Finite-Elemente Resonator....

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Et tankekors til dere som nærmest konsekvent avviser vibrasjonsdemping og anser det som "humbug":

Medisinsk og mekanisk industri er da ikke kjent for å tro på "voodo" eller uforklarlige "dingser"?

Hvorfor tror dere en mengde måleinstrumenter i medisinsk virksommhet er vibrasjonsdempet.
Faktisk benyttes BASE prinsippet i mange tilfeller. (Dog, i en betydlig mindre påkostet utgave enn vi ser i vår hobby).

Hvorfor tror dere elektrisk/hydraulisk finmekanikk i f.eks store offshorekraner er virbrasjonsdempet?
 
N

nb

Gjest
Erland skrev:
Et tankekors til dere som nærmest konsekvent avviser vibrasjonsdemping og anser det som "humbug":

Medisinsk og mekanisk industri er da ikke kjent for å tro på "voodo" eller uforklarlige "dingser"?
Hvorfor tror dere en mengde måleinstrumenter i medisinsk virksommhet er vibrasjonsdempet.
Medisinsk virksomhet kan jeg fint lite om, men når du sier det så stemmer det sikkert - og det er garantert en grunn til at de gjør det. Jeg vil dog anta at instrumentene det gjelder er noe mer komplekse eller "fintfølende" enn en stereokomponent. Jeg avviser ikke konsekvent vibrasjonsdemping - det har jo helt åpenbart noe for seg i en hel del sammenhenger, jeg påstår kun at det ikke er en særlig relevant problemstilling i et stereoanlegg, og det er det som er tema her. Jeg synest Rhesus' test gir en indikasjon på hvor stort problemet er, til tross for at det gjaldt PA-utstyr.

Hvorfor tror dere elektrisk/hydraulisk finmekanikk i f.eks store offshorekraner er virbrasjonsdempet?
Fordi det er finmekanikk, et stereoanlegg er ikke finmekanikk. Og det sier seg selv at vibrasjoner i en offshorekran er noe større enn i et stereoanlegg som står i ro i en stue.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Erland skrev:
Et tankekors til dere som nærmest konsekvent avviser vibrasjonsdemping og anser det som "humbug":

Medisinsk og mekanisk industri er da ikke kjent for å tro på "voodo" eller uforklarlige "dingser"?

Hvorfor tror dere en mengde måleinstrumenter i medisinsk virksommhet er vibrasjonsdempet.
Faktisk benyttes BASE prinsippet i mange tilfeller. (Dog, i en betydlig mindre påkostet utgave enn vi ser i vår hobby).

Hvorfor tror dere elektrisk/hydraulisk finmekanikk i f.eks store offshorekraner er virbrasjonsdempet?
De er vibrasjonsdempet fordi de skal gjennomgå utmatting på akkurat samme måte som jeg beskrev i min test av PA-anlegg. Det foregår f.eks. slik:
Man foretar et sweep på 1G fra 0.1Hz til 100Hz og ser om det oppstår resonanser. Hvis resonansene er sterkere enn f.eks. 5G, så kjører man utmatting på denne frekvensen i 2 timer. Etter 2 timer skal alt fungere. Denne testen er for å akselerere et helt elektronikk-liv til 2 timer.
Mine koreanske effektforsterkere tålte ikke dette, og måtte dempes. Det var ikke for at de skulle låte bedre, men for at de skulle overleve testen.

Det har altså vanligvis ikke med mikrofoni å gjøre, men med driftsikkerhet over tid.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Jeg garanterer 10 ganger større effekt av de der dempeplatene til karroserideler som selges i bilforretninger. Skal vi si til 1 hundredel av prisen. De kommer ferdig til å oppskjæres, med klister på den ene siden. Den svarte, massive typen er best. Ser helt OK ut, jeg brukte de engang til å stoppr lydgjennomgang gjennom noen tynne dører.

Hvorfor er de bedre? De er bedre fordi de har kontakt med hele toppen, ikke bare i et eneste usselt punkt. De er tyngre og har stor indre dempnig som virker over et jevnt stort frekvensområde, noe som er umulig å gjøre for den der bestefarsklokka til 4k.

Så kunne man ogs[ tenke seg en blyplate til 1 tiendel av prisen, eller avstivende ribber kombinert med en kladeis plastilin....

