Fjernstyrt hobby

N

norumno25

Gjest
Hei er det noen av dere som har erfaring med fjernstyrt moro?
Tenker da på RC fly,biler etc, har lyst til å begynne med fjernstyrt fly og kunne trengt noen tips i forhold til hva som er fine nybegynnermodeller osv :)

Sikkert noen her som sitter med litt kunnskap om emnet, så på forhånd takk :)
Mvh
Morten

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Alt med børsteløs motor+LiPo batteri er morsomt og relativt problemfritt ;D

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Har surra med fly til og fra de siste 12-13 årene :)

Ganske morro men tok vel noen fly i førsten siden vi var såpass "dumme" at vi skulle lære oss det her uten hjelp 8)

Noen spesielt du lurte på ang fly ?

/jan

Ø

ØivindJ

Gjest
Jeg lærte meg å fly på pc-simulator.

Sett f.eks f.eks vekkeklokka oppå monitoren og bestem deg for at flyet på skjermen skal være i lufta fem minutter sammenhengende.

Vil også anbefale deg å prøve å rote deg opp i litt situasjoner, mens det ennå bare foregår på pc-skjermen.

Høy vingede fly er standard å begynne med, gjerne med godt vingespenn (f.eks 1.60m). Nesehjul er også kjekt. Tipper du vet sånn cirka hvordan disse ser ut allerede :)

De er ganske greie å lande også:
- Finn laveste flyhastighet i god (trygg) høyde, og øk med et par hakk.
- Noen slakke nittigraders svinger for å line opp flyet med landingsstripa.
- Fly flyet ned til landingsstripa. Sakte (liten vinkel)
- Hold høyden 15cm over bakken, av med gassen, hold høyden med høyderoret, hold, hold, hold.... (toutchdown)

Slik lander en IKKE en Mustang/Spitfire...

N

norumno25

Gjest
Morsomt at det var flere her som puslet med dette.
Det jeg egentlig lurte på nå jeg har fått lest litt mer er om jeg burde begynne med seilfly for å bli kjent med hvordan ett fly vil oppføre seg i forhold til vær og vind.
Eller kan jeg kaste meg på ett saktegående med motor med en gang, og da fuel eller elektro?

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Motor er ikke noe problem, men meld deg gjerne inn i en klubb så du får hjelp de kritiske første turene. Ellers smeller det fort. (Nå fantes det ikke simulatorer da jeg begynte, det er sikkert god hjelp i disse – selv om flysimuleringen er forbausende dårlig. Helikopter klarer de å modellere langt bedre.) Elektro vs glowmotor er mye preferanser nå, men ikke kjøp en knøttliten og uhåndterlig elektromodell. Det du vil ha er en skikkelig trainer med vingespenn 150+. Elektro blir sikkert en del dyrere før du har alt flyklart, men sparer deg for en del vasking, kranglete motorer etc.

N

norumno25

Gjest
Ok da er jeg litt klokere :)
Har sett på ett par modeller på internett og funnet noen såkalte trainers som ser ut som de kan passe, hadde tenkt å betale en maks 4000,- for komplett pakke med fly og radio.
Har funnet f.eks denne http://www.horizonhobby.com/Products/Default.aspx?ProdID=EFL2725
Noen meninger om denne?
Og kom gjerne med forslag hvis det finnes noen alternativer som er for salg i Norge som kan passe prisklassen.
Takk for nyttige innspill og kom gjerne med flere, utrolig hva folk på HFS kan hjelpe til med :)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Ligger endel brukt her, gjerne komplett med alt.
http://rcmarked.no/
Mye bra der.

Jeg hadde nok startet med en høyvinget trainer 40 size (150-160cm vs) m/glødemotor.

Bli med i en klubb evt om du har noen kompiser som flyr ?
Vi har trent opp endel "piloter" her i bygda. Bruker da 2 fj.kontroller med kabel i mellom, relativt trygt og eleven føler seg garantert litt bedre :)

/jan

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Guttungen og meg kjører bil. Han en HPI savage x 4.6, monstertruck med nesten 3 hestekrefter!!

Skikkelig moro ;D

JT

N

norumno25

Gjest
JanR skrev:
Mye bra der brukt og nytt.

Jeg hadde nok startet med en høyvinget trainer 40 size (150-160cm vs) glødemotor.

Vi har trent opp endel "piloter" her i bygda. Bruker da 2 fj.kontroller med kabel i mellom, relativt trygt og eleven føler seg garantert litt bedre :)

/jan
Er ingen klubb her på Nesodden som jeg vet om ,men ser det stadig vekk er noen på en slette her som fly mye så det er nok alltids råd å få ;)
Ser det også er mange modeller som selges som almost ready to fly, trenger man en master i avionikk for å montere resten eller er det mest snakk om å sette på vinger og haleror?
Er rimelig hendig av meg så litt montering tåler jeg,men tror ikke jeg skal begynne å rote for mye med styresystemer ;)

N

norumno25

Gjest
J T skrev:
Guttungen og meg kjører bil. Han en HPI savage x 4.6, monstertruck med nesten 3 hestekrefter!!

