Finnes det noen spennende jobber i dette landet ?

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
I det hele tatt ?

Synes alt er:
- Salg
- Service bransjen
- Kontor (som krever 3 års relevant eller ikke relevant høgskole)

Finnes det en ikke braindead jobb en kan få, uten å måtte utdanne(hjernevaske) seg til den i dette landet ? Et eller annet som faktisk kunne vært interesant å drive med, eksisterer det ?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.869
Torget vurderinger
0
Uten utdannelse, spennende og interessant ?? ???

Dessverre tror ikke det. ::)

Telemarkbataljon ? :-\
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
ØivindJ skrev:
I Det hele tatt ?

Synes alt er:
- Salg
- Service bransjen
- Kontor (som krever 3år relevant eller ikke relevant høgskole)

Finnes det en ikke braindead jobb en kan få, uten å måtte utdanne(hjernevaske) seg til den i dette landet ? Et eller annet som faktisk kunne vært interesant å drive med, eksisterer det ?
det avhenger av hva du finner interessant. jo lavere list jo mere finnes :)
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Spiralis skrev:
Telemarkbataljon ? :-\
Var det ikke der halve styrken havnet i fosterstilling og krampegråt da det for noen år siden ble snakk om at de skulle mobiliseres i en eller annen sammenheng? Med forbehold om at jeg ikke blander dem med noen andre, men jeg husker jeg syntes det var en nusselig gjeng.
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
totte skrev:
Spiralis skrev:
Telemarkbataljon ? :-\
Var det ikke der halve styrken havnet i fosterstilling og krampegråt da det for noen år siden ble snakk om at de skulle mobiliseres i en eller annen sammenheng? Med forbehold om at jeg ikke blander dem med noen andre, men jeg husker jeg syntes det var en nusselig gjeng.
;D ;D Håper for deres skyld at det ikke var dem! Som havnet i krampegråt..)
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
En spennende, utfordrende og brukbart betalt jobb er offshore-yrket.

For noen år siden kunne du starte som "Roastaboat"(dekksarbeider) uten noe annet enn sikkerhetskurs og helseattest.
Nå krever myndighetene og oljeselskapene at man som minimum også har et kurs som heter Borekurs I. Det er et kurs som varer ca 5 uker (alt. ca 3 mnd i helegemoduler m/hjemmelekse på www.boreskolen.no).

Da har du mulighet til å få en slik jobb. Reiser du ut i havet for å drikke kaffe og gjøre minst mulig annet enn å spise, fise og surfe på nett, har du mange kjedelige år foran deg med skrubbekost og svaber. Ikke blir du særlig godt likt heller.
Er du derimot villig til å ofre litt slit og svette, finnes potensiale for at din arbeidsgiver betaler videre kursing og utdannelse og får muligheter til å vokse til mer utfordrende oppgaver.

Har du noen "track record" (CV) som tilsier hvilken kompetanse du besitter, eller er det slik at du, mener potensielle arbeidsgivere bare bør forstå at du er smartere, flinkere, mer kreativ, mer effektiv og mer verdiskapende enn andre jobbsøkere?

Uten noen form for dokumentasjon (bevis på teoretisk utdannelse), må du nok være villig til å starte ganske lavt i hierarkiet. Er du så god som du åpenbart har tanker om, tar det ikke lang tid før du tildeles mer utfordrende oppgaver ;)
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.242
Antall liker
4.875
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Erland skrev:
En spennende, utfordrende og brukbart betalt jobb er offshore-yrket.

For noen år siden kunne du starte som "Roastaboat"(dekksarbeider) uten noe annet enn sikkerhetskurs og helseattest.

