Flat copper wire - bildetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    R.Solhaug skrev:
    Elementært; Rikelig areal gir gode strøm- hhv signalbaner. Flate ledere har i praksis svært lite areal, som en flatklemt vannslange.


    Mvh. RS
    Så lenge resonnementene ligger på dette nivået tror jeg ikke det kan forventes allverden av konstruktive innspill.

    Det er vel og bra å basere synspunkter på praktiske erfaringer man mener å ha gjort, men da får en holde seg seg på "synse-siden", og ikke prøve å belære med teknisk -unnskyld uttykket- tullprat som i sitatet over.

    Mvh
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Flageborg skrev:
    På den neste STORE kabeltesten, i slutten av september, kommer Low-Q med sin Flat Copper Wire.

    R.Solhaug oppfordres herved til å delta med "sin" kabel, slik at alle får anledning til å høre om det er forskjeller.
    Kanskje vi ordner til med skikkelig tykke solid core selv? Trenger jo ikke RS sine kabler hvis vi kan lage dem selv! 6 kvadrat - holder det? Eller skal de være tykkere? Hvem tar med sveiseapparat?

    Vidar
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Tråden lettere moderert. Stay on-topic.


    bjornh, moderator
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    frans skrev:
    De første lytteinntrykk:

    Kom tilbake fra ferie for noen dager siden. Har nå rukket å montere høyttalerne etter modifiseringer. Modifiseringene består av ny internkabling til bass, akustiske ventiler til kassen, ny mellomtonekasse, forsterking av topplaten innvendig i høyttalerkassen med 6 mm bjørkefiner og 12 mm trefiberplater. Internkablene erstattet Kimber 8PR til bassen.

    Med unntak av topplaten, vil de andre modifiseringene påvirke hvordan bassen lyder. Det gjelder også for den nye mellomtonekassen. Dette må tas med i betrakningen.

    Akustiske ventiler skal senke høyttalernes Q (tilsvarende 15-20 % økt innvendig volum). Noe som skal gi strammere bass. Det var også forventningene med de nye internkablene.

    De første lytteinntrykkene er en mørk og bassrik klangbalanse. Mye mer bassdominant enn tidligere. For bassrikt etter min smak. Sven Palvig hevdet at kopper ga en oppustet bass. Nå skjønte jeg hva han mente. Bassen ble mer dominerende men ikke tightere. Omtrent som at noen har skrudd opp en basskontroll (men har ikke noe sånt). Bassen mangler "luft", er mer lukket og mer tung. Kompensensert noe med å dra høyttalerne lengre ut fra bakvegg. Mente at jeg hørte en fallende frekvens i hele spekteret. Målte frekvensresponsen med SynRTA og ble overrasket. Ingen hellende frekvensrespons eller økt bassnivå. Faktisk har jeg fremdeles en økt nivå i området 1 - 10 khz i forhold til under 1 khz. Vi snakker her om uinnspilte internkabler. Etter å ha spilt en dag, synes det å være litt tightere i bunn. Så de skal enda få mye mer tid på seg.
    @frans: Har du fått testet internkablingen din noe mer, og fått noe flere inntrykk av hvordan det funker nå etter litt tid? Kablene er jo relativt korte, og skal arbeide i bassen etter det jeg har forstått. Så det burde vel ikke være noe spesiellt grunn til at det er noe ulemeper/fordeler med akkurat den konstruksjonen. De ser i alle fall ikke så værst ut til internkabling å være i alle fall :)

    Videre leser jeg at du har foretatt en rekke modifiseringer på kabinettet. Det blir jo litt vrient å sette fingeren på HVA som utgjør endringer i bassresponsen etter summen av alle disse ingrepene. Du har gjort en del med kabinettet. Byttet til akustisk ventil etc, og ikke bare byttet interkabel. Slike ting gjør MYE med lyden. Som R.Solhaug nevner, så legger ikke en kabel til noe. Den kan bare trekke fra, omdistribuere energier etc. - hvis ikke har vi trosset termodynamikkens lover :)

    Du skulle nok gått tilbake til originalkablingen nå etter alle de andre modifiseringene, og hørt "subjektivt" på hva som skjer, eller hva den nye kablen gjør/ikke gjør. Bare på den måten kan du få bekreftet DIY-kabelens påvirkning på bassresponsen. Det du har gjort hittil blir som å sette på temaet til Teletubbies med én kabel, og sette på noe heavy bass trance-techno med en annen kabel og konkludere med at det er den andre kablen som gir mest bass - det er jo egentlig ikke sammenlignbart, ikke sant?

