Finnes mer brukervennlige platespillere enn Rega's?

Finnes mer brukervennlige platespillere enn Rega's, gitt samme prisklasse?

• Ja, det finnes like brukervennlige spillere

Stemmer: 0 0.0%

• Totalt antall stemmer
    5

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.652
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Under dei rette tilhøva, kunne eg godt leve med ein P9. At eg i staden har ein SSM, kjem mellom anna av at denne er langt meir allsidig når det gjeld pickupval, litt mindre (ikkje mykje) nøye på vegghylle, tøffare når det gjeld dynamikk og kontante transientar, større autoritet i bassområdet - eg dristar meg til å seie "betre" på svært mange måtar.....(så er no også prisen ganske mykje høgre...)

RP 3 har eg faktisk ikkje testa. Burde vel prøve ein gong...

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Bare et spørsmål, Audiophile-Arve; bruker du mini-TNT-feet's på SSM'en din? Jeg tror disse medvirker vesentlig til at Scout'en min er såpass lite ømfintlig for bevegelser / rystelser fra underlaget som den er.

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
35.351
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Her var det mye følelser å lese ser jeg. Vel, slik er det med meg og Rega og.

Men skjønner ikke helt det der med brukervennlighet,

alle spillere med en strøm av/på bryter
og en arm hev og senk hendel er like brukervennlige som en Rega.

Alle spillere med en 33 / 45 velger er MER brukervennlige enn en Rega.

Og det var spørsmålet.

Kvaliteten på spillerne er ikke oppe til diskusjon, og det skal Rega være glade for.

/ Morten

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
For single menn som meg, aldri skjønt det. Fornuftig konstruerte sponplater for all del, men den greia med platetallerken og strikk for temposkifte i livet, no way! Liker best å fikle borti en knapp.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Har jeg misforstått?
Er det ikke knappevelger for hastighetskifte på den nye Rega RP6?
Mener da bestemt at jeg bekreftet det ved forespørsel.

Mvh.KW

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
KW skrev:
Har jeg misforstått?

Mvh.KW
verden går fremover. ;) ;) ;)

Men som andre toucher innom, mange, rettere sagt de aller fleste spillere gjør det samme betjeningsmessig som Rega :)

S

Stereo_Mono

Gjest
VilhelmW skrev:
Ikke tvil om at P9 er en veldig bra spiller, men for 34K får man Vpi Classic3 og Vpi Aries3, Michell GyroDeck, flere gode spillere fra Clearaudio, Avid Diva + riaa + veldig god arm og p.u. Tviler på at jeg hadde gått for en Rega i det selskapet der, sjøl ikke en P9. Men igjen; det er meg.

Beklager at dette ble litt O.T., forresten.
Det er veldig mange fine spillere i den prisklassen.
Hva man liker må man nesten finne ut av selv. De er uansett svært gode på sine måter.
For min egen del har jeg ikke hørt et vinylrigg som er i nærheten til å kunne gjengi så realistisk som P9 rigget.
Michell Orbe, kostbare Avider, VPIer og Clearaudio låter litt si-rumpa og for fin polert i forhold imo. I hvert fall de jeg har hatt gleden å lytte til. De mangler alle litt dynamikk og farten til P9, Apheta og IOS kombinasjonen.

S

Stereo_Mono

Gjest
Lagga skrev:
Kvaliteten på spillerne er ikke oppe til diskusjon, og det skal Rega være glade for.
/ Morten
Link gjerne til noen gode referanser om disse påståtte kvalitetsproblemer. Jeg kjenner godt importøren og de har svært lite reparasjoner på Rega i Norge ;)
Men samtidig spar oss gjerne for 30 år gamle Planar reparasjoner :)

S

Stereo_Mono

Gjest
ErosLoveking skrev:
KW skrev:
Har jeg misforstått?

Mvh.KW

Men som andre toucher innom, mange, rettere sagt de aller fleste spillere gjør det samme betjeningsmessig som Rega :)
Du har misforstått. Du skifter hastighet på TT-PSU.

S

Stereo_Mono

Gjest
Jeg har svært stor mistanke om at dere som er så kritiske til Rega her på HFS har i bestefall hørt en P3 eller P2 og sikkert en av eldre Planar årgang.
Hvor mange av dere som bjeffer fælt har hørt en god Rega P5 og oppover og synes det er så gærli i forhold til VFM? Beskriv gjerne hva dere mislikte så fælt med lyden og hva som er så mye bedre og nytt i dag.

Dessverre tror jeg at noen her på HFS har gamle fordommer satt foran hva man faktisk hører. Håper selvsagt at jeg tar feil, men får ikke det inntrykket dessverre.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
digiman skrev:
ErosLoveking skrev:
KW skrev:
Har jeg misforstått?

Mvh.KW

Jeg er litt usikker på om denne er til meg eller Eros.
Jeg lurte på om jeg hadde misforstått ved at det eventuelt ikke er som du nå sier.

Ikke det at jeg har så mye med 45 hastighet, noen få-få LP og litt flere singler.

Da får vi se da hvor lenge det er til jeg får min RP6, den ble bestillt på messa nå sist :D

Mvh.KW

S

Stereo_Mono

Gjest
KW skrev:
digiman skrev:
ErosLoveking skrev:
KW skrev:
Har jeg misforstått?

Mvh.KW

Jeg er litt usikker på om denne er til meg eller Eros.
Jeg lurte på om jeg hadde misforstått ved at det eventuelt ikke er som du nå sier.

Ikke det at jeg har så mye med 45 hastighet, noen få-få LP og litt flere singler.

Da får vi se da hvor lenge det er til jeg får min RP6, den ble bestillt på messa nå sist :D

Mvh.KW
Sorry! Var tenkt til deg KW. Du kan skifte hastighet direkte på TT-PSU :)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
digiman skrev:
Jeg har svært stor mistanke om at dere som er så kritiske til Rega her på HFS har i bestefall hørt en P3 eller P2 og sikkert en av eldre Planar årgang.
Hvor mange av dere som bjeffer fælt har hørt en god Rega P5 og oppover og synes det er så gærli i forhold til VFM? Beskriv gjerne hva dere mislikte så fælt med lyden og hva som er så mye bedre og nytt i dag.

Dessverre tror jeg at noen her på HFS har gamle fordommer satt foran hva man faktisk hører. Håper selvsagt at jeg tar feil, men får ikke det inntrykket dessverre.
Så så.

