Finnes mer brukervennlige platespillere enn Rega's?

Finnes mer brukervennlige platespillere enn Rega's, gitt samme prisklasse?

• Ja, det finnes like brukervennlige spillere

Stemmer: 0 0.0%

• Totalt antall stemmer
    5

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Antall liker
0
Sted
Lier
Platespillere fra Rega virker å være i vinden, både på grunn av lydkvalitetene og brukervennlighet. Finnes der platespillere som er mer brukervennlige og lette å få godlyd fra?

Tilleggsspørsmål:
Er Rega-spillere avhengig av vegghylle, i større grad enn andre konstruksjoner?

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Antall liker
19.758
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
[quote
Tilleggsspørsmål:
[/quote]

Vegghylle er nok det beste. Men hyller fra Ikeas Lack serie fungerer også utmerket.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.165
Torget vurderinger
4
Det finnes platespillere med automatikk så sammenlignet med med en automatisk platespiller er ikke Rega så brukervennlig.

Rega har endelig klart å få platespillerne sine til å gå på korrekt hastighet, det er jo noe :)

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.565
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Rega er robuste og lette å sette opp. Og låter fint.

Men det finnes enda mer brukervennlige spillere. Eller fantes, burde jeg kanskje si.

Hvis du inkluderer bruktmarkedet, ta f.eks. de helautomatiske fra B&O. Eller noe a la en Technics SL10.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.165
Torget vurderinger
4
Jeg kjøpte ganske nylig en 80-talls helautomatisk platespiller og for 1700 kroner har jeg automatikk + en vinyllyd en skal lete lenge etter for å få tak i for under 10k ved kjøp av ny spiller. Har endelig fått "ro"og "dybde".

Tjottolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.03.2007
Antall liker
58
Galakse skrev:
Platespillere fra Rega virker å være i vinden, både på grunn av lydkvalitetene og brukervennlighet. Finnes der platespillere som er mer brukervennlige og lette å få godlyd fra?

Tilleggsspørsmål:

svaret er ja! jeg ble møkka lei av å måtte løfte av tallerkenen og flytte på remmen for å skifte hastighet.. har vært innom en mer high-end spiller etter det og har nå endt opp med en oppgradert technics 1200.. den er så brukervennlig som jeg ønsker:) kjapp start og stopp, enkelt hastighetsskifte, enkel justering av arm, og den har støvlokk..

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
En platespiller med bryter for å bytte hastighet blir det hvis du skal noe som er mer brukervennlig nytt i dag.

(På rega platespillere løfter du bare talerkenen og plasserer strikket i et annet spor på motoren, eller du kan få ekstern hastighetsvelger.)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
No får du ikkje meg til å seie noko vondt om Rega. Det er kjempespelarar, velsigna enkle å ha med å gjere, og svært mykje for pengane.
Men:
Det finnest massevis av meir brukarvennlege spelarar. Du kan sjå på (nesten) alle spelarar med T4P-fatning til pickupen. Du kan sjå på Goldmund, Yamaha og Pioneer sine tangentialarmspelarar, Bang & Olufssen.

Dei fleste platespelarar treng vegghylle. Unntaket er Dual. Nokre spelarar er mindre avhengige av vegghylle, til dømes LP 12.

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Rega er vel strengt tatt for oss som prioriterer ytelse fremfor brukervennlighet.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Torget vurderinger
0
"Ytelse" er eit veldig vanskeleg omgrep i slike samanhengar. For den enkle sjel (eller den svaksynte)vil ein heilautomatisk Technics ha større "ytelse", fordi ein slik spelar plasserer nåla på rette stad, og returnerer armen etter bruk, slik at ein sparer pickupslitasje. For den meir nevrotiske er det ingenting som er betre enn ein spelar der du kan justere azimuth på armen via fjernkontrollen, slik at du kan tilpasse deg plater med ulike tjukkleik. Sistnemnde orkar nok ikkje Rega-helvetet der ein må bruke skiver for å justere armhøgda....
Kvalitet vert såleis eit sterkt subjektivt fyndord, som seier oss lite. Ytelse er ikkje noko betre...

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.165
Torget vurderinger
4
Roberth skrev:
Rega er vel strengt tatt for oss som prioriterer ytelse fremfor brukervennlighet.
Hvis man skal se på ytelse på papiret så er Rega langt bak middels japsespillere fra 80-tallet med tanke på wow and flutter og rumble. Det er ikke uten grunn at Rega ikke publiserer data men på papiret så ser det iallfall ut som de er på sporet av noe med de siste modellene.

