Fintuning av platespiller før eller etter innspilling av PU?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Min nye Cadenza Black kommer snart. Et uimotståelig Black Friday tilbud fremskyndet utskiftingen. Den gamle er 8 år og har sikkert rundet >1500 t, men spiller fortsatt bra. Litt dårlig samvittighet siden den gamle er OK, men nå er det gjort.
    Denne gangen tenker jeg å la Gjallarhorn stille inn platespiller og ny PU helt perfekt med sitt avanserte utsyr.

    Er det hensiktsmessig å la PU få 10 timer break in før transport og fintuning hos Gjallarhorn eller er dette unødvendig?
    Hva skjer under break in? Er det spissen som slites til eller opphenget som mykner og vil dette påvirke målingene og iterasjonsprossen ved fintuning?

    cadenza-black.jpg
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.205
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Tillykke med din Cadenza Black:).
    Ingen grund til at burn in noget som helst.
    Det som evt. endrer sig er dempegummi i ophenget, men med de nye, syntetiske gummityper er dette nærmest ikke nødvendigt lengere.
    Spør du Ortofon, siger de, at tilspilning er ligegyldigt, da deres pickupper sporer max, rett ud af boxen :)
     
    Sist redigert:

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Ja og det hørtes sånn ut på første Cadenza også. Hørte ikke noen stor endring i allefall ikke etter 10 timer.:)
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Grattis med flott pu Billa :)

    mvh
    Takk, hadde planlagt å prøve noe annet men lyden er upåklagelig, den sporer bra, er dønn stille, krever lite tilspilling og er i tillegg seiglivet. Når tilbudet kom så måtte jeg slå til.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.147
    Antall liker
    7.781
    Sted
    Oslo
    Sett den opp som best du kan og hør på den noen timer.
    Da kun du bedre vurdere jobben til Gjallarhorn.
    Og legg gjerne din vurdering ut her.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Sett den opp som best du kan og hør på den noen timer.
    Da kun du bedre vurdere jobben til Gjallarhorn.
    Og legg gjerne din vurdering ut her.
    Tenkte noe sånt ja. Da kan jeg sammenligne helt ny mot >1500 t Cadenza Black samt sammenligne egen "best practice" mot perfeksjon.
    Cadenza Black virker på meg som sensitiv på riktig innstilling.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Da ankom den nye yndlingen og ble montert etter egen metode og begrenset utstyr. Bra ble det så veldig feil er det kanskje ikke.


    3CF30A28-DE43-4864-8163-8C8023693540.jpeg
    D41CE595-DF3D-48C8-9AB0-846E3A130C31.jpeg


    0E018446-1E66-4EE3-99BA-11FA61CEF555.jpeg

    B9854FFF-2DEE-4542-9381-BB76F6254D81.jpeg


    Klar for de første platene

    50CA8008-7982-472E-AAB6-D38F2DD2EBB2.jpeg


    ACFC769C-D86D-474D-9880-D9CC16648871.jpeg
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Da er platespilleren levert og jobben startet. Raj jobber med elektronikk offshore og har vært bortreist en stund, derfor forsinkelse.
    Enda godt var det når jeg ankom og møtte et petimeter av en vinyl entusiast med små fingre. Både Raj og kona er audiofile og kona kunne fortelle at dette er lidenskapen hans. Her kan man føle seg trygg på at ting er i gode hender. Velkommen føler man seg også.

    Første tilbakemelding tydet på at min innstilling ikke var helt utenfor. Pretty correct kunne Raj melde.
    VPI sin protraktor hadde plassert nåla Loefgren A og vi fortsatte der. Han benytter en "laser cut-mirrored smarttractor" og justerer perfekt.
    Vekta som jeg benytter hadde bommet med 0,1 gram og jeg lå på 2,2 g som nå er justert til 2,3 g. Dette er anbefalt stiftetrykk og jeg har tidligere opplevd hørbare forbedring ved justeringer på 0,1 g. Skal jeg montere selv i fremtiden så må jeg kjøpe ny og bedre vekt.