...
Slett ikke noe dumt forslag, Erland. Jeg har en nevø i begynnelsen av 20-årene som er i bransjen, tjener bra, synes jobben er givende og spennende og som har 4 uker fri for hver 2 uker på plattform.
"Roustabout" staves slik, forøvrig.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Så for en tid tilbake et firma som drev med servicetjenester til oppdrettsanlegg som søkte etter en mann med mye erfaring fra dataspill til å operere ROV.
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
Erland skrev:
Har du noen "track record" (CV) som tilsier hvilken kompetanse du besitter, eller er det slik at du, mener potensielle arbeidsgivere bare bør forstå at du er smartere, flinkere, mer kreativ, mer effektiv og mer verdiskapende enn andre jobbsøkere?
Har vel helst vaert det siste frem til naa, tiden er helt sikkert moden for aa revurdere.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
ØivindJ skrev:
I det hele tatt ?

Synes alt er:
- Salg
- Service bransjen
- Kontor (som krever 3 års relevant eller ikke relevant høgskole)

Finnes det en ikke braindead jobb en kan få, uten å måtte utdanne(hjernevaske) seg til den i dette landet ? Et eller annet som faktisk kunne vært interesant å drive med, eksisterer det ?
Starte begravelsesbyrå? Ingen utdannelse.
Krav: mørkt tøy, alvorlig mine, svart bil.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Bli politiker i FrP. Ingen krav til utdanning og det bør også være en overkommelig oppgave å skjelle ut og angripe "svake" grupper som arbeidsledige, innvandrere, enslige mødre, sosialhjelpsmottakere, polakker og andre som snylter på den norske velferdsstaten, samer, homofile osv sov. ;D
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
Glimrende forslag. Så slipper en å ha en vanlig jobb noen gang igjen :D ;D
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.579
Antall liker
7.123
Spørsmålet er ikke om hvilke jobber som er spennende, men om hvordan gjøre jobber spennende!
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
noruego skrev:
Spørsmålet er ikke om hvilke jobber som er spennende, men om hvordan gjøre jobber spennende!

Ikke dumt tenkt det.

Hva kan jeg tilby, eller gjøre ut av jobben?
Jobber selv i et relativt kreativt yrke, og har sett tidligere kolleger sitte på rævva og forvente at alt skal bli servert dem. Sånn "surner" du fort i jobben av.
Gå til jobb med en positiv innstilling og stå på humør, så ordner det seg oftere for flinke jenter og gutter. Lettere å klatre på rangstigen av sånn
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Godt poeng noruego. Men, jeg har ikke klart å gjøre alle mine jobber spennende...

Nå jobber jeg med mennesker, og da er det nesten vanskelig å kjede seg.

Mulighetene er mange, selv om staten er ei gnitalus når det gjelder lønn. Men, det er også til å leve med.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.579
Antall liker
7.123
ErosLoveking skrev:
noruego skrev:
Spørsmålet er ikke om hvilke jobber som er spennende, men om hvordan gjøre jobber spennende!

Ikke dumt tenkt det.

Hva kan jeg tilby, eller gjøre ut av jobben?
Jobber selv i et relativt kreativt yrke, og har sett tidligere kolleger sitte på rævva og forvente at alt skal bli servert dem. Sånn "surner" du fort i jobben av.
Gå til jobb med en positiv innstilling og stå på humør, så ordner det seg oftere for flinke jenter og gutter. Lettere å klatre på rangstigen av sånn
Nettopp. Det finnes ikke den arbeidsplass der det ikke er rom for forbedring. Tilsett en liten men engasjert mixtur av undring & refleksjon, og de aller, aller fleste jobber blir brått interessante.
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Fotgjengerfeltmaler må da være en av de mest spennende jobbene her til lands, med en kontinuerlig strøm av biler som stryker like forbi deg i hastigheter langt over det tillatte? På den annen side blir man vel vant til det også etter hvert.
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
Hører at det er de med fagbrev i tillegg til borekurs som får jobbene i Nordsjøen.

Jaja, ny "tullejobb" i steden da (som jeg ikke makter å late som er spennende i det hele tatt, og som ikke betyr en dritt i det store og hele).

Just shoot me.
 

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
246
Antall liker
0
Fullmektig?