Håper du ikke oppfatter meg som ei gneldrebikkje. Rega lyder godfint, ingen tvil om det, fornuftig konstruerte armer og alt det der. Oppvokst med en kamerat som alltid har hatt en P3, så jeg har mine tusener av timer med den.
P9 har jeg bl.a hørt hos Stereofil, og er heller ikke fremmed for en Rega som andrespiller ( på platerommet )

Lydkvalitet og brukervennlighet er to forskjellige diskusjoner. For meg som har bortimot 8000 singler er det direkte døden å holde på med tallerkenløfting og strikkflytting. Med en PSU som har hastighetsvalg blir det selvsagt en helt annen verden, og Rega gjør brukermessig stort sett det samme som det meste ellers på markedet. For meg som foretrekker å la tallerkenen gå mens jeg skifter plater, med liften alltid nede, var det avgjørende ved valg av spiller at jeg følte meg bekvem med arm/tallerkenen, såvel som lydlige kvaliteter.

Når det gjelder best brukervennlighet med tanke på montering og justering av PU og arm, kan det sikkert debatteres i det vide og brede.

Det viktigste er at dere spiller vinyl, og dyrker dens gleder, fortsett med det.

God påske!

Affern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.07.2008
Antall liker
48
VilhelmW skrev:
Veldig enig i det du skriver, Arve. Men i motsetning til deg, har jeg få motforestillinger til å si min hjertens meining om Rega. For det første er det stor forskjell på Rega'er og Rega'er. Det som er positivt med Rega, er at de er hyperenkle i oppbygging. Litt REMA1000 - det enkle er ofte det beste...men ikke alltid.

Alle Rega'er som jeg har prøvd eller lyttet til, er hyperfølsomme for bevegelser fra underlaget - rett fra eska. Det må vegghyller, sandkasser eller andre modifiseringer til for at de skal bli spillbare.

Alle Rega'er under P5, er middelmådige spillere. Men til prisen, er de gode. Det kommer an på hva man er ute etter, en rimelig spiller som spiller greitt nok, eller en vellydende spiller.

Jeg liker ikke armene på Regaene. Joda, jeg veit at de får rosende omtaler både her og der, men i mitt hode, er de oppskrytte. Ta denne plastikk-dingsen som skal være antiskating...for noe rakkel! Det må shimses for å forandre armhøyden, noe som er svært mye enklere på temmelig mange spillere. Slik jeg ser det, må man på RB700-arma for at det skal begynne å likne på noe, altså P5-spilleren - og sjøl da bør den heldst modifiseres med anna motvektslodd, bedre kabling os. osv. Med P5 snakker vi om spillere rundt 10K, og da er det mange gode kandidater å velge blandt - og enda flere pent brukte som er bedre. Det som er bra på Rega-armene, er opplagringen og selve armrøret. Og enkelheta ved å montere p.u.

Jeg er klar over at mange elsker Rega-armene, så jeg er vel en særing på det området... :D De nyeste armene fra Rega, har jeg ikke hatt gleden av å se eller lytte til, men jeg mener det er foretatt forbedringer på bl.a. opplagringene, og kanskje også på andre ting?

Motorene...jeg har ikke så lang erfaring med Rega, men jeg vet om nokså mange som har plagdes med ujevn gange, motorstøy og div. feil på disse - også her snakker jeg om de rimeligste spillere, altså fra P5 og nedover.

Jeg anskaffet meg en pent brukt Vpi Scout for snart to år siden, og har ikke hatt trøbbel med hverken spiller eller justeringer i det hele tatt. Jeg hadde litt brum, men det skrev seg fra kabelen fra spiller til Riaa, og ikke spilleren. Den står plasser i en furu-reol, på et sikkert nokså solid gulv - men ikke meir solid enn at min forrige spiller, HK T-60, ofte hoppet og hakket når ungene dansa på gulvet. Scout'en er steinstødig i forhold - jeg har fortsatt til gode å oppleve at p.u'en har hoppa over rillene med denne spilleren.

Forstå meg i beste mening - jeg er klar over at det å ytre seg kritisk om Regaspillerne, er som å banne i kirka og vel så det, her på forumet. Men det finnes faktisk andre og bedre spillere enn Rega der ute, f.eks. Clearaudio.
Det er ikke riktig at Rega er så hyperfølsomme for bevegelser fra underlaget at de må ha hylle eller modifiseres for å bli spillbare. Du må ha vært uheldig med gulv. Både et par kompiser og jeg selv har regaspillere i rack stående på gulv. Dette er kanskje ikke optimalt, men det funker uten åpenbare problemer. Jeg kan hoppe og danse uten at stiften hopper og danser med. Med hensyn til brukervennlighet, så får du eventuelt en skreddersydd hylle til Rega for en tusenlapp.

Middelmådighet og vellyd er relative begreper, så her skjønner jeg ikke hva du har i tankene. Du sier jo selv at de rimelige spillerne er gode til prisen, og jeg forstår ikke poenget med å sammenligne brukt med nytt.

Jeg er enig i at det er tungvint å måtte benytte skiver for å justere armhøyde i forhold til størrelse på PU. Dette er det alvorligste ankepunktet mitt mht. brukervennlighet, og kan være en grunn for den ukyndige til å be om hjelp med montering. På den annen side, om brukervennlighet settes i høysetet, så finnes det ikke så mange spillere med enklere og tryggere montering av PU, dersom du benytter en av Regas egne. I så fall slipper du også å justere armhøyde.

Hvorfor du mener Rega P5 bør modifiseres med kabling og motvektslodd er en gåte. Kabelen til min P5 virker helt ok, og til forskjell fra deg, så har jeg aldri vært plaget av brum. Jeg kjører med standard motvektslodd, og jeg vet ikke om det er så mye å hente på å skifte ut dette. Meningene til folk som har prøvd spriker, og uansett er dette, som du antyder, et frivillig tweak og ikke et must.

Jeg kjøpte min P5 brukt av en særdeles hyggelig og hjelpsom kar, som er aktiv i denne tråden. Spilleren har fungert knirkefritt siden den kom i hus. Jeg er strålende fornøyd, men jeg kan for lite om lyd og platespillere til å si hva som er typisk regalyd, eller si noe særlig bestemt om Rega holder lydmessig mål i forhold til konkurrentene. Med hensyn til brukervennlighet, så finnes det imidlertid mye god og inngående kunnskap å finne om Rega, ikke minst om P5, som RoDa her på HFS så forbilledlig tok for seg. Dessuten finnes det kompetente og serviceinnstilte forhandlere, i det minste i Oslo, som kan hjelpe med smått og stort.

Jeg kjenner ikke til problemer med motor hos RP1, RP3 eller R3-24, men må selvsagt tro deg når du sier du kjenner til mange som har hatt problemer.