Skikkelig moro ;D

JT
Det må jo gå bra unna med nesten 3HK
Husker jeg hadde en moped som jeg tror hadde 2,5HK, setter ting litt i perspektiv ::)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
norumno25 skrev:
JanR skrev:
Mye bra der brukt og nytt.

Jeg hadde nok startet med en høyvinget trainer 40 size (150-160cm vs) glødemotor.

/jan
Er ingen klubb her på Nesodden som jeg vet om ,men ser det stadig vekk er noen på en slette her som fly mye så det er nok alltids råd å få ;)
Ser det også er mange modeller som selges som almost ready to fly, trenger man en master i avionikk for å montere resten eller er det mest snakk om å sette på vinger og haleror?
Er rimelig hendig av meg så litt montering tåler jeg,men tror ikke jeg skal begynne å rote for mye med styresystemer ;)
Jeg er ingen bygger, kjøper enten brukt eller nye ARF sett :)
De fleste ARF i dag er relativt enkle monteringsett, krever ikke rart med forkunskaper.
Litt sunn fornuft og les manualen (ja jeg vet...) og hopp i det.

Er det folk som flyr det borte så kan de garantert være behjelpelig med å sette opp flyet/ror/motor osv og evt hjelpe deg med flyvingen/opplæring.

/jan

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
norumno25 skrev:
J T skrev:

Skikkelig moro ;D

JT
Det må jo gå bra unna med nesten 3HK
Husker jeg hadde en moped som jeg tror hadde 2,5HK, setter ting litt i perspektiv ::)
Går rått det ! Drar rett rundt hvis man er for hard på gassen.., til tross for drift på alle hjul. Guttungen kjører også litt båt, helikopter, luftputebåt, tanks.. det meste utenom fly.

Fly blir nok neste

JT

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Fly – Hobbico Superstar 40. Noen år siden jeg har hatt en trainer, vet ikke om denne er spesielt fantastisk, men neppe spesielt ille heller.
Motor – OS46LA. Enkel, velfungerende motor. Modellen over har litt mer futt, men denne holder egentlig ganske så bra. LA-serien er også veldig snill.
Radio – Futaba Skysport 6EXA (holder til det meste en god stund, men her kan du spare litt på å kjøpe enklere om du vil.)
Da mangler du litt lim, fuel, gløder, et par propeller, strikk til å feste vingen og en pinne til å starte motoren, så skulle mye være gjort.

Vil du ha det billigere er det lite i veien for å kjøpe brukt – bare flyet ikke har vært kræsjet av noen som ikke kan reparere ...

N

norumno25

Gjest
Pakken over ser jo glimrende ut,ca rundt prisklassen jeg tenkte også :)
Men ser jo for meg at det blir noen crashlandinger i starten og er det ikke da en sjanse for at hele flyet ender opp som en ildball?
Eller er det mekanismer som forhindrer drivstoffet i å lekke ut ved en crash?

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Har drevet med rc fly og helikopter i 25 år og har aldri opplevd at en metanol/nitro fuelmodell har tatt fyr etter en kræsj. Og jeg har kræsjet mye.
Derimot har jeg sett en turbinjet gå opp i flammer etter kræsj, det var spektakulært.
LiPo batterier kan også ta fyr ved feil lading eller kortslutning. Har sett bilder av både garasjer og biler som har brent pga det.
Fuel er nok det tryggeste faktisk

N

norumno25

Gjest
Ok, trodde at el skulle være tryggere, men da skjønner jeg at fuel blir veien og gå, virker som om det er flere trainermodeller å velge i som går på fuel kontra el også.
Kan bli en morsom hobby nr 2 det her og kanskje ikke like dyr som HiFi heller forhåpentligvis :p
Har blinket meg ut den her som en foreløpig favoritt, http://www.horizonhobby.com/Products/Default.aspx?ProdID=HAN2725
Stort vingespenn og ser rimelig solid ut.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Veggen skrev:
Har drevet med rc fly og helikopter i 25 år og har aldri opplevd at en metanol/nitro fuelmodell har tatt fyr etter en kræsj. Og jeg har kræsjet mye.
Derimot har jeg sett en turbinjet gå opp i flammer etter kræsj, det var spektakulært.
LiPo batterier kan også ta fyr ved feil lading eller kortslutning. Har sett bilder av både garasjer og biler som har brent pga det.
Fuel er nok det tryggeste faktisk
Dersom man lader og oppbevarer batteriene i en flammesikker pose (følger med når man handler hos Maxamps) så er brannfaren eliminert.
Ytelsesmessig er jo LiPo helt rått, er jo bare å se på fuel båter og LiPo båter på Youtube så ser man hva som har mest krefter.

