Flatsølv (til HT kabler). Noen som vet hvor jeg kan kjøpe det?

easyrider

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
269
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Fant også dette hos guerrillaaudio.com/ :
Let's get this out of the way...thin is in baby!
Individual, thin wires give you better sound. Why? Fat wire alters the sound. If you don't have great cables, you can't have great sound, period. Speaker cables should not alter the music signal in any way, but the simple fact is that most substantially do change the signal.

The single biggest mistake most people make

is using a large, fat speaker cable. Most people don't need these 'Shotgun Cables'. Read our Guerrilla Guide to Great Sound for more info on the Myth of Shotgun Cables. The truth of the matter is the speaker cable needs to be the appropriate size for your amplifier and speaker combination. If you have a single-ended 8 watt per channel tube amp (low-power) your needs are totally different than someone with a 300 watt per channel amp (high-power).

Think this way...the more metal your music passes through, the more altered the sound becomes. Thin is better than fat, and short is better than long. This is simplified but accurate. Put big fat wires into most hi-end systems and you get skin effect problems, blurry imaging, gritty highs, and harsh midrange. From my way of thinking if it's not absolutely necessary to use fat cables, it is absolutely necessary to not use them.


Dette er jo også int. å tenke på når man skal bygge kabler. Ikke at dette nødvendigvis er riktig, men jeg kan hvertfall bekrefte at tverrsnitt har mye å si når det gjelder signalkabler.

Hohoho
 

mosm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2006
Innlegg
124
Antall liker
2
Hei, kan jo bekrefte dette, har noen feite ht kabler (xindak, MIT, Kimbler) som er prøvd ut på mitt anlegg og som er bra, men merket stor forskjell da jeg byttet til (tynne) lånte sølv ht kabler, lydbilde ble mer detaljert og bassen ble strammere.
Ble så fornøyd at jeg har kjøpt ht, RCA og XLR kabler i sølv. ;D
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Hei

Vacuum State har stor tro på bruk av "sølvfolie" i kabler, og de selger også varen. Ellers finnes det jo gode sølvkabler å få kjøpt, både DIY og ferdig terminerte, fra Homegrown Audio, men disse er ikke flate.
God Jul.
Roger
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Birdman skrev:
Takker :).

Verden er rar. Har inntrykk av at alt som kalles DIY faller veldig i markedsverdi uavhengig av materialkostnader. Selv kjøpte jeg disse skinnene "second hand" til en meget fordelaktig pris. Etter å ha "pusset" de, og isolert de med nye teflonstrømper ble de som nye.

Men kanskje, hvis vi klarer å holde liv i denne "skrytetråden", så kan vi kanskje klare å gjøre noe med bruktprisene også. Når det er sagt kommer jeg nok aldri til å selge. Dette er gull,....eh..jeg mener sølv :).

Mvh. Frank
Med det nye oppsettet av utstyr, blir det et j...i kaos med 3m Synergistic med aktiv stømtilførsel i tillegg. Tenkte å bestillemeg sølvskinner fra KA Rasmussen.

Hvor fikk du slik teflonstrømpe fra Frank?
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Bestilte de fra ELFA, men de kaller det ikke for teflon. Teflon er et patentert navn. Husker ikke i farta hva de heter hos ELFA.

Mvh. Frank
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Erland skrev:
Birdman skrev:
Takker :).

Verden er rar. Har inntrykk av at alt som kalles DIY faller veldig i markedsverdi uavhengig av materialkostnader. Selv kjøpte jeg disse skinnene "second hand" til en meget fordelaktig pris. Etter å ha "pusset" de, og isolert de med nye teflonstrømper ble de som nye.

Men kanskje, hvis vi klarer å holde liv i denne "skrytetråden", så kan vi kanskje klare å gjøre noe med bruktprisene også. Når det er sagt kommer jeg nok aldri til å selge. Dette er gull,....eh..jeg mener sølv :).

Mvh. Frank
Med det nye oppsettet av utstyr, blir det et j...i kaos med 3m Synergistic med aktiv stømtilførsel i tillegg. Tenkte å bestillemeg sølvskinner fra KA Rasmussen.

Hvor fikk du slik teflonstrømpe fra Frank?
teflon låter DÅRLIGERE enn bomull!
teflon finnes også som krympestrømpe

det er vidt forskjellige behov til kvadrat i et "Krell" anlegg enn et SE anlegg!
feitere er nødvendigvis IKKE bedre........heller værre til se+horn
det var til PEDALs anlegg basert på DP5,5 jeg laget 0,9x12mm skinner
imo
mvh
Leif
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
LMC skrev:
Erland skrev:
Birdman skrev:
Takker :).

