Filt på platespillertallerken

Koenig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.04.2006
Antall liker
0
Jeg er veldig jomfruelig på dette med vinyl, men er det egentlig en fordel med filtduk på platespilleren?

Ser at noen produsenter har det på sine spillere og noen konsekvent ikke bruker det...

Personlig ville jeg trodd at en slik duk samlet statisk elektrisitet.. ? (kan vel umulig være bra ???)

Hva mener menigheten?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ulikt underlag har ulike eigenskapar på ulike felt, også lydleg. Filt er betre enn at plata ligg direkte mot glas. Skal plata ligge mot metall, må det vere absolutt reint. Vinyl mot vinyl er ganske ok. Klebande matter funkar dårleg på flytande oppheng (som Linn), men er fint på solide og kraftige drivverk (som SL 1000). Dette er eit felt det er mykje å hente på å eksperimenter litt med.

Koenig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.04.2006
Antall liker
0
Jeg eier en clearaudio, der ligger plata rett oppå akryltallerkenen, det må da være en grunn til at de ikke vil bruke filt?

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Bruker en antistat filtmatte på spilleren min istedet for den originale gummimatta. Det er en Kenwood KD500 med aluminiumstallerken. Fungerer hundre prosent hos meg. Dvs trengte ikke bruke antistatpistol på skivene lengre og har heller ikke støv problemer.

Mvh

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Bruker en antistat filtmatte på spilleren min istedet for den originale gummimatta. Det er en Kenwood KD500 med aluminiumstallerken. Fungerer hundre prosent hos meg. Dvs trengte ikke bruke antistatpistol på skivene lengre og har heller ikke støv problemer.

Mvh
Hvilken antistatmatte er det du bruker?

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Hvilken antistatmatte er det du bruker?
Er redd den er nesten like gammel som spilleren. Den heter "ANTI-STAT-SKIVAN - Den nya överlägsna kolfiberskivan"

Den er svensk og er tested av "Statens Provningsanstalt" i 1976. Intyg nr 75100,277

Den er levert av Selek Import AB

Går det an å få tak i den idag? Tja.... :-/

Mvh

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da tror jeg at jeg vil slite litt ja :( ;)

Men noen har vel tips til hvor slike kan skaffes...
(og som fungerer)
Den må ikke være for tykk.

S

slowmotion

Gjest
Jeg bruker også en slik antistat-filtematte.
Funker som bare f***.
Min er også gammel som ....

Bør rengjøres med jevne mellomrom.

;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det skal være filt på Rega og Linn iallefall.  ;)
Filtmatten på LP12 er en integrert del av det tekniske designet, og den har faktisk to sider, hvorav en er riktig vei opp.
Diehard flatearth'ere (og Linn selv) vil si at andre matter enn Linn's originale i beste fall endrer på Linn-lyden (ikke fremskritt), i verste fall ødelegger den musikalske flyten og tune-playingen.

Når det så er sagt så bruker jeg Ringmat XLR jeg også. Er litt fascinert av dens artikulasjon i mellomtonen, og definisjonen/renheten i dypbassen. Så kan man selvsagt argumentere for at dette er hifi-egenskaper, som i siste instans drar fokus bort fra musikken om man vil..

Mvh Vidar P

B

break_out

Gjest
Ble ikke Ringmat levert med en Linn LP12 jubileumsmodell, eller husker jeg feil.. trodde jeg hadde lest det en plass?

Filtmatten på LP12 er en integrert del av det tekniske designet, og den har faktisk to sider, hvorav en er riktig vei opp.
Diehard flatearth'ere (og Linn selv) vil si at andre matter enn Linn's originale i beste fall endrer på Linn-lyden (ikke fremskritt), i verste fall ødelegger den musikalske flyten og tune-playingen.

Når det så er sagt så bruker jeg Ringmat XLR jeg også. Er litt fascinert av dens artikulasjon i mellomtonen, og definisjonen/renheten i dypbassen. Så kan man selvsagt argumentere for at dette er hifi-egenskaper, som i siste instans drar fokus bort fra musikken om man vil..

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ble ikke Ringmat levert med en Linn LP12 jubileumsmodell, eller husker jeg feil.. trodde jeg hadde lest det en plass?
Det har aldri jeg hørt om iallefall. Synes det høres rart ut også.. Linn-folk har jo så mye imot Ringmat til LP12..

Mvh Vidar P

B

break_out

Gjest
Da var det nokk bare ønsketenkning, de burde likt den :D

Det har aldri jeg hørt om iallefall. Synes det høres rart ut også.. Linn-folk har jo så mye imot Ringmat til LP12..

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Hvordan ser du hvilken side som skal være opp?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvordan ser du hvilken side som skal være opp?
Jeg vet ikke helt om du ser det... iht "people in the know" på n-forum så hører du det iallefall. Ta et søk der, så ser du kanskje noe?

