Flåttmiddel

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Årets flåttsesong er i anmarsj, og jeg søker gode råd for å holde de borte fra hunden.

Den er stor og med mye pels, så får de først bitt seg fast blir de gjerne værende en tid før de oppdages.

De midlene veterinæren har å by på har jeg noe blandet erfaring med. I tillegg er de såpass giftige at en bør være litt forsiktig med å kose med / klappe hunden.

Noen som har erfaring med midler eller metoder som virker?

Mvh
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Delle skrev:
Årets flåttsesong er i anmarsj, og jeg søker gode råd for å holde de borte fra hunden.

Den er stor og med mye pels, så får de først bitt seg fast blir de gjerne værende en tid før de oppdages.

De midlene veterinæren har å by på har jeg noe blandet erfaring med. I tillegg er de såpass giftige at en bør være litt forsiktig med å kose med / klappe hunden.

Noen som har erfaring med midler eller metoder som virker?

Mvh
En arbeidskolega, med førerhund, bruker ett halsebånd på bikja. Hvordan det virker er jeg jaggu ikke sikker på men iflg han fungerer det meget bra. Få's hos veterinær.

/jan
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Takker.

Har prøvd disse, og kan bekrefte at de virker. Problemet med dem er altså at en bør unngå kontakt med pelsen på dyret,
og det harmonerer ikke helt med vår måte å bedrive hundehold..

Mvh
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Delle skrev:
Takker.

Har prøvd disse, og kan bekrefte at de virker. Problemet med dem er altså at en bør unngå kontakt med pelsen på dyret,
og det harmonerer ikke helt med vår måte å bedrive hundehold..

Mvh
Ahh, som sagt ikke noe erfaring annet enn det kolegaen har nevnt.
Ser i flere forum at det er "så der" erfaring med bånd.

Har 4 katter, slet ille med flått tidligere, bodde omtrent i skogen. Nå har vi flyttet litt på oss.
Vi får nå se hvordan det går i vår - sommer.

Holde ett øye på tråden, kanskje noen tips for oss katte eiere også :)

http://www.finnsnesdyreklinikk.no/stories/flatt.htm

/jan
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.664
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Xspot er det som vi har brukt. Bare dårlige erfaringer med flåtthalsbånd. En annen ting er at de halsbåndene gjerne bør kjøpes hos veterinær.

Så var det også en sak for noen år siden om halsbånd som hundene ble syke av. Hva som var reelt og hva som var media oppspinn i den saken aner jeg ikke.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.588
Antall liker
27.759
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det finnes flere sorter reseptpliktige spot-on preparater som virker, f.eks ExSpot. De fordeles reltivt raskt over hundens hud, og fordelen er at hunden er "ugiftig" relativt fort. Ulempen er at de må påføres ca. hver 4. uke.
Flåtthalsbånd (scalibor) funker veldig fint. De har også en flåttavvisende effekt, og holder praktisk talt en hel flåttsesong. Ulempen er at en del hunder får lokale hudreaksjoner av dem.
Pick your poison.
mvh
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Sitat:

Vi gjør oppmerksom på at det kun er et reseptbelagt flåtthalsband i Norge per i dag og det er Scalibor. Dyrebutikker og andre ( internetbutikker mv.) som hevder å selge flåtthalsbånd eller loppehalsbånd bør gjøre deg mistenksom. Ulovlige flåtthalsband vil til og med kunne gjøre hunden din syk.

Greit å vite for andre.

Da er det vel kanskje 2 muligheter igjen, dråper eller sjekke hundene ofte.



Notat til meg selv.
VIKTIG: Til katter skal det kun benyttes egne preparater til katt. Forebyggende preparater til hund må under ingen omstendigheter benyttes til katt.

/jan
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.588
Antall liker
27.759
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
JanR skrev:
Notat til meg selv.
VIKTIG: Til katter skal det kun benyttes egne preparater til katt. Forebyggende preparater til hund må under ingen omstendigheter benyttes til katt.

/jan
Det finnes reseptpliktige spot-on preparater spesielt for katter. Må påføres en del ganger gjennom sesongen de også.
Ikke gå ut ifra at en katt tåler det som er helt ubetenkelig på hund!

mvh
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
tkr skrev:
JanR skrev:
Notat til meg selv.
VIKTIG: Til katter skal det kun benyttes egne preparater til katt. Forebyggende preparater til hund må under ingen omstendigheter benyttes til katt.

/jan
Det finnes reseptpliktige spot-on preparater spesielt for katter. Må påføres en del ganger gjennom sesongen de også.
Ikke gå ut ifra at en katt tåler det som er helt ubetenkelig på hund!

mvh
Vi har pleid å kjøpe dråper hos den lokale veterinæren. Det har fungert sånn passe bra.
Nå sjekker vi kattene minst en gang om dagen for å være sikker.
Alle 4 (mor og tre 1 år gamle "barn") er alle kastrert/sterilisert/medisinert og merket. De har absolutt blitt roligere, mindre flying betyr forhåpentligvis mindre flått. Som sagt har vi flyttet på oss også så håper i det lengste at flått ikke blir like stort problem her som det var tidligere.

