- Ble medlem
- 27.03.2007
- Antall liker
- 32.013
- Sted
- Nede i fjæresteinene
- Torget vurderinger
- 2
Av ren nysgjerrighet- Er det noen her som vet hva som er tillatt iht. norsk lov av kopiering/fildeling?
mvh
mvh
Dette er omtalt i denne loven:tkr skrev:Av ren nysgjerrighet- Er det noen her som vet hva som er tillatt iht. norsk lov av kopiering/fildeling?
mvh
Takker- selv om jeg ikke akkurat ble så mye klokere.Supertramp skrev:Dette er omtalt i denne loven:tkr skrev:Av ren nysgjerrighet- Er det noen her som vet hva som er tillatt iht. norsk lov av kopiering/fildeling?
mvh
http://www.lovdata.no/all/nl-19610512-002.html
Facebookvenner er nok å strekke gråsonen vel langt....nb skrev:Hva "venner" er finnes det neppe noen fullgod avklaring på. Har så vidt jeg har fått med meg vært ymtet frempå om at det må være personer du fysisk omgås regelmessig i ditt sosiale liv eller noe i den retning. Men dette er selvsagt en gråsone.
Trane skrev:Facebookvenner er nok å strekke gråsonen vel langt....nb skrev:Hva "venner" er finnes det neppe noen fullgod avklaring på. Har så vidt jeg har fått med meg vært ymtet frempå om at det må være personer du fysisk omgås regelmessig i ditt sosiale liv eller noe i den retning. Men dette er selvsagt en gråsone.![]()
Uten at jeg har finstudert jussen her eller har kompetanse til å gjøre en adekvat fortolkning ... men det er vel ikke fildelingen i seg selv som er ulovlig? Jeg har en del distribusjoner av programmvare og musikk (mm) hvor rettighetshaveren (i det minste «den» jeg oppfatter som rettighetshaver) til de respektive har valgt bittorren og liknende som distribusjonsform. Jeg regner med at det pr. def. er lovlig. Spørsmålet bør ikke være lovligheten av en distribusjonsteknologi/-form, men hvilke rettigheter «vi» har til rettighetsbeskyttet materiale som «vi» er i lovlig besittelse av. Dvs har du ikke lovlig rett til å distribuere en datafil så har du heller ikke lov til å dele den (til «hvemsomhelst») igjennom ulike former for fildeling, Dersom filen ikke er rettighetsbeskyttet så kan (les bør) det ikke være noen problem å dele.nb skrev:...
Fildeling på nett er generelt ulovlig uansett, med mindre du selv sitter på opphavsretten. F.eks baserer jo torrent-teknologien seg på at hvemsomhelst kan laste ned en fil du er med på å dele.
...
Joda, i slike tilfeller vil jeg anta at manKJ skrev:Uten at jeg har finstudert jussen her eller har kompetanse til å gjøre en adekvat fortolkning ... men det er vel ikke fildelingen i seg selv som er ulovlig? Jeg har en del distribusjoner av programmvare og musikk (mm) hvor rettighetshaveren (i det minste «den» jeg oppfatter som rettighetshaver) til de respektive har valgt bittorren og liknende som distribusjonsform.
Det er ikke noe krav å være medlem av noe fildelingsnettverk for å kunne få tak i nesten hvasomhelst, det holder lenge med google.com eller lignende for å finne det meste. Det som refereres til som "fildelingsnettverk" er gjerne lukkede miljøer man få må få eksplisitt tilgang til for å kunne laste ned fra.tkr skrev:Takk for mange tankevekkende svar.
Det ser ut til å være en gråsone uansett. Personlig har jeg aldri vært inne på et fildelingsnettverk
Det funker uansett dårlig å kriminalisere store deler av et lands innbyggere. Aner ikke hvor mange som driver med slikt her til lands, men en hel del er det nok. De som har størst grunn til å være bekymret er de som er opphavet til filene som havner på fildelingsnettverk, noen må jo faktisk rappe en kopi, filme i en kinosal osv og gjøre den tilgjengelig for nedlasting.eirik skrev:Riktig at vi har med en dinosaur av en lov å gjøre, men hva kan gjøres med det. Musikk og filmselskapene har fortsatt så mye penger til lobbyvirksomhet og advokater at en ny lov aldri vil kunne komme igjennom en lovgivende forsamling, være seg Norge eller andre land.
Det er ikke slik jeg leser teksten. For meg ser det ut til at det er lov å dele en digital kopi ("et fremstilt eksemplar") med en venn, selv om det originale eksemplaret var på en lovlig kjøpt CD og kopien er en FLAC-fil. Du har imidlertid ikke lov til å få noen andre til å lage kopien for deg. Det er uansett ikke lov å dele en fil du har lastet ned ulovlig. Dette skaper problemet med "venners venner", se artikkelen av Thomas Rieber-Mohn som quad_lars nettopp linket til.Imperial skrev:Her er jo en oppsummering:
§ 53b. Rettighetshaver skal påse at den som har lovlig tilgang til et vernet verk, uten hinder av effektive tekniske beskyttelsessystemer kan gjøre bruk av verket, herunder fremstille nye eksemplarer, i henhold til §§ 13a, 15, 16, 17, 17a, 21, 26-28 og 31.
