FIDELITY 28

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Her er det mye hjelp i å spøre Narvesen-ansatte når bladet kommer. Da det ble sagt her at forrige nummer var ute i butikkene gikk jeg til Narvesen i Nordre, hvor de vanligvis er mest oppdatert her i byen, men der var det intet Fidelity å finne. Så jeg spurte mannen i kassen når det ville bli å finne i hyllene. Etter å ha bladd i permen sin sier han.
-Den kommer i uke 24. Hvilken uke er det nå?
-25...

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
BT skrev:
Her er det mye hjelp i å spøre Narvesen-ansatte når bladet kommer. Da det ble sagt her at forrige nummer var ute i butikkene gikk jeg til Narvesen i Nordre, hvor de vanligvis er mest oppdatert her i byen, men der var det intet Fidelity å finne. Så jeg spurte mannen i kassen når det ville bli å finne i hyllene. Etter å ha bladd i permen sin sier han.
-Den kommer i uke 24. Hvilken uke er det nå?
-25...
;D

B

Back_Door

Gjest
val skrev:
Back_Door skrev:
BT skrev:
Synes jeg skimter noe spennende på høytalerkavalkaden, s 88. 8)

Som jeg har sagt før så tipper jeg dette nr. kan sette ny fart i kabeldebatten.
Jeg har testet Jorma Prime selv, og er ganske sikker på at de får en omtale som kommer til å falle kabelskeptikerne tungt for brystet, ja. ;D
Dersom de fortsatt vegrer seg for verifiserbar testmetodikk, dvs mer troverdig testmetodikk, har jeg liten tro på at vi får mer "svar" enn det vi har fått tidligere. Uansett er vi alle enig i at vi må ha kabler.. ;D

Hva med verifiserbar testmetodikk på annet utstyr?

det er vel ingen hensikt å lese om en test av en høyttaler, om heller ikke denne har blitt testet like grundig som en kabel....
Joda, jeg setter pris på målinger som underbygger lytteinntrykk.
Uansett skiller jeg mellom utstyr som har så store forskjeller at alle kan høre det, og utstyr som beviselig bare en viss del personer klarer å høre. Da blir det, etter min mening, av større verdi at de "hørende" kan underbygge med mer troverdig testmetodikk.

J

Janpe

Gjest
Jeg "fusker" selv litt med å skrive tester av utstyr, om enn ikke her i Norge.

Det er forbannet vanskelig å skrive en objektiv og rettferdig test, positiv eller negativ. Men, mitt mål med en test er at den skrives akkurat slik jeg hører den hos meg og i mitt system. Altså en høyst subjektiv vurdering. Jeg bruker kun eget utstyr som referanse, dette kan absolutt avsløre sterke og svake sider ved et komponent. Jeg er ikke som mange andre redd for å uttrykke meg i lite flatterende ordelag om utstyr jeg mener ikke representerer god valuta for pengene.

Jeg har tidligere erfart at en redaktør nektet å publisere en test jeg skrev fordi den var negativ, da kan man lure på om man tjener leseren eller annonsørene. Dette var ikke i Norge og intet navn nevnes, men det er en stor aktør innen de webbaserte magasinene. Derfor; vær kritisk til hva du leser!

Hvordan vet da jeg hva som er "riktig" gjengivelse? Svaret er at jeg ikke vet det, men det er lett å høre hva som evt. mangler eller hva det er for mye av. I forhold til mitt eget system som nok er relativt nøytralt. Det kan være detaljer i musikken, bassgjenivelse, stemmer, luftighet, tredimensjonalitet og alle de andre flosklene man bruker for å beskrive lyd. Jeg tror at jeg vet hvordan instrumenter og stemmer lyder i en noe tilnærmet nøytral konsertsal, det er et ok utgangspunkt.

Jeg mener også at det er viktig at anmelderen har et system av høy klasse som kan gi testobjektene de best tenkelige arbeidsbetingelser. Anlegget til en anmelder er et verktøy og i alle yrker er man avhengig av godt verktøy for å gjøre en god jobb. Så også innen "anmelderbransjen".

Alle som skriver tester går ut ifra sine subjektive oppfatninger om produktet. Legg merke til at de 2 mest seriøse (for meg) bladene, nemlig TAS og Hifi + aldri bruker målinger i sine tester. Lyden bedømmes ut ifra hva anmelderen erfarer. Og så kan man jo selv velge om man kan stole på hva som skrives.

