Jøgga skrev:
I Fidelity nr.43 gir Kurt Lassen noen gode råd om pleie og periodisk vedlikehold av hifisystemet.
Der skriver han bl.a. et avsnitt med tips om hvordan man måler for å finne den beste fasen for nett-pluggene.
Idiot som jeg er på praktiske ting med multimeter og sånt skjønte jeg ikke eksakt hvordan målingene skal foregå.
Kan noen gi meg utfyllende tips og instrukser om dette "For Dummies" ?
Jørgen
Har dette med å snu fasen egentlig noe for seg i Norge? Selv har jeg aldri hørt forskjell ved å snu fasen på CD-spilleren (har egen knapp for det). Samtidig hører jeg meget stor forskjell på f.eks ulike CD-spillere eller kabler (bare for å si at jeg ikke er helt døv heller...). :

Har samtidig opptil flere ganger hørt Dansker som er "hissige på grøten" når det gjelder dette med å snu fasen, at her er det store forskjeller. Men ingen Norske...?
Mitt spørsmål er følgende: Hvis jeg husker riktig:
Det norske 230 Volts strømnettet bygger på tre faser der hver fase er en identisk 50Hz sinuskurve, bare faseforskyvd 120 grader i forhold til hverandre. (I tillegg har man jord, men det er ikke interessant i hifi-sammenheng.)
Mens i de fleste andre land i Europa, deriblant det danske er en av fasene jord mens de to andre veksler rundt denne. Grunnen til feil i det danske systemet er at plussveipet og minussveipet til fasene ikke er helt symmetrisk rundt jord (amplituden ikke slår like langt ut i pluss og minus).
Jeg for min del har en sterk mistanke om at her ligger grunnen men har aldri giddet å fordype meg i problemstillingen (har derfor heller ikke lest artiklen) og lar bare faseknappen på CD-spilleren få fred....