Full og mektig på en gang, kan det bli bedre?
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.579
Antall liker
7.123
ØivindJ skrev:
Hører at det er de med fagbrev i tillegg til borekurs som får jobbene i Nordsjøen.

Jaja, ny "tullejobb" i steden da (som jeg ikke makter å late som er spennende i det hele tatt, og som ikke betyr en dritt i det store og hele).

Just shoot me.
Hva regner du som "tullejobber"?
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
ØivindJ skrev:
Hører at det er de med fagbrev i tillegg til borekurs som får jobbene i Nordsjøen.

Jaja, ny "tullejobb" i steden da (som jeg ikke makter å late som er spennende i det hele tatt, og som ikke betyr en dritt i det store og hele).

Just shoot me.
Har også hørt snakk om dette, men tror ikke det er et "must"?

Kan du vise til flere år med praktisk arbeidserfaring, vil nok dette kunne kompensere.

Men tro meg;
Å starte "på bunnen" i offshorebransjen kan nok også oppfattes som "tullejobb" av og til - men helt nødvendig for at operasjonen i havet skal fungere over tid.
*Spyle og svabre dekk som blir like møkkete bare minutter etter at du er ferdig
*Børste rust - male
*Tømme/Fylle containere
*Hente - bære - fixe - hjelpe
*og innimellom laaaaaang venting

Forskjellen er at du får brukbart betalt (de høye lønningene er bare en illusjon som henger igjen fra 70-tallet).

Men som fler er inne på, er en jobb hva du gjør den til.
Det er alltid noe å finne på om du vil gjøre noe positivt ut av hvilken som helst jobb, og det er de positive som kommer seg videre til større utfordringer.
Det er jo umulig for en leder å vurdere om "han som sitter og surmuler med en kaffekopp i handa" egentlig kan tildeles noen utfordringer i det hele tatt!
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.579
Antall liker
7.123
Erland skrev:
Men som fler er inne på, er en jobb hva du gjør den til.
Det er alltid noe å finne på om du vil gjøre noe positivt ut av hvilken som helst jobb, og det er de positive som kommer seg videre til større utfordringer. Det er jo umulig for en leder å vurdere om "han som sitter og surmuler med en kaffekopp i handa" egentlig kan tildeles noen utfordringer i det hele tatt!
Bingo! Dette er i alle fall det jeg ser etter i kandidater som kommer til jobbintervju - grad av egenmotivasjon og positiv energi. Dessuten, hvis man som arbeidsgiver tar seg råd til å ha surmulende slabbedasker hengende rundt så vil man garantert få store problemer i nedgangstider.
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
noruego skrev:
Hva regner du som "tullejobber"?
Ønsker bare at det firmaet driver med er noe det spiller en (reel) større rolle for mange at blir gjort.

Så lenge firmaet gjør et viktig arbeid (i mine øyne), kan jeg gjerne skrubbe dekk og det som værre er.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.579
Antall liker
7.123
ØivindJ skrev:
noruego skrev:
Hva regner du som "tullejobber"?
Ønsker bare at det firmaet driver med er noe det spiller en (reel) større rolle for mange at blir gjort.

Så lenge firmaet gjør et viktig arbeid (i mine øyne), kan jeg gjerne skrubbe dekk og det som verre er ;D

Ved å bruke litt fantasi kommer en vel på hva som kan vere det rette for en, som offshore, eget firma, eller noe helt annet.

Tidligere jobber har bare vert for å dekke husleie, for å kunne kjoepe ting og for å ha litt penger som student. De jobbene erjeg sliten og lei av.

