Fire høyttalere med to kanaler?

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Innlegg
234
Antall liker
1
Tja, er ikke sikker på hvordan jeg skal formulere spørsmålet her, men prøver meg med dette: Hvis jeg benytter to høyttalere og kun har to utganger for stereolyd, er det da på noen måte mulig å koblet til to høyttalere i tillegg slik at jeg får en slags surround effekt, eller bare en mer fyldig lyd? Hvis en tenkte at to høyttalere stod i forkant og to stod i bakkant.

Høyttalerne her er altså av typen studiomonitorer.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.045
Antall liker
1.841
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Du kan i de fleste tilfeller koble to høyttalere på en forsterkerutgang. Du kan få mere lyd, men det er ikke det samme som bedre lyd. Syns du skal koble opp jeg, så er du i alle fall en erfaring rikere. Tviler sterkt på at dette blir en løsning du vil beholde resten av livet..
 

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Innlegg
234
Antall liker
1
Tja, jeg har blitt enig med meg selv at disse studiomonitorene er ment å være litt fancy pc høyttalere. Så det virker jo naturlig å avansere til et hi-fi anlegg seinere.
 

Orpheus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2003
Innlegg
57
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Dette minner meg om et fattigmanns-surround-eksperiment jeg gjorde en gang for ørten år siden, da kontoen ikke tillot de helt store innkjøpene.

Kikk litt på denne:

http://www.gregselectronics.com/stersurr.html

Det funket faktisk til en viss grad for å oppnå en slags surroundeffekt med bakkanaler. Det gjorde filmopplevelsene litt "annerledes" for å si det enkelt.

Det fine med det er at det utgangspunktet ikke koster noe å prøve dersom man har et par enkle høyttalere og litt kabel til overs.
 
Topp Bunn