Men det er jo uansett bare tull. Hvorfor i dempe en topp-plate? Hvor kommer vibrasjonene fra? Hvis de kommer fra en trafo inne i boksen, så må man eventuelt ta fatt i trafoen og avkoble den bedre mekanisk, eller avskjærme den eller flytte den ut. Hvis vibrasjonene kommer fra drivverket i en CD spiller og så blir de ikke mindre om man gjør noe med lokket på spilleren! Hvis vibrasjonen kommer fra underlaget, tar man fatt på underlaget eller bruker dempeføtter o.l.. Det er da isåfall knekkende likegyldig om det ligger en finmekanisk østers på toppen. Og hvis vibrasjonene er akustisk overført gjennom høyt lydtrykk?
Da er trommehinnene sprengt for lengesiden, og jeg foreslår å bruke dingsen som jojo.
No
 
B

Back_Door

Gjest
Sagt på en enkel måte: Selv om en lodding kan løsne som følge av vibrasjoner, vil ikke det si det samme som at man kan høre selve prosessen frem til kontakten er borte.
Gamle cd-spillere er jo et annet relevant eksempel. Der fikk vibrasjoner lyden til å "hakke". Men det var ingen lydforringelse frem til selve hakkingen begynte.( etter hva jeg selv klarte å oppfatte)

Jeg hadde en gang et tv-apparat som sjeldent tålte å bli flyttet på. Loddinger hadde en lei tendens til å løsne. Det var likevel ikke noen form for forringelse av bildet om jeg flyttet på apparatet på en så forsiktig måte at loddingene holdt. Dette på tross av at det også representerte vibrasjoner.
 
O

om.s

Gjest
Dr.No skrev:
Men det er jo uansett bare tull. Hvorfor i dempe en topp-plate? Hvor kommer vibrasjonene fra? Hvis de kommer fra en trafo inne i boksen, så må man eventuelt ta fatt i trafoen og avkoble den bedre mekanisk, eller avskjærme den eller flytte den ut. Hvis vibrasjonene kommer fra drivverket i en CD spiller og så blir de ikke mindre om man gjør noe med lokket på spilleren! Hvis vibrasjonen kommer fra underlaget, tar man fatt på underlaget eller bruker dempeføtter o.l.. Det er da isåfall knekkende likegyldig om det ligger en finmekanisk østers på toppen. Og hvis vibrasjonene er akustisk overført gjennom høyt lydtrykk?
Da er trommehinnene sprengt for lengesiden, og jeg foreslår å bruke dingsen som jojo.
No
Selvsagt er alt man selv ikke mener noe positivt om tull, på samme måte som jeg mener det er tull av deg å skrive det dette tullet om at saker og ting ikke virker, dette uten at du sikkert har testet det selv engang.
Vedkommende selskap som tilvirker disse er meg bekjent meget seriøse i sine produkter selv om prisenen kanskje stikker av til tider, så leverer de iaf hva de sier, men det som var poenget med denne tråden var å høre om noen hadde testet/skal teste Resonatoren, ikke annet mye "tenkt vissvass" fra skeptiske sjeler som er mer opptatt av jojoér enn HiFi.......

mvh
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Jo, jo. :)
Jeg prøvde i det minste med noen begrunnelser. Vibrasjoner er ikke noe overnaturlige greier som man ikke vet hvordan beter seg under forskjellige forhold.
No


PS
Hvorfor anbefaler de ikke en dings til også bunnplata. Det kunne være en sparemodell uten polert overflate, eller noe.
 
D

Doxa..

Gjest
Feks en Stor elektro motor som er koblet til en vifte, la oss samenligne den med
en cd spiller.
Du kan sikkert dempe/avbalansere vifta (og de andre roterende delene)
ganske godt, men det lille du ikke klarer og dempe vil forplante seg utover hele
motoren/konstruksjonen, jo større konstruksjonen er jo større blir vibrasjonene.
Så derfor er det vanlig og sette slike mororer på dempeføtter.

Da begenser du vibrasonene, og hindrer at det skal slå til bake til vifta,
og dermed får den opptimale arbeidsforhold.

Det samme er med en cdspiller, vibrasjoner fra drevet forplanter seg utover kabinettet, er ikke kabinettet dempet eller står på egnete føtter, slår tilslutt vibrasonene til bake til drevet.
 
