denne nyutgivelsen av Rumours er trykket hos Pallas i Tyskland, mens den europeiske utgaven benytter seg av en annen mastring (ikke fra mstertape) og er ikke presset hos Pallas.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    Wergeland skrev:
    Ja. Pallas er tysk. De amerikanske utgavene av denne nyutgivelsen av Rumours er trykket hos Pallas i Tyskland, mens den europeiske utgaven benytter seg av en annen mastring (ikke fra mstertape) og er ikke presset hos Pallas.
    Slikt er godt å vite. ;D Jeg har den amerikanske dobble 45RPM utgaven. Det låter flott. Feit og luftig uten å være bright eller skarp. Anbefales! 8)
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Voff skrev:
    Wergeland skrev:
    Ja. Pallas er tysk. De amerikanske utgavene av denne nyutgivelsen av Rumours er trykket hos Pallas i Tyskland, mens den europeiske utgaven benytter seg av en annen mastring (ikke fra mstertape) og er ikke presset hos Pallas.
    Slikt er godt å vite. ;D Jeg har den amerikanske dobble 45RPM utgaven. Det låter flott. Feit og luftig uten å være bright eller skarp. Anbefales! 8)
    Da står det som Quad_Lars viser til i posten litt lenger oppe "Pressed at Pallas" på stickeren.
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.579
    Antall liker
    166
    Sted
    Trondheim
    Da var første lytte runde av Rumours 45rpm Pallas ferdig.
    Den ble hørt med mine hodetelefoner. (Sennhesier HD800)
    Dette var en fornøyelse! Tror ikke det blir stort bedre enn dette, syntes 45rpm
    gir en annen ro. Var noe skeptisk til disse pressingene tidligere, men nå er det
    faktisk omvendt, at plate må skiftes oftere plager ikke meg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn