Fjerning av trerøtter

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.974
Antall liker
1.838
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Jeg har nettopp saget ned to trær, og nå lurer jeg på om det er noen måte å bli kvitt røttene på, uten å grave dem opp...? ???
Jeg mener å ha lest noe om boring og påfyll av en væske, har dere HFS'ere noen erfaring med dette? Røttene står i et bed, uten noen andre vekster eller planter rundt.
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
byggebolig.no har mange tråder angående dette.
Det fins firma som freser sånt, men det enkleste er vel å finne spaden, øksa og spettet.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Går du for gravemetoden kan høytrykkspyler anbefales. Man søyler seg ned og fjerner det meste av jord uten å spa for mye og rota blir ren nok slik at verktøy ikke går i stykker.
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.077
Antall liker
34
Hør rundt hos gartnerier/plantesenter o.l. i nærheten om det er noen som leier ut stubbefres. Noen av dem har slikt utstyr for utleie og da gjør du unna i løpet av et par timer den jobben som ville tatt deg to uker med spade og spett.

 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.974
Antall liker
1.838
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
ivar skrev:
byggebolig.no har mange tråder angående dette.
Det fins firma som freser sånt, men det enkleste er vel å finne spaden, øksa og spettet.
Takk for linken, Ivar.
Tror nok at jeg følger rådet ditt, og manner meg opp med spett og spade mm.
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.974
Antall liker
1.838
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Tubesnake skrev:
Hør rundt hos gartnerier/plantesenter o.l. i nærheten om det er noen som leier ut stubbefres. Noen av dem har slikt utstyr for utleie og da gjør du unna i løpet av et par timer den jobben som ville tatt deg to uker med spade og spett.
Mange takk, Tubesnake! ;D
Den stubbefresen så heftig ut. Vil absolutt vurdere å leie en sånn.
 
J

J.J

Gjest
Kombinasjonen av dem svarene du har fått er ;) : Grav litt rundt, rensk skikkelig med en liten spade (type blomsterbed størrelse) spyl med vann .. høytrykk om du har.... så bruker du motorsagen på resten.. funker som bare det .... og du bør jo heller ikke ta det beste kjedet du har ;)
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
jan#jan skrev:
Kombinasjonen av dem svarene du har fått er ;) : Grav litt rundt, rensk skikkelig med en liten spade (type blomsterbed størrelse) spyl med vann .. høytrykk om du har.... så bruker du motorsagen på resten.. funker som bare det .... og du bør jo heller ikke ta det beste kjedet du har ;)
Vel jeg ville nok ha gjort det litt anderledes. Grav et hull der det er lett å grave rett ved rota, spyl med høytrykkspyler slik at den tar seg av gravearbeidet rundt selv rota og jord etc raser ned i fordypningen og deretter fjern det som har rast ned i fordypningen. Når du har kommet litt ned så er det bare å lage fordypningen enda lavere og la høytrykkspyleren ta seg av den tidkrevende gravingen. Effektivt og man kan nyte arbeidspilsen sin bedre ;D
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.077
Antall liker
34
SaltyDog skrev:
Mange takk, Tubesnake! ;D
Den stubbefresen så heftig ut. Vil absolutt vurdere å leie en sånn.
Den er virkelig heftig ja. Og effektiv.

Jeg hadde fire granstubber på ca 40 cm i diameter og halve hagen full av røtter på kryss og tvers og det tok fem timer fra jeg hadde hentet fresen hos gartneriet og til jeg leverte den tilbake. Da var det hverken stubber eller røtter igjen.

Den jeg leide kunne fjerne røtter helt ned til 30 cm under bakkenivå og jeg betalte bare 500 kr. i leie. Når jeg tenker på alle de timene/dagene med blodslit jeg hadde spart meg må jeg si det var vel investerte penger.
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.974
Antall liker
1.838
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Takker for mange svar - og en spesiell takk til Gjestemedlem for det mest originale forslag. ;D
(og hvis jeg er litt heldig så vil huset fortsatt stå...)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.511
Antall liker
102.800
Torget vurderinger
23
Hadde samme problem selv -og kan verifisere at stubbefres er tingen.

Så gjelder det bare å dimensjonere fresen etter jobben....
 

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
Selvsagt artig med fres, jo større jo bedre! Men her må jeg si meg enig med Deph., innebærer ikke løsningen bruk av sprengstoff og masse smell er det ikke artig !
 
Topp Bunn