Fish'n Chips tråden.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Tidligere i uka dro jeg opp en del lyr, som endte i frityrgryta som en viktig bestandel i Fish'n Chips. Og omsider fikk jeg til en 'batter' som var dugande. KISS gjelder her altså, bare mel, vann, salt, natron og litt eddik. Og røra må ikke være tynn. Krapylet, som 'ikke liker' hvit fisk åt hauger, hehe.

Potetene var av den kjipe frosne sorten, det blir litt mye å holde orden på med rå poteter i frityren når man skal styre med fisken og, synes jeg. Fisken må jo etes umiddelbart om man skal beholde sprøheten, eller finnes det noen triks her og?

Så etter denne suksessen, frister det til gjentagelse, kom igjen, del av deres fish'n chips triks og favorittoppskrifter.

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Antall liker
6.403
Sted
oslo
den beste røren jeg har prøvd består av en iskald øl, et egg, mel og litt salt. må ikke røres for kraftig.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Virker som om du vil kose deg med et besøk i Kristiansund, Norges fishan*-hovedstad par excellence.

* - Fishan er et lokalt begrep for fish and chips, innført til denne maritime handelsbyen av en engelsk dame for omlag 100 år siden. Hun startet sin egen "fishan-bu", og siden har det utviklet seg til å bli en aldri så liten lokal spesialitet.

Ferske fine råvarer, en ok frityrrøre, god frityrolje samt salt og eddik er vel i hovedsak alt man egentlig trenger. Lyr? Fungerer det bra? Her i byen bruker man mest torsk.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Vidar P skrev:
Virker som om du vil kose deg med et besøk i Kristiansund, Norges fishan*-hovedstad par excellence.

* - Fishan er et lokalt begrep for fish and chips, innført til denne maritime handelsbyen av en engelsk dame for omlag 100 år siden. Hun startet sin egen "fishan-bu", og siden har det utviklet seg til å bli en aldri så liten lokal spesialitet.

Ferske fine råvarer, en ok frityrrøre, god frityrolje samt salt og eddik er vel i hovedsak alt man egentlig trenger. Lyr? Fungerer det bra? Her i byen bruker man mest torsk.
Og slikt får man vite nå, en halv generasjon etter at man travet gatelangs etter en matbit i Kristiansund! Vel vel, så har vi det tilgode.

Lyr er, såvidt jeg vet den nest mest populære fisk etter torsk å fritere på de britiske øyer, så en kan anta den er kosher, ja. Torsken har ikke optimal kvalitet om sommeren, synes jeg da.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
bjarnetv skrev:
den beste røren jeg har prøvd består av en iskald øl, et egg, mel og litt salt. må ikke røres for kraftig.
Svært interessant. Lyst eller mørkt øl?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
bjarnetv skrev:
Kan vi få litt mere detaljer, fikk en oppskrift på en nydelig panering baser på øl, men har glemt den...Det er den lette luftige glatte paneringen som er så delig i skikkelig F&C,,,, lysår fra den findus varianten som har ødelagt fiskematen i Norge for generasjoner...

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Antall liker
6.403
Sted
oslo
Sleiven skrev:
bjarnetv skrev:
Kan vi få litt mere detaljer, fikk en oppskrift på en nydelig panering baser på øl, men har glemt den...Det er den lette luftige glatte paneringen som er så delig i skikkelig F&C,,,, lysår fra den findus varianten som har ødelagt fiskematen i Norge for generasjoner...
pleier å ta det litt på feelingen, men en halv boks lyst øl (må være iskald), ett egg, en klype salt og nok mel til at røren blir seig, så er man i mål.
for luftigst resultat bør ikke røren røres for mye.

td160

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2006
Antall liker
74
130 gr hvetemel
1/2 ts bakepulver
1/2 ts natron
1 ts salt
3 dl øl

Pisk godt og sett tilside ca 1 time

Fisk: Uer

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Har nettopp avlagt en visitt i Kristiansund, Vidar Ps tips kom godt med: beste fish & chips øst for St. Paul's.

(Men fullt 100 år gammel er visst ikke tradisjonen; en plakett på fortauet ville ha det til at Elvira Dickson åpnet Fishan-Bua i 1950.)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ok 61 år da.. men kjerringa var vel 39 så da blir det med godvilje 100 år, eller hva? Tiden går så sakte her i byen :)

Var det på Storkaia, dvs under Onkel og like ved Piren du kjøpte?

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Godvilje finnes i rikt monn, spesielt etter så gode tips! Vi var ganske riktig på Storkaia – handlet fra Fishanbua. Konstant kø i det som strengt tatt burde ha vært en stille tid av dagen borger for kvalitetsvarer.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Disse opplysningen er gull! Kommer jeg engang til Kristiansund så blir det fishan på meg. Jeg er glad i den engelske klassikeren, men spiser den kun når jeg er på de britiske øyer. Men det er altså mulig å få god fish'n'chips i Norge også.

Spiste det på fish'n'chips-sjappen i Albir i fjor. Det var en smakløs nedtur. Ikke dårlig, men heller ikke noe å skrive hjem om.

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
423
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Da er dagen kommet for å prøve å lage røre etter et kondensat av oppskriftene her i tråden; hvetemel, egg, øl, natron, salt og bakepulver kanskje?

En filet av storsei er klar, og frityrgryta har fått innkjøpt ny olje. Så da er det bare å glede seg til lunsj!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
"Batter" laget av en dæsj hvetemel, et egg, et snev natron, et snev bakepulver, salt og pepper; og jeg brukte kun øl (Ladegaards Pilsner) som væske. Blande til med hvetemel til det er seigt (evt tynt) nok. Siste dæsj av øl like før steking, så det blir bobler av det hele.

Fersk storsei, og det hele på 190°C i frityrgryta med vanlig frityrolje fra Rema 1000. Siden det var storsei, og ikke småsei, måtte jeg beregne litt ekstra tid for gjennomkoking av de tykke stykkene. Tror jeg brukte rundt 8-9 minutter eller så. Servert med frityrstekt pommes frites, salt og eddik… og litt majones. Eddiken (7%) blandet jeg ut 50/50 med vann, og sprinklet over både fisk og chips.

Resultatet var helt suverent! Bedre fisk enn på de lokale fishan-sjappene her i byen i min (fargede) mening. Selv eldstemann (snart 3) av guttene spiste av hjertens lyst. Uansett var det stor suksess og man må takke Rhesus mye for å sette en på tanken på å lage dette selv. Takker også til sonicfrontiers for tips om å bruke sei. Neste gang skal jeg bruke rene poteter, ikke pommes frites fra pose.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Fish'n'chips er skikkelig digg men hvor pokker får man tak i skikkelig malteddik i dette landet??

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.272
Torget vurderinger
1
Trykksverte! - Jeg leste en gang at den engelske Fish'n Chips ikke ble helt den samme etter at det ble forbudt å servere den i avispapir...

Topp Bunn