fjerning av settskrue

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
er det noen som har tips til fjerning av rustne settskruer?
jeg må fjerne volumhjulet for å få av "faceplaten" på preampen min, men alle tre settskruene som holder den fast viste seg å være helt rustet i stykker.

de sitter ganske dypt, så det er vanskelig å se tilstanden, men finnes det noen lure måter å få dem ut på, eller er det bare å finne frem dremelen og drille dem ut?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
kjøp/lån en grisepikk ;D
mvh
Leif
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Er di sukker på at du bruker riktig skruehode & størrelse? f.eks. umbrakostørrelse? Det kan også være litt kinkig å treffe riktig med f.eks. umbrakonøkler, selv om de er i riktig størrelse.

mvh
KJ
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
KJ skrev:
Er di sukker på at du bruker riktig skruehode & størrelse? f.eks. umbrakostørrelse? Det kan også være litt kinkig å treffe riktig med f.eks. umbrakonøkler, selv om de er i riktig størrelse.

mvh
KJ
bruker riktig størrelse, og fikk fjernet alle andre kontrollere, men når jeg prøvde å fjerne volumhjulet kom det bare ruststøv ut :p

LMC skrev:
kjøp/lån en grisepikk ;D
mvh
Leif
disse settskruene er rimelig mikroskopiske, og befinner seg ganske dypt inne; men kan vel ta meg en tur på jernvaren og de etter mikroskopiske grisepikker ;D
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
bjarnetv skrev:
er det noen som har tips til fjerning av rustne settskruer?
jeg må fjerne volumhjulet for å få av "faceplaten" på preampen min, men alle tre settskruene som holder den fast viste seg å være helt rustet i stykker.

de sitter ganske dypt, så det er vanskelig å se tilstanden, men finnes det noen lure måter å få dem ut på, eller er det bare å finne frem dremelen og drille dem ut?
Er du heldig, kan du med forsiktighet "banke" på plass en torx-nøkkel i de rustne unbrakoskruene. Har du en loddebolt tilgjengelig, og volumhjulet tåler litt varme, så forsøk å varme opp bosset som skruene sitter i samtidig som du forsøker å løsne skruene.

ellers har du jo i og for seg, selv foreslått et alternativ. Men en dremel roterer jo med høy hastighet, så jeg vil tro at du er bedre hjulpet med en vanlig drill i stedet.
 
Topp Bunn