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Som sagt rega er milevis fra de mest brukervennlige der uten, ingen tvil om det, men jeg opplever at konstruksjonene er smarte og designet for å være kostnadseffektive.

Rega fokusere jo da strengt tatt på musikk og ikke målinger osv.

S

Stereo_Mono

Gjest
Anonym skrev:
Roberth skrev:
Hvis man skal se på ytelse på papiret så er Rega langt bak middels japsespillere fra 80-tallet med tanke på wow and flutter og rumble. Det er ikke uten grunn at Rega ikke publiserer data men på papiret så ser det iallfall ut som de er på sporet av noe med de siste modellene.
Du har tydligvis ikke fulgt med de siste 10-12 årene. Les Hi-Fi News sine tester de siste 10 årene og du vil se det motsatte av det du tror en god stund tilbake.
Siste RP6 har Rumble: -71.6db målt ved lager og -70.5db på silent groove. Wow og flutter er på 0.07 og 0.02%. Tallene på en P9 er f.eks enda bedre, men selv rimilige RP1 har gode målte tall, som tåler sammenligning.

Du skal tilbake til Planar dagene for at wow kunne være et problem. De gikk ut av produksjon på 90 tallet.

For å sammenligne. Hi-Fi News målte Technics SP10 MK2 til Wow og flutter til 0.02% og 0.07% og Rumble målt ved lager -69.5db og -66db silent groove. Altså dårligere på rumble, men er ikke dette kun av akademisk interesse uansett? Det er vel ingen moderne oppegående platespiller som har wow og flutter problemer?

Rega med ekstern PSU er ganske brukervennlig og i det minste veldig vedlikeholdsfri. Forutsatt at man kan trykke på on og løfte armen og sette nålen i sporet da :)
Skal du ha det enklest mulig er en hel automatisk Japse veien å gå imo.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.165
Torget vurderinger
4
digiman skrev:
Anonym skrev:
Roberth skrev:
Du har tydligvis ikke fulgt med de siste 10-12 årene. Les Hi-Fi News sine tester de siste 10 årene og du vil se det motsatte av det du tror. Siste RP6 har Rumble: -71.6db målt ved lager og -70.5db på silent groove. Wow og flutter er på 0.02%. Tallen på en P9 er f.eks enda bedre, men selv rimilige RP1 har gode målte tall.
Nå er jo ikke data du oppgir for rumble og wow og flutter spesielt gode, det eneste positive med de dataene er det at de er brukbare sammenlignet med annet i prisklassen.

S

Stereo_Mono

Gjest
Anonym skrev:
digiman skrev:
Anonym skrev:
Roberth skrev:
Du har tydligvis ikke fulgt med de siste 10-12 årene. Les Hi-Fi News sine tester de siste 10 årene og du vil se det motsatte av det du tror. Siste RP6 har Rumble: -71.6db målt ved lager og -70.5db på silent groove. Wow og flutter er på 0.02%. Tallen på en P9 er f.eks enda bedre, men selv rimilige RP1 har gode målte tall.
Nå er jo ikke data du oppgir for rumble og wow og flutter spesielt gode, det eneste positive med de dataene er det at de er brukbare sammenlignet med annet i prisklassen.
Det er som regel ikke før en 3 part måler at du ser de sanne tallene. Det som står i en produktkatalog stemmer som regel aldri overens med f.eks det Hi-FI news sitt lab måler. I de tilfelle har Rega spillere målt godt de siste 10 årene sammenlignet med mye andre spillere som de konkurrerer mot.

Forøvrig hadde jeg inntrykk at Technics SP10 MK2 var av den tyngre DD generasjon som måler godt i følge flere brukere her å HFS?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Selvsagt finnes det mer brukervennlige platespillere enn Rega. Noen spillere er jo 'automatiske', for pokker.

Men innenfor ordentlig HiFi? Og i noenlunde tilsvarende prisklasse? Neppe!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.165
Torget vurderinger
4
Ifølge vinylengine har iallfall SP10 mk2 og mk3 gode data.

Rent personlig tror jeg platespillere fra de ulike produsentene gir ca like mye vfm så det koker ned til preferanser uansett.

S

Stereo_Mono

Gjest
Anonym skrev:
Ifølge vinylengine har iallfall SP10 mk2 og mk3 gode data
Intressant med tanke på at ifølge Nov 201o utgaven av HFN måler SP10 MK2 dårligere på rumble en f.eks Rega RP1 med en nypris på 2495,-
Tror ikke man skal se seg blind på produkt spec før man har lest uanvhengige målinger.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.284
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
" Jeg eier en Rega" = finnes ikke mer brukervennlig spiller på denne planeten nei...

