Finnes multi-strømforsyninger?

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
246
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Om man har noen komponenter med ekstern PSU, så blir det fort like mange PSU-er i og rundt anlegget. Disse kommer i mange ulike "voltstørrelser", for eksempel selges vel Sbooster i 8 utgaver. I tillegg kommer enheter som vil ha strøm via USB, og sikkert også andre varianter jeg ikke kommer på i farten.

Finnes det en PSU med flere utganger og justerbar spenning på hver utgang? Slik at det vil være nok med én PSU-boks, selv om man trenger ekstern strømforsyning til flere enheter?

Jeg innser at dette spørsmålet kan fort lede til en diskusjon om hvorvidt det er viktig med "god strøm" og "lite støy". Det er aldeles greit, det kan sikkert komme noe interessant ut av det, også. Men det er det altså ønsket om å få ned antallet strømkomponenter som er hovedårsaken til at jeg stiller spørsmålet. :)
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Det finnes sikkert, du får finne ut hvor mye spenning og strøm som skal trekkes. Men sørg for å skaffe en med isolerte utganger (en pr enhet), hvis ikke så får du mye støy og feedback da flere enheter deler strømforsyning. Dette er et vanlig problem på gitar pedaler som kobles sammen i serie. Der kan det også være behov for litt forskjellige spenninger.
 

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
246
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Det finnes sikkert, du får finne ut hvor mye spenning og strøm som skal trekkes. Men sørg for å skaffe en med isolerte utganger (en pr enhet), hvis ikke så får du mye støy og feedback da flere enheter deler strømforsyning. Dette er et vanlig problem på gitar pedaler som kobles sammen i serie. Der kan det også være behov for litt forskjellige spenninger.
Takk for tips.
Litt av poenget er av fra tid til annen så bytter man jo en og annen komponent, og det er "alltid" annen spenning på komponenten man bytter fra og den man bytter til. Å ha én boks der man kan justere hver utgang individuelt på ville vært aldeles perfekt. Og tenk så ryddig det hadde vært! :)
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.965
Antall liker
81.739
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Denne har 10 uttak, der to er justerbare. Finnes hor gear4sound dått no

søkeord

MXR Iso-Brick Power Supply
 

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
246
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Denne har 10 uttak, der to er justerbare. Finnes hor gear4sound dått no

søkeord

MXR Iso-Brick Power Supply
2 justerbare er dobbelt så mange som én, dette er vel trolig ment som strømforsyning for en god meter med gitarpedaler?
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.965
Antall liker
81.739
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
2 justerbare er dobbelt så mange som én, dette er vel trolig ment som strømforsyning for en god meter med gitarpedaler?
Jo da, men den kan da sikkert brukes til annet enn pedaler. Det var bare et forslag. Søk på multi voltage power supply, så finner du sikkert noe som passer for deg og har de rette spenningene og farge. Lykke til i jakten!
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.392
Antall liker
721
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
246
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Jo da, men den kan da sikkert brukes til annet enn pedaler. Det var bare et forslag. Søk på multi voltage power supply, så finner du sikkert noe som passer for deg og har de rette spenningene og farge. Lykke til i jakten!
Litt strømsvak for en del utstyr, ser det ut for, fra 100 til 450 mA.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.080
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Du har ikke skrevet noe om hvilket utstyr den skal være tiltenkt heller da.

Finnes forøvrig masse lab PSU rundt omkring.
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
246
Antall liker
175
Torget vurderinger
2

bruker denne , 2 utganger pluss usb , men du var vel ute etter noe større
Lovende. Men her er det heller ikke mulig annet enn å sjalte mellom to ulike spenninger per utgang. Mulig det ikke er teknisk enkelt å lage kurante strømforsyninger med større valgmuligheter. Her er det mye jeg ikke kan.
 

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
246
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Du har ikke skrevet noe om hvilket utstyr den skal være tiltenkt heller da.

Finnes forøvrig masse lab PSU rundt omkring.
Vi snakker hifi, i denne avdelingen på Hifisentralen, ja. :)

Men å si helt nøyaktig hva slags utstyr er litt av utfordringen. Noen enheter har innebygd strømforsyning. Så bytter jeg til en enhet med ekstern strømforsyning. Nå gjelder dette for eksempel en Blueray-spiller. Jeg har en boks for å snu om optisksignalet mellom TV og stereoanlegg. Jeg trenger strømforsyning til ruteren. Det er en dongel i TV-en som skal ha USB. Og sånn går nu dagan.

Vet det er "upopulært" å ikke skrive helt nøyaktig hva man er ute etter og hva man vil, men behovet kan/vil forandre seg. Derfor hadde det vært veldig fint med en strømforsyning med en del uttak som kan stilles inn på den penningen man ønsker og har bruk for der og da. :)
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Det hjelper jo litt å si hvilken spenning og strøm man trenger, samt grensesnitt, er det kun DC?
Til gitarpedaler så er det gjerne bare 0,5A og 9V og enkelte med 18V og 1A pr utgang. Dette er ganske rimelig og kan jo brukes til noe annet enn gitarpedaler også, men i den andre enden så får man også noe som koster 50K+++ og gir 20A+ på 50V DC.
 

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
246
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Mulig jeg misforstår, men hva mener du er forskjell på lab og haifai PSU?? Er lab-forsyninger for dårlige??
Om det er meg du sikter til, så vet jeg ikke noe om kvalitetsforskjeller. :)

Om du tenker på at jeg presiserte at det var til hifi-bruk, så var det for å innlede svaret på dette spørsmålet om hva strømforsyningen skulle brukes til:
"Du har ikke skrevet noe om hvilket utstyr den skal være tiltenkt heller da."

