Film om rusmidler/narkotika

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.311
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Kan noen hjelpe meg.
På 9. trinn på skolen vår skal vi etter høstferien starte opp en undervisningsperiode vi har kalt "Det gode liv". I denne bolken skal vi ta for oss blant annet rusmidler. I den forbindelse vil vi gjerne se en film samen med elevene.
Kan noen tipse meg om en film for 14 åringer som tar opp emnet rusmidler på en ok måte. Den bør vise rusens negative sider. Vi har diskutert Christiane F, men har vel kommet fram til at kanksje ikke er egnet.

Håvard

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Haavard skrev:
Kan noen hjelpe meg.
På 9. trinn på skolen vår skal vi etter høstferien starte opp en undervisningsperiode vi har kalt "Det gode liv". I denne bolken skal vi ta for oss blant annet rusmidler. I den forbindelse vil vi gjerne se en film samen med elevene.
Kan noen tipse meg om en film for 14 åringer som tar opp emnet rusmidler på en ok måte. Den bør vise rusens negative sider. Vi har diskutert Christiane F, men har vel kommet fram til at kanksje ikke er egnet.

Håvard
Drugstore Cowboy -----> http://www.imdb.com/title/tt0097240/
Trainspotting
Pusher
Traffic
Requiem for a dream -----> http://www.imdb.com/title/tt0180093/
Himmel og helvete

av disse så er det kanskje Drugstore og Requim som passer best.

og selvsagt alle Cheek and Chong filmene.

G

Gjestemedlem

Gjest
Tor Nado skrev:
Drugstore Cowboy
Litt rar film egentlig, tror ikke den egner seg.

Trainspotting
Humor stemning og alvor, min favoritt blandt disse. Men den krever kanskje litt bedre engelsk enn de fleste 14-åringer mestrer(?)

Artig film, men kanskje litt hardkokt for 14-åringer?

God film.

Requiem for a dream
Holder også en knapp på denne. Den har mye materiale til refleksjon!

Himmel og helvete
ikke sett

av disse så er det kanskje Drugstore og Requim som passer best.

og selvsagt alle Cheek and Chong filmene.
"Døden på Oslo S" er ikke så ille heller. I allefall mye mye bedre enn Christane F som er et makkverk av en film... med unntak av musikken da!

"Spun" er ikke ille, og "Salton Sea" kan man vurdere. "The Doors" er jo en klassiker. "Fear and Loathing in Las Vegas" tar for seg litt andre aspekter,

G

Gjestemedlem

Gjest
Den Siste Revejakta har jo skapt litt debatt i meda siste uken. Har ikke fått sett den selv, men mulig en tur på kino er verdt en ettermiddag?

Men det hele koker vel ned til hva du vil oppnå:

Skremme, skape debatt, vekke avsky, stimulere nyskjerrighet, underholde, kose dere?

Fresh er også en knall film. Sikkert mange som har oversett denne perlen i videohyllen.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Til 14 åringer, tja kanskje Fresh...
Personlig synes jeg (barnevernspedagog) at både Christiane F. og Requiem for a dream kanskje er litt hard kost for 14 åringer, selv om jeg vet at grensene for hva de ser ellers også er annerledes enn når jeg var ung.
Boka Christiane F. derimot...
Ellers kom det jo ut en del norske dokumentarer om rusmiljøet og spesielt kollektivene på 90-tallet som f.eks. Å være ung er for jævlig....

Vet ikke hvor i landet skolen ligger, men om det er et behandlingskollektiv i noenlunde nærhet hadde jeg kanskje ville tatt en telefon dit...de driver jo med dette daglig...

Uansett håper jeg du finner det du leter etter, det er viktig og holdningsskapende arbeid !!!

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Er ikke akkurat noen pedagog men Requiem for a dream synes jeg er en bra tankevekker. 14åringer bør vel heller ikke skånes for virkeligheten når det gjelder misbruk av slike substanser.
Tross alt ser de masse filmer o.l som glorifiserer misbruk av diverse narkotiske stoffer.

G

Gjestemedlem

Gjest
el_mariachi skrev:
Er ikke akkurat noen pedagog men Requiem for a dream synes jeg er en bra tankevekker. 14åringer bør vel heller ikke skånes for virkeligheten når det gjelder misbruk av slike substanser.
Tross alt ser de masse filmer o.l som glorifiserer misbruk av diverse narkotiske stoffer.
Man skal jo heller ikke gå i den fellen at man ikke viser hvorfor dop og rusmidler er så morro og attraktivt. Det er jo slike situasjoner man kan forvente at barna kommer ut for når de begynner å bevege seg bort i fra fotballtrening og playstation. Du får ikke tenåringer til å la være å drikke bare ved å vise dem bilder av alkiser og uteliggere....

Jeg vil nok heller tro at det er bedre å vise filmer eller er på reelle rusmiddelsituasjoner og hva som lokker og er morro med det hvis man skal være rustet til å ta stillig til dette. For der er disse situasjonene de vil oppleve først, ikke slitne junkier, alkiser og sosiale tapere. Nei, vis oppsiden av det hele og diskuter den i stedet, og ikke fall i den gamle tabben med å skulle skremme med busemenn og 70-talls propaganda. I dag har alle en helt annen tilgang på informasjon enn det tidligere tiders ungdom hadde, så det er nytteløst å prøve å sile infrmasjonen og holde unna alt som alvholdsfolket og nykterister vil karakterisere som "glorifisering". I det hele tatt bør alarmklokkene ringe når man hører eller leser denne utslitte floskelen.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.311
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Takker for svar.
Døden på Oslo S har vi og den er aktuell. Problemet er at det er så mange som har sett den.
Requiem for a dream er oppe til vurdering. Christiane f har vi ikke på listen lenger. Det er viktig å finne en film med ikke for mange bitemaer, og som i tillegg er identifiserbar. Oslo S innholdet kunne like gjerne vært på Toten, der jeg jobber.

Vi har kontakt med et rehabliteringssenter, Sørlihaugen, de vil hjelpe oss med et foredrag for ungdommene. Noen junkie vil vi nok ikke dra inn. Ser ikke vitsen. Det vi må jobbe mot er å få elevene til å ta et klart standpunkt og samtidig få kompetanse i å unngå situasjoner der de kan havne i trøbbel. Hva sier du først gang du blir tilbudt alkohol, på hvilken måte kan du si nei til røyk eller enda mer aktuellt, snus. Junkien sier noe om hvordan det går når det har gått for langt, vi må få elevene til å bli bevisste før det har gått for langt.

Takker så langt.

Håvard (lærer'n ;) )

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
42.111
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Holder også en knapp på Requiem for a Dream selv om den til tider er hard og brutal, men det er også virkeligheten hvis du virkelig skeier ut med drugs............

Topp Bunn