Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.111
    Vi kan vel være enige i at fiat valuta på ingen måte er perfekt. Men det er jaggu ikke crypto heller, blokkjede teknologien er jo ekstremt ineffektiv og vanvittig dyr i drift. I tillegg er jo en bitcoin målt mot varer og tjenester ekstremt volatil. Crypto appellerer jo bare til tre grupper, de som mener samfundet har spillt fallitt og ikke stoler på noe/noen som helst, kjæltringer og spekulanter. De fleste av oss er ikke i noen av disse gruppene.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.569
    Sted
    Oslo
    Vi kan vel være enige i at fiat valuta på ingen måte er perfekt. Men det er jaggu ikke crypto heller, blokkjede teknologien er jo ekstremt ineffektiv og vanvittig dyr i drift. I tillegg er jo en bitcoin målt mot varer og tjenester ekstremt volatil.
    En gang var Lillehammer pins det store, spesielt julekurv i gull, kun 100 x og garantert at det ikke ville produseres flere.

• Haha
    Reaksjoner: MML

cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    353
    Sted
    Nesodden
    Torget vurderinger
    2
    Krypto har et mega-stort problem etter min ringe mening. Sentralbank som garantist for en noenlunde stabilitet i kurs. Bare det at kursen på Krypto suser opp eller ned med flere titalls prosent på kort tid sier at man bør holde seg langt unna dersom man ikke har råd til å tape alt. Eksempler på bobler finnes det nok av. Min gamle lærebok i makro, Lectures on macroeconomics av Blanchard og Fischer sammenligner prising av slike produkter som forutsigbarheten av solflekker
    Rådet er vel: hold deg unna

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.587
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ser av disse svarene her at man fortsatt ikke har skjønt essensen og at man stadig sitter på sidelinjen. Har møtt de samme argumentene nå i 10år
    Hele poenget er at det ikke er noe sentral bank eller andre som kan intervere på godt og vondt. Poenget er hardcodinga som ikke kan endres, litt som om vi hadde ryggfaste politikere som ikke snudde seg etter vinden og endret lover og regler hele tiden.
    Feks med styringsrente og andre tiltak de kan komme med (devaluering etc)

• Haha

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.587
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du mener å ta lån (fiat) med bitcoin som sikkerhet så ja.
    Usikker på hva du mener med å cashe ut en bil?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.532
    Sted
    Holmestrand
    Som det fremgår av den siterte artikkelen. Poenget er at det er anonymt. Og for øvrig at det er ubrukelig som betalingsmiddel, enormt ressurskrevende og velegnet for å overføre penger utenfor offisielle kanaler, dvs unngå transparens, hvitvaskingsforskrifter og tiltak mot terrorfinansiering og korrupsjon.
    Så grunnleggende infrastruktur for organisert kriminalitet?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.587
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Låne en Bitcoin, rett og slett. Kjøpe en bil og betale med Bitcoin. Så enkelt.
    Hvis du finner noen som vil låne deg bitcoin så er det fullt mulig, men hva stiller du med sikkerhet som trumfer bitcoin, det er vel egentlig problemet
    Selvfølgelig kan du kjøpe bil med bitcoin, det ligger stadig annonser ute på feks finn med folk som tar bitcoin som betaling.
    Men det er jo dumt å kjøpe en gjenstand som faller i verdi med noe annet enn fiat valuta som også faller i verdi

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.469
    Hvis du finner noen som vil låne deg bitcoin så er det fullt mulig, men hva stiller du med sikkerhet som trumfer bitcoin, det er vel egentlig problemet
    Selvfølgelig kan du kjøpe bil med bitcoin, det ligger stadig annonser ute på feks finn med folk som tar bitcoin som betaling.
    Men det er jo dumt å kjøpe en gjenstand som faller i verdi med noe annet enn fiat valuta som også faller i verdi
    Dersom det er vanskelig, eller dumt, å både låne og betale med Bitcoin, hva er da vitsen?

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.248
    Torget vurderinger
    1
    Kortslutningen er at du ser det opp i mot verdien av fiat valuta..
    Dersom du fortsatt vil drive med fiat valuta så er det ikke verre enn at man veksler til bitcoin det sekundet du betaler, mottaker kan siden veksle om til sin foretrukne fiat valuta.
    Evt kan man bruke stablecoins de er pegget mot dollar 1:1
    Dersom ditt ønske er å få mere fiat valuta så er det jo bare å investere i det gjennom feks jevnlige kjøp.
    Vær trygg på at fiat valuta vil inflateres i det uendelige mens bitcoin sin i inflasjon er matematisk satt i stein og kan ikke påvirkes av politiske føringer, hjelpepakker aka finanskrisen eller lignende
    Dagens samfunn er bygget rundt forbruk og tanken om at pengene er mindre verdt i morgen så jeg må bruke de opp i dag. Man låner til og med penger for å bruke det i dag.
    Dette er ikke et sundt system og i allefall ikke bærekraftig.
    Tenk om du kunne investere i noe der du har fordelen til gull, eiendom og andre begrensede ressurser, men du har full mobilitet og kan evt "cashe" ut når du vil 24/7
    Hva er kortslutningen? Jeg får lønn i nok og alt jeg kjøper vurderer jeg jo ut fra kostnaden i nok. Tenker du at alle land skal gå over til bitcoin? Og hva i alle dager skal poenget være med at selve transaksjonen skal veksles om til bitcoin og så tilbake? Du nevner jo ellers at man kan i "investere" i bitcoin for å få mer fiatvaluta. Hvordan er dette anderledes enn et pyramidespill?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.587
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Tweedjakke har skjønt det
    jeg ønsker ikke at pengene mine blir mindre verdt år for år, jeg ønsker at man skal kunne spare for fremtiden
    I dag faller pengenes verdi som en sten og man må jage rundt etter steder å plassere de for å unngå det. Samtidig ønsker jeg å ha kontroll over pengene selv, bitcoin gir meg begge deler.
    Å gå vekk fra gullstandarden var noe av det dummeste man gjorde
    Hva er egentlig økonomisk vekst når samtidig det den måles er inflasjonseksponert

Men gidder ikke bruke mere kalorier på dette nå, enten så skjønner man det eller så skjønner man det ikke.
    Flere og flere skjønner det, men dette blir litt som med internett, hva skulle man med det.. papir avisen, brev og telefon funker jo fint det.