    Deretter fikk jeg melding om hastighet. Raj kunne fortelle at alle VPI han hadde sjekket hadde "perfect speed" og at det aldri hadde vært hastighetsavvik på de. Kjekt siden det ikke lar seg gjøre å stille hastighet på spilleren.

    rpm.jpg


    Venter nå på resten av jobben. Er skeptisk til min egen setting av antiskating basert på en testplate. Spent på VTA og azimut som måles på nål eller spiss og ikke på arma som jeg må gjøre.
    Deretter iterasjon og innstillinger på NLE 22 RIIA. Den har mange settinger og jeg vil nå få en samlet vurdering.
    Venter å få spilleren tilbake i kveld eller i morgen. Arbeidsmengde er ca 8 timer.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.259
    Antall liker
    9.496
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken test plate bruker Gjallarhorn ?
    AnalogMagik?
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Ja det vel Analog Magic

    Noen bilder fra Raj


    9FF937F0-E19B-4586-A30F-F6C83AA74965.jpeg
    CAD9B3EF-9D90-47B1-B823-4BBCE47B4105.jpeg


    814ED240-357A-40DE-8EE7-345898961020.jpeg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.259
    Antall liker
    9.496
    Torget vurderinger
    2
    ser jo veldig bra ut, ikke dumt med lupe nei, øyene mine holder ikke må lengre
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.890
    Antall liker
    26.707
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Som du sier ikke noe hastighet justering på VPI. Men på min Scoutmaster så har drivreim pulley 4st riller i høyden, når jeg måler med RPM app gir det forskjellige resultat av hvilket spor som brukes, tilfeldig menneskelig avvik i produksjon?
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    I løpet av en hektisk ettermiddag har jeg hentet spilleren, lyttet hos Raj, satt den opp og begynt lyttingen men også vært innom en rør-rigg i nabolaget. De lydmessige endringene etter justeringen er kanskje ikke helt korrekt oppfattet etter så mange inntrykk på en kveld og jeg trenger en dag til, men prøver å gjenngi resultatet etter beste subjektive oppfatning.

    De fleste innstillingene mine var ganske ok, men to var helt feil.
    Jeg hadde stilt inn antiskating etter testplate og hadde alt for mye antiskate.
    Azimut var feil. Mye feil. Rart siden jeg ikke klarte å se det med øyene. Etter riktig innstilling er armen skeiv!!
    Jeg hadde heller ikke klart å lytte til optimalt gain som skulle et step opp. Det overrasket meg litt men nå er det målt. Ellers moderate innstillinger.
    Er glad for at den godt brukte vpi fortsatt har eksakt og stabil hastighet.
    Kanal separasjon var 27 dB som lovet av Ortofon. Raj bemerket at pu sporet svært bra. Skruene ble skrudd til eksakt med moment nøkkel. Lurt siden jeg mener å høre det etter å ha skrudd på de selv.

    Lydmessig så faller nå vokalen midt i lydbildet. Tidligere måtte jeg bruke litt balanse på preampen da lyden trekte ca 2 dB til venstre. Dette mente Raj skyltes feil azimut. Ellers så ble bakgrunn sortere og demed rom og detaljer tydeligere samtidig blir kontrastene og fin dynamikken skarpere. Lyden ble litt mindre myk og mere på. Dette passer Candenza Black bra. Forbedringen oppleves som tydelig for meg som er vant til rommet og anlegget.

    Så langt kan jeg anbefale innmålingen. God personlig service og hurtig nøyaktig arbeid gir følelsen av å utnytte en relativt dyr pu optimalt. Jeg har ikke mulighet selv uten verktøyet å avsløre feilene.

    Artig om andre deler inntrykk av tilsvarende optimalisering også.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Som du sier ikke noe hastighet justering på VPI. Men på min Scoutmaster så har drivreim pulley 4st riller i høyden, når jeg måler med RPM app gir det forskjellige resultat av hvilket spor som brukes, tilfeldig menneskelig avvik i produksjon?
    Ville ha målt hvilken rille som er korrekt. Har hørt andre bemerke det samme.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Bruker denne sammen med en testplate for å justere azimuth. Vokalen sitter dønn i senter så jeg tror og håper den er riktig justert.

    26EA80A7-5760-4E0B-B795-9EDD5970A730.jpeg
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    I løpet av en hektisk ettermiddag har jeg hentet spilleren, lyttet hos Raj, satt den opp og begynt lyttingen men også vært innom en rør-rigg i nabolaget. De lydmessige endringene etter justeringen er kanskje ikke helt korrekt oppfattet etter så mange inntrykk på en kveld og jeg trenger en dag til, men prøver å gjenngi resultatet etter beste subjektive oppfatning.