Poenget med en test er at den skal være til nytte for leseren, ikke annonsøren eller de som har produkter inne til test. Det er påfallende mange "positive" tester ute, jeg har mine sterke tvil om at de alle er så "gode" som det de skriver.

B

Back_Door

Gjest
Janpe skrev:
Poenget med en test er at den skal være til nytte for leseren, ikke annonsøren eller de som har produkter inne til test. Det er påfallende mange "positive" tester ute, jeg har mine sterke tvil om at de alle er så "gode" som det de skriver.
Når det gjelder kilde-og forsterkermateriell over en viss prisklasse, kan det ikke være enkelt for en tester. Her er forskjellene egentlig svært små, og det lages vel svært lite utstyr i den klassen som kan kalles dårlig. Det hele blir snakk om nyanser og om utstyret faktisk matcher godt nok sammen med det øvrige utstyr i testoppsettet.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
En som ikke har særlig erfaring med kostbar hifi vil ofte synes all kostbar hifi er bra.

En som har syslet med dette i en årrekke og har lyttet til mye forskjellig kostbar hifi og vært aktiv i diverse hifi-miljøer vil ofte ikke ha noe problem med å kunne påvise kvalitetskforskjeller.

En skribent som skriver bare positivt om alt han tester vil raskt bli gjennomskuet. Det er ikke tilfeldig at enkelte skribenter oppnår høy status. Det er fordi de i en årrekke har skrevet et betydelig antall artikler som erfarne fjellfolk er enig i etter å ha testet samme utstyr selv.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Jorma Prime liker vi! ;D Hadde jeg hatt mer orden på akustikken i rommet ved testen, og pengene til å betale dem, er det ikke usannsynlig at de hadde slanget seg på stuegulvet mitt nå.

Mvh

O

OivindJ

Gjest
Mangle vi ikke en del-II med Petter Dale ennå? Eller surrer jeg bare nå? ???

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.910
johna skrev:
Gutter:
Nå lager vi kabeldebatt her.... ::)
Men som BT antyder...det blir vel mer etter Fidelity 28 :)
Jepp, har hørt litt rykter...det ligger nok litt sprengstoff her..her ligger det an til en enda større polarisering mellom de "troende" og de "ikke hørende"..ehh, mente selvsagt de "ikke troende". 8)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Må bare presisere at jeg anskaffet Jorma Design no.1 etter denne testen jeg gjorde, og ikke Jorma Prime. Jeg har også en grense for hva jeg kan/vil bruke av summer på kabler. Design No.1 gjør mye av det samme, men Prime drar det enda et godt stykke lenger, både når det gjelder lyd og pris. Et vellykket rørskifte ga dessuten mye av den samme merkelige reaksjonen ved lytting som Prime gjorde, og det for "småpenger".

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
pks skrev:
Jeg syns i det siste at diskusjoner rundt kabler har vært morsomt. Er skeptiker selv, men har funnet ut at jeg ikke klarer meg uten. Har derimot kutta passivt delefilter, som er mangehundre meter med unøvendig kobber, motstander og kondis'er. Delinga forgår før effektforsterkere digitalt, og dette er virkelig hørbart. Kablene i systemet (signal) har hittil kosta meg 500 kroner, som er 6 signalkabler på ca 2 meter, og det syns je ærlig talt var nok.

PK
Aktiv deling før DAC har jeg også tro på, men har ikke fått testet det. Det virker litt krevende når man har 3,5-veis høyttalere.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
BT skrev:
pks skrev:
Jeg syns i det siste at diskusjoner rundt kabler har vært morsomt. Er skeptiker selv, men har funnet ut at jeg ikke klarer meg uten. Har derimot kutta passivt delefilter, som er mangehundre meter med unøvendig kobber, motstander og kondis'er. Delinga forgår før effektforsterkere digitalt, og dette er virkelig hørbart. Kablene i systemet (signal) har hittil kosta meg 500 kroner, som er 6 signalkabler på ca 2 meter, og det syns je ærlig talt var nok.