De alvorligste ankepunktene dine gjelder Regas rimeligste spillere, som ifølge deg altfor ofte har en støyende motor med ujevn gange og andre feil. Hvilke rimelige modeller fra Clearaudio kunkurrerer ut disse, eller er det slik at du her sammenligner dyrt med billig og gammelt med nytt? (Clearaudio Concept kan sammenlignes med R3-24 med ekstern motorstyring, men jeg vet som sagt ikke om noen som har rapportert om store problemer med hastighetsavvik og motorstøy fra R3-24.)

Ellers inngår støvlokk i mitt begrep om brukervennlighet. Hos Rega er slike lokk en integrert del av spillerens design, samtidig som disse er enkle å fjerne for å få bedre lyd. Hos en del andre produsenter er støvlokk tilleggsutstyr som plasserer spilleren i en osteklokke, eller i et monter. Så spørs det hvor stilige en syns slike svære osteklokker og utstillingsmontre er.

Kritiske synspunkter på Rega er hjertlig velkomne, men jeg skulle ønske de var mer presise og saklige enn dine. Til forskjell fra deg, så ser jeg det ikke som noen stor ulempe at det finnes fornøyde og ivrige regabrukere. Dette gjør det lettere å få info og hjelp, om en skulle trenge dette, og det kan være et tegn på kvalitet. Det kan hende det finnes gode alternativer til Regas RP3 fra f.eks. Clearaudio, som du nevner, men det er et større problem at brukerne av slike relativt rimelige spillere er så tause og usynlige, enn at fornøyde regabrukere forkynner begeistring.

Affern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.07.2008
Antall liker
48
Lagga skrev:
Dette kunne ha vært svært interessant, om visen ikke hadde vært så halvkvedet og sur. En kompis av meg bestilte nylig en RP6. Da jeg spurte ham om hvorfor valget falt på denne spilleren, svarte han med et motspørsmål som gjorde meg svar skyldig: Hvilken annen spiller kunne jeg ha kjøpt?

Hverken jeg eller mine venner har særlig god greie på dette. Vi mangler oversikt over markedet og kunnskap om alternativene. Det hadde derfor vært fint om dere som er så surmagede og kritiske til Rega, enten det nå gjelder brukervennlighet, utseende, driftssikkerhet, eller lydkvalitet, kunne være mer presise. Fint om dere også lanserer noen suverene alternativer, så vi vet hvilke spillere vi bør se etter. Hvilke nye spillere til under 10K er utvilsomt mye bedre enn Rega RP6?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.652
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Affern skrev:
1. Det er ikke riktig at Rega er så hyperfølsomme for bevegelser fra underlaget at de må ha hylle eller modifiseres for å bli spillbare. Du må ha vært uheldig med gulv. Både et par kompiser og jeg selv har regaspillere i rack stående på gulv. Dette er kanskje ikke optimalt, men det funker uten åpenbare problemer. Jeg kan hoppe og danse uten at stiften hopper og danser med. Med hensyn til brukervennlighet, så får du eventuelt en skreddersydd hylle til Rega for en tusenlapp.

2. Middelmådighet og vellyd er relative begreper, så her skjønner jeg ikke hva du har i tankene. Du sier jo selv at de rimelige spillerne er gode til prisen, og jeg forstår ikke poenget med å sammenligne brukt med nytt.

3. Jeg er enig i at det er tungvint å måtte benytte skiver for å justere armhøyde i forhold til størrelse på PU. Dette er det alvorligste ankepunktet mitt mht. brukervennlighet, og kan være en grunn for den ukyndige til å be om hjelp med montering. På den annen side, om brukervennlighet settes i høysetet, så finnes det ikke så mange spillere med enklere og tryggere montering av PU, dersom du benytter en av Regas egne. I så fall slipper du også å justere armhøyde.

4. Hvorfor du mener Rega P5 bør modifiseres med kabling og motvektslodd er en gåte. Kabelen til min P5 virker helt ok, og til forskjell fra deg, så har jeg aldri vært plaget av brum. Jeg kjører med standard motvektslodd, og jeg vet ikke om det er så mye å hente på å skifte ut dette. Meningene til folk som har prøvd spriker, og uansett er dette, som du antyder, et frivillig tweak og ikke et must.

5. Jeg kjøpte min P5 brukt av en særdeles hyggelig og hjelpsom kar, som er aktiv i denne tråden. Spilleren har fungert knirkefritt siden den kom i hus. Jeg er strålende fornøyd, men jeg kan for lite om lyd og platespillere til å si hva som er typisk regalyd, eller si noe særlig bestemt om Rega holder lydmessig mål i forhold til konkurrentene. Med hensyn til brukervennlighet, så finnes det imidlertid mye god og inngående kunnskap å finne om Rega, ikke minst om P5, som RoDa her på HFS så forbilledlig tok for seg. Dessuten finnes det kompetente og serviceinnstilte forhandlere, i det minste i Oslo, som kan hjelpe med smått og stort.

6. Jeg kjenner ikke til problemer med motor hos RP1, RP3 eller R3-24, men må selvsagt tro deg når du sier du kjenner til mange som har hatt problemer.

7. De alvorligste ankepunktene dine gjelder Regas rimeligste spillere, som ifølge deg altfor ofte har en støyende motor med ujevn gange og andre feil. Hvilke rimelige modeller fra Clearaudio kunkurrerer ut disse, eller er det slik at du her sammenligner dyrt med billig og gammelt med nytt? (Clearaudio Concept kan sammenlignes med R3-24 med ekstern motorstyring, men jeg vet som sagt ikke om noen som har rapportert om store problemer med hastighetsavvik og motorstøy fra R3-24.)

8. Ellers inngår støvlokk i mitt begrep om brukervennlighet. Hos Rega er slike lokk en integrert del av spillerens design, samtidig som disse er enkle å fjerne for å få bedre lyd. Hos en del andre produsenter er støvlokk tilleggsutstyr som plasserer spilleren i en osteklokke, eller i et monter. Så spørs det hvor stilige en syns slike svære osteklokker og utstillingsmontre er.

9. Kritiske synspunkter på Rega er hjertlig velkomne, men jeg skulle ønske de var mer presise og saklige enn dine. Til forskjell fra deg, så ser jeg det ikke som noen stor ulempe at det finnes fornøyde og ivrige regabrukere. Dette gjør det lettere å få info og hjelp, om en skulle trenge dette, og det kan være et tegn på kvalitet. Det kan hende det finnes gode alternativer til Regas RP3 fra f.eks. Clearaudio, som du nevner, men det er et større problem at brukerne av slike relativt rimelige spillere er så tause og usynlige, enn at fornøyde regabrukere forkynner begeistring.
Eg føler meg "kalla" til å svare litt på dette:
1. Har du eit godt golv, går det fint å spele på Rega i rack. Men i dei fleste tilfelle er det ein del positivt å hente på denne billege vegghylla.