    Vidar
     

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    Klarte å ødelegge pekefingeren da metallboret brakk i tre :'(. Oppdatering kommer mht lydkommentarer.
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    frans skrev:
    Klarte å ødelegge pekefingeren da metallboret brakk i tre :'(. Oppdatering kommer mht lydkommentarer.
    God bedring! Bore seg i fingen er ikke godt akkurat - og bytte internkabling med 20 meter turban rundt pekefingen er dessuten lite praktisk :).
    Vidar
     

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    Generelt har bassen nå fått en tyngde og trøkk som jeg tidligere ikke hadde. Den går både dypere og er mer definert. Det gir et solid fundament som passer de fleste typen musikk, kanskje særlig musikk i midtempo som Vamp. Men er ikke helt i mål lydmessig.

    Kent - Du och jag döden har en bass som jeg synes er vanskelig å få til. På åpningskuttet "400 slag" låter basstrengene tungt/massivt og detaljert. I starten på sangen er det veldig enkelt å høre strengelyden på bassen. Bassen avslører som tidligere mine romresonanser rundt 160-170 hz som får en kraftig løft når bassen ligger i dette frekvensområdet. Men bassboosten har mindre utklingen og låter mer kontant og tørr, slik at det er blitt mindre plagsom.

    Bassen på "du er ånga" låter her også definert. Men nå la jeg merke til noe som jeg ikke før har merket. Forvrenging i bassen. Det høres ut som bassen er overstyrt gjennom masteringen, eller at forsterkeren ikke leverer nok strøm og komprimerer eller at innspillingen er veldig komprimert. Lyden på resten av CD har en komprimert lyd så forvrengingen har en mistanke til masteringen av CDen.

    I kveld gikk det bla i debutplaten til Audioslave. "Cochise" låter nå tøft med massiv bass som driver låten fram. Det samme gjelder "Show me how to live". Bassen ca. 2:30 - 3:00 låter både dypere og mere massivt enn jeg har hørt det før. Men også her merker jeg samme som på Kent. En slags forvrenging/metning i bassen. Nå begynner også mine mistanker å rette seg mot ferritkjerne spolen i bassen. Er det den som går i metning og gir forvrenging?

    Bassen på Patricia Barber - "The Beat Goes On" (Premonition years) blir nesten for voldsom og dominerende. Lukker man øynene så forestiller man seg at kontrabassen går fra gulv til tak. Bassen er over hele lydbildet. På andre sanger låter bassen mer normalt. Er kanskje bassen på Patricia Barber EQet?

    Tung og massiv bass passer som hånd i hanske på Tony Joe Whites - Uncovered. Tung, seigt swamp bluesrock låter nå tyngre enn "tungrock". Bassen i starten på "Louvelda" (m JJ Cale) og på "Shakin' the Blue" (med Waylon Jennings) er bare helt rå. Det låter tungt, massig og veldefinert. Man kan lett seg for seg basstrengene dirre. Lengre ut i sangen, mister anlegget noe av grepet om bassen og det blir vanskeligere å høre basstrengene dirre. Kan hende forsterkerne mangler noe strømreserve?

    Alt i alt er jeg meget fornøyd med endringene. Som Vidar er inne på, har jeg gjort så mange endringer at ikke alt alene kan relateres til nye internkabler. Akustiske porter skal i følge beregningene senke bassens totale Q-verdi fra 0,67 til 0,64. Ikke radikal endring, men kan være godt hørbart. Lavere q gir mer transientriktig bass (mer detaljert) mens portene senker impedansen ved kasseresonansen (ca 38-40hz) og gir forsterkerne bedre kontroll med bassen i dette området.

    Hva ønsker jeg meg videre? Jo, en bass med enda mer punch og definisjon (enda lavere Q?). Bruker nå Duelund 0,5 til diskant og Duelund 2.0 til mellomtone. Kunne jo godt tenke meg å prøvd 10 kvmm massivt sølvfolier til bassen også.

    Vet ikke om noen ble klokere. Men det er bare å prøve selv å lage. Disse internekablene koster omtrent ingenting. De kan imidlertid være litt "tricky" å lodde på plass. En medhjelper er godt hjelp da.
     