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Jeg vet ikke helt om du ser det... iht "people in the know" på n-forum så hører du det iallefall. Ta et søk der, så ser du kanskje noe?

Mvh Vidar P
Eh.. "n-forum"??

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5

Mvh Vidar P
Skulle likt å vite hva Linn mener ER riktig vei opp. Har ikke forsøkt begge veier i en AB-test enda (venter på ny forsterker) men skal sannelig gjøre det.
Problemet blir uansett at jeg ikke vet hvilken vei som er "rett", jeg kommer kun til å vite (om jeg hører forskjell) hva jeg foretrekker. Og om jeg skal velge det JEG foretrekker så blir jo det Ringmat. Herregud.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
På min antistat kålfiberskiva står det at den "skal anvendas med hårda siden ned"

Mvh

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4

Mvh Vidar P
I tillegg til at det er 2 måter å legge på filten er det også 8 måter å sette på remmen og to måter å sette i nettstikket.
Det blir temmelig mange mulige kombinasjoner. Lenge siden jeg hadde sannsynlighetsregning på NTNU så det overlater jeg til andre å regne ut ;)

S

slowmotion

Gjest
Hvilken side som er opp - står vel i bruksanvisningen?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Hvilken side som er opp - står vel i bruksanvisningen?
Ja du tror det? :) Da kjenner du ikke Linn. Står ikke i noen manualer, filtmatten SER i tillegg helt lik ut på begge sider.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
I tillegg til at det er 2 måter å legge på filten er det også 8 måter å sette på remmen og to måter å sette i nettstikket.
Det blir temmelig mange mulige kombinasjoner. Lenge siden jeg hadde sannsynlighetsregning på NTNU så det overlater jeg til andre å regne ut  ;)
8 måter å sette remmen på, men bare EN riktig, i følge Linn i alle fall. Dette reduserer variabelene noe.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
8 måter å sette remmen på, men bare EN riktig, i følge Linn i alle fall. Dette reduserer variabelene noe.
I følge Linn er det definert hvilken side som skal være inn, men ikke hvilken vei den skal gå. Naim-gjengen mener at det er én retning som er den riktige, altså kan det bli feil selv om du følger Linn's anvisning....

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Ja du tror det? :) Da kjenner du ikke Linn. Står ikke i noen manualer, filtmatten SER i tillegg helt lik ut på begge sider.
Filtmatten på min spiller er litt grovere på den siden som ligger opp. Om det er fordi det er den som ligger mot plata eller om den har vært sånn hele tiden vet jeg ikke.

S

slowmotion

Gjest
Hvis man sender avgårde en e-mail til Linn og spør, da?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Nå er begge sider av Linn-matta prøvd på min LP12/Cirkus/Armageddon/Ekos/Benz Ruby2 og med fare for å miste all troverdighet; det er lydmessig forskjell på de to sidene. Det verste av alt var at det var den siden som før lå ned som låt best når den lå opp, mao. jeg har spilt i mange år med feil side opp :-/

Spilte en låt med to gitarer, bass og vokal og jeg er ikke i tvil. Med den "riktige" siden opp låt gitarene "crispere", bassen strammere og stemmen klarere. I tillegg var det mer luft....

Men for å gjøre forvirringen total: Jeg har sett to forskjellige utgaver av Linn's filtmatte, den ene noe tykkere enn den andre....

Prøv selv.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Hehe. Hva var det jeg sa :)
Poeng til deg der, Vidar :)

Linn anbefaler å vaske remmen med "a household polish, sprayed on to a clean cloth".

Har du noe godt forslag til rensing av reima.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har en yderst sjelden gang brukt blåsprit jeg.. men aner ikke hvor lurt det er. Det har dog fungert greit hos meg, men nå bor jo vi i et røykfritt hus, og det blir ikke mye skitt allikevel.

Det aller lureste er nok å bytte den med noen års mellomrom; jeg pleier å bytte plater uten å stoppe spilleren, og likedan pleier jeg av og til å bruke en Decca-børste (forresten den ultimate støvbørste imo), og begge deler gir en viss midlertidig retardasjon av tallerkenen pga friksjon, noe som strekker reima. Med årene blir den slakk, og da er det et hakk eller to opp i ytelse med en ny en.. især for oss som liker Chopin og annen pianomusikk  :D

Mvh Vidar P

karlswe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2005
Antall liker
11
Jeg anbefaler å prøve Achromat plate på talerkenen.
Har selv kjøpt en, og resultatet er fabelaktig, nå ble det luft mellom instrumentene og en ro i musikken som jeg ikke har opplevd før. Platens egenskaper er å absorbere vibrasjoner fra pick upen samt omgivelsene.