2. "god til prisen"-omgrepet er svært vanskeleg om ein skal vere eksakt. Ein spelar som Clearaudio sin toppmodell er kanskje verdas beste, men også den dyraste....og i den andre enden kjem ein Thorens, Philips eller Technics som du "får" på loppemarknad, eller arvar for ingenting....kva er då best etter prisen? Trur vi må bruke andre måleeiningar.

3. Når du fyrst har fått armen rett justert med desse mellomringane, er du ferdig, og spelaren fungerer utmerka. Heilt til ein annan pickup med andre mål skal på.. Her må ein vurdere kor ofte pickupskift kan vere aktuelt opp i mot dagleg bruk og armen sine reint lydlege kvalitetar

4. Rega i gamle dagar funka relativt dårleg saman med Grado-pickupar, men svært godt når det gjeld Dynavector så vel som visse AudioTechnicapickupar. I dag har visst ting vorte retta litt på, men her har eg ikkje oppdatert meg. Uansett er det lurt å tenkje matching, og at ein får prøve ut ting før ein tek fram lommeboka for alvor.

5. Det verkar som du har funne di greie. Og ingenting er betre enn eit påliteleg nettverk som kan spørjast til råds.

6. Opp gjennom åra har eg sikkert vore bort i snart 100 Rega-spelarar, og berre to - tre har vore ute av stand. Eg må også innrømme at eg ikkje har prøvd å fikse dei. Men det vert sagt at motorskift ikkje er den store svenneprøva....

7. Støyande motorar er relativt. Samanlikna med Solution og Champion frå Clearaudio, er nok ikkje Rega samanliknbart før vi kjem på nivå P9, tenkjer eg. Men det tyder ikkje at Rega ikkje er greitt nok til svært mange av oss (må innrømme at Solution-motorane går stillare enn mine to VPI-motorar....men VPI har andre kvalitetar Clearudio ikkje har i same grad på det prisnivået)

8. Smak og behag. Eg brukar bestemor sitt gamle knep og legg ein støvduk over spelaren når eg ikkje skal bruke han på ei stund.....

9. Når vi her på sentralen kjem med meiningsytringar innan topic, er det sjeldan meint negativt. Difor er det lurt å ta ting i beste meining, sjølv om ytringane kan sjå litt "rare" ut sånn innimellom.
Elles tykkjer eg at det er viktig at kokkane får tilbakemelding når dei spør korleis maten smakte - korleis skulle dei elles kunne justere rettane sine?

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Da kom endelig et mer nyansert syn på gulv kontra vegg vedrørende best plassering av Rega og kanskje også andre platespillere.

<1. Har du eit godt golv, går det fint å spele på Rega i rack. Men i dei fleste tilfelle er det ein del positivt å hente på denne billege vegghylla.
Jeg har en target vegghylle for platespiller som ikke lenger er i bruk, ble fort tatt ned igjen.>

Årsak ? Det forverret lyden hos meg og grunnen til det var at veggen sattes lettere i bevegelse enn gulvet (særlig etter subbenes ankomst)

Så dette bør taes med i en hver påstand/betraktning rundt dette med vegg eller gulvplassering, slik at enhver prøver å finne ut av slikt før en går til anskaffelse av en vegghylle.

Mvh.KW

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
22.644
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
digiman skrev:
VilhelmW skrev:
Ikke tvil om at P9 er en veldig bra spiller, men for 34K får man Vpi Classic3 og Vpi Aries3, Michell GyroDeck, flere gode spillere fra Clearaudio, Avid Diva + riaa + veldig god arm og p.u. Tviler på at jeg hadde gått for en Rega i det selskapet der, sjøl ikke en P9. Men igjen; det er meg.

Beklager at dette ble litt O.T., forresten.
Det er veldig mange fine spillere i den prisklassen.
Hva man liker må man nesten finne ut av selv. De er uansett svært gode på sine måter.
For min egen del har jeg ikke hørt et vinylrigg som er i nærheten til å kunne gjengi så realistisk som P9 rigget.
Michell Orbe, kostbare Avider, VPIer og Clearaudio låter litt si-rumpa og for fin polert i forhold imo. I hvert fall de jeg har hatt gleden å lytte til. De mangler alle litt dynamikk og farten til P9, Apheta og IOS kombinasjonen.
Sirumpa og polert, nå skal du høre her digiman.... ;) ;D Neida, men jeg blir jo ganske nysgjerrig når du mener Micheller og Avider låter sirumpa og polert! Har dessverre aldri hatt gleden av å høre P9 med fult Rega tilbehør, men det høres jo ut som noe jeg bør gjøre! Har hørt mange bra spillere gjennom årene og kunne fint levd med en Rega, Avid, WB eller lignende. Det fine med platespillere er at man kan tune lyden med forskjellige pickuper, armer, underlag o.l. slik at man ender opp med en ganske personlig spiller. Tror ikke min GyroDec låter identisk med en rett ut av esken.

OU812

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
35.351
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Affern skrev:
Lagga skrev:
Dette kunne ha vært svært interessant, om visen ikke hadde vært så halvkvedet og sur.
;D

Jeg er enig, det var et helt unødvendig sleivspark, i og med at jeg allerede hadde svart på det tråden
omhandler, dustete av meg å slippe frivole bemerkninger om helt andre temaer.

Memo til meg; - hold deg til tema!

Vennlig hilsen

Morten

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
299
Audiophile-Arve skrev:
"Ytelse" er eit veldig vanskeleg omgrep i slike samanhengar. For den enkle sjel (eller den svaksynte)vil ein heilautomatisk Technics ha større "ytelse", fordi ein slik spelar plasserer nåla på rette stad, og returnerer armen etter bruk, slik at ein sparer pickupslitasje. For den meir nevrotiske er det ingenting som er betre enn ein spelar der du kan justere azimuth på armen via fjernkontrollen, slik at du kan tilpasse deg plater med ulike tjukkleik. Sistnemnde orkar nok ikkje Rega-helvetet der ein må bruke skiver for å justere armhøgda....
Kvalitet vert såleis eit sterkt subjektivt fyndord, som seier oss lite. Ytelse er ikkje noko betre...
Hvis armhøyden er viktig i forhold til platetykkelse, så ville jeg nok ha
prøvd ut "skims" i platestørrelse i forhold til den aktuelle platetykkelsen.
Dette er vel en engangsoperasjon for den enkelte plate,
man behøver ikke heve/senke armbasen.

Man måtte da justere armbasen i forhold til den tykkeste platen man har,
så skimse de andre i større eller mindre grad.

Affern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.07.2008
Antall liker
48
Audiophile-Arve skrev:
Eg føler meg "kalla" til å svare litt på dette:
1. Har du eit godt golv, går det fint å spele på Rega i rack. Men i dei fleste tilfelle er det ein del positivt å hente på denne billege vegghylla.

2. "god til prisen"-omgrepet er svært vanskeleg om ein skal vere eksakt. Ein spelar som Clearaudio sin toppmodell er kanskje verdas beste, men også den dyraste....og i den andre enden kjem ein Thorens, Philips eller Technics som du "får" på loppemarknad, eller arvar for ingenting....kva er då best etter prisen? Trur vi må bruke andre måleeiningar.

3. Når du fyrst har fått armen rett justert med desse mellomringane, er du ferdig, og spelaren fungerer utmerka. Heilt til ein annan pickup med andre mål skal på.. Her må ein vurdere kor ofte pickupskift kan vere aktuelt opp i mot dagleg bruk og armen sine reint lydlege kvalitetar

4. Rega i gamle dagar funka relativt dårleg saman med Grado-pickupar, men svært godt når det gjeld Dynavector så vel som visse AudioTechnicapickupar. I dag har visst ting vorte retta litt på, men her har eg ikkje oppdatert meg. Uansett er det lurt å tenkje matching, og at ein får prøve ut ting før ein tek fram lommeboka for alvor.

5. Det verkar som du har funne di greie. Og ingenting er betre enn eit påliteleg nettverk som kan spørjast til råds.

6. Opp gjennom åra har eg sikkert vore bort i snart 100 Rega-spelarar, og berre to - tre har vore ute av stand. Eg må også innrømme at eg ikkje har prøvd å fikse dei. Men det vert sagt at motorskift ikkje er den store svenneprøva....

7. Støyande motorar er relativt. Samanlikna med Solution og Champion frå Clearaudio, er nok ikkje Rega samanliknbart før vi kjem på nivå P9, tenkjer eg. Men det tyder ikkje at Rega ikkje er greitt nok til svært mange av oss (må innrømme at Solution-motorane går stillare enn mine to VPI-motorar....men VPI har andre kvalitetar Clearudio ikkje har i same grad på det prisnivået)

8. Smak og behag. Eg brukar bestemor sitt gamle knep og legg ein støvduk over spelaren når eg ikkje skal bruke han på ei stund.....

9. Når vi her på sentralen kjem med meiningsytringar innan topic, er det sjeldan meint negativt. Difor er det lurt å ta ting i beste meining, sjølv om ytringane kan sjå litt "rare" ut sånn innimellom.
Elles tykkjer eg at det er viktig at kokkane får tilbakemelding når dei spør korleis maten smakte - korleis skulle dei elles kunne justere rettane sine?
Du skal ha mange takk for at du fulgte kallet. Det er som alltid givende å lese dine innlegg her på sentralen.

1. Jeg har både et godt gulv og gode vegger, så det kan hende jeg vil prøve hylle en eller annen gang - om ikke nødvendigvis for å få bedre lyd, så for å frigjøre plass i rack. Et tilbud fra Rega om en diskrét, veltilpasset og relativt rimelig vegghylle inngår i mitt begrep om brukervennlighet. Har du både dårlig gulv og dårlige vegger, så er det godt mulig du med stor fordel kan velge noe annet enn Rega. Jeg har ikke opplevd det selv, men det sies av folk med erfaring, at Rega er mer følsomme for vibrasjoner fra underlaget enn hva en del andre merker er.

2. Her er vi helt enige. Jeg syns det er vanskelig å sammenligne brukt med nytt, og billig med en god del dyrere. Det gir derfor lite mening når det hevdes at de billige modellene til Rega er både middelmådige og gode, eller når det hevdes at greie nok spillere ikke er vellydende.

3. Igjen er jeg enig. For meg, som sjelden skifter PU, og som er tilbøyelig til å erstatte utslitt PU med ny PU av samme merke og modell, så er dette lite problematisk. Jeg ser imidlertid at dette er noe du må ta hensyn til, om du er en mer ivrig PU-tester enn hva jeg selv er.

4. Her var temaet P5, kabling og motvektslodd. Jeg kjenner til problemene med Grado, men jeg har ikke hørt om at annen kabling og motvektslodd kan fikse problemene, nei, selv ikke på andre spillere fra Rega enn P5. Syns uansett at det virker enklere å gå for en PU med rykte om god match, enn å bytte kabel for å få denne til å passe med PU. Kort sagt; dårlig kabling og feilkonstruert motvektslodd er ikke gyldige ankepunkter mot P5, slik WilhelmW syns å mene.

5. Ja, jeg har allerede funnet hva jeg mener er en god spiller, men jeg er åpen for info om bedre alternativer, ikke minst med tanke på familie, venner og bekjente som har enda dårligere peiling på platespillere enn hva jeg selv har, og som ennå ikke har investert i en spiller, eller som tenker på å skifte ut sin gamle. Når jeg får høre at det finnes mange mye bedre spillere der ute, så vil jeg jo gjerne vite hvilke. Når jeg får høre om mange problemer med Regas rimelige spillere, så vil jeg gjerne høre nærmere om dette, da klassen under 10K er den som oftest er aktuell. Det er altfor mange her på sentralen som for ofte bare slenger med leppa, og jeg vil ikke viderebringe gal info.

6. Nettopp, og derfor stiller jeg meg fortsatt undrende til WilhelmWs påstand om problemer med motorene til spillere fra P5 og nedover.

7. Jeg er helt enig, men jeg er altså fortsatt undrende til hvilke rimelige spillere som har så mye mindre støy enn Regas.

8. Ja, det er et spørsmål om smak og behag, men det kan også være et spørsmål om brukervennlighet. En kan med Rega enkelt og greitt spille med lokket på, om en har folk og bikkjer i rommet, som danser og mingler og leiker og virvler opp støv og skit. Lokket vippes bare opp og senkes ned, når du skifter plate. Ikke like greitt da å spille med støvduk som beskyttelse. Du må i tilfelle bygge et slags telt. ;) Dessuten, et lokk kan beskytte litt bedre enn en duk mot besøk av barnefingre. Ellers er det fullt mulig å bruke duk også på Rega, om en foretrekker dette. Lokket kan enkelt og greitt fjernes og erstattes med en duk.

9. Jeg har et ganske annet inntrykk av sentralen enn deg, men i utgangspunktet tar jeg likevel innlegg i beste mening. Det er mange kunnskapsrike, hyggelige og hjelpsomme folk her inne, men dere utgjør dessverre et mindretall.

Affern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.07.2008
Antall liker
48
Lagga skrev:
Jeg er enig, det var et helt unødvendig sleivspark, i og med at jeg allerede hadde svart på det tråden
omhandler, dustete av meg å slippe frivole bemerkninger om helt andre temaer.

Memo til meg; - hold deg til tema!
Ikke noe problem, eller hamna shida, som de sier i Tanzania og der omkring. Ett og annet sleivspark tåler vi fint.

Jeg syns for øvrig vi ikke beveger oss særlig langt bort fra spørsmålet om brukervennlighet om vi med brukervennlighet forstår noe mer enn betjeningsvennlighet. Driftssikerhet i det daglige, holdbarhet på lang sikt, justerings- og oppgraderingsmuligheter, skifte av PU og service kan - i det minste for min del - gjerne diskuteres innenfor rammene som trådstarter setter. Ja, trådstarter knytter til og med begrepet lydkvalitet (godlyd) til begrepet brukervennlighet, så her er rammene i utgangspunktet langt videre enn dem du selv setter.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Vel overstått påske, alle sammen! Har akkurat kommet inn fra påskas siste skitur - det ble da strålende vær her i nord også, etterhvert... ;D

Jeg sa innledningsvis at det å ytre seg en smule....ikke negativt, men ærlig og oppriktig, her på sentralen ang. Rega-spillerne, er verre enn å banne i kirka. Det står jeg fortsatt ved. Mine små betrakninger ang. Regaspillerne i nivåene fra P5 og nedover, er basert på et mye tynnere grunnlag enn hva flere av dere kan skilte med. Kanskje særlig fra Audiophile-Arve, som jeg har stor respekt for. Jeg har derfor ingen problem med å korrigere kursen, hvis det viser seg at min kurs ( les mine påstander ang. Rega ) er feil.

Ang. Rega P5, så lånte jeg en i tre uker og prøvde i mitt oppsett før jeg kjøpte Vpi'en. Hvis jeg ikke tar helt feil, var det påmontert en temmelig ny Elys p.u. på den. Spilleren var bare noen få måneder. Jeg likte ikke lyden - det ble for diffust og flatt, på en måte. Men han som skulle selge spilleren, kunne opplyse om at anna p.u., helst en mc, sammen med bedre armkabling og gjerne modda med bedre motvektlodd, ville gjøre susen - og var ikke noen uvanlig oppgradering av P5. Seinere har jeg hørt det samme fra andre Rega-eiere. Jeg har ikke ment eller påstått - og har heller ikke belegg for å si at det er feil på armkablinga eller motvektloddene til Regaspillerne, la nå det være klart. Jeg har gitt uttrykk for at dette ikke er noen fremmed oppgradering.

Jeg har sansen for utseendet til Rega-spillerne, og jeg har hørt både P3'ere, P5'ere og P7'ere som har spilt fortreffelig, med både trøkk og masse dynamikk. Det er mulig at det har vært tilfeldigheter, men disse har stått på vegghyller. Også matching av komponenter har sikkert hatt sitt å si - og bare for å nevne det, jeg har en kjenning som har vært storfornøyd med sin Rega Planar 25 inntil han solgte den for noen år siden. Jeg har hørt mye jazz og klassisk musikk hos han, og det var ikke mye å utsette på lydbildet der.

Jeg kan ikke si noe anna ang. motorene enn det jeg sa i mitt forrige innlegg - men det at flere har gitt utrykk for at de har hatt div feil eller unoter med motoerne på Rega'ene sine, har kanskje sammenheng med antallet Rega'er i markedet - det er jo veldig vanlige spillere, som må være solgt i et betydelig antall - i alle fall inntil vinylentusiaster begynte å få ørene opp for bl.a. ProJect og Clearaudio-spillerne. Men oppfatt meg ikke som om jeg er ute etter "å ta" Rega-spillerne. Jeg ønsket bare å balansere det jeg oppfatter som et nokså udelt halleluja-kor for Rega-spillerne, for så gode er ikke de rimeligste,IMO. Men jeg er som sagt en særing som ikke liker de rimeligste Rega-armene.... ;)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Angående Rega og hastighet, ref Stereophile/Art Dudley.
In its most basic configuration, without the use of an outboard power supply, the Rega P5 ran 0.1% fast at 33.3rpm—and 0.15% slow at 45rpm. With its accessory power supply, the TT PSU, the Rega P5 ran 0.025% fast at 33.3rpm and 0.2% fast at 45rpm. The more expensive Rega P7, which requires the use of a TT PSU, ran 0.075% fast at 33.3rpm and 0.3% fast at 45rpm.

0.3% avvik på en spiller til 20k 8)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Tjaa....her er det jeg fant ang. Vpi Scout:

VPI Aries Scout turntable & JMW-9 tonearm Specifications
Sidebar 1: Specifications
Description: Two-speed, belt-driven turntable with AC synchronous motor, acrylic record platter, and Delrin reflex record clamp; aluminum-alloy unipivot tonearm, height-adjustable, with interchangeable armwands. Wow & flutter: <0.02%. Rumble: below -80dB. Speed accuracy: within 0.1%. Dustcover: none. Spindle-pivot distance: 222mm. Downforce calibration: none. Antiskating: none.

Om det er 0,3% eller innafor 0,1%...spiller det egentlig noen rolle?? Er dette i det hele tatt hørbart?

S

Stereo_Mono

Gjest
VilhelmW skrev:
Om det er 0,3% eller innafor 0,1%...spiller det egentlig noen rolle?? Er dette i det hele tatt hørbart?
Det er ikke hørbart og de aller fleste spillere i normal prisklasse ligger innenfor det området.
Jeg har abonnert på Hi-Fi News i 10 år og lest alle tester av platespillere. Svært få innen rimelighetens grenser (økonomisk) er noe særlig bedre en de tallene.

Forøvrig er den beste de har målt på Rumble SME 30/12 som målte -76db ved lageret.
De tallene produsent oppgir å hva som er en realitet spriker ofte stort.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
digiman skrev:
VilhelmW skrev:
Det er ikke hørbart og de aller fleste spillere i normal prisklasse ligger innenfor det området.
Ifølge Stereophile er det et åpent spørsmål om det er hørbart, for enkelte er det nok hørbart.

Uansett så er det ikke store prisforskjellen mellom P7 og VPI Classic.

S

Stereo_Mono

Gjest
Anonym skrev:
digiman skrev:
VilhelmW skrev:
Ifølge Stereophile er det et åpent spørsmål om det er hørbart, for enkelte er det nok hørbart.

Men f.eks en ny Rega RP3 måler bedre på wow en de tallene Stereophile viser til med en VPI Classic 3 i følge målinger foretatt av f.eks Hi-Fi News i UK i deres oktober 2011 utgave.
Så egentlig er spørsmålet hva skal man ha mest tilitt til og hvor mye tid vi skal gidde å diskutere slik flisespikkeri?
Micheal Framer hos Stereophile, bruker en ikke så high-tec iPhone App for sine VPI målinger.
Hi-Fi News bruker nok litt mere hightec løsninger i laben sin som vises i graffen under:

Rega RP3

Mere fyldig info kan sees her: http://www.milleraudioresearch.com/avtech/index.html
Du må registrere deg.

Jeg tror persnonlig ikke du hører forskjell i mellom så små avvik som vi diskuterer her.
Men nå skal jeg gi meg. Er alt for offtopic i forhold til trådens utgangspunkt.

Vedlegg

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
digiman skrev:
Anonym skrev:
digiman skrev:
VilhelmW skrev:

Men f.eks en ny Rega RP3 måler bedre på wow en de tallene Stereophile viser til med en VPI Classic 3 i følge målinger foretatt av f.eks Hi-Fi News i UK i deres oktober 2011 utgave.
Får håpe den er bra for den kommer nok til å selge bra.

Uansett har jeg såpass med fordommer mot merket at jeg har vanskelig for å være objektiv men det jeg etterlyser er litt nyansert fremstilling fremfor halleluja tilstander.

S

Stereo_Mono

Gjest
Anonym skrev:
digiman skrev:
Anonym skrev:
digiman skrev:
VilhelmW skrev:

Får håpe den er bra for den kommer nok til å selge bra.

Uansett har jeg såpass med fordommer mot merket at jeg har vanskelig for å være objektiv men det jeg etterlyser er litt nyansert fremstilling fremfor halleluja tilstander.
Saken er at jeg er ikke i stand til å ikke la være å forsvare det jeg mener er fornuftig produkter, som kan gi mange muligheten til å begynne med vinyl igjen uten å sprenge kontoen.
Du innrømmer at du har så store fordommer at du ikke klarer å være nøytral og da er ikke deres innspill særlig verdifulle imo. Da burde du melde pass og holde deg unna denne tråden. Jeg prøver bare etter beste evne og få visse her inne til å slutte å spre usannheter om Rega.
Det er meget mulig Rega målte ræva i forhold til konkurrentene engang, men det er i så fall mange mange år siden.

Hvis det er meg du sikter til med halleluja tilstander vil jeg gjerne få minne om at jeg eier andre spillere en Rega også og storfornøyd med valget av min Clearaudio på «steroider». Men den er ikke bedre en Rega. Men den er annerledes og den hadde aldri erstattet Regaen jeg har i hovedanlegget. Den låter for tung og mangler farten og innsikten til P9en for at den hadde vært en verdig alternativ. Men klart det finnes bedre spillere også. Min drømmespiller er en SME 30/12.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Noen liker mora mens andre liker dattera.

Hva er usant, at en Rega ikke er mer brukervennlig enn hvilken som helst annen spiller eller det at Planar 2 og 3 etter mine preferanser ikke er noe å snakke høyt om? Og jeg har som nevnt tidligere i tråden også hørt en P5 men ikke under omstendigheter som har vært tilstrekkelig kontrollerte til at jeg kan uttale meg om lyden.

Hva er kriteriene for å være nøytral og i hvilken grad er du det? Sist jeg sjekket var ikke dette en Rega's venner tråd.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Det er heller ikke noen Rega's vennetråd, slik jeg ser det. Som jeg har gitt uttrykk for flere ganger, bl.a. i denne tråden, er ikke jeg noen Rega-elsker - men jeg kan heller ikke benekte at jeg har hørt Rega-spillere som leverer varene på en svært så grei måte. Rega er bare ikke min "cup of tea". Jeg liker ikke Rega-armene, og jeg kan ikke se at de er spesielt enklere eller mer brukervennlige enn andre, som jo er det denne tråden egentlig handler om.

Men minimalistiske så det holder, det er de jo!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
VilhelmW skrev:
Men minimalistiske så det holder, det er de jo!
I mine øyne er Rega platespillere av typen Px de vakreste på markedet, de har et stilrent design som kommer til å stå seg i ualminnelige tider.

Affern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.07.2008
Antall liker
48
VilhelmW skrev:
Jeg sa innledningsvis at det å ytre seg en smule....ikke negativt, men ærlig og oppriktig, her på sentralen ang. Rega-spillerne, er verre enn å banne i kirka. Det står jeg fortsatt ved. Mine små betrakninger ang. Regaspillerne i nivåene fra P5 og nedover, er basert på et mye tynnere grunnlag enn hva flere av dere kan skilte med. Kanskje særlig fra Audiophile-Arve, som jeg har stor respekt for. Jeg har derfor ingen problem med å korrigere kursen, hvis det viser seg at min kurs ( les mine påstander ang. Rega ) er feil.

Ang. Rega P5, så lånte jeg en i tre uker og prøvde i mitt oppsett før jeg kjøpte Vpi'en. Hvis jeg ikke tar helt feil, var det påmontert en temmelig ny Elys p.u. på den. Spilleren var bare noen få måneder. Jeg likte ikke lyden - det ble for diffust og flatt, på en måte. Men han som skulle selge spilleren, kunne opplyse om at anna p.u., helst en mc, sammen med bedre armkabling og gjerne modda med bedre motvektlodd, ville gjøre susen - og var ikke noen uvanlig oppgradering av P5. Seinere har jeg hørt det samme fra andre Rega-eiere. Jeg har ikke ment eller påstått - og har heller ikke belegg for å si at det er feil på armkablinga eller motvektloddene til Regaspillerne, la nå det være klart. Jeg har gitt uttrykk for at dette ikke er noen fremmed oppgradering.

Jeg har sansen for utseendet til Rega-spillerne, og jeg har hørt både P3'ere, P5'ere og P7'ere som har spilt fortreffelig, med både trøkk og masse dynamikk. Det er mulig at det har vært tilfeldigheter, men disse har stått på vegghyller. Også matching av komponenter har sikkert hatt sitt å si - og bare for å nevne det, jeg har en kjenning som har vært storfornøyd med sin Rega Planar 25 inntil han solgte den for noen år siden. Jeg har hørt mye jazz og klassisk musikk hos han, og det var ikke mye å utsette på lydbildet der.

Jeg kan ikke si noe anna ang. motorene enn det jeg sa i mitt forrige innlegg - men det at flere har gitt utrykk for at de har hatt div feil eller unoter med motoerne på Rega'ene sine, har kanskje sammenheng med antallet Rega'er i markedet - det er jo veldig vanlige spillere, som må være solgt i et betydelig antall - i alle fall inntil vinylentusiaster begynte å få ørene opp for bl.a. ProJect og Clearaudio-spillerne. Men oppfatt meg ikke som om jeg er ute etter "å ta" Rega-spillerne. Jeg ønsket bare å balansere det jeg oppfatter som et nokså udelt halleluja-kor for Rega-spillerne, for så gode er ikke de rimeligste,IMO. Men jeg er som sagt en særing som ikke liker de rimeligste Rega-armene.... ;)

Noen av påstandene dine er feil, andre er upresise, og atter andre er tendensiøse.

Jeg tror ikke det finnes så mange regabrukere som blir opphisset over å høre at du ikke likte den regaspilleren du prøvde. Selv ble jeg bare forundret over den sammenligningen du gjorde med VPI, som du havnet med. Brukt P5 kan du som regel få en del rimeligere enn brukt Scout. Uansett, så er det som regel mer bingo i forbindelse med bruktkjøp, enn ved kjøp av nytt. Klarte du å få din VPI med Dynavector Karat til samme pris som selgeren ville ha for P5 med Elys, så må jeg bare få gratulere deg med det som virker å være et kjempekupp. Du kan ikke regne med at andre skal være like heldige, så jeg syns likevel sammenligningen er temmelig urimelig.

Jeg syns det er underlig at du tar en anonym selgers påstander for så god fisk, at du ikke bare ganske ukritisk videreformidler dem her, men også legger så stor vekt på disse påstandene at du gjør dem til dine egne.

Det er ikke vanlig å bytte armkabel på P5, uansett hva du eller selgere måtte finne på å påstå.

Både MC og MM funker godt på P5. En del brukere mener P5 er så god at de får valuta for pengene når de investerer i en relativt dyr MC. En god MC kan selvsagt komme til å representere et løft i forhold til Elys. Selgeren hadde rett i dette, men er det interessant?

En del P5-eiere har skiftet ut motvektslodd og melder om forbedring. Selv er jeg så usikker på om bedre ikke kun er annerledes, at jeg ikke har brydd meg om å gjøre dette. Jeg ønsker ikke å tweake meg vekk fra det jeg allerede liker så godt, og noen overbevisende teknisk begrunnelse for å senke tyngdepunkt og forandre vektens form på rega-armene kjenner jeg ikke til. Lavere tyngdepunkt og annen form på vekt finner du forresten heller ikke på Regas dyreste spillere. Trådstarter trenger ikke bekymre seg for at standard motvektslodd ikke er bra, men med en tung PU kan det bli aktuelt å gå over til Regas egne tungvektslodd. Disse virker urimelig kostbare, så det kan være noe å ta i betraktning før PU-kjøp.

Jeg er som trådstarter ikke så glad i å skru på ting. Jeg har imidlertid noe større tro på å skifte ut subplatter, siden dette virker å være noe mer i tråd med Regas konstruksjonsprinsipper. De dyrere modellene har subplatter av metall, mens P5 sin er av plast. På den annen side, så er også tallerkenene ulike. Jeg tenker, at kanskje er tallerkenen til P5 tilpasset plast, mens tallerkenene til P7 og P9 er tilpasset metall. Kanskje bør jeg, i fall jeg går for ny subplatter, også bytte tallerken? Når det gjelder subplatterens betydning for gjennomsnittlig hastighetsavvik, så viser målingene i Stereophile, som Anonym gjengir, at en konstruksjon av plast ikke nødvendigvis gir større avvik enn en av metall. En platespiller utgjør en konstruksjonsmessig helhet, som en i utgangspunktet bør være skeptisk til å tukle særlig mye med. En ny subplatter er dessuten så pass dyr, og jeg er allerede så pass fornøyd, at jeg ikke har funnet det bryet verdt å teste ut dette. Uansett, så er dette altså noe en kan gjøre, og ikke noe en absolutt bør gjøre. Jeg ser det ikke som noe ankepunkt mot Rega at modding kan være vellykket og føre til forbedring. Det å kunne gjøre en god spiller bedre er ikke noe minus, ei heller kan det å kunne gjøre en, i dine ører, for dårlig spiller noe mindre dårlig, være noe minus, så jeg skjønner ikke hvor du vil med denne påstanden din om at P5 helst må modifiseres for at den skal "begynne å likne noe".

Jeg har ikke den store oversikten, men Clearaudio har vel ikke så mange modeller i de rimeligste prisklassene, dvs. de klassene under 10K, som representerer stort salgsvolum? Med hensyn til problemer med motor så er jeg slett ikke overbevist om at Pro-Jects rimelige spillere er noe mer pålitelige. Se f.eks.:

URL: http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=384104

Du kommer stadig tilbake til dette med bannskap i kjerka. Jeg forstår ikke hvorfor. Det er neppe oppsiktsvekkende at feilaktige, upresise og tendensiøse påstander kan oppfattes som provoserende, og kan være en anledning - for den som gidder - til å gi svar på tiltale.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg jobbet noen år innen offentlig sektor, og i vedtak etc., var det veldig hypp på den tida å skrive noe sånt som "dine kommentarer tas til orientering". Jeg velger å gjøre det i dette tilfellet. Jeg ser ingen grunn til å tvære mer ang. Rega-spilerne. Noen av oss liker Vpi, noen liker Rega og andre liker Michell, Pro-Ject, Clearaudio eller hva det måtte være. Vi har sikkert gode grunner for å velge slik vi har gjort, hver enkelt av oss. Hovedsaken er vel at vi er fornøyde med de valgene som vi har gjort, og at vi har en fellesnevner i at vi koser oss med vinylen og vinylspillerne, alle sammen.... ;)

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Antall liker
0
Sted
Lier
Alt i alt ble det en fin diskusjon, med mange deltakere. Som trådstarter er jeg godt fornøyd med engasjementet!

Både lærerikt og noen spisse uttalelser - nettopp hva som trengs :)

Topp Bunn