Verden er rar. Har inntrykk av at alt som kalles DIY faller veldig i markedsverdi uavhengig av materialkostnader. Selv kjøpte jeg disse skinnene "second hand" til en meget fordelaktig pris. Etter å ha "pusset" de, og isolert de med nye teflonstrømper ble de som nye.

Men kanskje, hvis vi klarer å holde liv i denne "skrytetråden", så kan vi kanskje klare å gjøre noe med bruktprisene også. Når det er sagt kommer jeg nok aldri til å selge. Dette er gull,....eh..jeg mener sølv :).

Mvh. Frank
Med det nye oppsettet av utstyr, blir det et j...i kaos med 3m Synergistic med aktiv stømtilførsel i tillegg. Tenkte å bestillemeg sølvskinner fra KA Rasmussen.

Hvor fikk du slik teflonstrømpe fra Frank?
teflon låter DÅRLIGERE enn bomull!
teflon finnes også som krympestrømpe

det er vidt forskjellige behov til kvadrat i et "Krell" anlegg enn et SE anlegg!
feitere er nødvendigvis IKKE bedre........heller værre til se+horn
det var til PEDALs anlegg basert på DP5,5 jeg laget 0,9x12mm skinner
imo
mvh
Leif
Skjønner,

Går for noe tynner da.
Har sendt mail til KA for å få levering asap.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
kjører 0,3x3 mm signal og 0,4x4mm ht glødet med bomullstrømper
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Blir det ikke et problem med oksidering når du bruker bomull? Teflon er ihvertfall lufttett.

Mvh.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Birdman skrev:
Blir det ikke et problem med oksidering når du bruker bomull? Teflon er ihvertfall lufttett.

Mvh.
Sølvoksyd leder akkurat like godt som rent sølv, så det er ikke releavant på samme måte som med kobber.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Erland skrev:
Birdman skrev:
Blir det ikke et problem med oksidering når du bruker bomull? Teflon er ihvertfall lufttett.

Mvh.
Sølvoksyd leder akkurat like godt som rent sølv, så det er ikke releavant på samme måte som med kobber.
Det var ukjent for meg. Kan noen da forklare meg hvorfor jeg rengjør kontaktpunktene på skinnene mine? ::) ::)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.153
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Oksyderer med teflon også. Dvs om det ikke er luftett rundt. Om det bare er en teflon strømpe så er det jo luft rundt sølvet.

Og ja - sølvoksid er en god leder. Kobberoksid en dårlig leder.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Erland skrev:
Birdman skrev:
Blir det ikke et problem med oksidering når du bruker bomull? Teflon er ihvertfall lufttett.

Mvh.
Sølvoksyd leder akkurat like godt som rent sølv, så det er ikke releavant på samme måte som med kobber.
Men vil ikke sølvoksyden påvirke lyden, eller har oksyden de samme effektene på lydbildet som sølv har?

Det er jo tross alt en grunn til at man velger sølv fremfor kobber.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
irret kobber leder og lyder dårlig
ombord i båter blir ufortinnede kobberledninger en grønn "saus" etter noen få år
mvh
 

easyrider

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
269
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hei sølvvenner.

Jeg har som tidligere nevnt 0,4x4mm flatsølv. Nå ha naboen bygget et sett med 0,5x6mm flatsølv.
Vi har testet dette i både hans og mitt oppsett og hans kabel låter bedre begge steder. Med bedre mener jeg litt fetere, litt mer punch i bassen og mer oppløst mellomtone med litt varmere klang. Toppen var ganske lik.

Så da er det sagt.

Nå skal det sies at vi ikke har samme plugger. Jeg har Eichmann bajonett's på begge sider, mens han har kimber banan på ene siden og WBT spader på andre. MEN, jeg tror det er tverrsnittet som gjør den største forskjellen.

Tjoho
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
easyrider skrev:
MEN, jeg tror det er tverrsnittet som gjør den største forskjellen.
Det tror jeg også. Har imidlertid ikke teknisk kompetanse til å argumentere hvorfor. Regner derfor med at "motparten" snart er på banen og snakker om matching og ulike andre grunner til at vi tar feil. Men nå har vi ihvertfall en direkte sammenligning å vise til. Takk! ;)

Mvh.
 

janry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2006
Innlegg
200
Antall liker
1
Birdman skrev:
Det tror jeg også. Har imidlertid ikke teknisk kompetanse til å argumentere hvorfor. Regner derfor med at "motparten" snart er på banen og snakker om matching og ulike andre grunner til at vi tar feil. Men nå har vi ihvertfall en direkte sammenligning å vise til. Takk! ;)