• Haha

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.478
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dersom det er vanskelig, eller dumt, å både låne og betale med Bitcoin, hva er da vitsen?
    Godt spørsmål. Bitcoin ble konstruert for et bestemt formål: Et betalingsmiddel som garanterer at betaleren ikke kan bruke de samme pengene to ganger, uten å behøve en «trusted middleman» som garanterer at alt går rett for seg. Normalt tar banker, kredittkortselskap, finn.no, PayPal, escrow agents, advokater, eiendomsmeglere etc den mellommannsrollen ved å ta inn kjøperens betaling på «klientkonto», sperre den til gjenstanden er overdratt, og så utbetale til selgeren. Med bitcoin behøves ikke mellommannen som garantist, i det øyeblikket betalingen gjennomføres er den ugjenkallelig.

1755370077084.png

Problemet med det er selvsagt at kjøperen ikke har noen som helst garanti for at selgeren holder sin del av avtalen. Kjøpte en mobiltelefon på nett, betalte med bitcoin, fikk en murstein i posten? Tough shit. Ingen angrefrist, ingen reklamasjonsrett, ingen betalingsformidler som kan avskilte svindleren. Helt asymmetrisk til selgerens fordel. Derfor ubrukelig som betalingsmiddel annet enn til såpass lyssky transaksjoner at ingen legit betalingsformidler vil ta i dem med tang.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.587
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Godt spørsmål. Bitcoin ble konstruert for et bestemt formål: Et betalingsmiddel som garanterer at betaleren ikke kan bruke de samme pengene to ganger, uten å behøve en «trusted middleman» som garanterer at alt går rett for seg. Normalt tar banker, kredittkortselskap, finn.no, PayPal, escrow agents, advokater, eiendomsmeglere etc den mellommannsrollen ved å ta inn kjøperens betaling på «klientkonto», sperre den til gjenstanden er overdratt, og så utbetale til selgeren. Med bitcoin behøves ikke mellommannen som garantist, i det øyeblikket betalingen gjennomføres er den ugjenkallelig.

Vis vedlegget 1139676

Problemet med det er selvsagt at kjøperen ikke har noen som helst garanti for at selgeren holder sin del av avtalen. Kjøpte en mobiltelefon på nett, betalte med bitcoin, fikk en murstein i posten? Tough shit. Ingen angrefrist, ingen reklamasjonsrett, ingen betalingsformidler som kan avskilte svindleren. Helt asymmetrisk til selgerens fordel. Derfor ubrukelig som betalingsmiddel annet enn til såpass lyssky transaksjoner at ingen legit betalingsformidler vil ta i dem med tang.
    Det svindles daglig for millioner via helt vanlige betalingskanaler og banker, så hvor er denne sikkerheten du mener du får via din vanlige bank?
    At det i det hele tatt skal være mulig å reversere en transaksjon er et misforstått begrep av ordet transaksjon.
    I tillegg er det nå selger som sitter med hele risikoen i og med at kjøper bare kan hevde seg svindlet også blir betalingen stoppet, finn.no`s fiks ferdig på steroider
    Å kunne overføre verdier 24/7 til hvem du vil uten at noen skal kunne stoppe det er det man kaller frihet,
    og da snakker jeg ikke nødvendigvis om ulovlige ting, men selskaper som mastercard og visa har tatt seg frihet til å mene hva som er ok og ikke utover hva myndigheter sier, slikt blir det mer og mer av og da tror jeg de fleste setter pris på at ikke noen andre skal mene hva du skal bruke tiden/pengene dine på.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.111
    Det svindles daglig for millioner via helt vanlige betalingskanaler og banker, så hvor er denne sikkerheten du mener du får via din vanlige bank?
    At det i det hele tatt skal være mulig å reversere en transaksjon er et misforstått begrep av ordet transaksjon.
    I tillegg er det nå selger som sitter med hele risikoen i og med at kjøper bare kan hevde seg svindlet også blir betalingen stoppet, finn.no`s fiks ferdig på steroider
    Å kunne overføre verdier 24/7 til hvem du vil uten at noen skal kunne stoppe det er det man kaller frihet,
    og da snakker jeg ikke nødvendigvis om ulovlige ting, men selskaper som mastercard og visa har tatt seg frihet til å mene hva som er ok og ikke utover hva myndigheter sier, slikt blir det mer og mer av og da tror jeg de fleste setter pris på at ikke noen andre skal mene hva du skal bruke tiden/pengene dine på.

Skulle jo tro steam da tok imot bitcoin for "voksenspilla" sine, men det gjør de jo ikke, hvorfor det tror du?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.827
    Sted
    Market Snodsbury
    Så lenge det er internasjonal asynkron handel er det vel å forventa at båe sider ønskjer å sikra seg på ein eller annan måte?

Når seljar gjev kreditt til kunde innanlands («sender faktura») er det gjerne rettsvesenet som i siste instans er slik sikring, men det er jo mildt sagt upraktisk når vi handlar småting på nettet (særleg frå utlandet), så difor krev nettbutikkane forskotsbetaling. I så fall tenkjer eg det er fornuftig å ha ei eller anna form for sikring for forbrukarane også?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn