Jeg "fusker" selv litt med å skrive tester av utstyr, om enn ikke her i Norge.
Det er forbannet vanskelig å skrive en objektiv og rettferdig test, positiv eller negativ. Men, mitt mål med en test er at den skrives akkurat slik jeg hører den hos meg og i mitt system. Altså en høyst subjektiv vurdering. Jeg bruker kun eget utstyr som referanse, dette kan absolutt avsløre sterke og svake sider ved et komponent. Jeg er ikke som mange andre redd for å uttrykke meg i lite flatterende ordelag om utstyr jeg mener ikke representerer god valuta for pengene.
Jeg har tidligere erfart at en redaktør nektet å publisere en test jeg skrev fordi den var negativ, da kan man lure på om man tjener leseren eller annonsørene. Dette var ikke i Norge og intet navn nevnes, men det er en stor aktør innen de webbaserte magasinene. Derfor; vær kritisk til hva du leser!
Hvordan vet da jeg hva som er "riktig" gjengivelse? Svaret er at jeg ikke vet det, men det er lett å høre hva som evt. mangler eller hva det er for mye av. I forhold til mitt eget system som nok er relativt nøytralt. Det kan være detaljer i musikken, bassgjenivelse, stemmer, luftighet, tredimensjonalitet og alle de andre flosklene man bruker for å beskrive lyd. Jeg tror at jeg vet hvordan instrumenter og stemmer lyder i en noe tilnærmet nøytral konsertsal, det er et ok utgangspunkt.
Jeg mener også at det er viktig at anmelderen har et system av høy klasse som kan gi testobjektene de best tenkelige arbeidsbetingelser. Anlegget til en anmelder er et verktøy og i alle yrker er man avhengig av godt verktøy for å gjøre en god jobb. Så også innen "anmelderbransjen".
Alle som skriver tester går ut ifra sine subjektive oppfatninger om produktet. Legg merke til at de 2 mest seriøse (for meg) bladene, nemlig TAS og Hifi + aldri bruker målinger i sine tester. Lyden bedømmes ut ifra hva anmelderen erfarer. Og så kan man jo selv velge om man kan stole på hva som skrives.
Poenget med en test er at den skal være til nytte for leseren, ikke annonsøren eller de som har produkter inne til test. Det er påfallende mange "positive" tester ute, jeg har mine sterke tvil om at de alle er så "gode" som det de skriver.