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    Low-Q skrev:
    frans skrev:
    Klarte å ødelegge pekefingeren da metallboret brakk i tre :'(. Oppdatering kommer mht lydkommentarer.
    God bedring! Bore seg i fingen er ikke godt akkurat - og bytte internkabling med 20 meter turban rundt pekefingen er dessuten lite praktisk :).
    Vidar
    Var selvfølgelig for tøff i trynet. Ventet for lenge med å gå til legen slik at det ble for sent til å sy. Blødde enda ganske kraftig dagen derpå.

    Det er bedre å skjære seg med kniv, da blir snittet lett å fikse på etterpå mens et bor gjør mye annet galt. I dag ser det ut til å gro godt til. Man ser dog et hull i pekefingeren etter et 4 mm metallbor. Lykken var selvfølgelig at jeg ikke boret i benet.
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Jeg grøsser litt av den 4mm'eren... Huffameg. Det går nok over. Leste et sted at "Alt går! Enten går det, eller så går det over" :)

    Mtp. systemets Q, kan du øke mengde dempemateriale i kassa di. Det senker Q'et ytterligere, og vil senke resonansfrekvensen noe, men ikke stapp inn alt for mye. Bruk hansker og riv opp og gjør steinull litt fluffy, og putt det i kassa.

    Vidar
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    Angående din noe uryddige omgang med boremaskineriet: Ujevne sårflater borres opp påny med et større ( 12mm?) bor, og plugges så med en passende elektrolyttkondensator.

    God bedring.. ;D

    Mvh


    PS: Morosam tråd
     

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    Sitter akkurat nå helt svimeslått med en runde med debutplate til RATM. "Bullet in the Head" hørtes først ut som å være for tung i bassen, men når bassløpene kommer sånn cirka 3:30 inn i sangen, så hører jeg den beste bassgitarlyden jeg har hørt noen gang. Blitt imponert av hva to titommere kan prestere av bass. Tight, tungt og veldefinert ;D ;D

    Og så er jeg nesten blitt en "headbanger"! - i min alder! ::) ::) ;D.

    Godt det er helg slik at man kanskje kommer seg til hektene igjen. ::)
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Delle skrev:
    Angående din noe uryddige omgang med boremaskineriet: Ujevne sårflater borres opp påny med et større ( 12mm?) bor, og plugges så med en passende elektrolyttkondensator.

    God bedring.. ;D

    Mvh


    PS: Morosam tråd
    Tror det er bedre med gjengetapp, og få satt inn en rustfi bolt med låsemutter på baksida. Du vet kondensatorer kan jo lekke, eller løsne.

    @frans
    Si i fra når du har byttet tilbake den gamle internkablingen. Så får vi en liten rapport om du fortsatt headbanger deg gjennom lørdagskvelden :)


    Vidar
     

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    Vel, har jo tatt et skritt videre. Har fått igjen fått opp det elektroniske delefiltere til å gå. Litt rusk enda i den ene seksjonen, men med fire seksjoner så holder det akkurat til treveis.

    Flatwirene ble koblet direkte til høyttalerutgangene. Hadde store forventninger. Og de ble ikke innfridd. Det tok litt tid før jeg fant ut hva som var galt. Bassen ble bedre definert og det ble lettere å følge bassgangene, men samtidig var bassen litt "hul" og steroperspektivet smalt. Sjekket koblingene og fant ut etterhvert at mellomtonen var koblet motsatt. :-[ . Ulempen med aktiv deling er jo at det er mye lettere å koble feil ett eller annet sted slik at en eller flere elementer spiller ut av fase.

    Stuffet høyttaleren med mere fyll. Det hjalp noe. Sjekket igjen koblingen på delefilteret og tok bort switchen til monokobling av bassen (beregnet for bruk med en enkelt sub). Stereo i bassen hjelper godt på stereoperspektivet ;D.
     

    Freako

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    90
    Er klar på at denne tråd er ret gammel, men vil alligevel komme med en idé. Dette er endnu en måde man kan sænke Q i højttaleren, og både sænke niveauet fra wooferen samtidigt med at man forbedrer transientgengivelsen dramatisk. Brugte det i sin tid på et par JBL L96.

     

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    Interessant. Hvor tett lærret er det snakk om?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn