[Ja, ja. Nå er det to tråder som omhandler referanse, så jeg gjentar gjerne meg selv igjen. Copy-paste er enkelt...]
Jeg er en av dem som mener at matching av utstyr er minst like viktig for god lyd som egenskapene i det enkelte produktet. Så jeg mener faktisk man svikter sitt publikum hvis man tester en komponent uten å fortelle noe om hvilke forhold det er testet under, og det gjelder også tilkoblet utstyr. Om man kaller det "referanseutstyr" eller bare "tilkoblet utstyr i testen", så er det uansett en måte å gi leseren en mulighet til å bedømme ikke bare produktet, men også om testen i det hele tatt er relevant for den kjøpelystne leseren som skal matche med eget anlegg.
>>>Så sant, så sant.....
Trompetnerd:
Med referanse produkter får leseren en indikasjon på hvilken smak journalisten har. Vel og merke hvis leseren kjenner til produktene.
Uten et slik referansepunkt, blir det vanskelig å forstå hva journalisten mener. Samtidig må en da passe på at en ikke sammenlikner med referansen hver setning.
For meg er referanseproduktene viktige når jeg leser tester. Føler fakstisk dette er et problem når jeg leser "High Fidelity".
>>>Dette er VIRKELIG viktig! Jeg er helt, helt, helt ening!
Shoganai:
Dette gjør at produkter og innspillinger som mange kjenner er gode referanser. Mottakeren vil ha en forustetning for å forstå skribentens beskrivelse av et ukjent produkt når dette sammenliknes med en referanse de begge kjenner. Uten denne felles referansen kan ikke leseren forstå noe særlig.
Hvis jeg sier at noe er gulere enn en påskekylling vet du mye om fargen hvis du har sett en påskekylling. Hvis ikke vet du faktisk ganske lite.
På bakgrunn av disse tankene kan jeg ikke se noen bedre referanser for et norsk blad enn DP og EC. Ikke fordi de nødvendigvis er best, men fordi mange av leserne har hørt dem i en rekke sammenhenger. (Eller i hvert fall har sterke meninger om dem).
>>> Nå begynner vi å nærme oss..., men husk at når avstanden fra referansen til det produktet som testes blir for stor, blir det igjen vanskelig å vurdere.
Haakon:
Du er den eneste skribenten i Fidelity som jeg helt klart klarer å plassere lydmessig. Det betyr at jeg også klarer å tolke testene dine og gjøre meg opp en mening om hvorvidt testobjektet er interessant for meg. Fortsett med dette! Det er lov å ha egne meninger om hva som er god lyd, og det gir meg som leser et mye bedre vurderingsgunnlag.