Fidelity 21

G.A.G.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2006
Innlegg
475
Antall liker
68
Sted
Vestfold
Kanskje Fidelity burde hatt referanser i ulike prisklasser ut fra deres subjektive oppfatning. Da vil det være enklere å forholde seg til testene. Kommer det noe bedre enn referansen, ja da har man en ny referanse i prisklassen. Hvilke prisklasser man skal operere med er derimot kanskje litt vanskelig å velge, men f.eks:
0-4000,-
5000- 9000,-
10000 - 20000,-
20000 - 30000,-
30000 - 60000,-
60000 - beyond,-

Dette blir kanskje mye å holde styr på, men alle skribenter må ikke ha alle klassene, og da bør det kunne være gjennomførbart, i hvertfall når Fidelity har 30000 i opplag ;D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Det har jo veldig mye med bruksområde å gjøre også. Man kan ikke uten videre plukket ut en referanse i en prisklasse. Den vil allikevel antakelig ikke passe i så mange oppsett. Så kommer avveiningen funksjonalitet vs klangkvaliteter, og ikke minst hvilke parametre som er kalgmessige men ikke kvalitative som gjør at komponent A passer ett sted og komponent B passer et annet sted.
 

G.A.G.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2006
Innlegg
475
Antall liker
68
Sted
Vestfold
Det har jo veldig mye med bruksområde å gjøre også. Man kan ikke uten videre plukket ut en referanse i en prisklasse. Den vil allikevel antakelig ikke passe i så mange oppsett. Så kommer avveiningen funksjonalitet vs klangkvaliteter, og ikke minst hvilke parametre som er kalgmessige men ikke kvalitative som gjør at komponent A passer ett sted og komponent B passer et annet sted.

Er forsåvidt enig med deg i dette, men hvis man nå skal teste utstyr, så må det foreligge en eller annen referanse som selvfølgelig er svært subjektivt. Da har man i hvertfall noe (les lite) å gå på i forhold til å "forklare" lyden, Hvis hver enkelt skribents hørselsgraf lå ved hver artikkel, vil vel det også gi en liten pekepinn. Det tror jeg nok dessverre Vadseth og Co ikke tør, selv om det etter min oppfatning faktisk ville forklare noe av hvorfor de synes et produkt låter som det gjør. Jeg vet f.eks. at jeg ikke hører et skvett under 22 Hz og heller ikke noe over ca 18700 hz, og med en dip rundt 6-7000hz. Det gjør at jeg kan forklare noe av hvorfor jeg hører som jeg gjør, og hvorfor jeg oppfatter noe som skarp, mørkt etc. I tillegg burde det foreligge en analyse av dipper og booster i testrommet.
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Kanskje Fidelity burde hatt referanser i ulike prisklasser ut fra deres subjektive oppfatning. Da vil det være enklere å forholde seg til testene. Kommer det noe bedre enn referansen, ja da har man en ny referanse i prisklassen. Hvilke prisklasser man skal operere med er derimot kanskje litt vanskelig å velge, men f.eks:
0-4000,-
5000- 9000,-
10000 - 20000,-
20000 - 30000,-
30000 - 60000,-
60000 - beyond,-

Dette blir kanskje mye å holde styr på, men alle skribenter må ikke ha alle klassene, og da bør det kunne være gjennomførbart, i hvertfall når Fidelity har 30000 i opplag ;D
Er det ikke dette Lyd&Bilde allerede har gjort?
Budsjett, øvre/nedre middelklasse, high-end...etc...
Jeg er ganske fornøyd med slik Fidelity presenterer tester: Beskriver den opplevde lyden nøyaktig framfor å sette karakter!
 

G.A.G.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2006
Innlegg
475
Antall liker
68
Sted
Vestfold
Er det ikke dette Lyd&Bilde allerede har gjort?
Budsjett, øvre/nedre middelklasse, high-end...etc...
Jeg er ganske fornøyd med slik Fidelity presenterer tester: Beskriver den opplevde lyden nøyaktig framfor å sette karakter!
Har ikke lest Lyd og bilde på en stund. Har ikke fått med meg at de har referanser i hver prisklasse? Problemet (sist gang jeg leste bladet) er at det står jo ingenting om lydkvaliteten som man kan henge på noe knagger. Det synes jeg Fidelity er mye flinkere til. Audiophiletestene er også godt beskrevet. Kjøpte en forsterker etter en test som var grundig forklart, og det stemte på en prikk med det jeg opplevde hjemme med ett helt annet anlegg. Men nå begynner jeg å spore litt av :D
 
S

stikken

Gjest
;DDa hopper jeg inn i "bolet".

Hvorfor kryper og forguder dere K V og hans menn, og er egentlig Fidelity så bra?
Det virker på meg som om at veldig mange av dere ville helt sitronsaft på forsterkeren fordi K V har sagt!

Ja ,han er flink men ingen mesias.

Ja, jeg har lest de fleste, men synes ikke morrofaktoren er til stede.
Alt skal være så beinseriøst, dog skal det nevnes at jeg har humret over noen av "Gjesteskribentene".
Nei nå må jeg legge meg...
Vh
S
PS Tør ikke lese komentarene ;D
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Fidelity er vel ikke sånn veldig betent tema akkurat, så du trenger nok ikke frykte så veldig sterke represalier her inne:) Tror ikke noen forguder K V. Faktum er dog at han er redaktør for et av de beste hi-fi blekkene for tida! Så all honnør til han for det. Han er flink, som du sier, men ikke så mye mer (u)gudelig enn det.
 

quantum_leap

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
88
Antall liker
0
PS Hvem er Hauk?
Hmm. En førti år gammel fryseboks fra 1965. Sett at han har hatt fryseboksen hele tiden (ellers hadde han vel ikke gjort et poeng av dette i skribleriene i siste fidelity?) og han var ca. 20 år når han kjøpte fryseboksen da ville han være rundt 60 år....

Mon tro hvem som da peker seg ut... ??? ???
 
Topp Bunn