Fiolinogklaversvisker

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Min ellers vidløftige platesamling inneholder lite musikk for fiolin og klaver, mest fordi denne kombinasjonen ikke har vært min favoritt. Men av og til kommer jeg over noe på radio som er riktig så vakkert å lytte til, og nå jeg har jeg lyst til å gjøre meg litt mer kjent med denne genren. Så jeg skulle gjerne ha noen forslag til en inngangsbillett til denne typen musikk som egner seg når jeg av og til havner i sviskemodus. Det kan gjerne være innsmigrende/ørevennlig/romantisk osv., i det hele tatt jo svisketere jo bedre. Så kan det som er litt mer ufordrende komme etterhvert.
Så, folkens, anbefalinger mottas med stor takk. :)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.693
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Når det gjelder lett, ørevennlig, sviskete kan du jo prøve den nye doble på Naxos med Kraggerud i diverse Sinding.

Litt mindre sviskete men utrolig vakkert og litt utenfor mainstream (ingen trenger vel å fortelle deg at du bør satse på Beethoven og Brahms):

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Nettopp Sinding var noe av det jeg hørte på radio som jeg synes var så vakkert, men jeg hadde glemt hva det var. Takk for påminnelsen!

Og joda, Beethoven og Brahms er på listen - spørsmålet er heller hvilke(n) innspilling(er) jeg bør velge. Forslag noen?

Fauré kjenner jeg stort sett gjennom hans Requiem og Pavane. Ingen av disse er akkurat ørefiendtlige, så denne skal jeg prøve. Helios er et underbruk av Hyperion, er det ikke?

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.681
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Brahms er greit, der kan du ta f.eks. denne

Svisker? Nei, men vakkert så det holder.

Topp Bunn