S

slowmotion

Gjest
.... jeg pleier å bytte plater uten å stoppe spilleren,.....:D

Mvh Vidar P

Hmmm, jeg er også litt slepphendt på den måten.....
Bruker du platestrammer? Det gjør ikke jeg, og derfor er det jo enda lettere
å skifte plata "i fart"...

;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Jeg har en yderst sjelden gang brukt blåsprit jeg.. men aner ikke hvor lurt det er. Det har dog fungert greit hos meg, men nå bor jo vi i et røykfritt hus, og det blir ikke mye skitt allikevel.

Det aller lureste er nok å bytte den med noen års mellomrom; jeg pleier å bytte plater uten å stoppe spilleren, og likedan pleier jeg av og til å bruke en Decca-børste (forresten den ultimate støvbørste imo), og begge deler gir en viss midlertidig retardasjon av tallerkenen pga friksjon, noe som strekker reima. Med årene blir den slakk, og da er det et hakk eller to opp i ytelse med en ny en.. især for oss som liker Chopin og annen pianomusikk  :D

Mvh Vidar P
Sprit tørker ut gummi og er ikke å anbefale på reima. Jeg bruker ren sprit (ikke blåsprit) på "motor pulley" og den del av innertallerkenen som er i kontakt med reima. Reima har jeg bare vasket i lunka vann med en lofri klut. Et par dråper Zalo skader nok ikke. (Det husholdningstoffet som Linn anbefaler aner jeg ikke hva er)
Bytter også plater i fart (untatt 200 grams Classic-records som har mindre diameter og er litt vanskelig å få tak på i fart). Dette sliter mindre på motor og rem enn å stoppe og starte plata hver gang den byttes.

Disse Naim-folka påstår at retningen som reima går med har noe å si på gjengivelsen. Den har jeg litt vanskelig for å kjøpe. Har du prøvd?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Reima har faktisk en innside og en utside skal man tro ekspertene.. heldigvis så har ikke mitt nivå av hifi-nevrose galoppert dithen ennå  :)  Jeg synes musikken er besnærende fra min vilkårlig valgte side jeg.

Karlswe; alltid spennende med nye leketøy, tak for tips. Jeg har til gode å møte en platematte som ikke også hadde sine ulemper på LP12. Har du noen? Ift Linn-filten og ift f.eks Ringmat?

Og hvordan fungerer den med den lille kanten ytterst på tallerkenen til LP12?

Mvh Vidar P

karlswe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2005
Antall liker
11
Reima har faktisk en innside og en utside skal man tro ekspertene.. heldigvis så har ikke mitt nivå av hifi-nevrose galoppert dithen ennå  :)  Jeg synes musikken er besnærende fra min vilkårlig valgte side jeg.

Karlswe; alltid spennende med nye leketøy, tak for tips. Jeg har til gode å møte en platematte som ikke også hadde sine ulemper på LP12. Har du noen? Ift Linn-filten og ift f.eks Ringmat?

Og hvordan fungerer den med den lille kanten ytterst på tallerkenen til LP12?

Mvh Vidar P
Den fungerer sikkert bra på LP12. Funk oppgraderer LP12 med Achromat. http://www.thefunkfirm.co.uk/

Selv har jeg en Pink Triangel

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Den "fine" siden skal inn, den rue ut. Det er opplest og vedtatt. Der de mest ekstreme i Naim-gjengen går et steg videre er at de påstår at rotasjonsretningen på reima har noe å si.

Du får nok sjekke at du har fått reima med riktig side inn, Vidar ;)

Røyk eller ikke-røyk (dette er også et røykfritt hus), delene som kommer i kontakt med reima bør renses med sprit med jevne mellomrom. La motoren gå (uten rem) og press en Q-tips mot pulley'n så får du se hvor mye gørr som har smittet over fra reima... Etterpå renser du siden på innertallerkenen.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Gjorde faktisk akkurat dette for 3 uker siden i forbindelse med mitt reimskifte (ca. hvert 5. år). Endel skit samler seg jo, det skal du ha rett i.
Satte på nye fjærer&gummi i samme slengen; ikke helt happy med resultatet; synes den zagger allerede.
Låt ikke helt 100% fritt og bouncy heller..  ???
Velvel, nye fjærer trenger vel kanskje noen uker "break-in", og så nyjustering, får ta den opp en av dagene og stramme den opp litt.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Prøvde for moro skyld å vrenge reima slik at den rue siden kommer inn. Lett å se at noe skjedde ved oppstart. Tallerkenen ristet mye mer enn da den fine siden er inn. Mao. mye "smooth'ere" oppstart med riktig side inn.
Tips: Sett platetallerkenen opp ned. Da ser du enklere hvor stor forskjell det gjør hvilken side av reima som vender inn. Både rem og tallerken rister og dirrer mye mer når reima er montert feil.

Topp Bunn