Finne rett tweeter

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.241
Antall liker
2.673
Sted
Liten by
Jeg har en nokså god 3-veis senter høyttaler der diskanten er gått ad dundas. Det er en Energy RC-LCR. Det er veldig vanskelig å finne rett bytte element til denne, så jeg må finne noe annet. Jeg finner heller ikke en spec på orginalen (som heter enten 5DR53131 eller 5DR53123).

Jeg har kontakt med en av konstruktørene, men han jobber nå et annet sted og husker ikke 11-12 år tilbake i tid. Hvem hadde gjort det?

Men, han har sagt at den skal ha så lav Frequency Resonance som mulig. Han mente at den lå rundt 1000-1200 Hz, men var ikke sikker. Og den må ha 4 ohms motstand. Elementet er forsvinnende lite og dekker bare selve alu domen, som er 25 mm. Jeg mener diamteren på den er rundt 30 mm, som gjør det veldig vanskelig å finne noe som kan passe.

Men jeg fant Tang Band elementer:
Tang Band elementer
TangBand_20-2240S_(Photo_2).png


De ser ut til å ha alt jeg trenger, men jeg lurer på kvaliteten på disse? Er de gode?

Finnes det noen på Østlandet som har liggende noen slike eller tilsvarende som jeg kunne prøvd?

Jeg kan enten ta med høyttaleren til deg eller om du sender, så betaler jeg frakt frem og tilbake.
Jeg har lite lyst til å skrote denne, den er veldig god.


PS: om noen har liggende en defekt Energy RC-Mini eller RC-Mini Center, så har de samme diskant. ;)
 
Sist redigert:
Topp Bunn