Alt til hus og bolig Fjellsikring - hvem har ansvar for hva, og hvordan går man fram?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.153
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei.
I dag løsnet det en stein på +100kg fra en bergknaus utenfor huset. Den ramlet fint og rolig ned og la seg en meter fra bilen. Utfallet kunne blitt et annet, dersom noen tilfeldigvis rundet hjørnet på bilen i det steinen kom skliende ned. Hadde neppe vært særlig gildt å få noe sånt på skinnleggen.
Så blir spørsmålet; hvem har ansvar for hva mht fjellsikring på egen eiendom?
Skal ringe kommunen og høre i morgen, men frykter at det vil falle på min kappe. I så fall må der jo gjøres en befaring ifht hvilke tiltak som er fornuftige å iverksette.
Kan man søke om støtte til tiltak? Hvem har lov til å gjøre det ene og det andre?

Som tur er, var jr og jeg opptatt med noe annet ca 15m unna da steinen kom ned, men det var i området han ville ha måttet bevege seg for å sette seg inn i bilen, så her blir det ikke mer lek med sjebnen.

mvh
Proffen

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.830
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Enig med Aurora. Har ellers ingen tro på at du får kommunen med på spleiselag. Boltesikring, sprøytebetong?

mvh

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.303
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
med mindre det er noen andre som sammen med kommunen har sprengt ut og tilrettelagt for bygging, før huseier kom inn i bildet. Da kan det stille saken litt annerledes - selvfølgelig litt avhengig av hvor gammelt huset er....

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.153
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Takker for svar. Rimer godt med hva jeg selv har funnet frem til. Så får vi se, kan jo hende jeg har et fornuftig og godt forsikringsselskap, som tar kostnaden med fjellsikring FØR det evt blir en erstatningssak.
Har ellers skjønt at kommunen kan være behjelpelig ifht å søke bistand fra NVE i slike saker.
Så det er håp om at ikke hele skatteoppgjøret skal bli spist opp av steintrollet.

mvh
Proffen

Topp Bunn