N

norumno25

Gjest
Kjenner jeg vingler litt nå mellom fuel og el etter som svarene kommer inn her.
Men ett fuel fly kan vel være lenger i luften kontra ett el fly som må lades oftere?
Og ett fuel fly kan vel også oppgraderes med en større motor når flygerens dyktighet øker, eller er jeg helt på bærtur nå?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Nå kjenner jeg ikke til fly, har en rc bil bare som jeg kjører med LiPo, der er det to svarte streker i asfalten med en gang jeg gir gass og jeg har dragsterbøyle for å ikke gå rundt, bruker ikke lange tida på å passere 100 for å si det sånn.
Går med tanker om å kjøpe meg båt som sommergave til meg selv, har sondert litt på youtube og der det finnes fuel og batteriutgave av samme båt går batteribåten mye bedre enn fuelbåten dersom man kjører med LiPo.
LiPo+børsteløst oppsett er i praksis tilnærmet vedlikeholdsfritt også, mer enn man kan si om fuel, da bør man vaske kjøretøyet etter bruk.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
norumno25 skrev:
Kjenner jeg vingler litt nå mellom fuel og el etter som svarene kommer inn her.
Men ett fuel fly kan vel være lenger i luften kontra ett el fly som må lades oftere?
Og ett fuel fly kan vel også oppgraderes med en større motor når flygerens dyktighet øker, eller er jeg helt på bærtur nå?
Som veggen sier, fuel er nok "tryggest" og det jeg hadde gått for. Meg om det :)

Selvsagt kan man oppgradere/sette i større motor, opp til en viss størrelse iaf, i ett gitt fly.
Flydd endel 40 size med 60 2takt og opp til 80 firtakt. Litt galskap kanskje men morro lell.
Pr i dag har jeg kun 4takt's motorer. Koster litt mere i innkjøp men verdt det. Kan ikke huske å ha hatt noen problemer med noen av 4takts motorene. Flyr endel akro, 40-45 size, med 91 4takt. Mye morro for en relativt billig penge ;)

/jan

N

norumno25

Gjest
Ble jo nevnt i ett par svar siden dette med vedlikehold på fuel motorer, er det bare snakk om en liten rens etter turen eller er det nødvendig med full overhaling etter hver tur?
Er jo morsomt å skru litt, men kan jo bli litt mye hvis alt må ha "service" etter 20 min i lufta....
Glad jeg begynte å spørre litt tidlig i planleggingen, for skjønner det er mye å sette seg inn i, tenkte det her som en liten sommergave til meg selv når feriepengene kommer om en ukes tid :D
Får rusle en tur innom Kyoshobutikken i Oslo en dag, har inntrykk av at Kyosho er en stor aktør innen RC?

Ø

ØivindJ

Gjest
Ga min firetakter en liten dusj crc rett i forgasser etter hver dag med flyving og snurra propellen rundt to ganger..

(Var pga noe snakk om at nitro`n i fuel`n kunne danne kondens mener jeg å huske)

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
norumno25 skrev:
Har blinket meg ut den her som en foreløpig favoritt, http://www.horizonhobby.com/Products/Default.aspx?ProdID=HAN2725
Stort vingespenn og ser rimelig solid ut.
Dette er sikkert et flott fly – og det å begynne med noe stort er topp – men her trengs det større motor enn den jeg linket til.

Annet enn å kjøre tanken tom og henge flyene etter propellen har jeg sjelden drevet vedlikehold av motorer. Bytter kulelager en sjelden gang (annenhver sesong for de som brukes ganske mye ...?), og plugg når det trengs. Ellers putrer det og går.

Kyosho er store, men ikke nødvendigvis de med best utstyr, sikter seg nok litt mot de som har snille foreldre/konfirmasjonspenger etc å svi av. Sikkert verdt en tur innom, men kikk gjerne innom noen andre også (Small-Size, kanskje?).

N

norumno25

Gjest
tok en titt på small size og de hadde jo ett utrolig godt utvalg,hadde ingen anelse om at det var så mye å velge i, jeg hadde liksom bare tenkt å finne ett fly jeg likte utseende på og sette igang med flyvningen :p
Greit med litt research skjønner jeg :D
Så for meg at det var utrolig mye mer vedlikehold som skulle til, litt smøring og pleie en gang iblant skal jeg klare, blir kjøp om en uke så har enda noen dager å bestemme meg på, eneste jeg har bestemt meg helt for så langt er at det blir en høytvinget trainer med stort vingespenn, om det blir fuel eller LiPo er enda litt usikkert...

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Har fått demonstrert "lillebroren"(3-kanals høyvinget) til denne:
(Fløy så fint som bare det)

Wingspan: 419.1mm!!!

Her får en altså et fire-kanals fly (med sender), en kan bruke der en har 5x5x5 meter til rådighet, og det for trettenhundre og noen kroner!

Mye morsommere scala enn andre el-fly(imo). Kjøper ikke el-fly om en skal bli avhengig av bil (/buss) for å bruke det uansett.

http://shop.smallsize.no/product_info.php?products_id=12002&osCsid=cdafad7ea1114b92fb7649ecce4a06fe

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.549
Juvelen i faderens etterhvert så rikholdige flymotorsamling:

Husker ikke om det er en Moki 150 eller 250. Og hva slags fly den skal i husker jeg ihvertfall ikke, sist jeg orket å telle hang det 16 fly bare i garasjen... ::)

Topp Bunn