Vel vel, nå skal det ikke blir noe mere suttring fra meg her :)
Vel, hvis du ønsker å jobbe med noe som er meningsfullt både for deg og andre, så vil jeg uansett anbefale å engasjere deg i en organisasjon som driver med noe du mener er viktig. Da vil du bygge et nettverk med andre engasjerte mennesker, inklusive potensielle arbeidsgivere.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
De "meningsfulle" jobbene er jo som regel de aller vanskeligste å bli ansatt til. Jeg ville i hvert fall vært skeptisk til å ansette en person med lite utdanning, men storforlangende innstilling og en nedlatende holdning til det arbeidet som utføres av flesteparten her i samfunnet. Her må det jobbes med holdningene. Synes Erland snakker meget fornuftig.

Og jeg beklager om jeg har fått feil inntrykk, ØyvindJ.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Personlig har jeg sansen for Henry Chinaski sin holdning til arbeidslivet......
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.869
Torget vurderinger
0
De fleste jobber blir vel etterhvert rutine og kan lett bli "kjedelig", men jeg tror mye avhenger av personlig innstilling og hva man gjør det til selv. Masse yrker passer innefor kriteriet at det firmaet driver med skal være nyttig i den forstand at noen trenger tjenstene til firmaet. Det gjelder alt innenfor helse og sosial, men disse yrkene er jo kvinnedominerte og ikke veldig godt betalt. Det meste innen for offentlig tjenesteyting er også "nyttig", og her spiller din egen holdning stor rolle, du kan tydeligvis selv velge om du skal være hjelpsom og serviceminded eller om du heller vil være byens største "hæstpeis", ingen av sjefene dine kommer til å legge seg oppi hvilken stil du velger. :-\

Forstår jeg deg rett unge mann i at du er ganske så "ukvalifisert" og har et ønske om å starte på bånn for så lynraskt spurte opp gradene i firmaet? Hva med å søke en av de offentlige / halvoffentlige etatene som driver bedriftsintern utdaning? Tollvesen, NSB eller Avinor? Avinor driver å utdanner flygeldere i søkk og kav for tiden, har alt for få søkere etter som jeg forstår.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Du er sikkert gammel nok til en jobb på Vinmonopolets salgsavdeling. Ville fester og pen uniform.
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
BBking skrev:
Du er sikkert gammel nok til en jobb på Vinmonopolets salgsavdeling. Ville fester og pen uniform.
Jada, begynner aa tvile paa om jeg noen gang finner noe i mellom kjempesuksess og Henry Chinaski metoden. Blir nok mest sannsynlig det siste da.
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Du har ikke kunne tenkt deg å starte noe helt eget da? Kanskje sitter du på en god forretningside som Innovasjon Norge vil støtte?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.865
Antall liker
8.860
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Er ikke lett å gi noe godt svar på slike spørsmål.

De fleste jobber er jo slik at man trenger:
Utdanning (jo lengre utdanning jo mer betalt og jo mer spennende jobber)
Arbeidserfaring (Jo lengre erfaring jo mer betalt og jo mer spennde jobber)
Personlige egenskaper og pågangsmot - jo flinkere du er og jo mer du står jo lettere er det å komme seg opp og frem.

Det er få pose og sekk løsninger...tar man utdannelse - så tjener man jo ikke penger. Jobber man - så er det vanskelig å få utdannelse - slik at man gjerne sitter litt vanskelig i det om 5-10 år - dam an har jobbet masse, men ikke har noen formell kompetanse.

Jeg har selv min bakgrunn fra Forsvaret. Med utdanning i Forsvaret synes jeg man får veldig mye. realtivt god lønn under utdanning. En anerkjent utdanning. Spennende arbeidsoppgaver og stort ansvar når man kommer ut i jobb. Godt arbeidsmiljø og god lønn. Det finnes som sagt også andre statlige etater som har noe avdet samme, men mangfoldet og mulighetene er nok ikke på langt så store som i Forsvaret.

Ellers er det i mine øyne en ganske klar sammenheng mellom innsats og belønning også i arbeidslivet. Så gode, spennende og godt betalte jobber krever ofte mange års utdannelse, mange års erfaring og hard innsats over lang tid!