O

om.s

Gjest
Dr.No skrev:
Jo, jo. :)
Jeg prøvde i det minste med noen begrunnelser. Vibrasjoner er ikke noe overnaturlige greier som man ikke vet hvordan beter seg under forskjellige forhold.
No
Vibrasjoner er ikke overnaturlige nei, men de er uønskede og forstyrrende, til tider ;) :) .....

mvh
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Min erfaring med vibrasjonsdemping er at det finnes to effektive måter å bekjempe vibrasjon på.
Den første er å heve resonansfrekvensen over de frekvensene som kan tilføre energi til resonansen. Det betyr å sette sakene som er utsatt for vibrasjon på noe stivt. Denne tilnærmingen har imidlertid et problem, og det er at man risikerer å flytte problemet ett steg lenger inn i apparatet. Eksempelvis kan et par stive apparatben forplante mer energi inn til kretskortene.
Den andre er å senke resonansfrekvensen og/eller dempe resonansen. Da må man sette sakene på noe mykt. Da lager man et lavpassfilter, og filtrerer bort energien i frekvensene rundt og over resonansfrekvensen til apparatet på dempere. Det er viktig å dempe resonansen med noe som kan absorbere energien. Sorbothane, wiredempere o.l. gjør det.
 
L

lark

Gjest
Må bare opplyse om at her om dagen fjernet jeg et 25x25 cm stort sjakkbrett i marmor som har stått på toppen av cd-spilleren (HegelCDP4Amk2) som pynt. Oooops....., Hva i h..... var det som skjedde med lyden nå da? Pianotoner og kvinnelig vokalist (Cæcilie Nordby) fikk en travel klang som ikke hadde vært før. Etter litt frem og tilbake- eksperimentering med kabler, kom jeg på at sjakkbrettet var flyttet. Tilbake på spilleren med det, og prøvelytting.
Jeg trodde ikke mine egne ører ;D Lyden var med ett slik som den skulle være igjen. Så da så....
 
O

om.s

Gjest
lark skrev:
Må bare opplyse om at her om dagen fjernet jeg et 25x25 cm stort sjakkbrett i marmor som har stått på toppen av cd-spilleren (HegelCDP4Amk2) som pynt. Oooops....., Hva i h..... var det som skjedde med lyden nå da? Pianotoner og kvinnelig vokalist (Cæcilie Nordby) fikk en travel klang som ikke hadde vært før. Etter litt frem og tilbake- eksperimentering med kabler, kom jeg på at sjakkbrettet var flyttet. Tilbake på spilleren med det, og prøvelytting.
Jeg trodde ikke mine egne ører ;D Lyden var med ett slik som den skulle være igjen. Så da så....
Der ser man ;) ....

mvh
 
O

om.s

Gjest
cybwiz skrev:
Her er Resonator ovenpå Audionet PAM
Spennende! har du noen link til hvem og hvor dette bildet kommer fra? Selv har jeg meget god erfaring med Finite-Elemente under Audionet elektronikken....

mvh
 

wizard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
3.734
Antall liker
3.336
Spennende! har du noen link til hvem og hvor dette bildet kommer fra? Selv har jeg meget god erfaring med Finite-Elemente under Audionet elektronikken....
Bildet er fra Finite Elemente sitt rom på HE2007.


Resten av Audionet elektronikken og F.E sin nye høytaler.
 

Vedlegg

O

om.s

Gjest
cybwiz skrev:
Spennende! har du noen link til hvem og hvor dette bildet kommer fra? Selv har jeg meget god erfaring med Finite-Elemente under Audionet elektronikken....
Bildet er fra Finite Elemente sitt rom på HE2007.


Resten av Audionet elektronikken og F.E sin nye høytaler.
Se der ja! Takker!!...

mvh
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.172
Antall liker
4.347
Torget vurderinger
1
Ikke det at den produsentens forklaring på hva dette er var særlig tilgjengelig eller opplysende. Men kan dette være en variasjon over temaet Base-dempeplattform? Dersom det er tilfellet så må den tunes til en spesifikk resonansfrekvens ift. det utstyret den skal brukes sammen med ...

mvh
KJ
 
Topp Bunn