PK
Aktiv deling før DAC har jeg også tro på, men har ikke fått testet det. Det virker litt krevende når man har 3,5-veis høyttalere.
Har delinga digitalt før dac, sammen med EQ etc. 3,5 veis bør ikke by på de største problemer med en RME fireface 800.

PK

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg bare poengterte at #28 sannsynligvis vil bringe bensin til bålet. Men det var egentlig ikke meningen å tømme på bensinen før den kommer i postkassene/butikkhyllene. Beklager.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Øh, hvor var vi?

Jo, akkurat som i #27 ser det ut til at man lager to innslag om samme produkt. Først er det en omtale om Bryston forforsterker (Bp26, ser det ut til) Deretter lager de en minikavalkade med bilde av den samme preen?

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.728
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Håper jeg får det i posten i starten av neste uke (er kanskje litt optimist...men det må det være lov å være) da jeg skal gå nattskift midt i uka.. :p

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
ELEL6200 skrev:
Synes faktisk diskusjonene om det er lydmessige forskjeller på kabler er uinteressant . Hører du forskjell så hører du forskjell. Hører du ikke forskjell så la vær å kommentere. Hvorfor prøve å ødelegge gleden mange får ved et kabelskifte.

Lf som desverre enda ikke har hørt noen forskjeller, men håper jo........
Om du betaler nok, kan du få kjøpe ATC`ene mine ;D

(av og til skulle jeg ønske jeg hadde noen mer "tilgivne" formiddlere)

Fl.D.P

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.10.2006
Antall liker
7
Spændt på at se hvornår det dukker op i postkassen her i DK.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.910
BT skrev:
Jeg bare poengterte at #28 sannsynligvis vil bringe bensin til bålet. Men det var egentlig ikke meningen å tømme på bensinen før den kommer i postkassene/butikkhyllene. Beklager.
Uoffisielle rykter sier at redaksjonen i Fidelity har informert moderator-teamet på HiFisentralen om innholdet i nr.28, slik at de har nok mannskap på plass for å moderere innleggene når ordkrigen bryter ut. ;D

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Antall liker
84
Espen R skrev:
Uoffisielle rykter sier at redaksjonen i Fidelity har informert moderator-teamet på HiFisentralen om innholdet i nr.28, slik at de har nok mannskap på plass for å moderere innleggene når ordkrigen bryter ut. ;D
Lenge leve konspirasjonsteorier ;)
(Englene Martha snakker med er egentlig marsboere fra Venus)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.478
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Espen R skrev:
BT skrev:
Har nok ikke det ;)
Men denne tråden trengte å "vingeklippes" endel for å bringe det hele inn på er fornuftig og rett spor.

Vi står imidlertid klare med "fingen på delete" når magasinet kommer ut ;D

Ikke noe galt i konspirasjonsteorier spør du meg. De er som regel interessante.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.910
Man skal ta rykter for det de er- rykter! Men de kan jo bidra til å hause opp stemninga et par hakk da ;D

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
78
Torget vurderinger
2
Da bør den være på vei til våre postkasser. Løp forbi den i hyllene til kiosken på Malmø jernbanestasjon. :eek:
Mvh
Boden9

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Har denne blekka kommet i hyllene i Norge nå?

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Ikke i hyllene hos Narvesen (cc-vest) kl. 12:00.

De får en 'hovedlevaranse' blader imorgen.

M

marsboer

Gjest
AlabamaRodeoStar skrev:
Espen R skrev:
Lenge leve konspirasjonsteorier ;)
(Englene Martha snakker med er egentlig marsboere fra Venus)
Nei, ingen av oss snakker med Martha ;D

frodesko

Medlem
Ble medlem
20.05.2007
Antall liker
0
Liten fugl som sa at BM kablene til Pm skulle få meget god omtale.Kan jo lede til en flott og vel artikulert debatt her på forumet. Jorma på ene siden til prisen av ny bil og Bm til prisen av den en felgene på bilen.
Gleder meg til en riktig Reodor Felgen debatt.Kabel smøring med oliven olje og sleggefett. ;D

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
Boffen skrev:
Ikke i hyllene hos Narvesen (cc-vest) kl. 12:00.

De får en 'hovedlevaranse' blader imorgen.
Jeg sjekket med Narvesen i Stavanger, og det stod ingenting om Fidelity på onsdag.
Det kommer en ny ladning magasiner på fredag, men ingen info. om denne forelå.

