Finne riktig nettfase ?

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
I Fidelity nr.43 gir Kurt Lassen noen gode råd om pleie og periodisk vedlikehold av hifisystemet.
Der skriver han bl.a. et avsnitt med tips om hvordan man måler for å finne den beste fasen for nett-pluggene.
Idiot som jeg er på praktiske ting med multimeter og sånt skjønte jeg ikke eksakt hvordan målingene skal foregå.
Kan noen gi meg utfyllende tips og instrukser om dette "For Dummies" ?

Jørgen

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.218
Torget vurderinger
6
Jøgga skrev:
I Fidelity nr.43 gir Kurt Lassen noen gode råd om pleie og periodisk vedlikehold av hifisystemet.
Der skriver han bl.a. et avsnitt med tips om hvordan man måler for å finne den beste fasen for nett-pluggene.
Idiot som jeg er på praktiske ting med multimeter og sånt skjønte jeg ikke eksakt hvordan målingene skal foregå.

Jørgen
Har dette med å snu fasen egentlig noe for seg i Norge? Selv har jeg aldri hørt forskjell ved å snu fasen på CD-spilleren (har egen knapp for det). Samtidig hører jeg meget stor forskjell på f.eks ulike CD-spillere eller kabler (bare for å si at jeg ikke er helt døv heller...). ::)
Har samtidig opptil flere ganger hørt Dansker som er "hissige på grøten" når det gjelder dette med å snu fasen, at her er det store forskjeller. Men ingen Norske...?

Mitt spørsmål er følgende: Hvis jeg husker riktig:
Det norske 230 Volts strømnettet bygger på tre faser der hver fase er en identisk 50Hz sinuskurve, bare faseforskyvd 120 grader i forhold til hverandre. (I tillegg har man jord, men det er ikke interessant i hifi-sammenheng.)
Mens i de fleste andre land i Europa, deriblant det danske er en av fasene jord mens de to andre veksler rundt denne. Grunnen til feil i det danske systemet er at plussveipet og minussveipet til fasene ikke er helt symmetrisk rundt jord (amplituden ikke slår like langt ut i pluss og minus).
Jeg for min del har en sterk mistanke om at her ligger grunnen men har aldri giddet å fordype meg i problemstillingen (har derfor heller ikke lest artiklen) og lar bare faseknappen på CD-spilleren få fred....

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Takk for fåd og link. Interessant og lærerikt for en amatør som meg.

Hos Svalander står å lese:
På vissa apparater kan det vara så stor skillnad som från ca 20V till ca 180V spänning i chassit när du vänder på stickproppen i väggen. Denna spänning som alltså är olika hög i olika apparater går sedan mellan apparaterna i signalkablarnas jordledare och blandar sig där med nyttosignalen.

Er dette ganske enkelt ikke tilfelle i Norge?

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
Hei!

Har brukt elfix i mange år. Kjøpt dette svenske produktet fra Cabelcompany i USA. Kjennte ikke til dette produktet før jeg så det som Recommend product i STEREOPHILE. Et veldig hendig og nyttig produkt for riktig innfasing av alle komponenter i anlegget. Også kjekt til sjekk av strømgjennomgang i elektriske ledninger. Har justerbar følsomhet MVH GUIT

Vedlegg

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
464
Sted
Bergen
Finn M skrev:
Jøgga skrev:

Jørgen
Har dette med å snu fasen egentlig noe for seg i Norge? Selv har jeg aldri hørt forskjell ved å snu fasen på CD-spilleren (har egen knapp for det). Samtidig hører jeg meget stor forskjell på f.eks ulike CD-spillere eller kabler (bare for å si at jeg ikke er helt døv heller...). ::)
Har samtidig opptil flere ganger hørt Dansker som er "hissige på grøten" når det gjelder dette med å snu fasen, at her er det store forskjeller. Men ingen Norske...?

Det norske 230 Volts strømnettet bygger på tre faser der hver fase er en identisk 50Hz sinuskurve, bare faseforskyvd 120 grader i forhold til hverandre. (I tillegg har man jord, men det er ikke interessant i hifi-sammenheng.)
Mens i de fleste andre land i Europa, deriblant det danske er en av fasene jord mens de to andre veksler rundt denne. Grunnen til feil i det danske systemet er at plussveipet og minussveipet til fasene ikke er helt symmetrisk rundt jord (amplituden ikke slår like langt ut i pluss og minus).
Jeg for min del har en sterk mistanke om at her ligger grunnen men har aldri giddet å fordype meg i problemstillingen (har derfor heller ikke lest artiklen) og lar bare faseknappen på CD-spilleren få fred....
Dersom du kan snu fasen på CD spilleren; er ikke det musikksignalet? Samme som å snu fasen på høytalerkablene, stor forskjell i lyd, spesielt i mellombassen er det lett å høre. Noen CD spillere har dette pga det av og til er rot i innspillinene/mastringene. Dette er ikke det samme som OP spør om.

Denne elfixen, jeg kjøpte en slik for mange år siden, rimelig på Clas Ohlson, brukte den til å finne brudd i ledninger. Hva er prosedyren i denne sammenhengen?

Murgen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2009
Antall liker
1
Finn M skrev:
Jøgga skrev:

Jørgen

Hallo, i Danmark har vi 380 volt eller 400volt system som i kalder det oppe her= 3faser + 1 nul leder+ jord.

Altså 3 faser på hovedforsygningen = 380/400volt(Kraft) og for normal spænding 1fase+ nul+jord= 230volt.
Bare for orientering.

Oppe her er formålet at få mindst spænding stående på stel mellem tilkoblede apparater.

Jeg har beskrevet prosekdyren for hvordan dette gøres i en anden fase tråd her på sentralen, så det er bare at komme igang, og selv prøve ut. så ka vi snakkes ved, efter at i har avles resutatet.
Så kan vi bagefter tage diskutionen om, hva de store forskelle skyldes.

Mvh Murgen

U-96

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2008
Antall liker
4
Eg har lurt litt på problematikken sjølv. Har eg då tenkt riktig at det er det samme kva veg ein pluggar i nett-pluggane so lenge alle komponentane er kobla likt? Eller er det slik at den eine vegen er bedre enn den andre alt etter måleresultatet? Er det nokon som kan bekrefte om dette er ein høyrbar forbedring lydmessig, eventuelt andre fordelar?

Topp Bunn