Beklager dersom jeg helt uforvarende snakket ned lab-utstyr, det var slett ikke meningen.
 

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
246
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Det hjelper jo litt å si hvilken spenning og strøm man trenger, samt grensesnitt, er det kun DC?
Til gitarpedaler så er det gjerne bare 0,5A og 9V og enkelte med 18V og 1A pr utgang. Dette er ganske rimelig og kan jo brukes til noe annet enn gitarpedaler også, men i den andre enden så får man også noe som koster 50K+++ og gir 20A+ på 50V DC.
Beklager at jeg ikke har presisert noe om like- eller vekselspenning. Sant å si har jeg aldri hatt annet lavvolt utstyr med likespenning enn belysning. Godt mulig det finnes hifiutstyr som skal ha lavvolt vekselspennig fra ekstern strømforsyning, det tenkte jeg dessverre ikke på.

For å gjenta det jeg er ute etter: Finnes det en fleksibel strømforsyning som kan levere strøm til flere hifi-enheter der man kan stille inn spenningen individuelt etter den enkelte enhets behov? Så vidt jeg vet, så trengs kun likespenning.
Dersom dette er for dårlig forklart, så beklager jeg nok en gang. :)
 

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
246
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Det finnes mengder av modulære strømforsyninger, hvor du typisk kan få plass til 6-10 stk i ei 3U 19" ramme
som disse.... https://www.elfadistrelec.no/no/str...terte-stromforsyninger/c/cat-DNAV_PL_10010108
Ja, slike moduler er plasseffektive. Men om man har kjøpt en på 5 volt, så må man vel kjøpe en ny PSU om man bytter en komponent og av den grunn trenger annen voltstyrke. Det hadde vært veldig kjekt om volten hadde vært justerbar. Derav det innledende spørsmålet.
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
ICEpower har f.eks. 400SM, med mulighet for å drive noe utstyr med +/-5V, +/-12V.

Et avdanket PC-power gir 3,3V i tillegg. Det, 12V og 5V dekker nok ikke alle behov, men i alle fall mange.

Justerbart og flere spenninger samtidig er verre, men med 12V ut kan du jo bruke en DC-DC omformer (fås ferdige til bil, dvs. "sigarettenner") om du skulle ønske noen spesielle spenninger.

Hvis du tenker helt ferdig fra butikk, så aner jeg ikke...
 

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
246
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Takk for tilbakemeldinger. At det skulle finnes et "pent møbel" av en komponent som man kan bruke som strømforsyning til et sett med ulike bokser i stereoanlegget var visst for mye å forlange.
Bransjen tjener sikkert mest på å selge en og en strømforsyning, helst med en fast spenning.
Det betyr på den andre siden at den som laget en god og veldesignet multistrømforsyning med justerbar spenning på hver enkelt utgang, ville hatt markedet helt for seg selv. :)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.792
Antall liker
11.188
Sted
Ytterst i havgapet...
Som jeg har nevnt og skrevet om tidligere, så finnes dette i hauger og mengder, - bare ikke hos HiFI-pusherne. Detter er helt vanlig i andre og tyngre elektronikkmiljøer. At HiFI produesentene gjør dette for å selge mest mulig, er lite sannsynlig, da en slik modulær multiløsning nok blir betydelig dyrere..
Her er ett eksempel, - om det er HiFI-pent er en annen sak... slike finnes forøvrig i mange utgaver og forkledninger, og kan også kjøpes løse for å skjules i et kabinett etter eget ønske, - om man ikke vil ha det i standard 19" kapsling...

mst3_4.jpg
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Jeg vet ikke hva jeg vil ha, eller spesifisere i detalj hva jeg vil ha. Men jeg vil ha det eksakt slik jeg trenger det!
 

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
246
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Jeg vet ikke hva jeg vil ha, eller spesifisere i detalj hva jeg vil ha. Men jeg vil ha det eksakt slik jeg trenger det!
Helt riktig. Det er slik hifiprodusentene tenker hver gang de lanserer en ny boks med ekstern strømforsyning.
Dersom alle kunne blitt enige om at vi kjører for eksempel 9 volt på alle enheter, så hadde mye vært løst.
I stedet vil de ha eksakt den spenningen de vil ha, uten at det nødvendigvis er det samme som forrige modell eller hva konkurrenten vil ha. :)
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Helt riktig. Det er slik hifiprodusentene tenker hver gang de lanserer en ny boks med ekstern strømforsyning.
Dersom alle kunne blitt enige om at vi kjører for eksempel 9 volt på alle enheter, så hadde mye vært løst.
I stedet vil de ha eksakt den spenningen de vil ha, uten at det nødvendigvis er det samme som forrige modell eller hva konkurrenten vil ha. :)
Hvor mye strøm skal de trekke da? :)
Kanskje en sak for EU for standardisering?
Det meste kan jo lages om det ikke finnes fra før, mest sannsynlig så finnes jo det du spør etter men da må det spesifiseres bedre først. Noen overganger må nok også til.

Et positivt bidrag de siste årene er jo USB-C, denne kan levere latterlig mye effekt. Men så var det å få alle disse hifi produsentene dit da, som knappt nok vet hva standardisering er for noe.
USB-C holder faktisk til å drive ganske kapable effekt forsterkere også så det er sagt.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.384
Antall liker
20.787
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Verden var ufattelig mye enklere den gangen da hifiapparatur kom med fastmonterte kabler for lysnettet. Mersalgsmulighetene var selvfølgelig også så som så, og de fordømte ledningene var og er et helvete når en boks (ta som eksempel grammofonen min som jeg aldri klarer å la være i fred) må ut av hylla. Blåtannstrøm nå!
 

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.602
Antall liker
3.947
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
Topp Bunn