Mvh.
F%$# etter å ha lest denne tråden angrer jeg på at jeg ikke gikk hardere inn for å prøve de jeg lånte. De var ganske korte så det ble litt for vanskelig men....
 

easyrider

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
269
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Birdman skrev:
easyrider skrev:
MEN, jeg tror det er tverrsnittet som gjør den største forskjellen.
Det tror jeg også. Har imidlertid ikke teknisk kompetanse til å argumentere hvorfor. Regner derfor med at "motparten" snart er på banen og snakker om matching og ulike andre grunner til at vi tar feil. Men nå har vi ihvertfall en direkte sammenligning å vise til. Takk! ;)

Mvh.
Ja, jeg tror som sagt at det er tverrsnittet som gjør forskjellen, men hvor går grensen.... Birdman er tydeligvis forøyd med sine "sinnsykt tykke" ;D versjoner, men hvor er grensen for når endringene begynner å bli små. fra 0,4x4mm til 0,5x6mm er det jo ca 75% økning av tverrsnittet... dette gjorde utslag. MEN, hva skjer hvis man dobler tverrsnittet igjenn? Når slutter doblingen av tverrsnitt å ha effekt.

Hvordan ville for eksempel lyden bli hvis man doblet tverrsnittet i kablene til Birdman? Eller firedoblet?

Jaja... dette er ikke enkelt.... sølv funker hvertfall....

Note: før jeg hørte nabon's 0,5x6mm var mine 0,4x4mm de beste høytalerkablene jeg noengang hadde hørt....:)

E.R
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Kan ha noe med en eller flere av faktorene:

Tverrsnitt, gløding, kontakter og kablens kontakt med kontaktene å gjøre, type strømpe (hevder noen har betydning) evt andre ting?

Jeg mottar 10 m 0.5mm x 5mm gløded flatt fintsølv fra KAR i løpet av få dager. Tenkte å sette Sølv/rhodium spader på dem, og trekke dem med strømpe i natursilke.

"Så fer me sjå/høyre"
 
L

Ludo

Gjest
Erland skrev:
Tenkte å sette Sølv/rhodium spader på dem, og trekke dem med strømpe i natursilke.
Hvor får du kjøpt passende materiale til dette? Tenker på silkestrømpe... Har 0.5x6mm til mine kabler, de fungerer godt!
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
easyrider skrev:
Hei sølvvenner.

Jeg har som tidligere nevnt 0,4x4mm flatsølv. Nå ha naboen bygget et sett med 0,5x6mm flatsølv.
Vi har testet dette i både hans og mitt oppsett og hans kabel låter bedre begge steder. Med bedre mener jeg litt fetere, litt mer punch i bassen og mer oppløst mellomtone med litt varmere klang. Toppen var ganske lik.

Så da er det sagt.

0,4mm utgjør uansett svært tynne strømbaner i effektsammenheng
::)



Mvh. RS
 

jolyd

Medlem
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
9
Antall liker
3
Sted
Moss
Torget vurderinger
1
Hei er ikke dette dere snakker om, flatt valset sølv noe duelund har prøvd ut i en årrekke?
Har foresten duelunds kabler selv, men med noe beskjedent tversnitt. Skal prøve å øke tverrsnittet på HT kablingen.

Er foresten duelunds sine kabler like populere enda?
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Ludo skrev:
Erland skrev:
Tenkte å sette Sølv/rhodium spader på dem, og trekke dem med strømpe i natursilke.
Hvor får du kjøpt passende materiale til dette? Tenker på silkestrømpe... Har 0.5x6mm til mine kabler, de fungerer godt!
Hadde silkestrømpe liggende - kjøpt fra www.wt4c.com

Trodde den skulle passe men ble bittelitt for trang. Kjøpte ubleket bomull i en gardinbutikk, som jeg trakk den med.

Har i helgen testet litt. Hele fredag kveld spilte jeg med 1.76 mm2 rund "hesjetråd" i rent sølv som jeg kjøpte fra www.vt4c.com. Denne har stått å spilt i et par uker.
Byttet deretter over til 0.5x5mm glødet fintsølv "lisser" fra Rasmussen. Enkel regning sier at dette tilsvarer 2.5 mm2 med sølv.
Har veldig vanskelig for å identifisere noen som helst konkret lydmessig forskjell. Fikk et intrykk av at jeg muligens hørte litt mer "luft i toppen" men dette er i såfall så marginalt at jeg ikke kan si det sikkert. Kan like gjerne være placeboeffekten som lurer meg her.
Kommer nok av ren nyskjerrighet til å kombinere de to typene sølvkabel for å høre om dette vil utgjøre noe forskjell - selv om jeg tviler på at det vil ha noe utslag.
 
Topp Bunn