Finne priser/verdi på brukte plater?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hvor kan man finne en god oversikt eller en katalog med priser eller verdi på brukte vinylplater? Eller rettere sagt: Hvilken tjeneste på nettet er å anbefale?
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.746
Popsike.com er ikke verst. De beregner priser både gjennomsnittlig og topp + bånn.

Det blir jo litt misvisende, fordi noen plater er skadet, ulike pressinger etc, men jeg har ikke funnet noen bedre.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.898
Antall liker
1.911
Sted
Sortland
www.discogs.com. Her kan du få indikasjoner i hvertfall.

Papirvarianten fra Music Master: Price Guide for Record Collectors, min er riktignok fra -91, vet ikke om det fins oppdaterte utgaver (er du int. er isbn nr 0904520560)

Du må trekke litt i fra om du selger innenlands - mindre marked veit du.

Lykke til
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk.

Tror nok ikke det blir så mye salg, gitt. Jeg ville bare ha et slags oppslagsverk der jeg kunne sjekke de platene jeg kommer over og tenker "denne må da være verdt noe" om. ;)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
Takk.

Tror nok ikke det blir så mye salg, gitt. Jeg ville bare ha et slags oppslagsverk der jeg kunne sjekke de platene jeg kommer over og tenker "denne må da være verdt noe" om. ;)
Spesielt denne, uåpnet med plasten på, fra 1975:

http://www.discogs.com/Johnny-Cash-Look-At-Them-Beans/release/1494786

Disse er også litt artige:

http://www.discogs.com/Cat-Stevens-Tea-For-The-Tillerman/release/581312
http://www.discogs.com/Johnny-Cash-...ongs-Of-The-Trains-And-Rivers/release/1580813

...Men de to sistnevnte er visst ikke verdt noe å bry seg om.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.946
Antall liker
27.878
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Verdien på den derre Cat Stevens skiva er ikke så mye å henge seg opp i.
Det eneste som er viktig med den, er at du må ha den, skal være i alle platesamlinger den....

;)

/ Morten
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Lagga skrev:
Verdien på den derre Cat Stevens skiva er ikke så mye å henge seg opp i.
Nei, jeg så jo det. ;)


Lagga skrev:
Det eneste som er viktig med den, er at du må ha den, skal være i alle platesamlinger den....

;)
Jaja, nå står den nå der, så da er jo det i orden.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.898
Antall liker
1.911
Sted
Sortland
Generelt gjelder det at vanlige utgivelser er 'lite' verdt. Noen få førstepressinger kommer opp i etpar hundre, ellers må det spesialutgaver eller obskure utgivelser eller labeler til for at platene skal ha noen større verdi. Det er nok en tendens til at de som selger vinyl tror platene er mere verdt enn hva som er realistisk.
For beregning av forsikringsverdi blir det selvsagt noe helt annet.
 

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
387
Antall liker
78
Torget vurderinger
7
Hei !
Jeg har samlet og omsatt plater i snart 30 år. Tidligere, etter at platene forsvant fra butikkene, ble plater stort sett enten omsatt via platelister fra antikvariater og privatpersoner eller på platemesser. Da var det til en viss grad Record-Collectors Pris-guide som var retningsgivende i tillegg til skjønn hos de ulike selgerne.

Idag er markedet for bruktplater et helt annet. Det er lite plater å finne på bruktbutikker, loppemarked osv. Etterspørselen har også skutt i været, og slik sett burde det strengt tatt være selgers marked med påfølgende høyt prisnivå, om man skulle følge markedets normale mekanismer.

Etter nettauksjonenes inntog for tolv-tretten år siden har det forandret seg helt. Går mann inn på f.eks QXLs Vinylkategori og velger sortering etter "flest bud" vil du få se forskjellene mellom klinten og hveten mer enn tydelig nok. I den ene enden får du opp samleobjektene eller platene det er kamp om, og her er prisene til dels svært høye. I den andre enden får du opp den motsatte kategorien. Det ligger til enhver tid ute 7-8000 plater, og ca 150 av dem befinner seg i blant de etterspurte, mens resten som regel har en eller færre budgivere. Blant disse finnes det svært mye kurrant musikk å få for 10,- til 50,- kroner. Man har selvsagt ingen garanti for at det man får er pent behandlet, men der er mulig å stille spørsmål, og det er generelt mye som er forsiktig brukt der ute.

Ta noen tilfeldige søk på det du tror kan være verdifullt, og du får det enten bekreftet eller avkreftet. Ebay kan også gi en indikasjon.

mvh:
Stian
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk for tipset. Det skal jeg gjøre. Hadde liksom ikke vurdert QXL en gang. Det er i mitt hode liksom så "useriøst", på en måte, men nå skal jeg sjekke!
 
Topp Bunn