    De fleste innstillingene mine var ganske ok, men to var helt feil.
    Jeg hadde stilt inn antiskating etter testplate og hadde alt for mye antiskate.
    Azimut var feil. Mye feil. Rart siden jeg ikke klarte å se det med øyene. Etter riktig innstilling er armen skeiv!!
    Jeg hadde heller ikke klart å lytte til optimalt gain som skulle et step opp. Det overrasket meg litt men nå er det målt. Ellers moderate innstillinger.
    Er glad for at den godt brukte vpi fortsatt har eksakt og stabil hastighet.
    Kanal separasjon var 27 dB som lovet av Ortofon. Raj bemerket at pu sporet svært bra. Skruene ble skrudd til eksakt med moment nøkkel. Lurt siden jeg mener å høre det etter å ha skrudd på de selv.

    Lydmessig så faller nå vokalen midt i lydbildet. Tidligere måtte jeg bruke litt balanse på preampen da lyden trekte ca 2 dB til venstre. Dette mente Raj skyltes feil azimut. Ellers så ble bakgrunn sortere og demed rom og detaljer tydeligere samtidig blir kontrastene og fin dynamikken skarpere. Lyden ble litt mindre myk og mere på. Dette passer Candenza Black bra. Forbedringen oppleves som tydelig for meg som er vant til rommet og anlegget.

    Så langt kan jeg anbefale innmålingen. God personlig service og hurtig nøyaktig arbeid gir følelsen av å utnytte en relativt dyr pu optimalt. Jeg har ikke mulighet selv uten verktøyet å avsløre feilene.

    Artig om andre deler inntrykk av tilsvarende optimalisering også.
    Er det ein JMW-arm på VPIspelaren din? Eg prøvde Fozgometeret på nokre pickupar med denne armen, og det var heilt bananas resultat.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.558
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Alle disse "korrekte" innstillingene med alle fancy hjelpemidler kan være vel og bra......... som grov innstillinger, men må desverre skuffe folket litt........ det er til syvende og sist finjustering via din egen hørsel som utgjør "toppingen". Jeg har prøvd masser med fancy såkallte "korrekte" innstillinger, men har ALDRI en eneste gang opplevd at det lyder optimalt, det er så mange små variabler som kan velte et stort lass. Det man bør ha som første prioritet er og stole på sin egen hørsel....... det er nemmelig du som skal høre på det etterpå og ingen andre........ det er ingen andre som kan bestemme hvordan nettop du skal oppleve ting, det er din smak og intet annet som gjelder.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Enig med Rudi her, men Azimuth har jeg prøvd å stille etter ørene. Azimuth er ikke som vta hvor også smak og behag også spiller inn. For min del var Fogzometer et fint hjelpemiddel til å stille inn azimuth. Måler det likt på begge kanaler, så kan jeg aldri tro at dette ikke er riktig. Så sant test plate også er riktig,
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Helt enig @Rudi !

    Greit nok å bruke hjelpemidler til å sette opp spilleren, men å sette utstyret til en Jo Blo superbruker av en app, uten selv å ha tilgang på dette for evt tilpassinger i etterkant. Nope, not for me! 😁

    Azimuth er forsåvidt temmelig enkelt å få til uten bruk av flotte måleinstrument. Track 5 på Hifi News sin klassiker og en monoknapp er din venn.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Er det ein JMW-arm på VPIspelaren din? Eg prøvde Fozgometeret på nokre pickupar med denne armen, og det var heilt bananas resultat.
    Ja, det er en pivot sak. Trur det er JMW 9. Kan den bli feilstilt?
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skal ikke forsvare målingene før jeg har lyttet mere. Første inntrykket var bedring. Tar gjerne mot forbedringsforslag.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.430
    Sted
    Under stjernene
    .... har ikkje monoknapp🙈
    Vanilla Fudge sin første plate er komme ut på Mofi 45 omdreininger og mono.
    Fantastisk musikk fra 67, sjekk ut koret 🎼
    Min forrige preamp hadde verken mono knapp eller balansekontroll, intet savn.:)
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.430
    Sted
    Under stjernene
    Enig @Rudi

    Når man i tillegg har en arm som er forankret i fiskesnøre og silikon, hvor alt flyter blir det ikke enkelt å justere, dersom man ikke er lommekjent. At PU er montert med en' skrue til armen gjør det ikke bedre.
    Etter 35 år med samme spiller våger jeg påstanden om at man er ganske lommekjent.
    Er fremdeles overrasket hvor stor små justeringer av antiskating påvirker musikken. Om det bare gjelder for fiskesnørearmen eller også andre vites ikke. Men det er jo bare å prøve.
    Registrerer også at flytting av PU vekt blir påvirket av et eller annet. Så det er viktig å kalibrere vekta når den står på spilleren.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    Jeg har altid undret mig over, i fintuner med øret? Hvad går i efter, og hvilket album bruger i som reference? Jeg har altid brugt hifi news og ortofons test lp.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Alle disse "korrekte" innstillingene med alle fancy hjelpemidler kan være vel og bra......... som grov innstillinger, men må desverre skuffe folket litt........ det er til syvende og sist finjustering via din egen hørsel som utgjør "toppingen". Jeg har prøvd masser med fancy såkallte "korrekte" innstillinger, men har ALDRI en eneste gang opplevd at det lyder optimalt, det er så mange små variabler som kan velte et stort lass. Det man bør ha som første prioritet er og stole på sin egen hørsel....... det er nemmelig du som skal høre på det etterpå og ingen andre........ det er ingen andre som kan bestemme hvordan nettop du skal oppleve ting, det er din smak og intet annet som gjelder.