Med andre ord:
- Materialet må være tilgjengelig i ett format forbrukeren uten problem kan nytte seg av...
De fleste nedlastinger skjer jo i ett annet "format" enn det opprinnerlige lagrede format... , noe rettighetshaver EI har gjordt materialet tilgjengelig I ...
Det loven her sier... du kan bare dele åndsverket i ORIGINALFORMATET "åndsverket" ble levert i... jamfør § 53 ledd D...
gjør man delingen på noen annen måte, er det lovbrudd...
capiche???
Med andre ord:
Du kan dele en original, men ikke om den er en kopi av egen eiendom...
Du må låne ut ORIGINALEN!!! Men kan fortsette å bruke kopien selv... Imellomtiden.
ELLER låne ut en kopi i originalformatet...
mvh
Ræskt spørsmål: hvordan tar du opp fra Spotify..??Gjestemedlem skrev:Hva er egentlig lov?
For å få en avklaring på hva som er lov og ikke lov i dag, stilte vi lederen i Elektronisk Forpost Norge, Thomas Gramstad, en rekke spørsmål om hva som er lov og ikke lov når det kommer til fildeling.
Under får du fasiten på hva som er lov og hva som ikke er lov når det gjelder deling av opphavsrettsbeskyttede ting.
Er det lov å laste opp?
Kun dersom verket har en fribrukslisens, eller du på annen måte har tillatelse fra opphavspersonen.
Har du lov å kopiere fra familie og venner?
Ja
Har du lov å kopiere fra familie og venner som igjen har kopiert fra familie og venner?
Ja
Har du lov å kopiere fra familie og venner som har lastet ned ulovlig?
Nei, det er alltid forbudt å kopiere fra "ulovlig kopigrunnlag" som det heter.
Er det lov å ta opp fra radio?
Ja
Er det lov å ta opp fra tjenester som Spotify?
Ikke uten at du har avtale om å gjøre det (ellers må du (1) omgå DRM (= lovbrudd) og (2) begå brudd på avtalen med Spotify (som også er lovstridig)
Hvor langt går definisjonen på familie og nære venner?
Ja, det er jo det store spørsmålet ikke sant? Dette er ikke helt klart, men det må iallfall være folk du omgås fysisk på fritiden.
Dvs. at f.eks. en kollega på jobben som du aldri har møtt utenom jobben faller utenfor.
Man skal derfor ikke være redd for å kopiere hele harddisken sin som er full av rippede CDer, og man skal heller ikke være redd for at man bryter norsk lov hvis man kopierer fra venner på tilsvarende måte. Man kan derfor uten noen dårlig samvittighet mangedoble musikksamlingen sin helt lovlig hvis man passer på å ikke kopiere musikk som andre har skaffet til veie på måter som ikke er lov. Eksempelvis fra Pirate Bay.
Del musikken deres med venner, og ikke vær kip, grinete og gniten og ikke la dere skremme av gretten ønsketenkning fra bransjefolk som skulle ønske at verden var anderledes.
Du kan f.eks koble fra digitalutgangen på lydkortet til digitalingangen eller koble fra analog utgang til digital inngang. Gankse tungvindt, men det går om man absolutt vil. Finnes sikkert også noen programvare som kan gjøre det mer elegant, men man slipper neppe unna å måtte ta opp i "sanntid", dvs at det tar like lang tid å kopiere musikken som det tar å spille den av på Spotify.bjornh skrev:Ræskt spørsmål: hvordan tar du opp fra Spotify..??
Man kan bruke uoffisielle klienter som despotify til slike formål. Men det krever Premium abonnement. Du kan begynne med å lese litt her:bjornh skrev:Ræskt spørsmål: hvordan tar du opp fra Spotify..??
Ah ok, jeg er nok ikke helt oppdatert på dette ser det ut som. Men like greit. Det kunne vel sikkert skapt litt problemer for Spotify hvis det var for enkelt å lage et lokalt buffer av filer til offlinebruk, selv om dette ikke burde være noe problem i praksis.Man skrev:Man kan bruke både offisielle og uoffiselle klienter til dette formålet. Det har ingen betydning. Det er ingen magisk ta-opp knapp i de uoffiselle klientene, så fremgangsmåten er helt lik.
Uansett, du er på etterskudd her: Etter at Spotify kom ut med sin egen offiselle api, fungerer heller ikke despotify eller andre uoffisielle klienter/api. Før dette tillot Spotify bruk av despotify.
Men digital loopback fra utgang til inngang burde vel være rimelig bankers (dog tungvidt).Man skrev:Man kan bruke både offisielle og uoffiselle klienter til dette formålet. Det har ingen betydning. Det er ingen magisk ta-opp knapp i de uoffiselle klientene, så fremgangsmåten er helt lik.
Uansett, du er på etterskudd her: Etter at Spotify kom ut med sin egen offiselle api, fungerer heller ikke despotify eller andre uoffisielle klienter/api. Før dette tillot Spotify bruk av despotify.
Ikke jeg i alle fall...Man skrev:Nah. Man bruker bare et eller annet wave recorder-program.
Replay Music tagger f.eks filene direkte med informasjon fra Spotify t.o.m.
Men seriøst, hvem gidder dette?