Mitt generelle råd til de som står "startgropen" er å snakke litt med de som har litt flere år på baken og høre hva de tror - og ikke minst - finn ut hvor du vil være om 10 år - og legg en plan som gjør at du havner der! Jeg synes det er trist at veldig mange unge nå dropper skole og utdanning for å begynne å jobbe og tjene seg noen lette kroner....detviser seg nok ofte at det er vanskelig å gå tilbaketil studentsituasjonen - og da forblir man uten utdannelse.....

mvh
OMF
 
R

Rojoh

Gjest
OMF skrev:
Det er få pose og sekk løsninger...tar man utdannelse - så tjener man jo ikke penger. Jobber man - så er det vanskelig å få utdannelse - slik at man gjerne sitter litt vanskelig i det om 5-10 år - dam an har jobbet masse, men ikke har noen formell kompetanse.

Mitt generelle råd til de som står "startgropen" er å snakke litt med de som har litt flere år på baken og høre hva de tror - og ikke minst - finn ut hvor du vil være om 10 år - og legg en plan som gjør at du havner der! Jeg synes det er trist at veldig mange unge nå dropper skole og utdanning for å begynne å jobbe og tjene seg noen lette kroner....detviser seg nok ofte at det er vanskelig å gå tilbaketil studentsituasjonen - og da forblir man uten utdannelse.....

mvh
OMF
Jeg kan vitne om at å begynne å studere i voksen alder kan være vrient. Etter å ha jobbet 6-7 år som elektriker følte jeg behov for noe nytt og mer givende. Solgte hus og satte meg på skolebenken. Eventyret varte et semester. Både det å sette seg ned og lære nye ting (som ikke alltid er like interessante), og det å måtte vri om på økonomi, boforhold kan være litt av en bøyg.

Jeg gikk dermed tilbake til det "kjedelige" yrket mitt. Til en viss grad kan man få nye utfordringer og mer ansvar - jeg har ikke vært særlig ambisiøs. Det vil si at arbeidsdagen er relativt rutinepreget. Til gjengjeld opplever jeg lite stress, da man har god kontroll og relativ forutsigbarhet i arbeidshverdagen. For meg er det et valg som jeg er rimelig fornøyd med foreløpig - jobber i et firma som har gode rutiner med å fange opp personlige behov/ønsker, og som til en viss grad kan være behjelpelige når disse personlige behovene endres.

For egen del var det nok arbeid mer rettet mot mennesker jeg siktet meg inn på da jeg vurderte å skifte beite. Følte det ville gi mer mening. Mulig at en assistentjobb innenfor psykiatrien/NAV-systemet er noe for deg Øyvind?

Mvh. Johan
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
nescafe skrev:
Du har ikke kunne tenkt deg å starte noe helt eget da? Kanskje sitter du på en god forretningside som Innovasjon Norge vil støtte?
Hvor lenge skal en tillate seg selv å drømme, og på hvor far fetched ideer ?



Skål og god natt.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.865
Antall liker
8.860
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Å begynne for seg selv er vel ikke noe jeg har lyst til å råde folk til!

Det er i mine øyne noen must:
1 - Man må tilby noe spesielt - nye ideer, nye talenter, nye produkter, osv.
2 - Man må rett og slett jobbe rævva av seg i begynnelsen
3 - Man må ha kunnskap/evner til å gjennomføre den forretningsmesige delen av egen bedrift.

De som lykkes - har nok mye av alt her. Det finnes selvsagt unntak, men å drive for seg selv tror jeg nok ofte er ensomt, usikkert, hardt arbeid for lite lønn - og eventuell "bonus" i form av god økonomisk avkastning komemr nok først etter ganske mange år som ikke har vært lite lukrative!

mvh
OMF
 
R

Rojoh

Gjest
...jeg sitter med TV2 Nyhetskanalen på i bakgrunn. Knut Jørgen Røed Ødegaard rapporterer. Tydlig at han trives i sin jobb... ;D

Mvh. Johan
 
Topp Bunn