    Jeg har grublet litt på dette med millimeter-presisjon i justeringene. Hvis en slik presisjon skal ha noe for seg så fordrer det at platene er produsert med en slik presisjon; at en pressing fra 1969 er lik en presset i går - på millimeter-nivå. Jeg har merket at plater som har forvregning som låter som om riggen ikke er optimalt justert, til tross for nitidig justering - altså enkelte plater - de aller fleste låter fint, gjerne følger plateselskap og stedet hvor de er presset. Noen som skiller seg ut hos meg er tidlige britiske EMI-Harvest og tidlig 70-tall UK Polydor. De synes med andre ord å kreve enn annen geometri enn flertallet.
    Når det gjelder VTA forutsetter millimeter-presisjon at alle platene er like tykke, noe de definitivt ikke er. Sjøl har jeg alt fra tynne dynagroove pressinger til tykke 200grams pressinger. Man kan mao oppnå en perfekt innstilling på en gitt (test)plate, men det er ikke nødvendigvis optimalt for den neste plata man spiller.....
    Tror man må leve med litt omtrentlighet ved vinylavspilling.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    Jeg er enig med voff. Derfor bruger jeg en test-lp, jeg har tillid til som reference.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Sånn ser det ut etter at azimuth er målt korrekt. Arma heller godt til den ene siden. Lyden ble bedre og oppleves korrekt.

    6806C581-D567-4726-8562-B49563AA6622.jpeg
    67EE217A-CB49-4AAF-818E-3C1394ADF7EA.jpeg
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Tror jeg hadde slitt med å se på armen på den måten.
    Feilproduksjon på pickup er det som slår meg. Er den gammel?
     

    Zack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Innlegg
    251
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Om man liker det man hører er selvfølgelig subjektivt men vil den største gevinst ved korrekt oppsett på millimeter være levetid for pu?
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Helt ny. 10-12 timer
    Jeg ville ikke akseptert det på en ny pickup. Den jo ikke akkurat i den billige enden av skalaen heller.
    Mener dette vil være grunn til reklamasjon mot selger.
     
    Sist redigert:

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Sånn ser den ut sett rett på

    A6641B7B-FAC1-49C2-AC9C-3309785B2707.jpeg
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Vanskelig å se nåla med øyet. Dette er jo microscop arbeid. Men er den motert feil, slår jo det ut helt feil på bla azimuth.
    Dersom pickup/arm må monteres på «halvåtte» for å gi korrekt azimuth. Da er pickupen en feilvare imho.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.558
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Har du sjekket anleggsfalten mellom pickup topp og undersiden av shellet ?....... alle disse Ortofon pickupene er utstyrt med 3 forhøyelser på toppen hvorav den midtre er høyere enn de to på sidene. Jeg har skrevet masse tidligere om problematikken ved montering av disse pickupene og gidder ikke og ta alt om igjen her, men mål ut anleggsflatene først slik at alt er i vater fra starten av, hvis pickupen heller det minst en eller annen vei er du ute og kjøre med en gang fordi da vil sporingsvinklene forandre seg hele tiden..... alt må være korrekt montert i utgangspunktet...... man kan sette på de dyreste felger og dekk, men det fungerer dårlig hvis bakakslen ikke er skrudd fast :) .
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.147
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Da ankom den nye yndlingen og ble montert etter egen metode og begrenset utstyr. Bra ble det så veldig feil er det kanskje ikke.


    Vis vedlegget 680011
    Stusser over dette bildet. Hvorfor den skiva i midten under protractoren? Her er jo alt skjevt.
    Det ser nesten sånn ut på det neste bildet i innlegget også.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Sett forfra med lampelys og litt redusert syn uten microskop så ser det ut til at pu flukter armshellet. Kan prøve i morgen igjen med dagslys.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn