Audiophile-Arve skrev:
Same kor "lettstelt" spelar du kjøper, vil du vere nøydd til å tørke støv av platene og skifte stift innimellom.... Dessutan er det no eingong slik at ørlite betre justering, vegghylle, marginalt dyrare pickup m.m. skapar nye kvalitetar....
Og vips, så har ein ny entusiast vorte (fram)fødd.
Veldig enig i det du skriver, Arve. Men i motsetning til deg, har jeg få motforestillinger til å si min hjertens meining om Rega. For det første er det stor forskjell på Rega'er og Rega'er. Det som er positivt med Rega, er at de er hyperenkle i oppbygging. Litt REMA1000 - det enkle er ofte det beste...men ikke alltid.
Alle Rega'er som jeg har prøvd eller lyttet til, er hyperfølsomme for bevegelser fra underlaget - rett fra eska. Det må vegghyller, sandkasser eller andre modifiseringer til for at de skal bli spillbare.
Alle Rega'er under P5, er middelmådige spillere. Men til prisen, er de gode. Det kommer an på hva man er ute etter, en rimelig spiller som spiller greitt nok, eller en vellydende spiller.
Jeg liker ikke armene på Regaene. Joda, jeg veit at de får rosende omtaler både her og der, men i mitt hode, er de oppskrytte. Ta denne plastikk-dingsen som skal være antiskating...for noe rakkel! Det må shimses for å forandre armhøyden, noe som er svært mye enklere på temmelig mange spillere. Slik jeg ser det, må man på RB700-arma for at det skal begynne å likne på noe, altså P5-spilleren - og sjøl da bør den heldst modifiseres med anna motvektslodd, bedre kabling os. osv. Med P5 snakker vi om spillere rundt 10K, og da er det mange gode kandidater å velge blandt - og enda flere pent brukte som er bedre. Det som er bra på Rega-armene, er opplagringen og selve armrøret. Og enkelheta ved å montere p.u.
Jeg er klar over at mange elsker Rega-armene, så jeg er vel en særing på det området...

De nyeste armene fra Rega, har jeg ikke hatt gleden av å se eller lytte til, men jeg mener det er foretatt forbedringer på bl.a. opplagringene, og kanskje også på andre ting?
Motorene...jeg har ikke så lang erfaring med Rega, men jeg vet om nokså mange som har plagdes med ujevn gange, motorstøy og div. feil på disse - også her snakker jeg om de rimeligste spillere, altså fra P5 og nedover.
Jeg anskaffet meg en pent brukt Vpi Scout for snart to år siden, og har ikke hatt trøbbel med hverken spiller eller justeringer i det hele tatt. Jeg hadde litt brum, men det skrev seg fra kabelen fra spiller til Riaa, og ikke spilleren. Den står plasser i en furu-reol, på et sikkert nokså solid gulv - men ikke meir solid enn at min forrige spiller, HK T-60, ofte hoppet og hakket når ungene dansa på gulvet. Scout'en er steinstødig i forhold - jeg har fortsatt til gode å oppleve at p.u'en har hoppa over rillene med denne spilleren.
Forstå meg i beste mening - jeg er klar over at det å ytre seg kritisk om Regaspillerne, er som å banne i kirka og vel så det, her på forumet. Men det finnes faktisk andre og bedre spillere enn Rega der ute, f.eks. Clearaudio.
Stort enklere spiller enn B&O sine tangentialarmspillere finnes vel ikke? Jeg har eidd en, og til tidsepoken ('70-tallet ) spilte den veldig bra - og var super-enkel i bruk.