Dist

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da har vel alle abonentene mottatt sine eksemplarer i postkassa allerede da.........om Narvesen får dem denne uka mener jeg.

K

kathrine

Gjest
FDS skrev:
Liten fugl som sa at BM kablene til Pm skulle få meget god omtale.Kan jo lede til en flott og vel artikulert debatt her på forumet. Jorma på ene siden til prisen av ny bil og Bm til prisen av den en felgene på bilen.
Gleder meg til en riktig Reodor Felgen debatt.Kabel smøring med oliven olje og sleggefett. ;D
Hei!

Å nei, "slaggefett", det insisterte stuerten på at han måtte ha til pannekakene, chifen hadde ikke........ ;D
Vh
S

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
johna skrev:
Da har vel alle abonentene mottatt sine eksemplarer i postkassa allerede da.........om Narvesen får dem denne uka mener jeg.
Nei, det er ikke slik det fungerer. Abonnenter av Fidelity får bladet i postkassa uka etter de har kommet for salg hos Narvesen ::)

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
limvingen skrev:
johna skrev:
Nei, det er ikke slik det fungerer. Abonnenter av Fidelity før bladet i postkassa uka etter de har kommet for salg hos Narvesen ::)
Grunnen til at abonnenter får bladene etter Narvesen og de andre, er for at noen er så forventningsfulle at de kjøper bladet i tillegg til å abonnere på det ;D

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Savner egentlig et Norsk blad som setter musikk gjengivelse i høysetet jeg..... Ikke bare finne komponenter som ikke har noe egenlyd/klang i det heletatt....
Slettes ikke lett for gutta i Fidelity og sette navn og beskrivelse på noe som måler som en rett strek fra 20hz og opp til 38146841635khz, mann må nesten bli litt imponert over at de klarer å bruke flere sider på å beskrive en klang/egenlyd som egentlig ikke er der......

Komponenter og høyttalere som har sjel og som kan trille frem liv i musikken, får som regel veldig laber test, noen som har lagt merke til det.?
Er ikke noe av poenget med reproduksjon av musikk i heimen, at det skal spille så troverdig og ekte som mulig da.?
Altså slik vi f.ex opplever det på konserter, enten det er en liten trio eller stort orkester, eller en solist "in natura" for den saks skyld..

Rognlien var den siste i Norsk historie som turte å komme med tester som det svingte av, han kunne ha det skikkelig artig med oppsettene sine slik jeg leste dem, det behøvde ikke være steril og livløs lyd....... Det er litt av dette jeg savner......

M

marsboer

Gjest
Tja, EC får jo kjempekritikk og de er vel ikke blant de mest nøytrale der ute.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Ikke noe i postkassen ennå? Kanskje postmannen må lese det først? Det er jo et glimrende blad, og så er det Norsk da!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Rotekroken skrev:
Komponenter og høyttalere som har sjel og som kan trille frem liv i musikken, får som regel veldig laber test, noen som har lagt merke til det.?
Er ikke noe av poenget med reproduksjon av musikk i heimen, at det skal spille så troverdig og ekte som mulig da.?
Altså slik vi f.ex opplever det på konserter, enten det er en liten trio eller stort orkester, eller en solist "in natura" for den saks skyld..
Næh, det har jeg ikke lagt merke til. Både høyttalerne og forsterkeren min havnet på "varmt anbefalt"-lista til Fidelity, så det kan nok umulig stemme. Kan det skyldes at de ikke hadde tilgjengelig de fantastiske rørene du skaffet meg da de gjorde testen, tro?

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Det som er helt sikkert er at det kommer.....

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Selv om engasjement er en viktig drivkraft til forbedringer i nær sagt alle sammenhenger, forundrer det meg allikevel at noen gidder å bruke så mye mavesyre i lengsel av noe som allikevel kommer om ikke altfor mange avvikende dager..... Eller er det julenissesyndromet som slår inn på høyeste frekvens hvor 24/12 aldri kom fort nok når vi var små. Dog kan du replikkere at julaften ihvertfall blir levert på julaften - helt sikkert og hver gang - uansett nisse eller ei. Det har du rett i!

Livet er kort og man skal rekke mye, men det er da ikke så forbasket kort da....

/-Grumpy

Topp Bunn