" Jeg har ikke Rega og prøvd flere andre merker" = Rega er brukervennlig,men jeg ser at bla automatiske spillere kan være enklere... Derav finnes det andre spillere som er mer brukervennlige...

Slik fortoner tråden seg sålangt... Og ja, jeg tror det finnes mer brukervennlige spillere enn Rega og jeg eier ikke en Rega... 8)

S

Stereo_Mono

Gjest
HCS skrev:
" Jeg eier en Rega" = finnes ikke mer brukervennlig spiller på denne planeten nei...
For min del mener jeg at er du i stand til å åpne en dør burde klare å sette på en plate på en Rega eller tilsvarende manuell platespiller.
Jeg har en Marantz spiller som er også helt manuell. Den er i utgangspunktet ikke like enkel da jeg må løfte reimen for å endre hastigheten. Noe jeg gjør kanskje toppen 10 ganger i året. Men kan ikke si at den ikke er brukervennlig. Jeg er hverken så lat eller dum til at jeg ikke klarer å betjene noe så enkelt. Foreløpig i hvert fall ;D

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.284
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
digiman skrev:
HCS skrev:
For min del mener jeg at er du i stand til å åpne en dør burde klare å sette på en plate på en Rega eller tilsvarende manuell platespiller.
Jeg har en Marantz spiller som er også helt manuell. Den er i utgangspunktet ikke like enkel da jeg må løfte reimen for å endre hastigheten. Noe jeg gjør kanskje toppen 10 ganger i året. Men kan ikke si at den ikke er brukervennlig. Jeg er hverken så lat eller dum til at jeg ikke klarer å betjene noe så enkelt. Foreløpig i hvert fall ;D
Spørsmålet er ikke om Rega er enkle å bruke , for det er de... :).. Spm er om det finnes ENKLERE OG MER BRUKERVENNLIGE spillere enn Rega... Regner med at du ikke er "så dum", for å bruke dine ord, at du ser at slike spillere finnes som er enklere enn Rega.. :)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.165
Torget vurderinger
4
digiman skrev:
Anonym skrev:
Intressant med tanke på at ifølge Nov 201o utgaven av HFN måler SP10 MK2 dårligere på rumble en f.eks Rega RP1 med en nypris på 2495,-
Tror ikke man skal se seg blind på produkt spec før man har lest uanvhengige målinger.
Hva vet man om eventuell slitasje på Technics, måleutstyret og rutiner for måling?

Det at en 30 år gammel platespiller ikke måler iht spesifikasjonene gjør det ikke automatisk til en sannhet at alle gamle platespillere har avvik mellom spec og måling.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg skjønner ikke hvordan en platespiller kan bli mer brukervennlig (i betydningen lett å betjene) enn en Rega, med mindre man snakker om en automatisk sak. Automatiske finnes, som nevnt. Men det er langt mellom gode hifi-spillere som er automatiske. Største utfordringen med betjeningen av Rega er å løfte av tallerkenen og vippe reima til rett spor på drivhjulet når man skal endre hastighet.

Det er mange andre spillere som er like enkle, men jeg kommer knapt på en eneste som er enklere. Og det var spørsmålet, ikke sant?

Forøvrig eier jeg ikke Rega, men jeg har eid en P25. Finfin spiller på alle tenkelige måter, selv om jeg liker min Scoutmaster bedre lydmessig. Betjenings- og justeringsmessig er derimot Scoutmasteren et mareritt i forhold.

Hva er det med Rega, forresten? Et ord, fire bokstaver, og 'haterne' tyter fram fra hver minste krok.... ;)

S

Stereo_Mono

Gjest
HCS skrev:
digiman skrev:
HCS skrev:
Spørsmålet er ikke om Rega er enkle å bruke , for det er de... :).. Spm er om det finnes ENKLERE OG MER BRUKERVENNLIGE spillere enn Rega... Regner med at du ikke er "så dum", for å bruke dine ord, at du ser at slike spillere finnes som er enklere enn Rega.. :)
Forstår det men poenget mitt er at jeg synes det blir litt latterlig hele spørsmålstillingen. Klart det finnes helautomatisk som er enklere, men so what.
Er du ikke i stand til å betjene noe så enkelt som en manuell platespiller burde man heller fortsette å bygge Duplo klosser. Jeg mener det med all respekt. Det blir for dumt.