Ikke meningen å kuppe tråden din Delle :)

/jan
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
viktig å konsultere dyrlege.har katt og har fått preparatet 'frontline' på resept.denne skal visst også fungere på hunder om jeg ikke husker feil.da også mer effektivt enn for katter.

mvh. s,
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
tkr skrev:
Det finnes flere sorter reseptpliktige spot-on preparater som virker, f.eks ExSpot. De fordeles reltivt raskt over hundens hud, og fordelen er at hunden er "ugiftig" relativt fort. Ulempen er at de må påføres ca. hver 4. uke.

Hvis det er riktig at det kjapt blir ufarlig å berøre pelsen etter påføring blir det et av disse.

Det gjelder en Irsk Ulvehund, så daglige inspeksjoner er helt uaktuelt; det tar for lang tid.

Takk for tilbakemeldinger.

Mvh
 

Brillegeit

Medlem
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
32
Antall liker
0
Vær oppmerksom ved bruk av ex-spot! Hvis du har katt i tillegg til hund, så MÅ katten holdes unna hunden den første tiden etter drypping. Ex-spot er visst veldig giftig for katter, leste jeg ett sted.

Kanskje dyrlegen kan bekrefte/avkrefte her?

Mvh

- Bjørn
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Jeg har svært god erfaring med Scalibor halsbånd på 2 hunder. Vi pleide å plukke masse velfødde flått av hunden om somrene tidligere, men etter å ha begynt med Scalibor for en del år siden har vi ikke funnet en eneste. Når det gjelder eventuelle dkadevirkninger ved berøring av hunden så har jeg ikke satt meg inn i det, men ignorerer det bare. Det virker også.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.588
Antall liker
27.759
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
totte skrev:
Når det gjelder eventuelle dkadevirkninger ved berøring av hunden så har jeg ikke satt meg inn i det, men ignorerer det bare. Det virker også.
En vanlig håndvask før du setter deg til å ete en brødskive skulle være nok. Det er ikke arsenikk vi snakker om her.
mvh

www.veterinarkatalogen.no Søkeord: Scalibor
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.588
Antall liker
27.759
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Brillegeit skrev:
Vær oppmerksom ved bruk av ex-spot! Hvis du har katt i tillegg til hund, så MÅ katten holdes unna hunden den første tiden etter drypping. Ex-spot er visst veldig giftig for katter, leste jeg ett sted.

Kanskje dyrlegen kan bekrefte/avkrefte her?

Mvh

- Bjørn
ExSpot er ikke indisert for katt, og kan gi forgiftninger.
mvh
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Hei!
Jeg har også bare gode erfaringer med Scalibor flotthalsbånd. Holder til i Stavern om sommeren, hvor det skal være mye flott, men har ikke funnet noe flått på hunden etter å ha begynt med dette flotthalsbåndet. Kan anbefales, og jeg har ingen provisjon av salget!
Er man redd for forgiftning fra halsbåndet kan man jo prøve å unngå direkte kontakt med dette, jeg tror neppe det er farlig å klappe hunden.
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
Hva er poenget med flått egentlig?
wiki:

Flåtten oppfattes som en biologisk vektor, en som kan overføre zoonoser, sykdommer som overføres mellom dyr og mennesker.

Nyttig... vel...

Her er en fin betraktning fra foreldreportalen:

Jeg har mange ganger lurt på om de faktisk er øverst i hierarkiet. Ingen har nytte av flåtten, flåtten har nytte av alle.

http://www.foreldreportalen.no/forum/showthread.php?t=19343
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
ja.beklager det stemmer at 'frontline' er for katter.men min dyrlege hevdet at flottmiddel for hunder hadde bedre effekt enn for katter.uansett er det alltid en innvirkning hvor man bor og hvor mye husdyret er ute i naturen.katten min er nå 14 år og er blitt gammel og lat,så i fjor plukket jeg ikke en eneste flått fra pelsen hans.

man skulle tro at flåttbestanden var blitt lavere i år med den ekstreme vinteren vi har hatt.det ble hevdet at de 3 foregående milde vintrene hadde vært gunstig for flotten.

vel,er ingen ekspert på området og studerer ikke dette så nøye,men passer på å gi katten medisin i løpet av forsommeren og utover.middelet 'frontline' er forøvrig ampuller som gis i manken og nakken mot huden.

mvh. s,
 
J

J.J

Gjest
Jeg har en Rottweiler - og jeg bruker EXSPOT på den - med et veldig bra resultat - han er supersensitiv for flått og får en allergisk reaksjon som ender med våteksem.
Men som et kjerringråd som jeg har fått ifra andre oppdrettere så dytter jeg i han litt hvitløk innimellom .....
 
Topp Bunn