Min mormor på 84 år har en 90 talls manuell Pro-Ject spiller og klarer fint å betjene den når Glenn Miller skal svinge.

S

Stereo_Mono

Gjest
Anonym skrev:
digiman skrev:
Anonym skrev:
Hva vet man om eventuell slitasje på Technics, måleutstyret og rutiner for måling?

Det at en 30 år gammel platespiller ikke måler iht spesifikasjonene gjør det ikke automatisk til en sannhet at alle gamle platespillere har avvik mellom spec og måling.
Det er nettopp derfor jeg er svært kritisk til å anbefale gamle slagskip av platespillere. Sjansen er veldig stor at du kommer lenger og får bedre lyd med en moderne ny spiller imo. Som du er nesten innpå selv. Hva en platespiller målte i 1984 er ikke relevant i dag med tanke på historikk og som vi ser på HFN målingene målte ikke gamle slagskipet spesielt godt. Men de merket seg at den hadde holdt svært bra med tanke på alder. Jeg har ingen store tillits problemer med HFN etter å ha abonnert på den i over 10 år synes jeg de er blant de mest seriøse innen faget.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.165
Torget vurderinger
4
digiman skrev:
Anonym skrev:
digiman skrev:
Anonym skrev:

Sjansen er veldig stor at du kommer lenger og får bedre lyd med en moderne ny spiller imo.
Hadde du sagt det for 6 måneder siden ville jeg vært enig. For 1700 kroner fikk jeg en DD spiller med automatikk som IMO ikke har noen nye konkurrenter i prisklassen <10k.

Men som jeg har prøvd å si tidligere så tror jeg det er et fett hva man kjøper enten man skal ha en spiller til 5 eller 10 tusen.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Torget vurderinger
0
Finn ut kva kvalitetar du er på jakt etter før du kjøper. Vanskelegare er det ikkje.....
Er pris viktig, så går du for noko som er mykje for pengane. Sjekk om spelaren er driftssikker ved å snakke med andre eigarar. Sjekk om spelaren leverer ved å høyre han i ditt oppsett.

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Antall liker
0
Sted
Lier
Åpne spørsmål skaper diskusjon, og det var litt av meningen. I engasjementet kommer en del erfaringskunnskaper fram. Det er nettopp erfaringer jeg mangler.

Jeg har hatt lp-spiller i anlegget på 90-tallet og litt utover 2000-tallet, men det er nå 10 år siden. Den dagen jeg skaffer meg en platespiller igjen, så skal den låte godt. Å lytte til musikk er gjerne avslapning, og da er det godt å slippe å skru noen timer "før det sitter", evt. "skru seg bort" og mangle godlyd i ukesvis. Da er det like greit å høre cd-platene (eller datastrøm fra nettverket).

Jeg har fulgt med i den norske "fagpressen" siden starten av Fidelity, og det slår meg at Rega har blitt omtalt mer og mer (sammen med Linn). Rega-spillere blir gjerne omtalt som en "lettstelte", og det er interessant for min del. Og dessuten finnes billigere Rega'er enn Linn LP12 - som ellers kunne vært en spennende komponent i anlegget

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Torget vurderinger
0
Same kor "lettstelt" spelar du kjøper, vil du vere nøydd til å tørke støv av platene og skifte stift innimellom.... Dessutan er det no eingong slik at ørlite betre justering, vegghylle, marginalt dyrare pickup m.m. skapar nye kvalitetar....
Og vips, så har ein ny entusiast vorte (fram)fødd.

U

Utgatt11378

Gjest
Hørte en p3 for mange år siden, den hadde massevis av egenlyd og jeg blei ikke imponert snarere skuffet.
Dette har sikkert med pick-up, underlag og mange andre faktorer og gjøre, men jeg tenkte stille i mitt indre, at dette var oppskrytte greier og en slik vil jeg ikke ha! :eek:

Vh

S

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Antall liker
0
Sted
Lier
Audiophile-Arve skrev:
Same kor "lettstelt" spelar du kjøper, vil du vere nøydd til å tørke støv av platene og skifte stift innimellom.... Dessutan er det no eingong slik at ørlite betre justering, vegghylle, marginalt dyrare pickup m.m. skapar nye kvalitetar....
Stemmer, det samme gjelder streaming fra nettverk - vedlikehold av tags krever sine timer, ulike dac'er, installeres korrekt (noe som tok litt tid hos meg med Linux-basert musikkserverI. Og også cd'er, som skal puttes inn i rett cover, sorteres, holdes rene osv. Hvert format krever på ulik måte.

Likevel kan det være greit å høre andre sine erfaringer om brukervennlighet, som tross alt kan spare en stakkars musikkelsker for mye hodebry og kanskje arbeidstimer. For det er gjerne å høre god musikk og god lyd som tiltaler en musikkelsker, ikke geometri og roterende tallerkner. Selv om et vakkert avspillingsutstyr kan betraktes som et kunstverk (iallefall godt design), så er det musikken (og delvis plateomslagene) som er anerkjent i kunsthistorien.

Selv om jeg også lar meg forføre av godt industridesign og roterende tallerkner med 99,999 % jevn hastighet 8)

Hm, jeg tror dette var et forsvar for at jeg ønsker brukervennlige hifikomponenter :)
Desverre ble Arve's innlegg brukt i min forsvarstale - jeg håper jeg blir tilgitt.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Audiophile-Arve skrev:
Veldig enig i det du skriver, Arve. Men i motsetning til deg, har jeg få motforestillinger til å si min hjertens meining om Rega. For det første er det stor forskjell på Rega'er og Rega'er. Det som er positivt med Rega, er at de er hyperenkle i oppbygging. Litt REMA1000 - det enkle er ofte det beste...men ikke alltid.

Alle Rega'er som jeg har prøvd eller lyttet til, er hyperfølsomme for bevegelser fra underlaget - rett fra eska. Det må vegghyller, sandkasser eller andre modifiseringer til for at de skal bli spillbare.

Alle Rega'er under P5, er middelmådige spillere. Men til prisen, er de gode. Det kommer an på hva man er ute etter, en rimelig spiller som spiller greitt nok, eller en vellydende spiller.

Jeg liker ikke armene på Regaene. Joda, jeg veit at de får rosende omtaler både her og der, men i mitt hode, er de oppskrytte. Ta denne plastikk-dingsen som skal være antiskating...for noe rakkel! Det må shimses for å forandre armhøyden, noe som er svært mye enklere på temmelig mange spillere. Slik jeg ser det, må man på RB700-arma for at det skal begynne å likne på noe, altså P5-spilleren - og sjøl da bør den heldst modifiseres med anna motvektslodd, bedre kabling os. osv. Med P5 snakker vi om spillere rundt 10K, og da er det mange gode kandidater å velge blandt - og enda flere pent brukte som er bedre. Det som er bra på Rega-armene, er opplagringen og selve armrøret. Og enkelheta ved å montere p.u.

Jeg er klar over at mange elsker Rega-armene, så jeg er vel en særing på det området... :D De nyeste armene fra Rega, har jeg ikke hatt gleden av å se eller lytte til, men jeg mener det er foretatt forbedringer på bl.a. opplagringene, og kanskje også på andre ting?

Motorene...jeg har ikke så lang erfaring med Rega, men jeg vet om nokså mange som har plagdes med ujevn gange, motorstøy og div. feil på disse - også her snakker jeg om de rimeligste spillere, altså fra P5 og nedover.

Jeg anskaffet meg en pent brukt Vpi Scout for snart to år siden, og har ikke hatt trøbbel med hverken spiller eller justeringer i det hele tatt. Jeg hadde litt brum, men det skrev seg fra kabelen fra spiller til Riaa, og ikke spilleren. Den står plasser i en furu-reol, på et sikkert nokså solid gulv - men ikke meir solid enn at min forrige spiller, HK T-60, ofte hoppet og hakket når ungene dansa på gulvet. Scout'en er steinstødig i forhold - jeg har fortsatt til gode å oppleve at p.u'en har hoppa over rillene med denne spilleren.

Forstå meg i beste mening - jeg er klar over at det å ytre seg kritisk om Regaspillerne, er som å banne i kirka og vel så det, her på forumet. Men det finnes faktisk andre og bedre spillere enn Rega der ute, f.eks. Clearaudio.

Stort enklere spiller enn B&O sine tangentialarmspillere finnes vel ikke? Jeg har eidd en, og til tidsepoken ('70-tallet ) spilte den veldig bra - og var super-enkel i bruk.

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Antall liker
0
Sted
Lier
VilhelmW skrev:
Forstå meg i beste mening - jeg er klar over at det å ytre seg kritisk om Regaspillerne, er som å banne i kirka og vel så det, her på forumet. Men det finnes faktisk andre og bedre spillere enn Rega der ute, f.eks. Clearaudio.
Jeg startet tråden for å høre folks meninger og erfaringer. Rega har blitt rost i skyene av mange, og spesielt av forumdeltakere jeg har stor respekt for. Jeg er glad for at flere deler sine erfaringer og meninger.

S

Stereo_Mono

Gjest
I bunn og grunn hviler det hele på personlig preferanser og hvilken type lyd man liker.
Jeg er stor Rega fan, men har også det som kan beskrives, som en Clearaudio Emotion på steorider. Marantz TT-15S1.
Sammenlignet med min P9 er det store forskjeller i klang og hvordan de presenterer musikken. P9en har den beste dynamikk egenskapene jeg har hørt fra en vinyl spiller og graver ut voldsomt mye informasjon fra rillene med en god PU. Marantzen er varmere og litt svulstigere i klangen. Men det hele blir litt polert i forhold til Rega sin plutslighet og realisme. Hva men liker er en smaksak og det er store prisforsjeller på utstyret, samt at PU og RIAA er avgjørende selvsagt.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.165
Torget vurderinger
4
Men en P9 er vel ikke representativ som en "typisk" Rega?

For min del er P5 den største jeg har hørt og av vanlig Rega i de tusen hjem har jeg inntrykk av at det er modellene opp til og med P3 som er det vanlige.

S

Stereo_Mono

Gjest
Anonym skrev:
Men en P9 er vel ikke representativ som en "typisk" Rega?

For min del er P5 den største jeg har hørt og av vanlig Rega i de tusen hjem har jeg inntrykk av at det er modellene opp til og med P3 som er det vanlige.
Kommer nok litt an på hvordan man vil se på det. Jeg velger å heller si at en P9 er det beste man kan få fra en Rega spiller. Prisippet er det samme bare tatt til det mere ekstreme mtp matriell valg, toleranser, PSU og low mass og maksimal stivhet filsofien til Rega. De nye RP3 og RP6 har hentet mye fra skjelett designet til P9en.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Torget vurderinger
0
P 9 er "typisk" Rega, men i ei utruleg elegant utgåve, med svært lite eigenlyd, der det vesle som er, også er veldig tiltalande. Eg trur tallerkenmaterialet har ein god del å seie for dette. Armen er også veldig god, men her kjem det sjølvsagt an på kva pickup du brukar. Eigentleg er P9 ein rimeleg spelar når du ser kvalitetane han har, og når du brukar rette pickup (Eg testa han med ein Kontrapunkt A for nokre år sidan, bra det, men eg skulle likt å ha ein Ortofon 7500 påsett for å sjå kva som skjedde då) trur eg du kan vere veldig fornøgd. Ein P3 er nok vesentleg ringare, men det er då ikkje Rega-typisk?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.165
Torget vurderinger
4
Hvordan en platespiller til 34 000 kroner kan bli "typisk" sliter jeg litt med å forstå så jeg er uenig med dere to i definisjonen av en typisk Rega.

For meg er en typisk Rega modellene P1, P2 og P3

S

Stereo_Mono

Gjest
Bare så det ikke blir noe mere forvirring blant de mindre Rega kjente :)
P1, P2 og P3 finnes ikke lenger. RP1 erstattet P1 og RP1 med Performance Pack erstattet P2 i 2010. P3 har vært solgt i mange utgaver siden den eldre Planar 3 som gikk ut i 1998. P3-2000 og P2-2000 var de første «rimelige» spillere som fikk motoren direkte montert på pilinith. Dette kom fra erfaringene Rega fikk fra Planar 9. Senere ble P3-2000 erstattet med P3-24 og nå er det RP3 som kom for ca 1 år siden. RP6 ble nylig lansert som en erstatning for P3-24 Color som hadde TT-PSU inkl og P5.

Alle har hatt en fin evulusjon imo. Dog er forskjellene i mellom en original Planar 3 og dagens RP3 svært stor med tanke på nevnte egen-lyd f.eks.
I følge Roy Gandy brukes P9 som referansen i utviklingen av alle nye platespillere. Venter bare på RP9 nå ;D

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Ikke tvil om at P9 er en veldig bra spiller, men for 34K får man Vpi Classic3 og Vpi Aries3, Michell GyroDeck, flere gode spillere fra Clearaudio, Avid Diva + riaa + veldig god arm og p.u. Tviler på at jeg hadde gått for en Rega i det selskapet der, sjøl ikke en P9. Men igjen; det er meg.

Beklager at dette ble litt O.T., forresten.

Topp Bunn